Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم: نقل از «عربی 21»، ادعاهای عربستان سعودی و شخص ولیعهد آن علیه ایران در ماجرای حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان، حتی با تردیدهایی در میان همپیمانان منطقه‌ای ریاض همراه شده، و در منطقه به جز امارات طرفداری پیدا نکرده است.

در همین راستا، «خالد الدخیل» نویسنده سعودی از موضع بی‌طرفانه مصر درخصوص حادثه عمان انتقاد و این کشور را متهم به ابهام‌گویی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الدخیل در پیامی در توییتر نوشت: موضع مصر در قبال نقش ایران چیست؟ از تابستان 2013 مصر موضعی واضح در این‌باره صادر نکرده است.»

وی در این پیام توییتری خود، که با واکنش‌های زیادی همراه شده است، نوشت: «مصر از ذکر نام ایران در اظهاراتش خودداری می‌کند، و اظهارنظرهایی روتین، مانند "امنیت خلیج‌فارس امنیت مصر است" بیان می‌کند. منافع مصر از این اظهارات چیست؟ آیا مصر قبول می‌کند که ایران یا شبه‌نظامیان تحت حمایت آن، از طریق آن در کشورهای عربی مداخله کنند؟»

مصر، که از اعضای ائتلاف چهارگانه تحریم‌کننده علیه قطر است، هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک با ایران ندارد.

«احمد حافظ» سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر، روز پنجشنبه همزمان با وقوع حادثه حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان، اعلام کرد که قاهره نگرانی خود درخصوص برخی گزارش‌ها مبنی بر حمله بر دو نفت‌کش در خلیج عمان را ابراز می‌کند.

پیشتر نیز روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشته است، کشورهای اروپایی به‌دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت «دونالد ترامپ» و رویکرد ستیزه‌جویانه آمریکا علیه ایران، درخصوص نتیجه‌گیری درباره ابعاد و طرف‌های مسئول در حادثه عمان جانب احتیاط پیشه گرفته‌اند. آنها با علم به سیاست‌های مبالغه‌آمیز واشنگتن علیه ایران و سوءتعبیرهای این کشور از داده‌های اطلاعاتی از دولت ترامپ خواسته‌اند شواهد محکمه‌پسند درباره ادعاهای خود علیه ایران ارائه کنند.

ایندیپندنت: وزرای خارجه اروپا از ادعاهای آمریکا علیه ایران درباره حادثه دریای عمان قانع نشدند

یک روزنامه انگلیسی گزارش داد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا از ادعاهای آمریکا در خصوص دست داشتن ایران در حمله به دو کشتی در دریای عمان قانع نشده و خواستار تحقیقات مستقل هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا اظهار داشتند، ادعای آمریکا درخصوص نقش داشتن ایران در حادثه دو نفتکش در دریای عمان، فاقد شواهد کافی است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، در عین حال اعضای شورای اروپا در نشست روز دوشنبه، از انجام تحقیقات مستقل در این رابطه توسط سازمان ملل استقبال کردند.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفت: «باید به گرد‌آوری اطلاعات ادامه دهیم». وی افزود: «ما اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی و بریتانیایی را داریم که در این مورد فرضیاتی را مطرح کرده‌اند و برای اینکه مطمئن شویم با اطلاعاتی که خودمان داریم، مقایسه می‌کنیم (با این حال) باید در این مورد بسیار با دقت عمل شود و ما در این زمینه با شرکایمان صحبت خواهیم کرد».

«استف بلوک» وزیر امور خارجه هلند گفت: «هلند به هرگونه شفاف‌سازی که قابل دست‌یابی باشد علاقه‌مند است».

«جین اسلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ گفت: «معتقدم وظیفه اصلی وزرای امور خارجه اجتناب از جنگ است. باید این کار را همین امروز انجام دهیم. همانطور که ۱۶ سال پیش یقین داشتم اکنون نیز باور دارم نباید فکر کنیم می‌توان مسائل خاورمیانه را با اسلحه حل کرد».

«پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند تصریح کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید پیش از هرگونه جمع‌بندی، به شواهدی کامل دست یافته باشند. او گفت:‌ «من از خط مشی دبیرکل سازمان ملل آقای گوترش که تحقیقات کامل درباره تمام حقایق موجود برای درک آن‌چه واقعاً رخ داده و یافتن مقصر این حادثه انجام شود، حمایت می‌کنم».

«انزو موآورو» وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: «ما این‌طور فکر می‌کنیم که فضا برای یافتن راهی برای صلح و ثبات در جهان وجود دارد».

«هریت بالدوین» نماینده انگلیس در این نشست که حامی دیدگاه آمریکا است گفت: «اکنون ما طی تعطیلات آخر هفته به این جمع‌بندی رسیده‌ایم و اطمینان داریم این حادثه کار ایران بوده و آماده‌ایم اطمینان حاصل کنیم که این راه آبی کلیدی برای عبور و مرور کشتی‌ها باز می‌ماند».

بالدوین به‌جای «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس در این نشست شرکت کرد. هانت که به‌دنبال تصاحب مقام نخست‌وزیری بریتانیا است، برای انجام فعالیت‌های انتخاباتی در لندن مانده است.

اخبار داغ ۱۰ گل فوق العاده هوشمندانه مسی فیلم: ۱۶ تصادف وحشتناک رالی/ حتی BMW هم طاقت نیاورد! ناگفته‌هایی از دیپلمات‌ها و دیپلماسی در روز تشییع امام خمینی بی‌خبری اطرافیان احمدی‌نژاد از خودکشی عبدالرضا داوری مکزیک، "سند سری" ترامپ را منتشر کرد قیمت انواع ظرفشویی در بازار/ جدول قیمت‌ها

منبع: فردا

کلیدواژه: حمله به دو نفتکش دریای عمان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۴۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: اروپا نباید از توصیه واشنگتن پیروی کند

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا در ایجاد تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌ علیه ایران در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت‌ غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه همچنین نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا روز گذشته از تصمیم این بلوک برای گسترش تحریم‌های پهپادی علیه ایران خبر داد.

بورل گفت که وزیران خارجه اتحادیه اروپا به توافقی برای گسترش تحریم‌های حوزه دفاعی علیه ایران دست یافتند.

وی به خبرنگاران در لوکزامبورگ گفت آنها به توافق رسیدند که موشک‌ها و انتقال احتمالی آنها به کشورهای دیگر مانند روسیه و گروه‌های نیابتی در منطقه را ذیل تحریم‌های موجود علیه پهپادهای ایرانی تعریف کنند.

به دنبال اعلام این تصمیم "یسرائیل کاتص"، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از اقدام اتحادیه اروپا استقبال کرد و مدعی شد که این یک تصمیم مهم برای ارسال یک پیام به ایران است که نمی‌تواند ثبات منطقه‌ای را تضعیف کند.

این در حالی است که ماه‌هاست رژیم صهیونیستی جنایات گسترده‌ای را علیه مردم مظلوم غزه انجام می‌دهد و تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی پس از شکست بزرگ در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر 2023، وارد دویستمین روز خود شده است.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در نوار غزه، آمار شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به این منطقه به بیش از 34 هزار نفر و آمار مجروحان به مرز 77 هزار نفر رسیده است.

امیرعبداللهیان: حمله به رفح فاجعه را عمیق‌تر می‌کندامیرعبداللهیان: می‌توانستیم بنادر اسرائیل را هدف قرار دهیم

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران
  • استانداردهای دوگانه پارلمان اروپا در قبال تحولات منطقه
  • واکنش وزارت خارجه به اتهام تازه آمریکا علیه ایران
  • چین: آلمان دست از فریبکاری سیاسی بردارد
  • هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسراییل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اروپا نباید از توصیه واشنگتن پیروی کند