Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-20@06:11:31 GMT

لبه تیز کاغذ بر مسیر چاپ، نشر و ارتقاء فرهنگ

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۴۲۱۱

لبه تیز کاغذ بر مسیر چاپ، نشر و ارتقاء فرهنگ

خبرگزاری میزان- آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد، در سال گذشته تنها حدود ۱۰۰ هزار عنوان کتاب به چاپ رسیده است در حالی که یک هزار ۵۰۰ کتاب فروشی در سطح کشور وجود دارد. کمبود کاغذ علاوه بر تولید کتاب حوزه مطبوعات را نیز به چالش روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگارگروه فرهنگی خبرگزاری میزان، حال این روز‌های حوزه نشر بسیار نگران کننده است تا جایی که بسیاری از پژوهشگران هشدار می‌دهند چنانچه مشکلات موجود بر سر راه تامین کاغذ مورد نیاز تامین نشود حوزه فرهنگ به پرتگاه نابودی خواهد رسید، این مسئله خبر از چالش‌های فراوانی در بخش فرهنگی می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد، در سال گذشته تنها حدود ۱۰۰ هزار عنوان کتاب به چاپ رسیده است در حالی که یک هزار ۵۰۰ کتاب فروشی در سطح کشور وجود دارد. کمبود کاغذ علاوه بر تولید کتاب حوزه مطبوعات را نیز به چالش روبه رو کرده و شاهد کاهش تعداد نشریات چاپی و چالش‌های بسیاری برای رسانه‌ها به ارمغان آورده است.

*** شاید صرفه جویی بهترین راه حل برای رفع بحران کاغذ باشد

حسن‌بیگی پیرامون مشکلات بوجود آمده در حوزه چاپ و نشر کتاب و همچنین افزایش قیمت کاغذ ابراز تاسف و اظهار کرد: نه تنها من بلکه هیچ نویسنده دیگری از اوضاع بوجود آمده در حوزه چاپ و نشر خوشحال نیست و متاسفانه روز به روز این اوضاع بدتر می‌شود و باید بگویم این شرایط کاملا طبیعی است چرا که بخش مهمی از حوزه چاپ و نشر به مسئله مهم اقتصاد بر می‌گردد، به ویژه کاغذ و مواد اولیه چاپ که همه و همه وابسته به واردات است که نوسانات ارزی امروز شدیدا قیمت این لوازم اولیه را تحت‌الشعاع و با افزایش قیمت زیادی مواجه کرده است.

این نویسنده کتاب در همین راستا ادامه داد: در خصوص چگونگی بهبود شرایط بوجود آمده می‌توانم بگویم من به عنوان نویسنده کاری از دستم برنمی‌آید چرا که کار من فقط نوشتن است، اینکه من به عنوان نویسنده آینده نوشته‌هایم چه خواهد شد سوالی است که این روز‌ها برای من و بسیاری از همکارانم بوجود آمده، اکثر ما نویسندگان امروز دائما با خود تکرار می‌کنیم که سرنوشت آثارمان چه می‌شود؟، اصلا به چاپ می‌رسدیا هرگز چاپ نخواهد شد.


حسن بیگی به بحث اصلی امروز محافل نویسندگان اشاره کرد و افزود: این روز‌ها من و دیگر نویسندگان در هر محفلی که یکدیگر را می‌بینیم از هم می‌پرسیم چه اثر جدیدی در دست دارید و چه می‌نویسید، اما جواب اکثر دوستان این است که دیگر انگیزه‌ای برای نوشتن نداریم چراکه به دلیل افزایش قیمت کاغذ، ناشران دیگر از آثارمان استقبال نمی‌کنند و همین موضع سبب شده تا نویسندگان نیز دیگر انگیزه‌ای برای نوشتن نداشته باشند، تا دو سال پیش اکثر ناشران حداقل هفته‌ای یک بار با ما نویسندگان تماس می‌گرفتند، اما به خاطر شرایط بوجود آمده دیگر حتی ماهی یک بار هم تماسی از سوی ناشران داریم.

* بحران کاغذ زنگ خطری برای فرهنگ

دست اندرکاران حوزه فرهنگ بحران کاغذ را زنگ خطری برای حوزه فرهنگ می‌دانند، زیرا کاهش سطح مطالعه و افزایش قیمت کتاب صدمات جبران ناپذیری را به بدنه جامعه وارد می‌کند. از سوی دیگر افزایش قیمت زینک نیز عامل دیگری برای افزایش قیمت کتاب بشمار می‌رود و چنانچه دست اندرکاران تدابیر مناسبی را در این زمینه اتخاذ نکنند نمی‌توان امیدی به آینده فرهنگ کتاب و کتاب خوانی داشت.

افزایش قیمت کاغذ طی دو سال گذشته فراز و فرود‌های فراوانی را برای اهالی حوزه فرهنگ نشر و چاپ به ارمغان آورد به گفته وارد کنندگان کاغذ چالش از زمانی اوج گرفت که کشور کره جنوبی به علت وجود تحریم‌ها عدم صادرات کاغذ به ایران را در دستور کار خود قرار داد از سوی دیگر تحولات حاکم بر اقتصاد کشور و افزایش نرخ ارز بر وخامت کار افزود هرچند وزارت ارشاد تلاش فراوانی برای کنترل روند صعود قیمت کاغذ انجام داد و با اختصاص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به کالا تلاش کرد تا بازار سیاه به وجود آمده را از بین ببرد، اما تدابیر اتخاذ شده نتوانست مشکلات را خاتمه دهد.

به هر ترتیب باید تاکید کرد که نگرانی ناشران و وجود بازار سیاه برای این کالای استراتژیک ناشران را با دغدغه‌های فراوانی روبه رو کرده است و این امر زمینه را برای وجود عدم امید به آینده و میزان کاهش تولید کتاب افزایش داده ناشران برای کاهش خسارات اقدامات متعددی زده اند از جمله این موارد می‌توان به کاهش چشم گیر میزان کتاب و چاپ تعدادی محدود دست بزند.

***قرار بود کتاب جزو کالای اساسی خانواده‌ها باشد/گرانی کاغذ به ناشران صدمه جدی می‌زند

احمد یوسف زاده نویسنده کتاب «آن بیست و سه نفر» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری میزان با اشاره به معضل گرانی کاغذ بیان کرد: این مشکل عمدتا متوجه انتشارات است نه نویسندگان، اما می‌تواند انگیزه نویسندگان برای نوشتن را را نیز کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود کتاب جزو کالای اساسی خانواده‌ها باشد، اما در حال حاضر و با توجه به گرانی ها، خانواده‌ها خرید کتاب را در اولویت‌های بعدی خود قرار می‌دهند. این مسئله باعث ایجاد جامعه‌ای خالی از اطلاعات می‌شود.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کتاب کاغذ چاپ نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۴۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در پیامی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: بخوانیم و بسازیم» به عنوان شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد.

«بخوانیم و بسازیم» شعار محوری فعالیت‌های کتابی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۳ نیز خواهد بود.

شعار سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و فعالیت‌های سال گذشته (۱۴۰۲) «آینده خواندنی است» بود که با استقبال مردم نیز مواجه شد. سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز با شعار «با کتاب سلامتیم» برگزار شده بود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود
  • از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب
  • توضیحات وزیر فرهنگ درباره بنیاد پویانمایی و قیمت بلیط کنسرت
  • دعوت از وزرای چند کشور دوست و همسایه برای حضور در نمایشگاه کتاب
  • وزیر ارشاد: سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد/ ارز مبادله‌ای برای زائران حج تمتع تخصیص یافته/ امسال مناطق محروم در طرح یارانه خرید کتاب دیده می شود
  • «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت
  • جزئیات اعزام حاجیان از اواخر اردیبهشت با ارز مبادله‌ای
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول