Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@17:01:58 GMT

آشنایی با مدرسه تاریخی کمالیه قشم

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۵۵۳۰

آشنایی با مدرسه تاریخی کمالیه قشم

جزيره قشم دارای دارالعلوم هايى با پيشينه طولانی است که شايد از قديمى ترين و پرسابقه ترين مدارس علوم دينى در اين زمينه مدرسه تاريخى کماليه باشد. مدرسه دينى آل کمال قشم، که به اختصار کمالى ناميده مى شود. مدرسه تاریخی کمالیه قشم در سواحل خلیج فارس از جاذبه های توریستی می باشد که قدمت آن به حدود ۳۰۰ سال پیش بر میگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالبان علوم دینی از فاصله های دور و نزدیک به این مکان می آمدند تا علم و دانش فرا گیرند.

مدرسه تاريخى کماليه در محوطه اى بزرگ و محصور در نخل هاى کهن بنا شده و نمونه اى زيبا از معمارى اسلامى است. کتابخانه و مدرسه کماليه به عنوان يکى از جاذبه هاى فرهنگى مذهبى جزيره شهرت دارد و محل بازديد و مراجعه پژوهشگران، شخصيت هاى فرهنگى، علماى دينى و مقامات کشورى است.
کتاب‌های تاریخی مدرسه کمالیه

شما می توانید در کتابخانه این مدرسه کتاب‌های قدیمی و ارزشمند را مشاهده کنید. تعداد کتاب هاى مدرسه تاريخى کماليه بيش از 20 هزار جلد چاپى و خطى به زبان فارسى و عربى است. کتاب هاى خطى نيز در حدود 2000 جلد است که عموماً به دست خط علماى بنى کمال که در عصر خود عالم بوده و شهرتى به سزا داشته اند نوشته شده اند. کتاب هاى خطى مدرسه بيش تر در زمينه تفسير، حديث، صرف، نحو، تاريخ، بيان، بديع و فقه و توحيد است.

علما و مدرسين نامى مدرسه

از علما و مدرسين نامى مدرسه از گذشته تا حال مى توان: شيخ محمد کمال، بانى و بنيان گذار مدرسه، شيخ يحيى پسر شيخ محمد کمال، شيخ زکريا پسر شيخ يحيى و شيخ محمد شيخ زکريا را نام برد.


در زمان حاضر مدير و مدرس مدرسه کماليه شيخ عبدالرئوف نحوى است. شاگردان به طور رايگان در مدرسه تاريخى کماليه به تحصيل اشتغال دارند و به صورت شبانه روزى در حجره هاى متعدد مدرسه ساکن هستند. طلبه هاى دواطلب تحصيل در اين مدرسه از سن 16 سالگى به بعد مىتوانند نام نويسى کنند. علومى که در مدرسه به طلبه ها درس داده مى شود عبارتند از فقه، صرف، نحو، تفسير، تجويد قرآن، احاديث و….

نشانی مدرسه کمالیه:

مدرسه تاریخی کمالیه قشم در روستای بند حاج علی در غرب جزیره واقع شده است. مدرسه کماليه تا جاده سرتاسرى جزيره و روستاى رمکان 7 کيلومتر و تا دريا - در جنوب جزيره - 3 کيلومتر و از کوه مجاور يک کيلومتر فاصله دارد.   منبع:بیتوته

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گردشگری قشم جزیره قشم معماری اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۵۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی مسیحی آمریکایی در نهاوند مسلمان شد

«مارجینلو آنه»، بانوی مسیحی اهل نیکاراگوئه در شهرستان نهاوند استان همدان و در آستان مقدس شاهزاده محمدوعلی علیهم السلام، به همت اداره تبلیغات اسلامی نهاوند مسلمان شد و در همان روز خطبه عقد او با یک مسلمان ایرانی جاری شد. - اخبار فرهنگی -

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ مارجینلو آنه بانوی 45ساله نیکاراگوئه‌ای است که در میامی فلوریدا آمریکا زندگی می‌کرد. هرچند او در زادگاهش زندگینمی‌کنداما خود را نیکاراگوئه‌ای می‌داند، نه آمریکایی!

او در یک خانواده مسیحی بزرگ شده و به سبب آنچه درباره اسلام و مسلمانان می‌شنود، به جست‌وجوی حقیقت درباره این دین الهی می‌پردازد و مسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. در ادامه، این بانوی تازه‌مسلمان شده سرگذشت زندگی خود و دلیل انتخاب دین اسلام را بیان می‌کند.

با سوره مریم مسلمان شدم

مارجینلو آنه که شنیده بود اسلام دین کاملی است، درباره آن جست‌وجوکرد و  قرآن را به‌عنوان منبعی برای پیداکردن حقیقت یافت. او حتی برای بررسی‌های بیشتر به کشور اسلامی مراکش سفر کرد و در آنجا به دنبال حقیقت اسلام گشت. او می‌گوید: «ترجمه قرآن به‌خصوص سوره مریم به‌شدت مرا تحت‌تأثیر قرار داد و سبب شد تا تصمیم به مسلمان شدن بگیرم.»

آشنایی در اینستاگرام

مارجینلو آنه پس از تحقیق و بررسی درباره اسلام، در اینستاگرام با یک پسر مسلمان ایرانی به نام یاسر کیانی آشنا می‌شود و به‌واسطه کسب اطلاعات بیشتر دررابطه‌با اسلام، برای مسلمان شدن مصمم‌تر از قبل می‌شود. آشنایی آنها 11 ماه به طول می‌انجامد تا در نهایت مارجینلو آنه تصمیم می‌گیرد به دین مبین اسلام مشرف شده و با یاسر کیانی ازدواج کند. او در‌این‌باره توضیح می‌دهد: «همه خانواده من به جز مادرم با مسلمان شدن و ازدواج من با یک مسلمان ایرانی مخالف بودند؛ اما من مسیر زندگی‌ام را انتخاب کرده بودم و هیچ‌چیزنمی‌توانست جلودار من شود.»

او ادامه می‌دهد: «پس از تصمیم به مسلمان شدن بنا شد به ایران بیایم اما ویزابه من داده نشد. به همین دلیل، به استانبول رفتم و یاسر به دنبالم آمد تا از آنجا با هم به ایران بیاییم. چون پول زیادی برای اقامت یکی دوروزه در استانبول نداشتیم با اتوبوس به کردستان رفتیم و مدتی آنجا ماندیم تا توانستیم ویزای ایران بگیریم.»

این بانوی تازه‌مسلمان تأکید می‌کند: «در حال حاضر از آشنایی با یک مسلمان شیعه که وضعیت زندگی من را به اینجا رساند بسیار خرسندم.»

مسلمان اهل بلژیک: پسرم با یک معجزه در اربعین 180 درجه تغییر کرد

روز نیمه شعبان روز خاصی برای من بود

این بانوی تازه‌مسلمان که حدود یک ماهی است به ایران آمده، به همت سازمان تبلیغات استان نهاوند، روز نیمه شعبان در آستان مقدس شاهزاده محمدوعلی علیهم االسلام به اسلام مشرف و خطبه عقد آنها جاری شد. سازمان تبلیغات اسلامی نهاوند به یمن این اتفاق فرخنده، 5 میلیون کمک‌هزینه سفر مشهد به آنها هدیه داد.

مارجینلو آنه از احساسش در این روز می‌گوید: «بهترین حس و حالی بود که در زندگی‌ام داشتم. هنگامی که در آمریکا بودم تصور متفاوتی از ایران و مسلمانان داشتم؛ اما اکنون از دانستن حقیقت بسیار خوشحالم.»

او ادامه می‌دهد:«مردم اینجا بسیار دوست‌داشتنی هستند و من حتی از اینکه نام ونام خانوادگی‌ام به مرضیه کیانی (که یک نام خانوادگی ایرانی است) تغییر کرده و اکنون یک ایرانی به‌حساب می‌آیم، بسیار خرسندم.»

قدمت و تاریخ کشور ایران شگفت‌انگیز است

مرضیه کیانی از سال 2018 که اکانت اینستاگرام خود را ایجاد کرد در جست‌و‌جوی ایران بوده و بیشتردنبال‌کننده‌های او ایرانی هستند. او می‌گوید:«آشنایی با فرهنگ ایرانیان در اینستاگرام من را مشتاق کرد تا از نزدیک ایران را ببینم. همچنین تاریخ و قدمت ایران نیز برای من شگفت انگیز است. برای مثال، شهر مورد علاقه من در ایران جیرفت است که آثار باستانی با قدمت بسیار بالایی دارد. همچنین کرمانشاه و نهاوند که شهر بسیار پربرفی هستند؛ اما به طور کلی تمام ایران را دوست دارم.»

او تأکید می‌کند: «من برای همه چیز ارزش قائل هستم و باتوجه‌به مذهبی که مردم این کشور دارند، برای من ایران بهترین کشور دنیاست.»

معاندان علاقمند به پررنگ شدن جرم‌انگاری لایحه عفاف و حجاب هستند

حجاب را با علاقه انتخاب کردم

او حجاب را از فرائض دینی مذهب شیعه می‌داند و می‌گوید: «من باحجاب مشکلی ندارم و این پوشش را با علاقه انتخاب کردم؛ حتی قبل از مسلمان شدن، در سفر به مراکش به سبب احترام به آن شهر مذهبی حجاب داشتم و از این بابت احساس بدی پیدانکردم.»

هیچ کشوری مثل ایران نیست

این بانوی تازه‌مسلمان شده به کشورهای زیادی از جمله ترکیه، مراکش، عراق، فرانسه و... سفرکرده اما ایران را متفاوت از سایر کشورها می‌داند و می‌گوید: «من بر این باورم که ایران کشوری غنی و سرشار از فرهنگ است؛ هنر آشپزی و غذاهای خوشمزه، نعمت آب و برق و گاز و... واقعاً بی‌نظیر است.»

او با اشاره به مهمان‌نوازی ایرانیان اظهار می‌کند: «من قدردان یاسر و خانواده‌اش هستم که با آغوش باز مرا پذیرفتند و مهمان‌نوازی ایرانیان غیرقابل‌وصف است.»

کیانی می‌گوید ایران کشور خوبی برای زندگی است: «من به همه،به‌خصوص مردم آمریکا که دید منفی نسبت به ایران دارند، پیشنهاد می‌کنم که بیایند و ایران و مردم دوست‌داشتنی آن را از نزدیک ببینند و با مذهب تشیع آشنایی پیدا کنند.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حواستان به باتلاق عاطفی باشد
  • ماجرای جالب آمدن شهید محرابی به مدرسه پسرش
  • آشنایی با تاریخچه کاشی و سرامیک در ایران و جهان
  • برگزاری محفل انس با قرآن در بافق
  • گذری به مدرسه‌های تاریخی در گذر بازار اصفهان
  • ماجرای جالب آمدن شهید محرابی به مدرسه پسرش/ واکنش‌های متفاوت مردم در برخورد با همسر شهدا
  • آشنایی با ابزار تعمیرات موبایل
  • (ویدئو) ماجرای جالب آشنایی و ازدواج امیرعلی نبویان و همسرش
  • ماجراهای سفری عجیب در قصه جزیره ناشناخته
  • بانوی مسیحی آمریکایی در نهاوند مسلمان شد