Web Analytics Made Easy - Statcounter

دست‎یابی به تکنولوژی ساخت موشک‎های بالستیک و همکاری‎های بیشتر نظامی با روس‎ها، دو هدف مهم ترکیه برای خرید سامانه‎ی موشکی بوده که به مذاق غرب خوش نمی‎آید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، ترکیه به دلیل وابستگی به موشک‌های بالستیک ناتو، از سال‌ها پیش در پی داشتن موشک‌هایی بوده‌ که هم توان بازدارندگی داشته باشد و هم از وابستگی به ناتو کم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه تلاش‌های قبلی این کشور برای خریداری سامانه‌های موشکی از کشورهایی مثل چین با شکست مواجه شد، اما این بار به نظر می‌رسد آنکارا این بار با قاطعیت در پی اجرای تصمیم خود و خرید و تحویل اس 400 از روس ها می باشد.

می توان گفت هدف اولیه از چنین خریدی کنترل حریم هوایی ترکیه، به نمایش گذاردن دفاع موشکی بازدارنده روسیه در مرزهای ترکیه و همین طور حفاظت از زیرساخت‌های ملی، تسهیلات دولتی، نظامی و اقتصادی ترکیه از  تهدیدات موشکی است.اماترکیه ازخرید موشک های اس 400 دو هدف مهم نیز دارد.اول اینکه آنکارا می‌تواند به تکنولوژی ساخت موشک که از سال 2013 به دنبال آن بوده، دست پیدا کند و دوم ترک ها می توانند در کنار آموزش و راه اندازی موشک های اس 400 همکاری های خود را با روس ها بیشتر کنند.

وزیر دفاع ملی ترکیه، پیشتر در مصاحبه با اسپوتنیک گفته بود ایالات متحده امریکا نگران رادارهای بسیار قوی سیستم‌های راکتی ضد هوائی اس400 است اما این تاسیسات راکتی سازمان ناتو را تهدید نمی‌کند.

به گفته وزیر دفاع ملی ترکیه، به همین دلیل است که بسیاری از سناتورها امریکایی مخالف دستیابی به سیستم‌های راکتی ضد هوائی روسیه توسط ترکیه بودند.

واکنش ها به خرید سامانه ی موشکی روسی

خرید این سامانه توسط آنکارا مخالفت های جدی در منطقه و جهان داشته است.به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روزنامه ملی گازتا، زئیف إلکین، عضو کابینه امنیتی از حزب لیکود و وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی از آمریکا درخواست کرد به علت خرید سامانه روسی اس 400 به ترکیه اعتماد نکند. وی از توقف آموزش خلبانان و کادر فنی اف 35 نیروی هوایی ترکیه در آمریکا حمایت کرد.

خبرگزاری تسنیم نیز به به نقل از روزنامه جمهوریت ترکیه از توصیه ی سخنگوی دولت آلمان به آنکارا برای نخریدن این سامانه نوشته است.

تهدید آمریکا و شمولیت قانون کاتسا

در این میان روز گذشته پاتریک شاناهان کفیل وزارت دفاع آمریکا با ارسال نامه ای به خلوصی آکاروزیر دفاع ترکیه تهدید کرد که اگر ترکیه سامانه موشکی اس 400 را خریداری کند به عنوان حمایت از دشمنان آمریکا تحریم خواهد شد و در درآمد ملی کشور آسیب خواهد.

روزنامه جمهوریت ترکیه در مقاله ای با عنوان ”نامه شاناهان و مسئله قبرس“ به قلم  محمد علی گوللرنوشت:

اعزام تیم کارشناسی نظامی و فنی ترکیه به روسیه برای آموزش سامانه پدافند هوایی و موشکی اس 400 موجب ناخشنودی و ناامیدی آمریکا شده است.

اول:اگرترکیه سامانه اس 400 را خریداری و در ترکیه مستقر کند از خرید هواپیمای جنگی اف 35 محروم خواهد شد.

دوم:ترکیه ازحق شرکت در روسای شورای اجرایی اف 35 که در 12 ژوئن برگزار می شود محروم خواهد شد. 

سوم:اگر ترکیه اس 400 را خریداری کند. مشمول قانون کاتسا  CAATSA به عنوان کمک به دشمنان آمریکا شناخته شده و تحریم خواهد شد.

چهارم:خرید اس 400 باعث کاهش درآمد ملی  ترکیه خواهد شد و تجارت بین المللی ترکیه ضربه خواهد خورد.

پنجم:آموزش تیم نظامی و فنی ترکیه شامل خلبانان و کادر فنی اف 35 در آمریکا در 31 ژوئیه متوقف و به ترکیه باز گردانده خواهند شد و اگر خرید اس 400 متوقف نشود، آموزش خلبانان جدید ترکیه پذیرفته نخواهد شد.

با این حال روز جمعه مولود چاوش اغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: اگر آمریکا بابت خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس۴۰۰ از روسیه علیه ما تحریم وضع کند، آنکارا اقدامات تلافی جویانه اتخاذ می‌کند.

جنگ سرد روسیه و آمریکا در مدیترانه شرقی

تهدیدات آمریکا علیه ترکیه محدود به سامانه اس 400 نیست. چنانکه ماتو پالمر معاون جانشین وزارت خارجه آمریکا  ترکیه را تهدید کرد که به عملیات اکتشافی و حفاری گاز طبیعی و نفت در مدیرتانه شرقی پایان دهد و گفته است:

آمریکا از طرح حل بحران قبرس متکی بر دو جامعه فدرال قبرس حمایت می کند و دو طرف قبرس(ترک نشین و یونانی نشین) باید متعهد به مذاکرات صلح بوده و شرایط را برای همکاری در بخش انرژی فراهم کنند.

همچنین ترکیه باید در آبهای ساحلی قبرس به عملیات اکتشافی و حفاری خود پایان دهد چرا که آمریکا در منطقه مدیترانه شرقی 10 فروند ناو جنگی و 130 فروند هواپیمای نظامی و 9 هزار تفنگدار دریایی مستقر کرده و مدیترانه شرقی را بخشی از امنیت ملی خود محسوب می کند.

آمریکا و روسیه در قبرس و مدیترانه شرقی جنگ سردی را دنبال می کنند. روسیه از طریق سوریه در مدیترانه شرقی مستقر شده است و همین مساله و ادامه ی همکاری هایترک ها و روس ها باعث حساسیت بیشتر آمریکایی ها شده است.

امیرفاطمی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۳۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کنکور + خرید سریال ثبت نام کنکور سایت sanjesh.org

ثبت نام کنکور نوبت دوم ۱۴۰۳ که از هفتم تا دوازدهم فروردین انجام می‌شود، از طریق سایت www.sanjesh.org امکان‌پذیر است. زمان اعلام نتایج و انتخاب رشته این آزمون مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳( نوبت دوم) برای ثبت‌نام می‌توانند با داشتن مدارک لازم به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنند.

مدارک لازم برای ثبت‌نام

اگر ثبت‌نام را خودتان انجام می‌دهید یا برای ثبت‌نام به کافی نت‌ها مراجعه می‌کنید، پیش از ورود به صفحه ثبت‌نام در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش، مدارک زیر را تهیه کرده و در دسترس داشته باشید:

شناسنامه و کارت ملی  شماره سریال کارت اعتباری خریداری شده (به تعداد گروه‌های آزمایشی (حداکثر ۲ گروه آزمایشی) که قصد شرکت در آزمون آن را دارید) کد دانش‌آموزی سال آخر (صادر شده از سوی دبیرستان) کد مربوط به منطقه شهرداری و کد پستی محل سکونت کد وضعیت نظام وظیفه (متقاضیان مرد) معدل کتبی نهایی دیپلم و معدل کل دیپلم و پیش‌دانشگاهی کد پیگیری مربوط به سهمیه ایثارگران و رزمندگان شناسه یکتا (۱۰ رقمی) مربوط به متقاضیان غیرایرانی

فایل عکس اسکن شده (برای ثبت‌نام در آزمون سراسری، لازم است یک قطعه عکس پرسنلی خود را اسکن کنید:  ابعاد عکس ۴×۳ و بدون حاشیه‌های اضافی باشد. حداقل ارتفاع: ۳۰۰ و حداکثر ارتفاع: ۶۰۰ پیکسل و حداقل عرض: ۲۰۰ و حداکثر عرض: ۵۰۰ پیکسل اسکن و در قالب (JPG (ذخیره شود. تصویر متقاضی باید تمام رخ، کاملاً واضح و بدون اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد. عکس، مربوط به سال جاری و بهتر است رنگی و با زمینه سفید باشد. اسکن عکس از روی کارت‌های شناسایی (کارت ملی، شناسنامه و مدارک مشابه) قابل قبول نیست. عکس متقاضیان زن باید با حجاب و صورت آنان به طور کامل مشخص باشد. در صورت استفاده از عکس غیر معتبر، ثبت‌نام متقاضی باطل می‌شود و اجازه شرکت در آزمون را ندارد.)

خرید اینترنتی سریال ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۳- نوبت دوم

زمان اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

نتایج کنکور سراسری نوبت دوم که هفتم و هشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، نیمه دوم مرداد سال جاری اعلام می‌شود.

زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

متقاضیان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند در نیمه دوم مرداد سال جاری و بر اساس ظرفیت‌های اعلام شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته، رشته‌های مورد علاقه خود را به صورت اینترنتی انتخاب کنند.

زمان اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۳

نتیجه نهایی و بارگذاری کارنامه نتایج در نیمه دوم شهریور ۱۴۰۳ اعلام می‌شود.

زمان تصحیح فرم ثبت نام کنکور ۱۴۰۳

در صورتی که بخواهید هر قسمت از مطالب فرم ثبت‌نام خود را که قابل ویرایش است، تصحیح کنید، از هفتم تا دوازدهم فروردین می‌توانید با ورود به صفحه کاربری خود این کار را انجام دهید.

اگر بعد از ثبت‌نام در گروه آزمایشی اصلی، قصد داشتید در آزمون یکی از گروه‌های آزمایشی دوم (هنر یا زبان‌های خارجی) هم ثبت‌نام کنید، با ورود به صفحه کاربری خود، پس از خرید کارت اعتباری مجزا برای هر گروه، سریال خریداری شده را حداکثر تا پایان زمان ثبت‌نام در بخش مربوطه ثبت کنید.

کد خبر 739221

دیگر خبرها

  • چرا «منشور اخلاقی سیاستمداران» در پارلمان ترکیه رای نیاورد؟
  • اعلام نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳
  • آشنایی با ابزار تعمیرات موبایل
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد (+ جدول)
  • قدرت نمایی ایران مقابل آمریکا با این موشک هایپرسونیک /قاتل سامانه‌های پدافندی دشمنان را بشناسید+جزئیات
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول
  • استقبال ۱۸۵هزارخانواربوشهری ازطرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی
  • ۱۸۵ هزار خانوار بوشهری از طرح کالابرگ الکترونیکی استقبال کردند
  • اقتدار ۴۵/ فتاح؛ قاتل سامانه‌های پدافندی دشمنان
  • مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کنکور + خرید سریال ثبت نام کنکور سایت sanjesh.org