Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در دل جنگل‌های دست کاشت طی نیم قرن اخیر در پی اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی توسعه یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین علی نریمانی امروز دوشنبه -۲۷ خردادماه- در بازدید از طرح‌های بیابان‌زدایی شهرستان آران و بیدگل در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طی نیم قرن گذشته با اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی ۷۲۰ کیلومتر از جاده‌های استان اصفهان از حرکت تپه‌های شنی و خیزش ریزگردها محفوظ و مصون مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه با بیابان‌زدایی امکان امنیت تردد در جاده‌ها به وجود می‌آید و رونق اقتصادی ایجاد می‌شود، افزود: ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در دل جنگل‌های دست کاشت نیز طی نیم قرن اخیر در پی اجرای طرح‌های بیابان زدایی حفاظت شده و توسعه یافته است.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: بیش از ۲۵۰ کیلومتر از خطوط ریلی استان در دل مناطقی احداث شده که بیابان زدایی اجرایی شده است.

وی افزود: حفظ ۱۶ هزار کیلومتر خطوط آبیاری در ۲۱۶ شهر و روستای استان نیز از دیگر اثرات مثبت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی است.

نریمانی با اشاره به اهمیت گسترش فرهنگ بیابان‌زدایی، تصریح کرد: باید برای جلوگیری از تهدید کانون‌های ریزگرد در استان‌های مرکزی کشور، حوزه کویر مرکزی ایجاد شود تا با هم‌افزایی و نگرشی ملی طرح‌های مقابله با بیابان زایی را اجرا کنیم و  وقوع پدیده ریزگرد از استان‌های مجاور نباشیم.

ایجاد اشتغال برای ۵ هزار نفر در  باغ پسته ابوزیدآباد

در همین ارتباط حمید گل آرایی، کارشناس اداره بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قبل از اجرای طرح‌های بیابان زدایی در این منطقه کشاورزی وجود نداشت، اظهار کرد: براساس آمار سازمان جهادکشاورزی امروز شهرستان آران و بیدگل حدود سه هزار هکتار باغات پسته و انار و حدود ۱۲ هزار  هکتار اراضی کشاورزی دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان آران و بیدگل قطب تولید پسته در استان است، افزود: باغ پسته ابوزیدآباد این شهرستان با مساحت ۷۰ هکتار سالانه حدود ۳۰ تن در هر هکتار تولید پسته دارد و برای بیش از پنج هزار نفر به صورت مقطعی ایجاد اشتغال کرده است‌.

گل آرایی با اشاره به گذشت ۳۰ سال از احداث این باغ گفت: سیستم آبیاری باغات به صورت غرقابی است و به دلیل مقاوم بودن پسته به شوری خشکی خطر خشکسالی باغات را تهدید نمی‌کند.

توسعه ۵۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت با مشارکت مردم

در ادامه نیز رشید قاسمی، رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه شرکت تعاونی مرتع داران شهرستان آران و بیدگل با اشاره به اینکه در این شهرستان ۱۲۰ هزار هکتار تاغزار وجود دارد، اظهار کرد: از سال ۶۷ تاکنون طرح‌های بیابان زدایی در قالب مشارکت مردمی انجام شد که براین اساس اکنون حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی با  مشارکت مردم آران و بیدگل به جنگل‌های تاغ زار تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مردم در حفظ تاغ زارهای شهرستان نیز مشارکت دارند، گفت:  توصیه می کم در همه زمینه‌ها به تأثیر مشارکت مردم توجه شود، زیرا اگر مردم مشارکت کنند طرحها موفق خواهد بود.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آران و بیدگل بیابان زدایی پسته جنگل کاری درخت تاغ مشارکت مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۵۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار اراضی کشاورزی البرز

رئیس کل دادگستری استان البرز از رشد ۵۸ درصدی مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان البرز در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، حسین فاضلی هریکندی با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز در استان البرز اظهار داشت: استان البرز هرچند از نظر وسعت به عنوان کوچک‌ترین استان کشور شناخته می‌شود، اما به دلیل شرایط و ویژگی‌های خاص طبیعی و جغرافیایی و مجاورت با مرکز کشور در معرض بیشترین تغییر کاربری‌ها قرار داد و هرگونه تغییر کاربری منافع اقتصادی زیادی را پیش روی متخلفان قرار می‌دهد.

وی با تشریح اقدامات انجام شده در دادگستری کل استان البرز در زمینه مقابله با تغییر کاربری‌ها بیان داشت: استان البرز از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها در وضعیت حاد قرار داشت که برای مدیریت این شرایط و پاسخگو کردن دستگاه‌های متولی در این مورد، یکی از برنامه‌های مهم، با ایجاد «قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری ها» برای اولین بار در کشور عملیاتی شد که با توجه به ایجاد تحول در مقابله با این پدیده در استان البرز، مورد تقدیر رئیس قوه قضاییه قرار گرفت.

مقابله با تغییر کاربری 12870 هکتار در سال 1402

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه در سال 1402، مجموعا از تغییر کاربری 12870 هکتار از اراضی کشاورزی استان جلوگیری شده است یادآور شد: در عملیات‌های اجرا شده که به درخواست و گزارش جهاد کشاورزی و غالباً در مراحل اولیه تفکیک و قطعه بندی و در مواردی هم با تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز بوده است به ترتیب حوزه‌های قضایی کرج با 4633 هکتار و چهارباغ با 2939 هکتار در جایگاه اول و دوم قرار دارند و شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد با 2845 و 1733 هکتار در مراتب بعدی جای گرفته اند.

رشد 58 درصدی مقابله با تغییر کاربری

وی با اعلام رشد 58 درصدی مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان البرز در سال 1402 در مقایسه با سال 1401 تصریح کرد: ارزش اراضی زراعی و باغ‌های استان البرز که از تغییرکاربری آن جلوگیری شده، بیش از 514 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

نقش سامانه کشت یار به عنوان بازوی کمکی

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز با اشاره به نقش سامانه «کشت یار» به عنوان بازوی دستگاه‌های متولی استان در زمینه مقابله به هنگام با تغییر کاربری ها، خاطرنشان کرد: در رصد سامانه‌های پایش ماهواره‌ای در سال گذشته، تعداد 1119 نقطه توسط این سامانه هوشمند هشدار دهی شده و اقدامات برای بررسی و مقابله بلافاصله آغاز شده است.

وی با تقدیر از تلاش روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان که ماموریت‌های خود در مقابله با تغییر کاربری‌ها را با جدیت پیگیری کردند با اعلام آمادگی دستگاه قضایی استان برای حمایت از هرگونه اقدام پیشگیرانه و مقابله‌ای در این زمینه، ابراز امیدواری کرد در سال جدید با تقویت نظارت توسط دستگاه‌های متولی، عرصه به سوداگران این حوزه تنگ‌تر شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حوزه فرهنگ نیازمند طراحی‌های کاربردی برای مقابله با شرایط انحرافی دشمن است
  • اجرای عملیات آبخیزداری نیازمند حدود ۳.۵ همت اعتبار است
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور ۷ درصد است
  • دولت با تمام توان پیگیر حل مساله ریزگردها است
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۱۳ هزار هکتار از اراضی دولتی در البرز
  • رشد ۵۸ درصدی مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در البرز
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار اراضی کشاورزی البرز
  • چرا قطب جنوب در واقع یک «بیابان» خطرناک است؟
  • تحقق شعار سال نیازمند همکاری و هم افزایی همه دستگاه‌ها است
  • هرمزگان برای مقابله با قاچاق نیازمند تجهیزات الکترواپتیک است