Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@18:25:34 GMT

برخورد سرد بهارستان با قتل در زندان فشافویه

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۴۹۴۰

برخورد سرد بهارستان با قتل در زندان فشافویه

علی رغم برخی تلاش‌های پراکنده، به نظر می‌رسد مجلسی‌ها هنوز تمایلی برای یک واکنش جدی به قتل علیرضا شیرمحمدعلی ندارند/ تنها علی مطهری و عبدالکریم حسین‌زاده بودند که مستقیما به این اتفاق واکنش نشان داده و به وقوع آن در زندان تحت مدیریت قوه قضائیه اعتراض کرده‌اند. احسان بداغی خبرنگار پارلمانی

علی رغم برخی تلاش‌های پراکنده، به نظر می‌رسد مجلسی‌ها هنوز تمایلی برای یک واکنش جدی به قتل علیرضا شیرمحمدعلی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این زندانی 21 ساله هفته قبل در زندان فشافویه حسن آبادی تهران توسط دو متهم به قتل، کشته شد. تا اینجا تنها علی مطهری و عبدالکریم حسین‌زاده بودند که مستقیما به این اتفاق واکنش نشان داده و به وقوع آن در زندان تحت مدیریت قوه قضائیه اعتراض کرده‌اند. به جز این دو مورد اما تا اینجا نه خبری از ورود کمیسیون‌های مربوطه به این موضوع است و نه صدای اعتراض جدی دیگری از مجلس به گوش رسیده است.
علیرضا شیرمحمدعلی چندی قبل از این اتفاق  به اتهام اهانت به رهبری، اهانت به بنیان‌گذار نظام، تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات به ۸ سال زندان محکوم شده بود و به گفته وکیلش قرار بوده دادگاه تجدیدنظر او روز 18 تیر برگزار شود. او سه ماه پیش، خواستار انتقال از زندان فشافویه و گذراندن دوران حبسش در کنار زندانیانی با اتهامات مشابه شده بود.
علی مطهری اولین نماینده ای که دو روز بعد از قتل علیرضا شیرمحمدعلی به این اتفاق اعتراض کرد و خواستار پاسخگویی رئیس سازمان زندان‌ها و وزیر دادگستری شد. روز یکشنبه نیز عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در نامه‌ای در همین رابطه به رئیس دستگاه قضایی خواستار صدور دستور پیگیری موضوع این قتل شد. حسین‌زاده همچنین نوشت که برای پاسخگو شدن سازمان زندان‌ها در این دست مسایل تنها راه تغییر قانون و بردن این سازمان ذیل وزارت دادگستری است.

اصولگرایان، بی خبر از خبر مهم این روزها

اینها تا اینجا تنها واکنش‌های جدی مجلسی‌ها به این اتفاق بوده‌اند. امروز در حاشیه صحن علنی مجلس تمام نمایندگان اصولگرایی که در همین رابطه مورد سوال روزنامه «ایران» قرار گرفتند از وقوع چنین اتفاقی ابراز بی اطلاعی کردند. سید حسین نقوی حسینی، ابوالفضل ابوترابی، مجتبی ذوالنور، جواد ابطحی، سید قاسم جاسمی، حسن نوروزی و محمدعلی پورمختار از جمله این نمایندگان بودند. حتی الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی مجلس هم به «ایران» گفت که «روحش از چنین اتفاقی خبر ندارد» و درباره دلیل این بی اطلاعی هم توضیح داد: «من وظیفه ندارم از همه اخبار مطلع باشم، خبرهای مهمتری در کشور هست که اولویت دارند.» او حتی به ایسنا هم گفته که نمی‌داند آیا بازدید از زندان فشافویه در دستورکار کمیسیون قرار دارد یا خیر. حسین نقوی حسینی هم با استدلالی مشابه به «ایران» گفت که «ما مانند اصلاح‌طلبان نیستیم که وضعیت و اخبار ضد انقلاب باشیم.»

کمیسیون های تخصصی؛ اول تقاضا کنند، بعد بررسی می‌کنیم

در موارد مشابه همواره این دست موضوعات قابلیت طرح و پیگیری در سه کمیسیون امنیت ملی، حقوقی و اصل نود وجود داشته و دارد. در این بین تنها ورود کمیسیون اصل نود به موضوعات مختلف بر اساس قانون اساسی و همینطور قانون آئین نامه داخلی مجلس منوط به دریافت شکایت است.
با این وجود دو کمیسیون دیگر هم که می‌توانند بدون دریافت شکایت کمیته‌های تحقیق تشکیل داده و خواستار توضیح درباره مسایل مختلف از دستگاه‌های اجرایی شوند، می‌گویند که ورودشان به ماجرای قتل شیر محمد علی منوط به تقاضای و یا شکایت اولیای دم است.
حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس به «ایران» گفته است: «اول باید وکیل یا اولیای دم مقتول از ما درخواست کنند و گزارشی بدهند که چه اتفاقی افتاده و بعد ما پیگیری کنیم.»
در همین حال جمالی‌نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم به «ایران» می‌گوید که این کمیسیون امکان ورود به این مساله را دارد اما قبل از آن باید این تقاضا از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی از کمیسیون انجام شود. این در حالی است که در موارد مشابه همچون جریان فوت ستار بهشتی، کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم به صورت خودجوش وارد موضوع شد و حتی برای بررسی آن کمیته ویژه تشکیل داد.
در همین رابطه محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس به ایسنا گفته که  «در این مورد باید کمیسیون اصل ۹۰ ورود کند. البته اگر خانواده این فرد شکایتی داشته باشد. بنده هم معتقدم با توجه به وظایف قانونی و نظارتی‌مان بد نیست که به این موضوع ورود کنیم. تاکنون بحثی در این باره در کمیسیون نشده است.»
یحیی کمالی‌پور، نایب رئیس دوم کمیسیون حقوقی مجلس هم در همین رابطه به ایلنا گفته که «کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در راستای نقش نظارتی که دارد مواردی که به آن ارسال می‌شود را بررسی می‌کند. در مورد موضوعی که این روزها مطرح می‌شود (قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان) بنده اطلاعی از کم و کیف آن ندارم تا امروز هم مطلبی در این‌باره به کمیسیون ارجاع داده نشده است.  حتی فردی به عنوان مدعی‌العموم و اولیای دم گزارشی به دست ما نداده‌ که ما رأسا ورود کنیم. کمیسیون حقوقی و قضایی زمانی به مسئله‌ای ورود می‌کند که بازخورد آن را در جامعه مشاهده کند که در این مورد ما مطالبه‌ای را مشاهده نکردیم.»
با این ترتیب هنوز نشانی جدی از تمایل مجلس برای ورود به این موضوع دیده نمی‌شود./ 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۴۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات مربوط به ارز برای مردم و اقتصاد کشور غیر قابل تحمل شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی مسائل ارزی تاکید کرد: مشکلات مربوط به ارز برای مردم و اقتصاد کشور غیر قابل تحمل شده است. دولت و مجلس باید در موضوعات مرتبط با ارز با هم اتفاق نظر داشته باشند تا مردم از این وضعیت بیش از پیش آسیب نبینند.

وی اظهار داشت: لازم است دو قوه به یک تصمیم مشترک برسند تا از این قوای مجریه و مقننه یک حرف شنیده شود.

این جلسه صبح امروز با حضور خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، فرزین رئیس کل بانک مرکزی، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید، اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و حجت الاسلام بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در دفتر رئیس مجلس برگزار شد.

کد خبر 6084737 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم
  • رادان: برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
  • رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
  • سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد | حمایت مجلس از اجرای طرح نور
  • آمادگی مجلس برای برخورد با خاطیان موضوع خانه‌های خالی
  • تاکید قالیباف بر اتفاق‌نظر دولت‌ومجلس برای مشکلات ارزی
  • راهکارهای برخورد با تخلفات فرهنگی در آموزش و پرورش بررسی شد
  • باید بسترهای مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم/ از بازدید نماینده‌های مجلس از زندان‌ها استقبال می‌کنیم
  • مشکلات مربوط به ارز برای مردم و اقتصاد کشور غیر قابل تحمل شده است
  • حل چالش حقوق کارگران در میدان بهارستان / راهکار صولت برای فرار از چالش حقوق کارگران