Web Analytics Made Easy - Statcounter

فضاپیمای «اوسریس رکس» ناسا که برای عکس برداری و جمع آوری نمونه از سیارک «بن نو» به آسمان ارسال شده، به حد بی سابقه‌ای در فاصله ۰.۴ مایلی به سیارک «بن نو» نزدیک شد.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، فضاپیمای «اوسریس رکس» (OSIRIS-REx) ناسا به طور بی سابقه‌ای به فاصله بسیار نزدیک یک سیارک رسید.

این فضاپیما برای مطالعه سیارک «بن نو» به آسمان فرستاده شده و پس از یک مانور به حد بی سابقه‌ای به سیارک نزدیک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مأموریت اکنون وارد مرحله جدیدی شده و فضاپیما در فاصله ۰.۴ مایلی بالای سطح سیارک مدار می‌زند. در این مرحله که Orbital B نام دارد، فضاپیما تصاویری از سیارک و همچنین نقشه‌ای از آن ثبت می‌کند. هدف از این اقدام تعیین بهترین نقطه برای جمع آوری نمونه از سطح سیارک «بن نو» است. «اوسریس رکس» تا میانه آگوست در همین فاصله از سیارک مدار می‌زند.

جالب آنکه این فضاپیما حتی رکورد قبلی خود برای نزدیک شدن یک فضاپیما به سطح سیارک را شکسته است. «اوسریس رکس» قبلاً به فاصله ۰.۸ مایلی بن نو رسیده بود.

«اوسریس رکس»، نخستین مأموریت ناسا برای جمع آوری نمونه از یک سیارک است. فضاپیمای مذکور در سال ۲۰۱۶ میلادی به آسمان ارسال شد و در دسامبر ۲۰۱۸ به «بن نو» رسید. طی این مأموریت ۷ ساله فضاپیما به فاصله بسیار نزدیکی از سیارک می‌رسد و طبق برنامه قرار است به مدت ۵ ثانیه روی آن فرود آید و نمونه از سیارک جمع آوری کند.

چنین نمونه‌ای از سیارک به دانشمندان کمک می‌کند به درک بهتری از نحوه شکل گیری منظومه شمسی در ۴.۵ میلیارد سال قبل برسند.

«بن نو» یکی از اشیای آسمانی نزدیک زمین است و در ۲۱۳۵ میلادی نیز از کنار زمین می‌گذرد. به گفته محققان فاصله گذر این سیارک از کنار زمین در ۲۱۷۵ و ۲۱۹۵ احتمالاً کمتر شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ناسا منظومه شمسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۲۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاره مشتری چه زمانی شروع به حرکت در منظومه شمسی کرده است؟

دانشمندان سیاره‌شناسی از ترکیب مداری و شیمیایی خانواده سیارک‌های آتور برای محاسبه زمانی که مشتری و دیگر غول‌های گازی شروع به حرکت به سمت مدار‌های فعلی خود نمودند، استفاده کرده‌اند.

بر اساس ارزیابی‌های جدید اخترشناسان، این مهاجرت ها ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون سال پس از شکل گیری منظومه شمسی آغاز شد، دانشمندان نتایج مطالعات خود را در مجله‌ای علمی منتشر کردند.

این مطالعه بیان کرد که تجزیه و تحلیل مدار‌ها و تاریخچه شکل گیری سیارک‌ها از خانواده Athor نشان داد که منبع آن ها (جسمی آسمانی که پس از تجزیه خود تولید شده است) ۵۹ میلیون سال پس از تشکیل منظومه شمسی نابود شده است. همچنین با در نظر گرفتن نتایج نظارت بر سیارک‌های تروجان در مجاورت مشتری، همه این ها نشان می‌دهد که مدار سیارات غول پیکر حدود ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون سال پس از تشکیل منظومه شمسی ناپایدار شده است.

گروهی از سیاره‌شناسان اروپایی، آمریکایی و بریتانیایی به رهبری الساندرو موربیدلی، استاد رصدخانه کوت دازور در نیس به این نتیجه رسیدند.

دانشمندان چندین دهه است که در حال بررسی چگونگی شکل گیری منظومه شمسی در مراحل اولیه توسعه آن بوده اند و تجزیه و تحلیل می‌کنند که چگونه این فرآیند‌ها می‌توانند بر ظاهر فعلی و ترکیب شیمیایی زمین و سایر سیارات تأثیر بگذارند.

محاسبات قبلی این تیم از دانشمندان، که در اوایل دهه ۲۰۰۰ منتشر شد، اولین محاسباتی بود که نشان داد مشتری و سایر سیارات غول پیکر گازی در دوران اولیه منظومه شمسی تحت یک سری مهاجرت ها قرار گرفته اند. این کشف منجر به علاقه زیادی برای مطالعه این موضوع شد که دقیقاً از چه زمانی این حرکت‌های سیاره‌ای آغاز شد و چه آثار فیزیکی از مهاجرت‌ها در منظومه شمسی امکان حفظ شدن داشته است.

دانشمندان با مطالعه شهاب‌سنگ‌ها و سیارک‌های خانواده «اتور» که «نخستین منبع» آن در نزدیکی مریخ در ۲ تا ۳ میلیون سال اول زندگی منظومه شمسی پدید آمده و در اثر برخورد با یک جسم پیش سیاره‌ای دیگر در زمان شروع سیارات غول پیکر به مهاجرت توانستند این اطلاعات را به دست آورند. 

دانشمندان از این ویژگی سیارک‌های خانواده آتور برای تعیین زمان شروع این «مهاجرت‌ها» استفاده کردند.

منبع: تاس

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • سیاره مشتری چه زمانی شروع به حرکت در منظومه شمسی کرده است؟
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • کشف سیارکی که بچه ماه است!
  • (ویدئو) لحظه اصابت یک موشک به غزه از فاصله نزدیک
  • وزیر ورزش به دیدار مایلی کهن رفت (+عکس)
  • نخستین پرواز فضاپیمای سرنشین‌دار «استارلاینر» انجام می‌شود
  • مواجهه ماهواره روسی و فضاپیمای ناسا از بیخ گوش بشریت گذشت!
  • کشف ۱۰۳۱ سیارک جدید با ۳۷۰۰۰ تصویر تلسکوپ هابل
  • ماهواره جاسوسی روسی از بیخ گوش ماهواره ناسا گذشت