Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرچند بیش از یک ماه پیش موضوع صدور مجوز برای مجسمه‌سازان با بارگذاری در حساب اینستاگرام انجمن مجسمه‌سازان داغ شد اما این بار توییت رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در این خصوص جنجال به پا کرده است.

عباس مجیدی (رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران) باتاکید برآنکه هیچ مجسمه‌سازی برای ساخت مجسمه نیازمند دریافت مجوز نیست، گفت: مجسمه‌ساز برای خلق اثر خود آزاد است و سال‌هاست شاهد حضور مجسمه‌سازان در بینال‌های هنری هستیم که هیچ مجوزی هم برای آن دریافت نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجوز فقط به منظور تسهیل فعالیت مجسمه‌ساز در خصوص اخذ قراردادها با نهادها و ارگان‌های دولتی است.

او ادامه داد: مجسمه‌سازان برای انجام فعالیت خود و مجسمه‌سازی نیازمند مجوز نیستند اما حق طبیعی هنرمند است که معافیت مالیاتی داشته باشد. این مجوزها کمک می‌کند تا هنرمندان از مالیات که حدود ۳ تا ۱۵ درصد است معاف شوند. البته برای دریافت این مجوز‌ باید هزینه‌ای به انجمن مجسمه‌سازان پرداخت کنند.  

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، مجسمه‌سازان عضو انجمن هر ساله ۲۰۰ هزار تومان حق عضویت می‌دهند، از این رو برای صدور مجوز فعالیت، اعضای پیوسته ۵۰ هزار تومان، اعضای وابسته ۱۰۰ هزار تومان و سایر متقاضیان، ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند. این مبلغ برای هزینه‌های جاری صدور این مجوز دریافت می‌شود. این مبلغ برای صدور مجوز سالانه یا دوسالانه دریافت می‌شود.

مجیدی در توضیح میزان درآمدی که انجمن مجسمه‌سازان از صدور این مجوزها بدست می‌آورد، گفت: این مبلغ برای هزینه‌های جاری و کارهای جاری از کارشناس گرفته تا چاپ صرف می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا سایر هنرها مانند عکاسی نیز برای همکاری با ارگان‌ها و نهادها نیازمند اخذ مجوز هستند، گفت: این هنرها مانند عکاسی هزینه هنگفتی برای خلق اثر خود در پی ندارند و کارشان هزینه‌بر نیست. این درحالی است که مجسمه‌سازی هنر گرانی است و اگر مالیات از آن کسر شود، دیگر مبلغی برای هنرمند باقی نمی‌ماند. به طور مثال اگر هنرمند مجسمه‌ساز، یک اثر را ۱۰ میلیون تومان قرار داد بسته باشد و ۷ میلیون برای آن هزینه کرده باشد، اگر بخواهد ۱ و نیم میلیون آن را مالیات بپردازد دیگر پولی برایش نمی‌ماند.

یکی دیگر از مسائلی که درخصوص مجوز فعالیت مجسمه‌سازی مطرح است این مهم است که این مجوز به امضای مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی می‌رسد. رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در توضیح چرایی الزام امضای این مجوز که قرار است توسط انجمن صادر شود، توسط یک نهاد دولتی گفت: ما خواسته بودیم تا از طریق انجمن انجام شود اما وزارت ارشاد از ما خواست مجوزها را به امضای مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی برسانیم چراکه معتقدند ما یک انجمن صنفی نیستیم و با وجود آنکه ما بر ارائه گواهی هنری توسط انجمن تاکید داشتیم اما ما را ملزم کردند تا گواهی‌ها توسط ما تهیه شود و امضای نهایی توسط ارشاد و مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی زده شود. البته آنها نیز ممیزی‌های خود را دارند. درواقع می‌توان گفت، درخواست ما را برای اعمال تمام مراحل توسط انجمن و تایید مجوز با امضای انجمن مجسمه‌سازان را قبول نکردند.

رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با اشاره به بحث‌هایی که بر سر این امضا و صدور مجوز با وزارت ارشاد داشته‌اند، گفت: در نهایت مقابل وزارت ارشاد کوتاه آمدیم تا شاید بتوانیم کارها را تسهیل کنیم. نباید فراموش کرد که هنرمند مجسمه‌ساز در این عصر جایگاه صنفی مشخصی ندارد. ما این اختیار را نداشتیم که مجوز صادر کنیم و وزارت ارشاد تایید نهایی را در دست گرفت.

امضایی از جنس دولتی پای مجوزی از جنس مردم‌نهاد

محسن هاشمی (دبیر نخستین سمپوزیم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران) با اشاره به آنکه هرچه پیش می‌رویم، حس مشارکت‌پذیری و تمکین به مقتضیات عصر از سوی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی کمتر می‌شود، گفت: آنچه امروز درخصوص صدور مجوز فعالیت مجسمه‌سازی شاهد هستیم، نیاز این مجوز به امضای مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی است. در این مجوز آمده است که هنرمند با شماره عضویت و مستند به گزارش‌ شماره اعلام شده انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران برای مدت یک سال از تاریخ صدور اجازه فعالیت بر اساس ضوابط و مقررات را دارد. در نهایت نیز این مجوز به امضای هادی مظفری (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی) می‌رسد.

او ادامه داد: درحالی‌که مسئولان امر سعی دارند دریافت این مجوز را امتیازی برای مجسمه‌سازان جلوه دهند، باید گفت که معنای امتیاز چیزی فراتر از حقوق است این درحالی است که حقوق قانونی این است که بخش‌هایی مانند بخش‌های هنری و انجمن‌های هنری از مالیات معاف باشند. وزارت ارشاد می‌تواند در نامه‌ای به این نکته اشاره کند که انجمن‌های هفتگانه هنری با سربرگ و مهری که در اختیار دارند، مورد تاییدشان است و اگر هنرمندی بخواهد معافیت مالیاتی بگیرد، به انجمن مراجعه کند و تاییدیه انجمن خود را بگیرد نه آنکه امضای یکی از بخش‌های دولتی پای مجوز صادر شده باشد.

هاشمی تصریح کرد: اینگونه است که گویی از فردا، شاعر و نقاش و ... باید برای فعالیت خود مجوز بگیرند! مانند آنچه که در سال‌های ۷۰ مجوز ساز صادر می‌شد و می‌توانستیم با خودمان ساز حمل کنیم. تمام این موارد محدودیت‌هایی است که برای هنر بوجود می‌آورند. زمانی که صدور مجوز فعالیت مجسمه‌سازی که باید از طرف انجمن مجسمه‌سازان انجام شود، نیازمند امضای مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی است، ناقض آزادی برای هنر و فعالیت هنرمند است.

یک سوءتفاهم

هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی) نیز در این خصوص به ایلنا گفت: هیچ الزامی برای دریافت مجوز فعالیت مجسمه‌سازان وجود ندارد و این یک سوءبرداشت است. مجوز فعالیت مجسمه‌سازان نیز بنابر تقاضای انجمن مجسمه‌سازان در تعداد محدود صادر شده است. این درحالی است که فعالیت مجسمه‌سازی به هیچ عنوان نیازمند مجوز نیست.

او درخصوص چرایی صدور مجوز فعالیت مجسمه‌سازی با امضای مدیرکل مرکز تجسمی گفت: به خاطر آنکه نهادهایی مانند شهرداری و دارایی و سایر سازمان‌های رسمی چنین مجوزی را تقاضا کرده بودند و مجوز انجمن را نپذیرفته بودند و عنوان کردند که باید به تایید وزارت ارشاد برسد تا بتوانیم معافیت مالیاتی را اعمال کنیم.

مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به این سوال که آیا با چنین امری درصدد دولتی کردن هنر هستند، گفت: به هیچ عنوان اینگونه نیست. یک سوءتفاهم اتفاق افتاده و ابدا قرار نیست چنین اتفاقی بیافتد. کماآنکه در هیچ حوزه‌ای جز فعالیت گالری‌داران، مجوز صادر نمی‌کنیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام مجسمه سازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۸۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد/ دانشگاه تهران مسئول برگزاری بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه ۸۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه با اشاره به برگزاری جلسه شورای معین در کنار جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در جلسه امروز شورا سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی که برای اولین بار تدوین شده، تصویب و مقرر شد با اصلاحاتی ابلاغ شود.

وی افزود: ماده واحده واگذاری کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه امروز تصویب شد.
 
خسروپناه بیان کرد: بر مبنای مصوبه امروز اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران واگذار شد، بر این اساس نظامی برای سنت دانشگاهی تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از ارائه گزارش عملکرد یک‌ساله شورا در جلسه امروز خبر داد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال قبل ۹۹ مصوبه داشت که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و علم و فناوری بودند برخی مصوبات راهبردی و برخی جنبه هدایت‌گری داشتند.

خسروپناه اعلام کرد: در جلسه امروز درباره عفاف و حجاب بحث‌های کارشناسی صورت گرفت و پیشنهادها و راهکارهایی در حوزه شناختی و معرفتی ارائه و بر رعایت مقررات حجاب مخصوصا در ادارات دولتی تأکید شد، بحث درباره این موضوع مهم در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و مقرر شد برنامه‌ها اجرایی و ایجابی از سوی دستگاه ها ارائه شود.

 

   

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد/ دانشگاه تهران مسئول برگزاری بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران
  • تامین آب آشامیدنی مهمترین خواسته مردم میامی است
  • خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد
  • مبادرت باشگاه‌ها و مدارس والیبال جهت اخذ مجوز فعالیت الزامی است
  • دست امیررضا ده‌بزرگی از طلا کوتاه ماند
  • حماس: از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم/ پس از ۶ ماه دشمن به هیچ هدفی نرسیده است
  • حماس: از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم
  • مقام حماس: از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم
  • دست عبدی از مدال کوتاه ماند
  • تصمیم بگیرید که تصمیم نگیرید!