Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@07:16:23 GMT

انقلاب تابستانی در راه است

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۲۸۵۸

انقلاب تابستانی در راه است

مهندس مسعود عتیقی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: خورشید در حرکت ظاهری خود در آسمان، دایره بزرگی به نام دایرة البروج را طی می‌کند و از آنجا که این دایره با دایره دیگری به نام استوای آسمان متقاطع بوده و با هم زاویه ۲۳.۵ درجه دارند، در دو نقطه یکدیگر را قطع می‌کنند.

وی افزود: طی دو بار در سال خورشید بیشترین کشیدگی زاویه‌ای را با استوای آسمان دارد که به نام «انقلابین» یکی انقلاب تابستانی و دیگری انقلاب زمستانی شناخته می‌شود؛ انقلاب تابستانی طولانی‌ترین روز سال است که در آن می‌توان نزدیک به ۱۷ ساعت از نور روز بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عتیقی گفت: از نظر نجومی انقلاب تابستانی هر چهار سال یکبار در آخر خرداد ماه و سه بار اول تیر ماه رخ می‌دهد و در هر سال یکی از این دو روز که در آن انقلاب تابستانی رخ می‌دهد طولانی‌ترین روز سال است. اما از نظر تقویمی و عرفی انقلاب تابستانی روز اول تیرماه درنظر گرفته می‌شود.
به گفته عتیقی، خورشید در روز انقلاب تابستانی بیش از هر زمان دیگر (۲۳٫۵ درجه) نسبت به استوای آسمان جدایی پیدا می‌کند و روی مدار رأس السرطان در نیمکره شمالی نیز عمود می‌تابد.
وی خاطرنشان کرد: در روز اول تابستان خورشید از منتهی علیه شمال شرق آسمان طلوع و در شمال غرب آسمان غروب خواهد کرد که این رویداد از آغاز فصل تابستان در نیمکره شمالی خبر می‌دهد. در این روز ساکنان منطقه رأس سرطان هنگام ظهر خورشید را دقیقاً بالای سر خود می‌بینند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطرنشان کرد: ستاره‌شناسان از گذشته‌های دور بناهای متعددی را در غرب و شرق بنیان می‌کردند تا بتوانند نسبت به تعیین ماه و فصول با دقت بالایی اقدام کنند که از جمله این بناها، استون هنج در کشور انگلستان و یا چارطاقی‌های متعدد در اقصی نقاط کشورمان اشاره کرد.

عتیقی گفت: جالب است بدانید که در هنگام انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی که با کوتاه‌ترین شب و بلندترین روز سال مواجه هستیم و فصل گرما آغاز می‌شود شرایط در نیمکره جنوبی زمین عکس این حالت بوده و در پی بلندترین شب سال، کوتاه‌ترین روز از یک زمستان سرد در نیمکره دیگر زمین آغاز می‌شود.

وی افزود: در حقیقت با رسیدن خورشید به نقطه اعتدال بهاری و آغاز نوروز، طول روز و شب در سراسر کره زمین با هم برابر می‌شود در طول فصل بهار با گذشت هر شبانه‌روز از طول شب کاسته و به طول روز اضافه می‌شود به نحوی که در هنگام انقلاب تابستانی کوتاه‌ترین شب و طولانی‌ترین روز سال پیش روی ساکنان نیم کره شمالی زمین است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۲۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست غیرممکن اوسمار برای پنجره تابستانی!

به گزارش "ورزش سه"، تیم پرسپولیس در حالی پای به چند هفته آخر لیگ برتر می‌گذارد که گمانه‌زنی در مورد نیمکت این تیم برای فصل آینده هم به وجود آمده و بنا بر گفته رضا درویش، حسین بادامکی و البته خود اوسمار، او گزینه نخست سرخپوشان برای هدایت این تیم در فصل آینده است و طرفین به تمدید قرارداد نیز نزدیک شده‌اند.

اگرچه هنوز قرارداد رسمی آنها برای فصل آینده به امضا نرسیده اما فضای مجازی بازهم پر از اخبار و شایعاتی است که بازیکنان مختلف را به پرسپولیس وصل و آنها را به عنوان خرید جدید این تیم در فصل آینده معرفی می‌کند. با این حال سرمربی سرخپوشان هم در اقدامی جالب از بازیکنان مورد علاقه خود در سایر تیمها را نام برده است.

زمانی که محمدحسین میثاقی، مجری برنامه فوتبال برتر، در این خصوص از سرمربی پرسپولیس سوال پرسید، او به چند نام جالب و جذاب اشاره کرد که البته شاید انتقال برخی از آنها به پرسپولیس تا حدی غیرممکن هم باشد.

او در این مورد گفت: من خیلی از بازیکنان ایرانی را دوست دارم. از پارسال تا الان یک لیست از بازیکنانی نوشته‌ام که شاید عضو تیم ما شوند. من این کار را در برزیل هم انجام می‌دادم.

وی با اشاره به بازیکنان مورد علاقه اش گفت: ما فصل پیش بازیکنان خوب زیادی داشتیم. شاید اسم بازیکنان را درست نگویم، ببخشید. من در جلسات فنی شماره بازیکنان را می‌گویم، چون حفظ کردن شماره برایم راحت‌تر از اسم است. مهدی قایدی که پارسال فصل خوبی داشت، مغانلو، رضاییان، اسدی. پرسپولیس هم فصل پیش و امسال بازیکنان خوب زیادی داشت؛ عمری، سرلک، ترابی، عیسی، صادقی. به نظرم بهترین بازیکن پرسپولیس، کل تیم است.

از بین این نفرات قایدی تحت قرارداد اتحاد کلباست و شهریار مغانلو و رضا اسدی نیز همچنان با تیم سپاهان قرارداد دارند اما رامین رضاییان در پایان فصل آزاد خواهد بود. البته به هر حال این نامهایی است که اوسمار به عنوان نفرات مورد علاقه خود مطرح کرد و شاید در نقل و انتقالات دوباره طرح نشوند.

دیگر خبرها

  • تصاویری زیبا و خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان + تصاویر
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!
  • تصاویر نجومی پنجم اردیبهشت (۲۴ آوریل)
  • لیست غیرممکن اوسمار در پنجره تابستانی
  • کدام میوه‌های تابستانی ویتامین C بالایی دارند؟
  • در خورشیدگرفتگی ۲۰ فروردین چه چیزهای عجیبی مشاهده شد؟
  • لیست غیرممکن اوسمار برای پنجره تابستانی!