Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، چند روز قبل بود که رئیس کمیسیون محیط‌ زیست شورای اسلامی شهر قزوین به دلیل توجه نکردن شهرداری به تذکرات شورای اسلامی شهر در تهیه پیوست‌ زیست‌ محیطی پروژه‌های عمرانی، خواستار توقف پروژه‌های سافاری پارک و کمبرند سبز شرق شد؛ موضوعی که با واکنش برخی از اعضا مواجه شد.

این واکنش‌ها در صحن علنی شورای شهر قزوین روز شنبه 25 خرداد به بحث میان موافقان و مخالفان توقف پروژه‌ها منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنجا که فصیحی رامندی عضو شورای اسلامی شهر قزوین با بیان این‌که به عنوان یک عضو شورا معتقدم بگوییم چون پروژه‌ای پیوست فرهنگی یا زیست محیطی ندارد تعصیل شود درست نیست، چرا که توقف پروژه‌های عمرانی در کشور ما سابقه خوبی ندارد.

وی در ادامه افزود: اگر در شهر قزوین پروژه‌ای شروع شده است و یا مسئولان و اعضای شورای دوره قبل با اختیاراتی که داشته اند پروژها را با وجود نواقصی آغاز کرده‌اند باید به سمتی رفت که مشکلات پروژه برطرف شود نه آن‌که بگوییم  تعطیل شود؛ چون با توقف هر پروژه زیان‌هایی وارد خواهد شد و از سوی دیگر باعث می شود با تیتر شدن گفته‌های ما توسط رسانه‌ها چهره خوبی از شورای اسلامی شهر به عنوان نهاد تصمیم‌ساز ارائه نشود.

سیده منیره قوامی، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر قزوین که پیش از این در جلسات مختلف از جمله در زمان  بررسی بودجه پیشنهادی شهرداری قزوین که اسفند 97 برگزار شد با انتقاد از عملکرد شهرداری صریحا خواستار تهیه پیوست زیست محیطی پروژه‌های عمرانی شده بود، در این جلسه در پاسخ به فصیحی رامندی گفت: قانونی وجود دارد که شهرداری را موظف می‌کند قبل از اجرای هر پروژه، پیوست زیست محیطی  آن تهیه شود، اما در حال حاضر دو پروژه سافاری پارک و کمربند سبز شرق این پیوست را ندارد آیا با جود درخواست و تذکر به شهردرای که این پیوست تهیه شود و همچنان شهردرای توجه‌ای ندارد آیا  باید اجازه داده شود این دو پروژه با اشکالاتی که دارد پیش رود و موجب خسارت شود؟

سیده منیره قوامی با بیان این‌که چرا نباید از تجربیات پند بگیریم؟ در منطقه 22 تهران دریاچه‌ای  بدون پیوست محیط زیستی احداث شد اما پس از مدتی به دلیل آنکه بستر دریاچه از مواد متخلل (پرمنفذ) نبود موجب افزایش پشه‌ها و مکانی برای قورباغه‌ها شد و مزاحمت و ناراحتی اهالی منطقه را فراهم کرد. مشکلی که باعث شد بعدها با هزینه‌ای مضاعف و نصب تصفیه‌خانه درصدد رفع این معضل برآیند؛ معضلی که اگر می‌شد در مطالعات اثرات زیست‌محیطی به آن توجه شود اما نشد و موجب خسارت گردید با این وجود  آیا ما نیز باید تجربه دیگران را تکرار کنیم و اجازه بدهیم با اجرا و اتمام این پروژها به محیط زیست خسارت وارد شود؟ و زمانی که خسارت به بار آمد شهرداری با هزینه‌ای اضافی در پی رفع آن باشد؟

وی این‌گونه ادامه داد که در صحن شورا و در حضور نمایندگان مجلس اعلام شد تمایلی برای توقف پروژهها وجود ندارد اما وقتی شهرداری صدای اعضای شورا شهر را نمی‌شنود چطور باید برخورد کرد؟ جز این خواستار توقف پروژه‌هایی باشیم که بدون پیوست زیست‌محیطی در حال اجرا است؟

سعید دقیقی عضو دیگر شورای اسلامی شهر قزوین که پیش از این نیز مخالفت خود را با توقف پروژه‌ها اعلام کرده بود و دلیل آن را خسارتی دانست که به سرمایه مردم وارد می‌شود، گفت: مگر نه این است این پروژه در صحن شورا توسط کارشناسان و مشاوران پروژه توضیح داده و تبیین شده است؟ و در شورا برای این پروژه‌ها ردیف بودجه مشخص شده و با پیمان‌کار نیز قرارداد بسته شده که این پیوست تهیه شده و به شورا ارائه شود اما توجهی نشده است.

وی افزود: اگر برای پل امام رضا(ع) پیوست زیست‌محیطی تهیه می‌شد امروز با وضعیتی که برای باغستان سنتی قزوین پیش آمده روبرو نبودیم؛ ده‌ها هزار  متر از باغات سنتی قزوین که میراثی ارزشمند از گذشتگان ما است در معرض نابودی است. اگر این بی‌توجهی ادامه پیدا کند خسارت بیشتری به محیط‌زیست وارد خواهد شد.

داوودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه درباره این سوالات مسئولان باید حضور پیداکنند و جوابگو باشند، گفت: بخشی از پروژه سافاری پارک با حضور کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست کشور افتتاح شد؛ اگر اشکالی در پروژه بود قطعا مانع ادامه پروژه می‌شد.

حق شناس عضو دیگر شورای اسلای شهر قزوین نیز با بیان این‌که پیوست ‌زیست‌ محیطی سندی است که چشم‌انداز بیست ساله را برای ما تببین می‌کند، گفت: کم نبوده است مواردی اعضای شورا شهر موضوعی را درخواست کرده‌اند و شهرداری جوابی داده که بعد از پیگیری‌ها مشخص شده است که بین واقعیت و پاسخ داده شده فاصله زیادی وجود دارد حال اینکه در مورد ابهامات پروژه‎هایی مانند کمبربند سبز شرق و سافاری پارک پاسخ قانع کننده‌ای نداده‌اند.

حق شاس در پاسخ به نظرات برخی از اعضا که نمی‌توان پروژه ها متوقف کرد تا پیوست زیست‌ محیطی تهیه شود، گفت: در گذشته هنگامی که پل راه‌آهن احداث شد بین اهالی شمال و جنوب پل چندین سال اختلاف طبقاتی ایجاد شد اما اگر این پل پیوست فرهنگی داشت قطعا از تبعات فرهنگی ایجاد پل آگاه بودند و برای رفع آن توانمند‌سازی منطقه جنوب پل در دستور کار قرار می‌گرفت. در مورد پل امام رضا(ع) هم باید پیسوت فرهنگی و زیست‌محیطی تهیه می‌شد اما به سادگی از کنار آن گذشتند اما بدانید بعد از چند سال خواهیم دید بین شمال پل امام رضا(ع) و جنوب آن اختلاف طبقانی موجود 50 برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد سافاری پارک نیز همین قاعده حاکم است نداشتن پیوست زیست محیطی در آینده موجب خسارت خواهد شد.

قوامی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر قزوین نیز در پایان بیان کرد: اشتباه برخی از اعضا این است که تصور می‌کنند پیوست زیست محیطی موجب توقف کامل پروژه ها می‌شود اما اینگونه نیست بلکه پیوست زیست محیطی پس از بررسی، مشکلات و اثرات مخرب پروژه‌ها بر محیط زیست را مشخص می‌کند و سپس راهکار ارائه میدهد که برای رفع و کاهش این اثرات مخرب چه اقداماتی انجام شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: زیست محیطی شورای اسلامی شورای شهر صحن علنی مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۶۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های حوزه هنری باید زیست بوم محور باشد

هفته هنر انقلاب اسلامی مزین به نام شهید "سید مرتضی آوینی" است، زیرا آن شهید تلاش کرد که با هنر و کلامش، اندیشه و فلسفه وجودی دین، هنر و به وجود آمدن انسان را نشان دهد و حرکت انقلابی را در دنیای هنر، ایجاد کند و به یادگار بگذارد.

امروز نگاه حوزه هنری انقلاب اسلامی معطوف به تمرکزگرایی از مرکز است و بر اساس زیست بوم و فرهنگ آن استان، جریان هنر انقلاب اسلامی را پایه ریزی می‌کند حوزه هنری قزوین توانسته در این راستا گام بردارد تا پایگاه خوبی برای هنرمندان باشد.

امامقلی رئیس حوزه هنری قزوین گفت: حوزه هنری از ابتدای دوران تحولی به تدوین زیست بوم اقدام نمود که مشتمل بر ۲۴ سوال بود. آنچه که در استان قزوین در حال اتفاق افتادن است تا اهداف قابل دستیابی جزو این سوالات بود. این سند در اختیار نهاد‌های هنری از جمله صداوسیما قرار گرفت.

امامقلی افزود: هنر پیشران پیشرفت یکی از چشم انداز‌های این سند است که استان قزوین ویژگی‌های خاصی دارد. از بعد ضعف و قدرت در این سند دقت شده است. تولید مستند با عنوان نواحی منفصل شهری و شهر مهرگان در دستور کار قرار دارد. مستند کوتاه در خصوص سایت پسماند محمدآباد و سایر مستند‌هایی که با نگاه‌های ناظر به حکمرانی در حال تولید است.

رئیس حوزه هنری گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی امروز به عنوان پرچمدار هنر انقلاب اسلامی ایفای نقش می‌کند و هر جایی که جریان انقلابی وجود داشته باشد یا قرار است که به وجود بیاید، حوزه هنری باید پیشگام باشد.

وی افزود: یکی از مشکلات استان موضوع سهم استان از زیرساخت‌های هنری از جمله سینما، گالری‌ها و سالن‌های نمایش است و ضروری است که نگاه ویژه‌ای به مقوله زیرساخت‌های هنری در استان انجام و یک جریان سازی در راستای نگاه به مراکز فرهنگی به ویژه ورود بخش خصوصی به حوزه زیرساخت‌های هنری شکل گیرد.

رئیس حوزه هنری گفت: کمبود صندلی مابه ازای سرانه جمعیت استان قزوین را تبدیل به یکی از استان‌های محروم کرده است. دو سالن سینما با صندلی‌های فرسوده نیاز به بازسازی جدی دارد. با رایزنی‌های انجام شده بناست که از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری اعتباراتی اختصاص دارد، اما نیاز به تصمیمات سخت دارد. نسبت زیرساخت‌های استان در زمینه فرهنگ و هنر ناعادلانه است.

وی بیان کرد: تنها گالری نگارخانه استان در حوزه هنری همیشه فعال است، اما با توجه به کمبود جا، هنرمندان برای استفاده از آن در نوبت قرار می‌گیرند. آنچه از نان شب برای فرهنگ و هنر استان لازم است فکرافزار و نرم افزار در این زمینه است. اگر بخواهیم مثلا هنرمند خوشنویس را به تعداد دوبرابر برسانیم متاسفانه باید بگوییم که جزیره‌ای تصمیم گرفته می‌شود. کل بودجه فرهنگی استان ۷۰۰ میلیارد تومان است که اعتبار اختصاصی به برای حوزه هنری سه میلیارد تومان است که تقریبا حدود نیم درصد را شامل می‌شود.

امامقلی گفت: ستاد وقتی به استان منتقل می‌شود احتمال تصویب و اجرای سوژه‌ها بیشتر می‌شود. برای برداشتن قدم‌های بلند اعتبارات بسیار کم است مگر اینکه بازرگانان، اتاق بازرگانی و شهرک‌های صنعتی پای کار بیایند.

رئیس حوزه هنری گفت: موسیقی یکی از هنر‌های بسیار مهم در عرصه انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و از آنجایی که جوانان گرایش بسیار فراوانی به آن دارند، اگر بتوان برای آن برنامه‌ریزی مناسبی شود به طور قطع اثرات و ثمرات مفیدی بر جای می‌گذارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری
  • سرمدی واله: تصمیم نهایی در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها و ساعات کاری کارمندان هفته آینده در مجلس گرفته خواهد شد
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • برنامه‌های حوزه هنری باید زیست بوم محور باشد
  • باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان