Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-03-28@14:01:54 GMT

ایجاد ۱.۲میلیون شغل در گروی شکستن برخی انحصارات

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۶۵۸۱

یک اقتصاددان گفت: با شکست انحصار در برخی مشاغل می توان یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کرد.

هادی سلیمی‌زاده دیشب در برنامه پایش، با اشاره به انحصارات موجود در اعطای مجوز به مشاغل حرفه‌ای و ظرفیت اشتغال‌زایی، اظهار داشت: علی رغم اعلام مسئولین که تعداد زیادی از پزشکان کشور بیکار هستند طبق آمار جهانی و رسمی کشور سرانه پزشک ما حتی از کشورهایی چون مالت و تاجیکستان کمتر است؛ در صورتی که اگر در کشور تعداد پزشکان افزایش یابد، می‌توانند به مناطق محروم بروند و ماهانه حدود ۲۰ میلیون تومان درآمد کسب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کشور ما در پزشکی، وکالت، داروسازی، سردفتری و دندان‌پزشکی سرانه بسیار پایینی نسبت به کشورهای گروه ۲۰ و حتی کشورهای منطقه دارد که مشخصاً به دلیل وجود انحصار در این مشاغًل است.

سلیمی زاده با بیان اینکه سرانه وکیل در کشور ما حتی از عراق هم کمتر است، گفت: وضعیت وکالت در کشور آنقدر وخیم است که کمتر کسی به دلیل هزینه‌های گزاف آن حاضر به وکیل گرفتن برای پرونده‌های قضائی است. این در شرایطی است که متصدیان و ذینفعان این مشاغل به بهانه واهی اشباع و تعداد زیاد، اجازه افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها برای رشته‌هایی چون پزشکی، داروسازی و دندان‌پزشکی را نمی‌دهند و در مشاغلی چون وکالت و سردفتری مجوزهای کسب و کار را افزایش نمی‌دهند.

وی افزود: این در حالی است که نه تنها سرانه ما بسیار پایین است بلکه این مسئله موجب ایجاد صف و افزایش سرسامآور قیمت‌ها شده است. در صورتی که با افزایش سرانه در این مشاغل، هم معضل بیکاری تا حد زیادی حل می‌شود و هم به دلیل ایجاد رقابت، قیمت‌ها کاهش یافته، واقعی می‌شوند و کیفیت خدمات نیز افزایش می‌یابد.

سلیمی زاده تاکید کرد: با شکست انحصار در این مشاغل می‌توان این چالش را حل و امکان ایجاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل مستقیم فراهم کرد.

در ادامه برنامه، سرهنگ هویدا تزار رئیس مرکز صدور پروانه‌های پلیس کل کشور در مورد متقاضیان دریافت مجوز آموزشگاه و احتمال اشباع بازار، اظهار داشت: اگر متقاضیان، شرایط و صلاحیت لازم را داشته باشند صدور مجوز مذکور قطعی خواهد بود و به هیچ عنوان مسئله اشباع مانعی برای صدور این مجوز نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجوزهای مورد نیاز را بر روی سایت پیشخوان مجوزهای کشور به آدرس g۴b.ir بارگزاریکرده‌اید، گفت: ما این موارد را به صورت محلی اعلام می‌کنیم و در سامانه بارگزاری نمی‌کنیم. در صورتی که طبق ماده ۷ اصل ۴۴ قانون اساسی همه دستگاه‌ها موظفند تمامی اطلاعات و جزئیات مجوزهای خود را بر روی پایگاه مجوزهای کسب و کار بارگزاری کنند.

 

مهر

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000EIA برچسب ها: اشتغال ، شغل ، ایجاد شغل ، هادی سلیمی زاده

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: اشتغال شغل ایجاد شغل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۶۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرانه فرهنگ در کشور ما بسیار پایین است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: سرانه فرهنگ در کشور ما بسیار پایین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایمنا از زنجان، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، امروز سه‌شنبه هفتم فروردین_ در بازدید از کتابخانه علامه شیخ عبدالکریم زنجانی با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: این طرح در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است.

وی افزود: در کمیسیون فرهنگی مجلس به مقوله کتابخانه‌های عمومی کشور و وضعیت معیشتی کتابداران توجه داشتیم و در همین راستا یک کمیته فرهنگی تشکیل شد تا اصلاح و رفع نواقص قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور را پیگیری کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیرو پیگیری‌های مستمر دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور، این طرح توسط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است.

این مسئول ضمن اشاره به سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم به جد تلاش کردیم این مقوله از حالت جواز خارج و به قانون تبدیل شود که شهرداری‌ها را ملزم به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از محل درآمدشان می‌کند.

آقاتهرانی در رابطه با بودجه فرهنگی سال ۱۴۰۳ به خصوص بودجه کتابخانه‌های عمومی کشور، عنوان کرد: اصلاح فرهنگ ضروری است و برای تحقق این مهم باید هزینه کرد، سرانه فرهنگ در کشور ما بسیار پایین است و کمیسیون فرهنگی مجلس برای دستیابی به اهداف فرهنگی تلاش می‌کند.

وی تصریح کرد: از کتابخانه تازه تأسیس علامه شیخ عبدالکریم زنجانی بازدید کردم و افتتاح چنین کتابخانه‌ای در یکی از مناطق محروم زنجان بسیار قابل تقدیر و مایه مباهات است و در بلندمدت شاهد آثار مثبت آن خواهیم بود.

آقاتهرانی گفت: متأسفانه در فضای سبز اطراف این کتابخانه شاهد حضور برخی معتادین هستیم و باید در نظر داشت یکی از دلایل دچار شدن این افراد به دام اعتیاد آن است که به چنین کتابخانه و مکان فرهنگی‌ای دسترسی نداشته‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انشاالله احداث این کتابخانه در منطقه اسلام‌آباد زنجان مایه خیر و برکت باشد و شاهد رشد عمیق فکری فرزندان این مرزو بوم باشیم.

کد خبر 739258

دیگر خبرها

  • جان باختگان تصادفات جاده‌ای ایام نوروز امسال به ۵۴۹ نفر رسید
  • جان باختگان تصادفات جاده ای ایام نوروز امسال به ۵۴۹ نفر رسید
  • نابودی ۸ میلیون شغل در انگلیس توسط هوش مصنوعی
  • ایجاد مشاغل خانگی و طرح‌های تولیدی روستایی در اولویت دهیاران قرار گیرد
  • ایران رتبه ۹ تولید تخم مرغ در دنیا را داراست
  • توسعه مشاغل خانگی راهی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید
  • توسعه مشاغل خانگی راهی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید 
  • ایجاد اشتغال برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور طی سال ۱۴۰۲
  • موسوی لاری: ممکن است دولت و مجلس در مقابل همدیگر قرار گیرند/ تفرقه‌افکنان تغییر مشی دهند تا فضای وحدت ملی فراهم باشد/ شورای نگهبان بپذیرد که یکی از ‎عوامل شکستن وحدت ملی نوع رفتار این شورا است
  • سرانه فرهنگ در کشور ما بسیار پایین است