Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیژن ذوالفقارنسب، پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس اعتقاد دارد این تیم و هواداران از جدایی برانکو متضرر خواهند شد.

طرفداری - بیژن ذوالفقارنسب، درباره جدایی برانکو ایوانکوویچ از تیم فوتبال پرسپولیس اظهار داشت:

باور ما این است که برانکو شدیداً تمایل داشت در ایران بماند و به شرایط کار کردن در اینجا خیلی خوب مسلط شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به تمام زوایای آشکار و پنهان کار کردن در ایران نیز آشنایی داشت و هم خودش و هم دوستانش زندگی راحتی در ایران داشتند. برانکو به لحاظ روانی هم شرایط مطلوبی در کشور ما داشت. در بحث جدایی برانکو هم می‌توان گفت مقداری سهل‌انگاری شده، هم می‌شود گفت پرسپولیس به خاطر تحریم‌ها نتوانست پول این مربی را تأمین کند. به نظرم از جدایی برانکو تنها کسی که ضرر کرد، فوتبالِ پرسپولیس و هواداران این باشگاه هستند.

به نقل از تسنیم، وی در ادامه افزود:

به اعتقاد من یک مقدار مدیران باشگاه و وزارت ورزش در این راستا کاری که باید را انجام ندادند. به نظرم این افراد یک مقداری خوش‌باوری داشتند که پول‌ها به باشگاه بازگردد، اما این اتفاق رخ نداد. حقیقت این است که این پول‌های پرسپولیس نزد  AFC و فیفاست و اگر کمی زودتر از طریق مراجع حقوقی بین‌المللی اقدام می‌شد، می‌توانستیم پول‌های این باشگاه را بگیریم.

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس درباره اعتراض هواداران این تیم نسبت به کم‌کاری مدیران باشگاه در حفظ برانکو تصریح کرد:

متأسفانه ماجرا این موضوع را نشان می‌دهد و مدیران باید پاسخگو باشند. اشتباهات فاحشی شده و شاید هم یکسری عوامل بین‌المللی در عدم پرداخت پول برانکو تأثیرگذار بوده است، اما کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش باید کمک می‌کردند تا پرسپولیس پول‌های بین‌المللی خود را بگیرد. همان‌طور که قطر، امارات و سایر کشورها همه پول‌های‌شان را گرفته‌اند. باید دیپلماسی ورزشی و سیاسی به این قضیه متصل می‌شد. ظاهراً ایفانتینو (رئیس فیفا) هم نسبت به ایرانی‌ها حسن نیت دارد و باید کارگروهی مسئول گرفتن پول باشگاه‌ها می‌شد. در کل این اتفاقات نباید رخ می‌داد. اگر بخواهم در یک جمله بگویم، به نظرم دیپلماسی ضعیف ورزشی کشور ما باعث شد ما نتوانیم حق‌مان را بگیریم و یک مربی خوب را حفظ کنیم.

«اکنون با جدایی برانکو باشگاه پرسپولیس باید چه اقداماتی را انجام دهد تا از سایر تیم‌ها عقب نماند؟»، ذوالفقارنسب در واکنش به این پرسش گفت:

باشگاه پرسپولیس الان حداقل می‌تواند بازیکنان خود را حفظ کند. ما یک اصطلاحی در فوتبال داریم به نام بازی گرفتن از بازیکنان. شاید یک مربی بتواند از بازیکن هفتاد درصدی به نحوی بازی بگیرد که یک مربی دیگر نتواند از بازیکن صد درصدی چنین بازی بگیرد. برانکو در این زمینه مهارت بسیار زیادی داشت و بازیکنان نیز تمام توان خود را برای تیم می‌گذاشتند. الان من خیلی دوست داشتم یک مربی خوب ایرانی مثل کریم باقری حداقل 60 درصد از تجریبات برانکو را داشت، در این صورت پرسپولیس دیگر هیچ مشکلی نداشت. باید یکسری فاکتورها را در نظر بگیریم تا یک مربی در این تیم موفق شود. 

وی در ادامه در خصوص اینکه آیا به نظرش کریم باقری می‌تواند در پرسپولیس موفق باشد، گفت:

دانش فنی یکی از عوامل مهم در مربیگری است و بازی گرفتن از بازیکنان دومین جایگاه را در کسب موفقیت دارد. الان دانش فنی کریم باقری به لحاظ تجربیاتی که دارد خیلی خوب است و به لحاظ دانش بدنسازی و غیره هم می‌تواند چند مربی خوب را کنار خود داشته باشد. به نظرم اگر نتوانند یک مربی خارجی را به دلایل مختلف جذب کنند، در بین گزینه‌های داخلی، کریم باقری به دلیل تجربه چندین ساله‌ و شناخت خوبی که نسبت به بازیکنان دارد، حداقل در کوتاه مدت می‌تواند بهترین گزینه و اثرگذار باشد. کریم باقری شاید تجریه سرمربیگری را نداشته باشد،‌ ولی فاکتورهای مثبت زیادی دارد که شاید مربیان خارجی هم نداشته باشند. او پنج سال است مثل یک آفتاب پنهان در پرسپولیس کار می‌کند و در این مدت حتماً به داشته‌های فنی‌ هم رسیده است. از همه مهم‌تر او به خاطر شخصیتش بی‌نیاز به تبلیغات، بی‌نیاز به مسائل مالی و بی‌نیاز به هوچی‌گری و باند و باندبازی است. اینها همه فاکتورهای مثبت اوست.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۳۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاره نداشتم باید سرمربی تیم ملی می‌شدم!

یکی از قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین مربیان تاریخ کشتی ایران، محسن کاوه است. مربی که دوران قهرمانی خیلی درخشانی نداشت اما در عرصه مربیگری یکی از بهترین و پرافتخارترین مربیان تاریخ است.

به گزارش مشرق، یکی از قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین مربیان تاریخ کشتی ایران، محسن کاوه است. مربی که دوران قهرمانی خیلی درخشانی نداشت اما در عرصه مربیگری یکی از بهترین و پرافتخارترین مربیان تاریخ است. او در عرصه مربیگری از ۹۵ میلادی در عرصه ملی فعالیت خود را شروع کرد و هر وقت عضو کادر فنی تیم ملی نبود در باشگاه میزبان بسیاری از ملی‌پوشان بود. در قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد در سال ۲۰۰۲ کنار تیم ملی بود و در تغییر نسل کشتی ایران و شروع یک دوره درخشان در کشتی حدفاصل سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ هم کنار تیم ملی کشتی آزاد بود اما در آستانه المپیک و با آمدن رسول خادم از تیم ملی کنار رفت. حالا در حساس‌ترین روزهای کشتی او سرمربی تیم ملی کشتی آزاد شده و قرار است که در المپیک ۲۰۲۴ پاریس هدایت کشتی یران را برعهده داشته باشد. دوره‌ای که کشتی ایران شاید یکی از بهترین دوران خود را دارد؛ هر چند که محسن کاوه اعتقاد دارد بهترین تیم تاریخ ایران حدفاصل سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ پدید آمده بود.

گفت و گویی با این مربی باسابقه انجام شده است که می توانید در ادامه متن این گفت و گو را بخوانید:

عنوان قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین مربی کشتی ایران در رده ملی، شاید فقط مناسب شما باشد.

از اواسط سال ۹۵ میلادی مربیگری را در تیم ملی شروع کردم اما در سال ۹۳ هم تیم منتخبی را به عنوان مربی به مسابقات بلغارستان و ترکیه بردم.

‌انگار جوهر مربیگری در وجود شما بوده. حتی موقعی که مربی تیم ملی نبودید، در باشگاه کار کردید.

هر جا به عنوان مربی کار کردم به پایگاه تمرینی خیلی خوب تبدیل شد. در کارگران هم کارم را شروع کردم و مدتی را هم با اکبرفلاح بودیم که همه دوست داشتند در باشگاه ما تمرین کنند. شاید جالب باشد که این را هم تعریف کنم که در محله خودمان یک تیم فوتبال محلی را تشکیل دادیم که هم کاپیتان تیم بودم و هم سرمربی.

‌فوتبالیست معروفی هم در تیم شما بود؟

علی لطیفی بعدها فوتبالیست مطرحی شد.

‌اسم اکبر فلاح به میان آمد هنوز هم بعد از سال‌ها شما رابطه خوبی با هم ندارید.

من هیچ مشکلی با اکبر فلاح ندارم. نه آن موقع و نه الان اما شاید آدم‌ها در زندگی خود یک زمانی به بلوغی می‌رسند که مسیر زندگی خود را تغییر می‌دهند.

‌شما بر خلاف دوران مربیگری که موفقیت‌های زیادی را کسب کردید، نتوانستید در دوران قهرمانی بدرخشید.

زمانی‌ که کشتی می‌گرفتم در هر سه رده سنی ملی‌پوش شدم. هم نوجوانان، هم جوانان و هم بزرگسالان اما موفقیتی به دست نیاوردم. شاید توانایی نداشتم و شاید هم کمبود امکانات و مشکلات در آن زمان باعث شد که به موفقیت لازم نرسم. من هم متعلق به نسل سوخته ورزش ایران هستم. دوره ما خورد به انقلاب و بعد هم شروع جنگ و همین باعث شد تا خیلی از اعزام‌ها انجام نشود. مسابقات جهانی و المپیک به کنار، تورنمنت‌ها را هم نرفتیم. طبیعی بود که نتوانیم بدرخشیم. خیلی زود هم از کشتی خداحافظی کردم. ۲۵ و یا ۲۶ ساله بودم که کشتی را کنار گذاشتم.

‌با خداحافظی از دنیای قهرمانی وارد عرصه مربیگری شدید اما اینجا هم خیلی دیر به سرمربیگری تیم ملی رسیدید.

اهل شو و نمایش نبودم. مربیگری را در کشتی خیلی دوست داشتم. از حضور در لیگ برتر و باشگاه مربیگری شروع کردم و اگر در تیم ملی بودم که هیچ اما وقتی نبودم در باشگاه مشغول می‌شدم.

‌چرا دیر سرمربی تیم ملی شدید؟

چهار بار پیشنهاد سرمربی تیم ملی را رد کردم.

‌یعنی پیشنهاد داشتید و قبول نکردید؟

بله. در سال ۲۰۰۵ طالقانی پیشنهاد داد که سرمربی تیم ملی شوم اما خودم رفتم دنبال عسگری محمدیان و امیر توکلیان که بیایند و با هم کار کنیم. سال ۲۰۰۹ هم محمدرضا یزدانی خرم به من پیشنهاد داد که باز هم ترجیح دادم تا مربی باشم. بهروز نعمتی وقتی سرپرست فدراسیون شد هم پیشنهاد داد که باز هم قبول نکردم. علیرضا دبیر هم پیشنهاد داد اما ترجیح داده بودم که دور از تیم ملی باشم.

‌اما این‌ بار قبول کردید.

چاره‌ای جز اینکه قبول کنم، نداشتم. تیم در شرایطی بود که فاصله زمانی زیادی تا المپیک نداشت و باید می‌پذیرفتم که به تیم کمک کنم.

‌اما ریسک بالایی دارد؛ تیم سه سال با کسی دیگر کار کرده و حالا شما باید در یک سال به تیم کمک کنید که در المپیک بدرخشد.

تیم را می‌شناسم و خوشبختانه بچه‌ها هم در سال‌های گذشته بارها با من در اردو بودند و به همین دلیل مقبولیتی وجود دارد. توانمندی تیم را هم می‌شناسم و امید دارم که بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم.

‌ولی خیلی توقع از تیم وجود دارد.

باید به اندازه این توقع تلاش کنیم. البته مردم هم باید بدانند که واقعاً المپیک متفاوت است و کسب مدال به این سادگی نیست اما ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم. البته من خیلی اهل تبلیغ و نمایش نیستم؛ تمرین می‌کنیم اما جار و جنجال به راه نمی‌اندازیم. هر چند که مشکلات زیادی را هم داریم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشتی در المپیک‌ها همیشه این بوده که بار ورزش را به دوش کشیده و همین کار کسب مدال را با سختی‌های زیادی روبه‌رو می‌کند. امیدوارم که این‌ بار نهادهای بیرونی کمی از این فشار را کم کنند.

‌یکی از موضوعاتی که بعد از انتخاب شما مطرح شد، درباره رفاقت شما با دبیر و رابطه آن با انتخاب شدن به عنوان سرمربی تیم ملی بوده.

یکسری حرف‌ها در فضای مجازی مطرح شد، بعضی طوری نوشته‌اند انگار یک مربی تازه‌کارم در حالی که هر کسی رئیس فدراسیون شد، سراغ من آمد، اما من هرگز لابی نکردم. هیچ وقت اهل لابی کردن نبودم و شاید هم به همین دلیل خیلی سخت سرمربیگری را به من دادند. یک‌ سری فکر می‌کنند که کشتی ایران همیشه چند هزار گزینه برای سرمربیگری داشته اما واقعیت این است که تعداد گزینه‌های مربیگری در تیم ملی همیشه کم بودند. همین الان فکر می‌کنید چند نفر می‌توانستند به عنوان سرمربی انتخاب شوند؟

‌یک فیلمی هم از شما منتشر شد که در آن گفته بودید من بهترین مربی هستم و بهتر از خودم کسی را سراغ ندارم.

این فیلم که از سر و تهش زدند و با هدف مشخصی به آن شکل منتشر شده است اما همین الان هم این حرف را می‌زنم هرکسی در هر کاری اگر می‌خواهد موفق شود باید بگوید که بهترین است. اگر کشتی‌گیری خودش را در حد قهرمانی المپیک نبیند که موفق نمی‌شود اصلاً نباید هم وارد کشتی شود. مربی هم همین است؛ اگر مربی خودش را بهترین نداند و به کارش اعتقاد نداشته باشد که نمی‌تواند موفق شود.

‌شما آرزویی داشتید که به آن نرسیده باشید؟

طبیعتاً رسیدن به طلای قهرمانی جهان و المپیک بهترین و مهم‌ترین آرزوی من بود که به آن نرسیدم.

‌در عرصه مربیگری چطور؟ دوره‌ای بود که دوست داشتید سرمربی تیم ملی شوید و هدایت آن تیم را برعهده بگیرید؟

بله .این آرزوی شخصی من بوده و حتماً دوره‌ای بوده که بخواهم سرمربی تیم ملی شوم. دهه ۹۰ میلادی بهترین دوره کشتی ایران بوده و سرمربی آن موقع تیم ملی حسابی خوش به حالش بود. همیشه اعتقاد داشتم که از سال ۹۳ تا ۲۰۰۳ بهترین نسل کشتی ایران بوده و طبیعی است که دوست داشتم سرمربی آن تیم باشم.

منبع: روزنامه ایران

دیگر خبرها

  • قهرمان لیگ برتر گرد و خاک می‌کند: آینده هم از آن ماست
  • حتی فکر اخراج تن‌هاخ هم اشتباه است
  • گزینه‌های جایگزینی ژاوی در بارسلونا
  • گزینه‌های جایگزینی ژاوی/ سرمربی بارسلونا سفیر می شود
  • خط قرمز بارسلونا روی نام ۴ مربی برای جانشینی ژاوی
  • یک ایرانی در کادر فنی تیم ملی فوتبال چین
  • یک ایرانی در کادر فنی تیم ملی چین
  • گزینه نکونام برای استقلال نقشه کشید(عکس)
  • چاره نداشتم باید سرمربی تیم ملی می‌شدم!
  • حرف‌های انگیزشی برانکو بعد از اولین پیروزی