Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-18@05:28:41 GMT

پیشبینی قد و بیماری با استفاده از DNA

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۴۳۱۳

پیشبینی قد و بیماری با استفاده از DNA

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان توانسته اند ابزار و الگوریتمی را کشف کنند که می توان به کمک آن بعضی از صفات انسانی مانند قد، تراکم استخوان ها و حتی سطح تحصیلات فرد در آینده را پیشبینی نمود. همه این ها مربوط به ژن فرد می باشند.

«استفان هسو»، پژوهشگر ارشد تحقیقات دانشگاه «میشیگان» دراین باره می گوید:" حالا که این ابزار و الگوریتم را برای اندازه گیری سطح تحصیلات و قد شخص در آینده مورد تایید قرار داده ایم، زمان آن رسیده که استفاده های دیگری نیز از آن ببریم؛ این برای ما تنها یک آغاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

آزمایش های آینده به کمک این الگوریتم، می توانند به شکل چشمگیری موجب پیشرفت برنامه های سلامتی پیش رو شوند.

در تست هایی که به کمک این الگوریتم کامپیوتری انجام گرفته است، قد دقیق تمامی افراد با استفاده از ساختار دی ان ای و ژن هایشان با ضریب خطای 3 سانتی متر به دست آمده است که عملکرد نسبتا دقیق و فوق العاده این الگوریتم را نشان می دهد.

اینگونه تست های ژنتیکی معمولا در راستای تغییر ژن ها می توانند بیماری خطرناکی به مانند سرطان سینه را پیشبینی کرده تا پزشکان در راستای درمان آن اقدام کنند. الگوریتم کشف شده توسط "هسو" تفاوت های ژنومی متعددی را در بر می گیرد و بر اساس ده ها هزار متغیر مختلف تشخیص بیماری ها را حتی قبل از این که رخ دهند ممکن می سازد.

هسو ادامه می دهد:" این الگوریتم به آرایش ژنتیکی و قد فرد در همان زمان نگاه می کند و بر این اساس کار خود را انجام می دهد. کامپیوتر ژن هر فرد را مورد بررسی قرار می دهد و می تواند تعیین کند چه کسانی «ژن قدبلندی» دارند.

گروه هسو همچنان به بهبود عملکرد این الگوریتم ادامه می دهد. با استفاده از مجموعه های بزرگتر کامپیوتری و گسترش داده ها، شاید در آینده بتوان بیماری های بیشتری را به کمک ابزار شناسایی نمود و حتی صفات منحصر به فرد تری را نیز پیشبینی کرد.

هسو افزود:" با افزایش قدرت محاسبات کامپیوتری و تلاش های بسیار، پروژه ای که یک برنامه 5 تا 10 ساله به نظر می رسیده، حالا بیش از همیشه دست یافتنیست. تیم تحقیقاتی ما معتقد است که این می تواند آینده پزشکی جهان باشد؛ می توان برنامه ای را پیشبینی کرد که در آن هزینه آزمایش های ژنتیکی و درمان بیماری های خطزناک برای بیمار بسیار پایین باشد؛ شاید چیزی حدود 50 دلار!"

لازم به ذکر است تحقیقات این پروژه توسط دانشجویان دو دانشگاه میشیگان و کوپنهاگن زیر نظر دکتر هسو انجام شده اند.

انتهای پیام/

182 / 159 ابزار الگوریتم دانشمندان دی ان ای DNA

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ابزار الگوریتم دانشمندان دی ان ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۴۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!

پژوهشگران «دانشگاه ایالتی واشنگتن» از کشف ویژگی جدیدی در باکتری‌ها خبر داده‌اند که آنها را به خون‌آشام تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، باکتری‌های مرگ‌بار جهان به دنبال خون انسان هستند و از آن لذت می‌برند.

به نقل از دیلی میل، پژوهشگران «دانشگاه ایالتی واشنگتن»(WSU) ویژگی جدیدی را به نام «خون‌آشامی باکتریایی» در میان باکتری‌هایی مانند «سالمونلا»(Salmonella) و «اشریشیا کلی»(E. coli) کشف کرده‌اند که به بروز بیماری‌های ناشی از غذا منجر می‌شود.

این که چگونه و چرا این ریزارگانیسم‌ها می‌توانند به طور ماهرانه‌ای از روده به سمت خون حرکت کنند تا کشنده باشند، مدت‌ها یک راز باقی مانده بود. پژوهشگران دریافتند که این باکتری‌ها به قسمت مایع خون یا سرم خون جذب می‌شوند. سرم خون حاوی مواد مغذی است که باکتری‌ها می‌توانند از آنها به عنوان غذا استفاده کنند.

عوامل بیماری‌زا به راحتی می‌توانند محل سرم را پیدا کنند و از راه بریدگی‌های کوچک دستگاه گوارش به جریان خون وارد شوند. این امر گاهی می‌تواند به مرگ در اثر «گَندخونی» یا «سپسیس»(Sepsis) در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده منجر شود.

حتی کوچک‌ترین مقدار خون نیز برای جذب باکتری‌های خون‌آشام کافی است. این ویژگی درست مانند توانایی معروف کوسه‌ها برای تشخیص دادن یک قطره خون در ۱۰ میلیارد قطره آب است.

«آردن بایلینک»(Arden Baylink) استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه ایالتی واشنگتن و از پژوهشگران این پروژه گفت: باکتری‌هایی که جریان خون را آلوده می‌کنند، می‌توانند کشنده باشند. ما یاد گرفته‌ایم که برخی از باکتری‌های عامل عفونت‌های جریان خون، در واقع یک ماده شیمیایی را در خون انسان حس می‌کنند و به سمت آن می‌روند.

این پژوهش جدید نشان می‌دهد که انتروباکتری‌هایی مانند اشریشیا کلی و سالمونلا می‌توانند به اندازه یک فمتولیتر سرم خون را -مقدار بسیار کمی معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ میلی‌لیتر- شناسایی کنند. هنگامی که باکتری‌ها بریدگی عامل نشت خون به روده را پیدا می‌کنند، اطراف آن جمع می‌شوند و به آن راه می‌یابند.

پژوهشگران از یک میکروسکوپ قوی برای بررسی کار باکتری‌ها استفاده کردند. آنها با تزریق مقادیر میکروسکوپی از سرم خون انسان، به شبیه‌سازی خون‌ریزی روده پرداختند و حرکت باکتری‌ها را به سمت منبع تماشا کردند. آنها باکتری‌ها را در حال رفتن به دنبال سرم خون مشاهده کردند که کمتر از یک دقیقه طول کشید.

این یک راهبرد به نام «کموتاکسی»(chemotaxis) است که باکتری‌ها با استفاده از آن به سمت غلظت‌های بالاتری از مواد ویژه حرکت می‌کنند.

پژوهشگران دریافتند سالمونلا یک گیرنده پروتئینی ویژه به نام «Tsr» دارد که آن را قادر می‌سازد تا سرم خون را حس کند و به سمت آن برود. آنها برای کشف Tsr از یک میکروسکوپ با وضوح بالا استفاده کردند تا به مشاهده اتم‌های پروتئین در تعامل با آمینواسید «سرین»(Serine) موجود در ساختار آن بپردازند. دانشمندان معتقدند سرین یکی از مواد شیمیایی خون است که باکتری‌ها آن را حس می‌کنند و به مصرف می‌رسانند.

به گفته پژوهشگران این پروژه، این درک جدید از چگونگی قرار گرفتن باکتری‌ها در جریان خون، راه را برای کشف داروهای جدیدی هموار می‌سازد که از سپسیس پیش از وقوع آن جلوگیری می‌کنند.

«سیینا گلن»(Siena Glenn) دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه ایالتی واشنگتن و از پژوهشگران این پروژه گفت: با یادگیری این که چگونه این باکتری‌ها می‌توانند منابع خون را شناسایی کنند، در آینده می‌توانیم داروهای جدیدی تولید کنیم که این توانایی را از بین می‌برند. این داروها می‌توانند زندگی و سلامتی افراد مبتلا به بیماری التهابی روده را که در معرض خطر عفونت‌های جریان خون هستند، بهبود ببخشند.

عفونت‌های روده‌ای معمولا توسط سیستم ایمنی بدون مشکلات جدی و از راه‌هایی مانند اسهال برطرف می‌شوند اما افرادی که به بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مبتلا هستند، در معرض خطر خون‌ریزی روده قرار دارند. خون‌ریزی روده می‌تواند به ورود باکتری به جریان خون منجر شود و عفونت باکتریایی جدی‌تری را به همراه داشته باشد.

درک دقیق این که چرا باکتری‌های روده در ورود به جریان خون از راه بریدگی‌های کوچک روده ماهر هستند، می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا از بروز بیماری‌های جدی در افراد مبتلا به این بیماری‌های مزمن جلوگیری به عمل آورند.

این پژوهش در مجله «eLife» به چاپ رسید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • علل ورم و پف کردن نقاط مختلف بدن
  • در مجلس آینده این ۲ نماینده حضور ندارند +عکس
  • ببینید | علائم و عوارض بیماری کاوازاکی
  • علائم و عوارض بیماری کاوازاکی + فیلم
  • گروسی: ظرف چند هفته آینده به ایران می‌روم
  • بیماری عجیب نیما کرمی حاشیه ساز شد + فیلم
  • بی حسی در اندام بدن که باید آن ها را جدی بگیرید