Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادق ضیاییان، رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۲۴ خرداد، مجموع بارش‌های کشور ۳۰۹.۸ میلی متر بوده، در حالیکه میزان بارش در مدت مشابه سال قبل ۱۵۸.۵ میلی متر و متوسط بلندمدت ۲۲۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد و بلندمدت بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که سال گذشته در همین مقطع زمانی ۲۸ درصد کاهش بارش داشتیم.

ضیاییان با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۸-۹۷ تمامی استان‌ها بیش از دوره بلندمدت و نرمال خود بارش دریافت کردند، بیان کرد: در این میان استان ایلام ۹۹ درصد و لرستان ۸۸ درصد بیشترین بارش و اردبیل و کرمان با ۵ درصد کمترین میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت را تجربه کردند.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره اینکه امسال میزان بارش نسبت به یک سال زراعی کامل ۱۳۳ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: با توجه به رشد ۹۵ درصدی میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال و شرایط پیش روی اقلیم پیش بینی می‌شود که رشد بارش تا پایان سال زراعی در همین حد باقی بماند.

بیشتر بخوانید: رشد ۹۷ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل/ تمام استان‌ها بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کردند

وی با اشاره به اینکه میزان بارش در فصل تابستان سهم قابل توجهی از بارش یک سال زراعی را تشکیل نمی‌دهد، گفت: اگرچه بارش‌های تابستانه ۴ درصد بارش‌های کشور را شامل می‌شود، اما مقدار همین بارش‌های اندک در فصل تابستان عموما نرمال است.

ضیاییان ادامه داد: با توجه به آنکه ماهیت بارش‌های تابستانه به صورت رگباری است، به همین دلیل احتمال وقوع سیل دور از انتظار نیست. اما در پیش بینی‌های فصلی نمی‌توان رخداد سیل را برای یک نقطه در تابستان مشخص کرد و تنها در پیش بینی‌های کوتاه مدت سازمان هواشناسی این امر قابل پیش بینی است.

به گفته این مقام مسئول، براساس بولتن‌های هواشناسی در فصل تابستان، اغلب نقاط کشور بین نیم تا یک درجه افزایش دما خواهند داشت.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان درباره تاثیر بارش‌های اخیر بر وضعیت آب‌های سطحی تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد بارش و و ضعیت مطلوب سد‌ها و آب‌های سطحی نسبت به مدت مشابه سال قبل، مشکل کم آبی کشاورزان تا حدودی مرتفع نشده است.

انتهای پیام/

احتمال وقوع سیل در فصل تابستان دور از انتظار نیست

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هواشناسی بارش باران آب و هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۳۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۷ درصدی فقر در ایران

بانک جهانی در آمارهای خود از کاهش نسبت فقر مطلق به کل جمعیت در ایران طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جدیدترین آمار بانک جهانی نشان می‌دهد، فقر مطلق در ایران از سال ۲۰۲۰ روند نزولی به خود گرفته است.

جدیدترین آماری که این بانک ارائه داده است به سال ۲۰۲۲ بازمی‌گردد.

بر اساس این آمار، نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت در سال ۲۰۲۰ در ایران ۰.۸ درصد بوده که این رقم در سال بعد به ۰.۷ درصد رسیده است.

این نسبت در سال ۲۰۲۲ به ۰.۵ درصد افت کرده است که نشان از کاهش فقر مطلق در ایران دارد.

بنا بر تعریف بانک جهانی، حداقل درآمدی که یک نفر برای تأمین نیازهای ضروری خود لازم دارد ۲.۱۵ دلار در روز تعیین شده و این رقم مبنای فقر مطلق قرار داده شده است؛ این رقم بر اساس شاخص قدرت خرید با قیمت‌های ثابت سال ۲۰۱۷ تعریف شده است.

منبع فارس

کد خبر 746204

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان
  • سهم ۳۲.۶ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان
  • سود فروش میوه برای فروشنده چقدر است؟
  • سود فروش میوه و تره‌بار حداکثر ۳۰ درصد نسبت به فاکتور خرید است
  • ۱۱ سد کشور به پرشدگی ۱۰۰ درصدی رسیدند
  • افت ۱۶ درصدی بارش‌ ها نسبت به میانگین ۵۵ سال اخیر
  • کاهش ۳۷ درصدی فقر در ایران
  • کاهش ۱۰ درصدی بارندگی در استان اصفهان/ روند بارش‌ها معکوس شد
  • کاهش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور | این ۴ استان بیشترین افت بارش را داشته‌اند | رشد بارش در ۵ استان
  • شرایط و نحوه دریافت یارانه تغذیه‌ای کودکان/تمرکز وزارت بهداشت برای پخت نان با «آرد کامل»