Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، هرگاه جرمی اتفاق می‎افتد مقام قضایی که حسب مورد ممکن است دادستان، دادیار، بازپرس یا قاضی دادگاه باشد، می‌تواند برابر قانون و تا قبل از رسیدگی کامل به پرونده در برخی جرایم به ‎جای آن ‎که متهم را بازداشت یا زندانی کند برای وی قرار تأمین دیگری صادر کند.

به طور کلی قرار‌های تامین کیفری یک قرار محدود کننده آزادی محسوب می‌شوند و وسیله‌ای برای تضمین حضور متهم در مراحل مختلف تحقیقات مقدماتی، محاکمه و اجرای حکم هستند تا هر وقت که وی توسط مراجع قضایی احضار شود در مراجع مذکور حاضر گردیده و در دسترس باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر بیشتر قرار‌های تامین کیفری جنبه مالی دارند بنابراین وسیله‌ای برای پرداخت خسارت بزه دیده نیز به شمار می‌آیند.

قرار‌های تامین کیفری انواع مختلفی دارند که بر حسب شدت و ضعف آن‌ها دارای سلسله مراتبی هستند، اما از جمله مهم‌­‌ترین و پرکاربرد‌ترین این قرار‌ها می‌توان به قرار کفالت، قرار وثیقه و قرار بازداشت موقت اشاره کرد در این نوشتار به بررسی قرار وثیقه می‌پردازیم و انواع وثیقه و شرایط ضبط وثیقه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گفتنی است که در این قرار تکلیف تودیع وثیقه متوجه شخص معینی نیست و متهم یا شخص ثالث می‌توانند وثیقه مورد نظر را تودیع کنند. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه اموالی را می‌توان به عنوان وثیقه به مرجع قضایی معرفی کرد؟

وثیقه می‌تواند وجه نقد، ضمانت نامه بانکی، مال منقول یا غیر منقول باشد. توجه به این نکته ضروری است که از میان این موارد در عمل بیشتر مال غیر منقول از جانب مقام قضایی مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

دلیل این امر این است که غالباً برای افراد دشوار است که سرمایه خود را برای مدت نامعلومی در اختیار مرجع قضایی بگذارند، از سوی دیگر ضمانت نامه‌های بانکی معمولاً کارمزد بالایی دارند، مال منقول هم نیاز به جایی برای نگهداری دارد که معمولاً مراجع قضایی چنین امکانی ندارند؛ بنابراین بهترین گزینه در عمل همان مال غیر منقول است که سند مالکیت آن به مرجع قضایی تسلیم می‌شود و مراتب توقیف آن به اداره ثبت اسناد و املاک اعلام می‌شود تا مانع نقل و انتقالات بعدی آن شوند، چون مالی که به عنوان وثیقه در توقیف است دیگر قابلیت خرید و فروش ندارد.

پس از معرفی وثیقه توسط متهم یا شخص ثالث چنانچه به صورت وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی نباشد لازم است ابتدا نسبت به ارزیابی بهای آن اقدام شود این کار به هزینه وثیقه گذار توسط کارشناس دادگستری انجام می‌شود.

پس از اعلام نظر کارشناس در صورتی که ارزش مال پیشنهادی به میزان وثیقه مورد درخواست باشد چنانچه مال منقول باشد ضبط می‌شود و در صورتی که غیر منقول باشد مراتب توقیف ملک و درج آن در دفتر املاک به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک اعلام می‌شود تا آن اداره در صورت احراز مالکیت وثیقه گذار و فقدان مانع قانونی نسبت به توقیف ملک و منع نقل و انتقال بعدی آن اقدام نماید.

اگر مقام قضایی مال معرفی شده از طرف وثیقه گذار را نپذیرد باید دلیل موجهی برای این امر داشته باشد در غیر این صورت مرتکب تخلف شده است.

میزان وثیقه چگونه تعیین می‌شود؟


یکی از اهداف قرار وثیقه، جبران خسارت وارده به بزه­ دیده است؛ بنابراین قانون مقرر داشته است که میزان وثیقه نباید کمتر از خسارت وارده به بزه‌­ دیده باشد.

علاوه بر این مجازات بعضی از جرایم، نقدی است؛ بنابراین مرجع قضایی سعی می‌­کند که در تعیین میزان وثیقه هم میزان خسارت احتمالی وارده به بزه‌­ دیده (مثل دیه) و هم جزای نقدی جرم مورد اتهام را در نظر بگیرد بنابراین میزان وثیقه تعیین شده از مجموع این دو کمتر نخواهد بود.

اگر ارزش مال معرفی شده به میزان تعیین شده یا بیشتر باشد، بازپرس قرار وثیقه را می‌پذیرد. در غیر این صورت باید مال دیگری معرفی شود و گر نه متهم بازداشت خواهد شد.

گفتنی است که اگر برای متهمی قرار وثیقه صادر شده باشد تا زمانی که نتوانسته است این وثیقه را فراهم کند، به بازداشتگاه منتقل می‌شود، اما پس از صدور قرار وثیقه، تودیع مال و پذیرش آن از بازداشتگاه آزاد می‌شود یا اگر به بازداشتگاه نرفته باشد، به آنجا اعزام نمی‌شود.

همچنین وثیقه گذار می‌تواند بعداً مال مورد وثیقه را عوض کند مثلاً به جای سند زمین سند خانه یا آپارتمانی را به مرجع قضایی معرفی کند و سند زمین خود را آزاد نماید.

شرایط ضبط وثیقه


حال اگر شخصی وثیقه تودیع کرده باشد و پس از احضار، نزد مقام قضایی حاضر نشود با طی مراحلی امکان ضبط وثیقه‌اش فراهم خواهد شد. در مورد متهمین نیز بعد از محکومیت قطعی، ضبط وثیقه محقق می‌شود.

اگر متهم یا محکوم علیه در موقعی که حضور او لازم است در دادگاه یا دادسرا حاضر نشود اگر شخصی غیر از خود وی وثیقه سپرده باشد به وثیقه گذار اخطار می‌شود که ظرف 20 روز متهم یا محکوم علیه را تسلیم کند. در صورت تسلیم نکردن وی بعد از ابلاغ و به دستور دادستان وثیقه ضبط خواهد شد.

در صورتی که متهم یا محکوم علیه پس از صدور دستور دادستان مبنی بر ضبط وثیقه و پیش از اتمام عملیات اجرایی، در مرجع قضایی حاضر شود یا وثیقه‏ گذار او را حاضر کند، دادستان با رفع اثر از دستور صادره، دستور أخذ یا ضبط حداکثر تا یک چهارم از وجه قرار را صادر می‌کند علت ضبط بخشی از وثیقه این است که وی در موعد مقرر نزد مرجع قضایی حاضر نشده است.

هرگاه متهم یا وثیقه ‎گذار ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ دستور ضبط بخشی از وجه قرار، معادل وجه مقرر را به صندوق دولت واریز کند، ضبط انجام نمی‌شود و اعتبار قرار تأمین صادره به‌صورت کامل به قوت خود باقی است.

لازم به ذکر است که در صورتی که علت موجهی درباره عدم حضور نزد مقام قضایی وجود داشته باشد مانند فوت یکی از بستگان درجه یک در این صورت با اثبات ادعا وثیقه ضبط شده مسترد می‌گردد.

وثیقه گذار در هر مرحله از دادرسی با معرفی و تحویل متهم می‌توانند رفع مسئولیت و یا آزادی وثیقه خود را درخواست کند. هرگاه متهم یا محکوم، در موعد مقرر در دادگاه یا دادسرا حاضر شود، به محض شروع اجرای حکم جزایی یا قطعی شدن قرار تعلیق وثیقه صادر شده آزاد می‌گردد. همچنین در صورت فوت وثیقه گذار قرار وثیقه منتفی می‌گردد و متهم باید وثیقه جدید بسپارد مگر آن که دستور ضبط وثیقه صادر شده باشد.

در پایان باید به این نکته توجه کردکه در مواردی که جرم غیرعمدی باشد و امکان جبران خسارت بزه­ دیده از راه دیگری وجود داشته باشد مقامات قضایی نمی‌توانند قرار وثیقه صادر کنند.

انتهای پیام/

20 / 20 دانستنی های حقوقی وثیقه قرار وثیقه میزان وثیقه جرم دادگاه قرار‌های تامین کیفری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: وثیقه قرار وثیقه میزان وثیقه جرم دادگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۸۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا با اعمال محدودیت‌های جدید بر وثیقه ۱۷۵ میلیون دلاری در پرونده کلاهبرداری موافقت کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا با اعمال محدودیت‌های جدید بر وثیقه 175 میلیون دلاری در پرونده کلاهبرداری و فساد مالی خود موافقت کرد تا نگرانی‌های دادستان‌ها درباره پرداخت نشدن این مبلغ، برطرف شود.

وثیقه تامین شده توسط شرکت بیمه تخصصی«نایت» ابزاری برای تضمین پیروی ترامپ از حکم حدود 464 میلیون دلاری صادر شده علیه وی در پرونده کلاهبرداری و فساد مالی است اگر ترامپ در دادگاه تجدیدنظر پیروز نشود.

ترامپ که متهم به دستکاری حساب‌های شرکتش برای دریافت شرایط مالی بهتر از بانک‌ها و شرکت‌های بیمه است به پرداخت 345.8 میلیون دلار محکوم شده است؛ مبلغی که با احتساب سود و جریمه‌های مالی پسرانش به 464 میلیون دلار افزایش یافته است.

حدود یک ماه پیش یک هیئت تجدیدنظر متشکل از 5 قاضی حکم دادند که اگر ترامپ ظرف 10 روز یعنی تا پایان ماه مارس بتواند وثیقه 175 میلیون دلاری تعیین شده در پرونده کلاهبرداری و فساد مالی خود را تامین کند، اجرای حکم جریمه 464 میلیون دلاری صادر شده علیه وی، متوقف خواهد شد.

اما وکلای دونالد ترامپ اعلام کرده‌اند که موکلشان قادر به پرداخت این مبلغ تا پایان ماه مارس، مهلت تعیین شده از سوی دادگاه نیست و همچنین وی نمی‌تواند ضمانت مالی لازم را مبنی بر توانایی پرداخت این جریمه به دادگاه ارائه دهد.

در همین حال سه منبع آگاه به رویترز خبر دادند که برخی از میلیونرهای جمهوری خواه آمریکایی در حال همکاری با یکدیگر برای کمک به دونالد ترامپ در تامین وثیقه 175 میلیون دلاری هستند.

دونالد ترامپ که از این وضعیت دشوار به تنگ آمده با استفاده از عباراتی چون «غیرقانونی، غیر آمریکایی، بی سابقه و عملاً غیرممکن» خشم و نارضایتی خود را از این حکم اعلام کرده است.

او با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی خود این جریمه را «غیرقانونی، غیرآمریکایی، بی‌سابقه» خواند و نوشت که بزرگی آن به نحوی است که پرداختش را برای هر کسب‌وکاری، از جمله «کسب‌وکار موفق» وی غیرممکن می‌کند.

در همین حال لتیتا جیمز دادستان نیویورک در ماه جاری درباره وثیقه 175 میلیون دلاری پرونده ترامپ گفت: رئیس جمهور سابق هچنان به حساب بانکی «چارلز شواب» که به عنوان وثیقه در اختیار شرکت بیمه گر قرار داده شده است، دسترسی دارد.

اما در جلسه استماع روز گذشته وکلای ترامپ و شرکت بیمه نایت موافقت کردند که این مبلغ وثیقه به صورت نقدی باشد و به شکل اوراق بهادار نباشد. آنها همچنین موافقت کردند که شرکت نایت کنترل انحصاری این حساب را در دست داشته باشد و این رقم را از حساب خارج نکند و این اطمینان را به لتیتا جیمز بدهند که این پول سرجای خود باقیست.

مالک شرکت نایت یک میلیونر حامی ترامپ به نام دان هانکی است.

پیشتر سی ان ان نیز در گزارشی گفت در صورتی که ترامپ موفق به پرداخت این مبلغ جریمه نشود، ممکن است برخی از املاک او برای جبران بدهی‌ها مصادره شوند. گفته می‌سود عمارت مارالاگوی ترامپ در فلوریدا حدود 464 میلیون دلار ارزش دارد و او می‌تواند با فروش آن مبلغ لازم را تهیه کند.

این در حالی است که دادگاه رسیدگی به اتهامات دونالد ترامپ درباره پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیر اخلاقی از هفته پیش در حال برگزاری است. براساس این گزارش یک هیئت منصفه 12 نفره برای بررسی اتهامات ترامپ تعیین شده است.

دادستان ها در اولین جلسه محاکمه ترامپ در این باره اظهار کردند پرداخت حق السکوت عین تقلب انتخاباتی است.

براساس پرونده حق السکوت ترامپ، دادستان‌های نیویورک اعلام کردند که ترامپ پیش از انتخابات سال 2016، از مایکل کوهن وکیل سابق خود خواسته تا 130 هزار دلار را به عنوان حق السکوت در ازای رابطه جنسی وی با استورمی دنیلز پرداخت کند و سپس با جعل اسناد پرداختی آن، این رقم را به عنوان هزینه‌های قانونی نشان دهد.

این در حالی است که ترامپ هر گونه رابطه با دنیلز را رد کرده است. نام واقعی این بازیگر، استفانی کلیفورد است.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست.

اما ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده ها را رد و طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی 2024 می‌داند.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود 70 سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می شود. نتایج نظرسنجی های جدید نشان می دهد رقابت دوباره بین دونالد ترامپ و جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر فشرده و تنگاتنگ است و ترامپ با حدود 2 درصد در تازه ترین نظرسنجی های ملی نسبت به بایدن پیشتاز است.

نخستین شاهد پرونده ترامپ کیست؟پیشتازی اندک ترامپ نسبت به بایدن در جدیدترین نظرسنجی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصاویر عجیب محمد صادقی بعد فرار از ایران: جنسیت خودم را نمی‌دانم!
  • کشف ۲ میلیارد تومان دخانیات قاچاق در این شهر
  • بازداشت کلاهبردار خرید و فروش خودرو در آبادان
  • کشف هزاران عدد دخانیات قاچاق در غرب تهران
  • ترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت
  • ۴ مجروح در نزاع خانوادگی
  • کلاهبردار وام ازدواج در بوکان دستگیر شد
  • دستگیری کلاهبردار وام ازدواج در بوکان
  • دریافت شهریه مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی تنها براساس کیفیت آموزشی
  • کلاهبردار وام ازدواج دستگیر شد