Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرود امیرانتخابی روز دوشنبه در نشست با فعالان صنایع دستی گیلان در بندرانزلی با تاکید بر ضرورت استفاده از آب بندان ها برای ایجاد اقامتگاه های شناور در گیلان اظهار کرد: دولت ها در تمام دنیا تنها نقش حمایتی دارند و باید بدانیم که رونق صنعت گردشگری موجب رونق صنایع دستی می شود و با توجه به تاکیدات رییس جمهوری، با توجه ویژه به بوم گردی، صنایع دستی همان منطقه نیز رونق یافته و محصولات این استان به گردشگران و مسافران عرضه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه علاوه بر ثبت جهانی دو روستا در گیلان، چادر شب بافی قاسم آباد هم ثبت جهانی می شود افزود: هدف از بوم گردی ترویج سنت و آداب و رسوم گیلان است و می خواهیم با کمک به بومگردی علاوه بر رشد اقتصاد جوامع محلی، فرهنگ گیلان به گردشگران منتقل شود.

امیر انتخابی با اشاره به اینکه صنایع دستی استان گیلان بسیار ارزان است تاکید کرد: باید برای با ارزش تر شدن صنایع دستی گیلان، صنایع دستی خاص مناطق مختلف گیلان به ثبت ملی برسد تا میراث فرهنگی بتواند حمایت های لازم را از آن صنایع دستی داشته باشد و منافع حاصله از آن نصیب مردم همان منطقه شود.

وی تامین مواد اولیه ارزان قیمت را مهمترین دغدغه میراث فرهنگی گیلان دانست و تاکید کرد: صنایع دستی در صورتی قابلیت بازگشت سرمایه را دارد که به صورت هدفمند و با کیفیت و با شناسایی بازار عرضه تولید شود اما در صورت عدم ثبت ملی صنایع دستی، میراث فرهنگی هیچ اقدامی برای حمایت از آن نمی تواند انجام دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه اکثر هنرمندان صنایع دستی وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند افزود: در حال حاضر ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان وجود دارد که حدود هفت هزار نفر از آنها بیمه هستند.

وی تصریح کرد: آموزش و ترویج صنایع دستی و توانمند سازی هنرمندان این حوزه از دغدغه های میراث فرهنگی است و متاسفانه در ارزیابی های کشور، گیلان در آموزش و ترویج صنایع دستی کم کار بوده است.

به گزارش ایرنا، بیستم خرداد ماه در گاهشمار ملی، روز صنایع دستی نامگذاری شده است.

از ۹۰ رشته صنایع دستی گیلان ۷۱ رشته فعال است و تاکنون شش هزار و ۲۹۸ هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده‌اند.
تاکنون ۶۴ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و همچنین شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند که این خود افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است.
همچنین چادرشب و گلیم گیلان نشان جغرافیایی کسب کرده و تاکنون هشت استاندارد ملی نیز در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.
رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از ۸۰ رشته فعالیت می‌کنند.

۷۴۷۱ / ‏‬ ۲۰۰۷/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۷۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان چهارمحال و بختیاری نیاز به تغییرات گردشگری دارد

معاون گردشگری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که به طور ملموس می‌توان تغییرات گردشگری را در آن ایجاد کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، علی‌اصغر شالبافیان در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که به طور ملموس می‌توان تغییرات گردشگری را در آن ایجاد کرد. این استان به خوبی به استان‌های پرجمعیت یعنی بازار گردشگری دسترسی دارد، به همین منظور باید یک سری پروژه گردشگری برای استان تعریف کرد.

معاون گردشگری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در کمپ‌های عشایری، سرمایه زیادی نمی‌خواهد بلکه نیاز به همت دارد و باید زمین به سرمایه‌گذار، واگذار شود.‌ باید یه کار جدید در حوزه بازاریابی انجام گیرد.‌

علیرضا جیلان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز اظهار داشت: در استان چهارمحال و بختیاری برای 30 اردوگاه گردشگری موافقت اصولی صادر شده است. 80 موافقت اصولی در زمینه بوم گردی روستایی نیز صادر شده است که به صورت سنتی به مردم خدمات خواهند داد. 

وی مطرح کرد: چندین هتل نیمه کاره در استان چهارمحال بختیاری وجود دارد از جمله هتل ده چشمه که در چند ماه آینده کار آن تمام می‌شود. تخت و تشک و تمام تجهیزات هتل سیاسر نیز آماده است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد: هتل الماس چغاخور طرح بسیار وسیع و بزرگی است که تعداد زیادی از سوئیت‌های آن درست شده است و طبق پیش‌بینی‌ها تا 6 ماه ابتدایی سال جاری به اتمام می‌رسد و حتماً با حضور وزیر افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: ایجاد باغ‌های گردشگری خصوصاً در شهرستان سامان و مناطق دیگر، انجام خواهد شد. با این برنامه، 200 تا 500 مقر گردشگری در باغ‌ها مستقر می‌شوند. با توجه به اینکه استان بختیاری مقر عشایران است، باید استان هدایتگر در این جهت باشد. اگر اعتبار به این استان تخصیص پیدا کند استان‌های عشایری را تجمیع کرده و در رابطه با کمپ‌های عشایری کار صورت می‌گیرد.

جیلان خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان چهارمحال بختیاری در بین استان‌ها رتبه سوم مرمت را دارد. در سال 1400، یک سوم اعتبارات از این اداره کسر شد، انتظار می‌رود کمک‌ها به این اداره صورت گیرد تا این کسری جبران شود. 

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی در بابلسر
  • موزه‌ها و اماکن تاریخی-فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • استان چهارمحال و بختیاری نیاز به تغییرات گردشگری دارد
  • صنعت نساجی با پیشینه‌ای ۴ هزار ساله در کاشان
  • اقامت ۸۱ هزار نفر در واحدهای اقامتی آذربایجان غربی
  • بازدید ۵ هزار گردشگر از جزیره آشوراده
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی در شیروان خراسان‌شمالی
  • بازدید بیش از ۳۸۱ هزار گردشگر نوروزی از جاذبه‌های لرستان
  • صدور و تمدید 155 مجوز فعالیت کارگاه صنایع دستی هنرمندان شهرستان مینودشت در سال 1402
  • اقامت ۷.۵ میلیون نفر شب در مازندران