Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@21:27:53 GMT

هیرمند رودخانه‌ای به وسعت حیات دو کشور

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۳۷۳۹

هیرمند رودخانه‌ای به وسعت حیات دو کشور

مساله استفاده از آب این رودخانه، طی سال‌های متمادی یکی از موضوع‌های مهم توافق‌ها و مذاکره‌ها بین دو کشور ایران و افغانستان بوده است.

کشور افغانستان با همه کشورهای همسایه خود شامل ایران، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و چین دارای حوضه‌های آبریز مشترک است و این باعث مسرت است که معاهده ۱۳۵۱ آب رود هیرمند بین ایران و افغانستان تنها قراردادی است که افغانستان در آب‌های مرزی خود با همسایگانش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واقعیت نشان دهنده روح همکاری و رویه مناسب کشورمان در موضوع آب‌های مرزی با همسایگان خود است.

بر اساس معاهده ۱۳۵۱ آب رود هیرمند، توافق شده است که در سال‌های نرمال حدود ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه هیرمند به ایران جریان یابد.

علاوه بر این در چهارچوب این معاهده پیش‌بینی شده است که کمیته مشترکی از دو کشور تحت عنوان کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند ایجاد شود.

نخستین اجلاس این کمیته در شهریور ۱۳۸۳ در تهران برگزار و پس از آن در طی ۱۵ سال گذشته ۲۰ جلسه به تناوب در شهرهای تهران و زابل در ایران و کابل و زرنج در افغانستان برگزار شده است.
بیستمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند بر اساس معاهده ۱۳۵۱ آب رود هیرمند بین دو کشور ایران و افغانستان طی روزهای ۲۲ و ۲۳ خردادامسال به ریاست "قاسم تقی‌زاده خامسی" معاون آب و آبفای وزارت نیرو و کمیسار آب طرف ایرانی و "خان محمد تکل" معاون آب وزارت آب و انرژی افغانستان و کمیسار آب طرف افغانستانی، در فضایی دوستانه و خردمندانه با محوریت اجرای دقیق معاهده ۱۳۵۱ در کابل برگزار شد.

دلایل متعددی باعث شده که پس از گذشت حدود ۱۵ سال از برگزاری نخستین اجلاس کمیساران، هنوز اجرای کامل این معاهده به تحقق نپیوندد. یکی از این دلایل، وضعیت امنیتی حوضه ونبود دسترسی به ایستگاه شاخص تعیین وضعیت سال آبی در اجرای مفاد ماده یک معاهده مزبور است.

همچنین نبود ساز و کار مشترک برای اندازه‌گیری میزان حقابه دریافتی توسط ایران و گره خوردن موضوع ایجاد تأسیسات اندازه‌گیری مشترک با موضوع تعیین خط مرزی باعث شده بود که مفاد بندهای الف و ب ماده ۳ معاهده در مورد مواضع تحویل‌دهی حقابه تاکنون اجرایی نشود.
در این اجلاس با توجه به اراده دو کشور بر پیاده‌سازی دقیق معاهده ۱۳۵۱ آب رود هیرمند و حل مشکل مردم مناطق سیستان ایران و نیمروز افغانستان، یک برنامه عملیاتی به منظور اجرای کامل معاهده تنظیم و به امضای طرفین رسید. بر اساس این برنامه عملیاتی، طرفین طی ۶ ماه اقدام‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اجرای معاهده به انجام رسانیده و بخشی از موانع از جمله نبود تأسیسات اندازه‌گیری مشترک در بالادست و پایین‌دست حوضه را مرتفع خواهند کرد.
همچنین در حاشیه این اجلاس، وزارت نیرو پیشنهاداتی در راستای توسعه همکاری‌های مشترک در حوضه‌های آبی شامل ادامه کار مرکز تحقیقات آب افغانستان، ایجاد سامانه مشترک هشدار سیل در حوضه هیرمند، طرح تأمین پایدار آب شرب منطقه سیستان ایران و نیمروز افغانستان و حقابه زیست محیطی تالاب‌های بین‌المللی هامون ارائه کرد و مقرر است این زمینه‌های همکاری بر حسب مورد در چارچوب کمیته آب ذیل سند همکاری‌های راهبردی ایران و افغانستان و یا در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که ریاست آن به عهده وزارت نیرو است، مطرح و اجرایی شود.
اشتراکات در تاریخ، فرهنگ، دین و زبان دو ملت ایران و افغانستان و همسایگی این دو کشور، بستر بسیار مناسبی را برای همکاری‌های نزدیک و پیوند این دو کشور در زمینه‌های فنی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراهم می‌کند. این همکاری‌ها، همچون یک روح در دو پیکر می‌تواند موجب عمران، آبادی، رشد، توسعه و امنیت دو کشور شود.

در هفته گذشته هیأت رسمی جمهوری اسلامی ایران به ریاست قاسم تقی‌زاده خامسی معاون آب و آبفای وزارت نیرو به منظور شرکت در بیستمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند به کابل سفر کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان تهران ترکمنستان جمهوری اسلامی ایران پاکستان وزارت نیرو چین ازبکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۳۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراحل عملیات وعده صادق و وسعت تسلیحات ایران دنیا را مبهوت خود کرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عباس بهزادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته میمند ابتدا ضمن محکوم کردن جنایات اسرائیل خبیث، از عملیات سرشار از اقتدار و شگفتی نیروهای نظامی ما به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عمل به وعده صادق قدردانی کرد.

امام جمعه میمند تثبیت بازدارندگی ایران و نواختن سیلی محکم به رژیم جعلی صهیونیستی را دو هدف اصلی از عملیات وعده صادق سپاه پاسداران برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با این عملیات خواست به دنیا اینگونه مخابره کند که ایران به بازدارندگی کامل خود رسیده و در مقابل هر تهدید و خیانتی مقابله به مثل شدید می‌کند.

حجت الاسلام عباس بهزادی خاطرنشان کرد: ایران اسلامی در این عملیات، بی‌سابقه‌ترین حمله نظامی به رژیم کودک‌کش صهیونیستی را با استفاده از ۱۷۰ پهپاد، بیش از ۳۰ موشک کروز و بیش از ۱۲۰ موشک بالستیک رقم زد و وسعت تسلیحات و مراحل نظامی ایران دنیا را مبهوت قدرت خود کرد.

کد خبر 6082446

دیگر خبرها

  • مراحل عملیات وعده صادق و وسعت تسلیحات ایران دنیا را مبهوت خود کرد
  • سیل‌زدگان بلوچستان مراقب خروج گاندوها از برکه‌های محل زیستشان باشند
  • هشدار به سیل زدگان در سیستان و بلوچستان : مراقب تمساح باشید
  • سیلزدگان مراقب تمساح باشند
  • رهاسازی حقابه هیرمند به ایران
  • سد کجکی در افغانستان سرریز کرد؟ چرا حقابه ایران را نمی‌دهند؟ دیگر چه بهانه‌ای دارند (فیلم)
  • سد کجکی سرریز کرد در افغانستان سرریز کرد؟ چرا حقابه ایران را نمی‌دهند؟ دیگر چه بهانه‌ای دارند (فیلم)
  • حقابه هیرمند از سوی افغانستان امسال رهاسازی شد/ اولویت‌بندی انتقال آب بر اساس نیاز شرب استان‌ها
  • حق‌آب هیرمند از سوی افغانستان امسال رهاسازی شد/ اولویت‌بندی انتقال آب بر اساس نیاز شرب استان‌ها
  • رزمایش مشترک روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان