Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی مؤسسه خانه کتاب؛ میرزا ابوتراب غفاری کاشانی از مشاهیر کتاب آرایی ایران است که اولین جلد از مجموعه مشاهیر کتاب آرایی ایران به معرفی آن پرداخته است.

این کتاب از سه بخش اصلی «از تولد تا هنر»، «کارنامه آرایه گری» و «پس از هنرورزی» تشکیل شده است.

میرزا ابوتراب خان غفاری کاشانی، فرزند میرزا بزرگ و بانو مریم شیبانی، برادر بزرگ‌تر کمال الملک، نهمین هنرمند خاندان غفاری کاشانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نقاش مخصوص، نقاش باشی وزارت انطباعات و مدیر چرخ حروف بود که منصب سرهنگی داشت و به دریافت نشان درجه چهارم شیر و خورشید نائل شد. میرزا ابوتراب غفاری، نقاش، نگارگر، چهره پرداز و چاپچی مبتکر عهد ناصری بود که آثارش گواه چیره دستی اوست.

نیکنام حسینی پور، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در پیش گفتار این کتاب نوشته است: «عرصه گسترده کتاب ورزی، خادمان اثرگذار و فرهیخته ای به خود دیده است. پژوهش و نگارش درباره این خدمت گزارها را باید در زمره تولید برگ‌های پرافتخار تاریخ کتاب ایران برشمرد.

دوست ارجمند و دانا، جناب آقای سیدفرید قاسمی، استاد فرهیخته تاریخ رسانه و فرهنگ مکتوب کتاب ایران، در روزگار تأسیس «مرکز کتاب پژوهی ایران و کتابخانه تخصصی کتاب» در مؤسسه خانه کتاب در سال ۱۳۹۲، طرح‌هایی پیشنهاد دادند که تدوین مجموعه مشاهیر حوزه کتاب از آن جمله است: «مشاهیر نشر کتاب ایران»، «مشاهیر کتاب شناسی معاصر ایران»، «مشاهیر وقف کتاب در ایران» و «مشاهیر کتاب آرایی ایران». در ادامه نیز قرار است درباره مشاهیر تصحیح و احیاگری، نسخه پژوهی، سند پردازی، متن شناسی، مجموعه سازی، فهرست نگاری، کتابداری و اطلاع رسانی، کتاب آفرینی و به طورکلی کتاب ورزی ایرانی، این پروژه اثر گذار و دانشنامه گونه ادامه یابد.

خانه کتاب با عنایت به اینکه پاسداشت ستاره‌های آسمان کتاب ایرانی را از وظایف خود می‌داند، اهتمام در خوری برای انجام این طرح به کار گرفت و تاکنون فزون از ده‌ها مجلد را در این زمینه منتشر کرده است. در مرحله جدید خادمان عرصه کتاب آرایی ر در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم قدمت این هنر را نزد ایرانیان نشان دهیم و آن را به جامعه نشر ایران معرفی کنیم تا ناشران بتوانند در حفظ هویت فرهنگی خود و استفاده از تجربه سالیان سال، این هنر را در حوزه نشر بیشتر و بهتر به کار گیرند.»

مریم پورثانی در سخن مؤلف چنین نوشته است: «کتابی که پیش رو دارید، پژوهشی درباره میرزا ابوتراب غفاری کاشانی، برادر بزرگ‌تر کمال الملک است. در زمینه زندگی و آثار کمال الملک و صنیع الملک (عموی این دو برادر) فراوان نوشته‌اند. اما درباره ابوتراب بسیار کمتر نوشته شده است. هنرمندی که تصویرگری روزنامه شرف و بسیاری از کتاب‌های چاپ سنگی آن روزگار را در کمال زیبایی و با صبر و شکیبایی انجام داده و شاهکارهایی در تاریخ تصویرگری کتاب و مطبوعات از خود به یادگار گذاشت. قلم او در شبیه سازی تکیه دولت، کار دوربین عکاسی را کرده است. ما به کمک هنر ابوتراب غفاری می‌توانیم از دروازه زمان عبور کنیم و تکیه دولت را با همه زوایا و جزئیاتش به نظاره بنشینیم؛ بنای باشکوهی که متأسفانه اکنون فقط نقشی بر دیوار خاطره هاست.»

دفتر اول مشاهیر کتاب آرایی ایران درباره میرزا ابوتراب غفاری کاشانی با شمارگان هزار نسخه و به قیمت ۲۵ هزار تومان از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۲۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقبره ابن حسام خوسفی مرمت و بهسازی می‌شود

استاندار خراسان جنوبی از برگزاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی و آیت‌الله تهامی در استان خبر داد و گفت: هر اقدام مرمتی برای مقبره ابن حسام خوسفی باید در قالب تدوین طرح جامع حسامیه صورت گیرد و دغدغه تأمین اعتبار نباید مانعی برای انجام این کار شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جواد قناعت امروز در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: بزرگداشت مفاخر و مشاهیر با توجه به پیشنیه غنی فرهنگی استان خراسان جنوبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تقویت و حفظ هویت ایرانی اسلامی همیشه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در فضای کنونی که شاهد هجمه فرهنگی و جنگ ترکیبی دشمن هستیم باید نسل جوان با مفاخر و مشاهیر کشور آشنا شده و بدانند بزرگان این سرزمین چه ظرفیت‌های علمی، معنوی و روحانی داشته‌اند.

وی افزود: خراسان جنوبی نیز از استان‌های ممتاز و پیشرو در زمینه فرهنگی و اسلامی است که 9 اثر باستانی و تاریخی ثبت جهانی در شش رشته دارد که نشان‌ دهنده قدمت و اصالت و ریشه‌دار بودن این استان است.

قناعت ادامه داد: بزرگداشت مفاخر و مشاهیر از موضوعات اساسی و اولویت‌دار فرهنگی استان برای مقابله با تهاجم فرهنگی و ترکیبی دشمن است تا نسل جوان ما با این بزرگان و فرهنگ اصیل و ناب این استان آشنا شوند. امسال دو ستاد اجرایی جداگانه برای برگزاری کنگره ملی ابن‌حسام خوسفی و آیت‌الله تهامی تشکیل می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تقویم اجرایی کنگره ملی ابن حسام خوسفی مشخص شده و در چهار بخش و سه سطح در تهران، بیرجند و خوسف اجرای برنامه داریم و کمیته‌های مربوطه باید در موعد مقرر نسبت به اجرای برنامه‌ها اقدام کنند.

به گفته وی؛ کنگره ملی ابن حسام خوسف فرصتی برای انجام کار فرهنگی فاخر برای آشنایی نسل جوان نسبت به مفاخر و مشاهیر است که بدانند چه گنجینه‌های ارزشمندی در استان و کشور داریم.

قناعت با تأکید بر اینکه برگزاری کنگره و بزرگداشت مفاخر و مشاهیر استان ضمن اینکه یک حرکت ریشه‌ای فرهنگی اصیل است، فرصتی نیز برای معرفی استان در سطح ملی است که آورده‌هایی برای خراسان جنوبی خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هر اقدام مرمتی و بهسازی برای مقبره ابن حسام خوسفی باید در قالب تدوین طرح جامع حسامیه صورت گیرد، گفت: دغدغه تأمین اعتبار نباید مانعی برای انجام این حرکت عظیم فرهنگی ارزشمند شود و اعتبار مورد نیاز از محل‌های مختلف تأمین خواهد شد.

وی عنوان کرد: برگزاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی در چهار مرحله و در سه سطحی ملی، استانی و محلی برنامه‌ریزی شده و اختتامیه آن در 28 آبان ماه سال جاری در مرکز استان برگزار خواهد شد. این کنگره ملی در چهار بخش پژوهشی، فرهنگی، هنری، اختتامیه برنامه‌ریزی شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال 1404 نیز بزرگداشت آیت‌الله محمد حسن تهامی همزمان با برگزاری کنگره 2 هزار شهید استان  در دستور کار خواهد بود.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • اهدای اعضای بدن بیمار مرگ مغزی در شهرکرد
  • قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۶۵ هزار تومان رسید
  • توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه کتاب به گردشگری ادبی کمک می‌کند
  • مقبره ابن حسام خوسفی مرمت و بهسازی می‌شود
  • صادرات تخم مرغ به بیش از ۱۸ هزارتن رسید
  • (تصاویر) مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله امامی کاشانی
  • عکس/مراسم چهلمین روز در گذشت آیت الله امامی کاشانی
  • تولید سالانه ۴۰ هزار تن ورق و فویل آلومینیومی در رزن 
  • اجرای ۷ پروژه شاخص در منطقه ۵ اصفهان
  • ۶۰ درصد صنعت طیور مشمول ارز دولتی است