Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@11:41:33 GMT

نیازمند اصلاح فرهنگ عمومی محیط زیست هستیم

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۸۹۲۱

نیازمند اصلاح فرهنگ عمومی محیط زیست هستیم

شاعری با بیان اینکه نیاز به اصلاح فرهنگ عمومی محیط زیست داریم، گفت: قوانین باید سختگیرانه تر باشد تا کسی جرات تجاوز به محیط زیست نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، «علی محمد شاعری» در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به ضربه زدن و سنگسار یک توله خرس در طبیعت اینکار را باعث جریحه دارشدن احساسات مردم عنوان کرد و گفت: فرهنگ غلط موجب سنگسار شدن این توله خرس بود چون شناخت ما از محیط زیست کافی نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رابطه انسان و محیط زیست در جامعه به خوبی تعریف نشده است، گفت: رابطه انسان، حیوان و طبیعت نیز به خوبی تعریف نشده است. زمانی می توانیم زندگی خوب و پیشرفته  داشته باشیم که رابطه ها با آب، هوا، خاک، گیاهان و حیوانات به خوبی تعریف شده باشد.
 
وی با بیان اینکه خداوند در قران کریم زمین و طبیعت را مهد و گهواره ما تعریف کرده و به درختان قسم می خورد، افزود: همچنان که پیامبر شکستن یک شاخه درختان را به منزله شکستن بال فرشتگان می داند و ائمه اطهار کاشتن درختان را صدقات جاریه می دانند.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب درباره حفظ محیط زیست گفت: رهبر انقلاب نیز نسبت به حفظ طبیعت، درختان، جنگل و حیات وحش توصیه کرده اند بنابراین ما باید حفاظت از محیط زیست و درختان، حیات وحش و آب و خاک را حفاظت از زندگی خود تلقی کنیم.
 
شاعری با اشاره به اینکه این فاجعه در گذشته نیز اتفاق افتاده و بازهم اتفاق می افتد، گفت:  نیاز به اصلاح فرهنگ عمومی محیط زیست داریم و قوانین باید سختگیرانه تر باشد تا کسی جرات تجاوز به محیط زیست نداشته باشد.
 
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه حال محیط زیست ایران خراب است و باید به این وضعیت اقرار کرد، افزود: محیط زیست باید درباره قتل عام هزاران پرنده یا سنگسار یک خرس  پاسخگو باشد. وقتی خرس به وسیله یک قاچاقچی کشته می شود باید سختگیرانه برخورد شود و مجازات شود چون مجازات در این زمینه در کشور ما هنوز بازدارنده نیست.
 
وی با بیان اینکه فرهنگ همیشه بوده اما قانون به درستی اجرا نمی شود که اینگونه اتفاقات پیش می آید، گفت: تدوین برنامه عمل به عهده محیط زیست بوده تا به دولت ارائه و در مجلس به قانون تبدیل شود که هنوز انجام نشده است.
 
شاعری با اشاره به اینکه قانون شکار به محیط زیست اجازه شکار داده اما نه به این معنی که شکار افزایش داشته باشد، گفت: علت اینگونه اتفاقات این است که قوانین ما اشکال دارد به طور مثال، انتقال آب خزر به سمنان نیز یکی از اشکالات و ضرر جبران ناپذیر به محیط زیست است چراکه محیط زیست بستر حیات است و نمی توان از آن استفاده شخصی کرد.
 
شاعری با تاکید بر اینکه محیط زیست در ایران اقتدار ندارد و ضعیف ترین سازمان است، خاطرنشان کرد: این سازمان اعتبارات لازم ندارد و با کمترین نیروی انسانی و تجهیزات اداره می شود وی کی از فقیرترین سازمان هاست./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز اردبیل خطبه نماز جمعه دهه کرامت کانون های مساجد ایلام مجلس جشن های دهه کرامت غنی سازی اوقات فراغت خطبه های نماز جمعه علی محمد شاعری مجلس محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۸۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست

یکی از مشکلات جهان کنترل تولید و بازیافت پسماند است. پسماند‌ها باعث ایجاد آلودگی‌های محیط زیستی و تاثیر منفی بر کیفیت و کمیت منابع زیستی (آب، خاک و هوا) می‌شوند. در جهان راه‌های زیادی برای رفع مشکل پسماند از جمله بازیافت، آتش زدن، دفع کردن و به دریا ریختن وجود دارد، که بهترین آن بازیافت کردن است که برخی از کشور‌ها از طریق بازیافت اقدام به تولید انرژی و ثروت می‌کنند. اگر از خود شروع کرده و  با فرهنگ سازی و ایجاد سبک زندگی مناسب در راستای زیست محیطی حرکت کنیم می توانیم در صرفه جویی  اقتصادی کشور نقش بسزایی داشته باشیم. 

 امین افتخار مدیر روابط عمومی محیط زیست استان تهران اظهار کرد: رها کردن زباله علی الخصوص کیسه ها و قوطی های پلاستیکی در طبیعت مشکلات زیادی را برای محیط زیست ایجاد خواهد کرد که تا سال ها رفع نخواهند شد. ریختن زباله نه تنها برای انسان ها بلکه برای جانوران هم خطرناک خواهد بود. 

او گفت: اگر بتوانیم تفکیک مناسبی از زباله و پسماند‌های خود داشته باشیم بخش اعظمی از این زباله‌ها قابلیت استفاده مجدد در چرخه تولید را دارند و برخی از آن‌ها می‌توانند به کمپوست تبدیل شوند. باید سبک زندگی خود را در این راستا تغییر دهیم تا کمک کننده به محیط زیست باشیم.

در این بین مزینانی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هم درباره  وضعیت پسماند کشور این گونه بیان کرد: در تهران روزانه ۵ تا ۶ هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود و مهمترین بخش آن که مافیا هم دارد؛ پلاستیک است.  دوره گردهای تهران این مسأله را تحت تاثیر قرار می‌دهند و از این موضوع سواستفاده می کنند. بنابراین با تفکیک از مبدا می توان تا حد بسیار زیادی این روند را کاهش دهیم.

مزینانی گفت: در این زمینه از نظر قانونی مشکلی نداریم؛ جانمایی‌ها هم به خوبی انجام شده است اما مشکل اصلی در این روند، تفکیک پسماند از مبدأ است. البته مدیریت پسماندسوزی‌ها بر عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها است که باید با جدیت بیشتری به این مسأله بپردازند. سال گذشته کارگروهی برای این منظور تشکیل و به همه استان‌ها ابلاغ شد تا پیگیر این مسأله باشند. پسماند در تهران به معضلی تبدیل شده است اما شهرداری گاهی با شدت و گاه ضعیف نسبت به این مسأله ورود می‌کند.از نظر قانونی مشکلی نداریم در اجرا هم نمی‌خواهیم شکایتی صورت گیرد. از شهرداری‌ها می‌خواهیم که ورود و خروج پسماندها را کنترل کنند. شهرداری قول داد که امسال در زمینه مدیریت پسماند عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.

قانون مدیریت پسماند و نحوه توزیع کیسه های پلاستیکی

در همین راستا ثامنی مدیرکل دفتر پسماند گفت: قانون مدیریت پسماند و نحوه توزیع کیسه های پلاستیکی را در کشور داریم که وظیفه نظارت بر آن بر عهده وزارت صنعت است اما تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است. سازمان حفاظت محیط‌زیست در نظر دارد در هفته زمین پاک این قانون اجرا شود اگر به نتیجه نرسیم مجبور می شویم قانونی ورود کنیم و از قوه قضاییه کمک بگیریم. البته فروشگاه های بزرگ زنجیره‌ای اعلام آمادگی کردند تا از توزیع کیسه های پلاستیکی خودداری کنند اما نگران ریزش مشتری هستند بنابراین تاکید دارند همه فروشگاه با هم اجرا کنند. از میان آن‌ها پسماندهای صنعتی ویژه و پزشکی نیازمند انجام اقدامات مضاعفی هستند.

او بیان کرد: در آیین‌نامه استاندارد کیسه‌های زیست تخریب پذیر را تدوین و تصویب کردیم. با فرودگاه‌ها و شهرداری‌ها همچنین مدیران کل محیط زیست استان‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن‌ها جهت اجرای این آیین‌نامه رایزنی کرده‌ایم.چون قانون مدیریت پسماند وجود دارد بنابراین اگر اجرا نشود دلسرد کننده است. از این رو در صورت عدم اجرا از قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی کمک خواهیم گرفت تا اجرایی شود.هر کیسه پلاستیکی حدود ۵ تا ۶ گرم وزن دارد حالا اگر هر انبار روزانه ٢ تا ٣ کیسه پلاستیکی استفاده کند چند صد تن پلاستیک استفاده خواهد شد که آسیب زیادی به محیط‌زیست وارد می کند. قانون عدم توزیع کیسه های پلاستیکی در کشور های اطراف مانند پاکستان نیز تصویب شده است همچنین در بنگلادش ١٠ سال است که ممنوع شده است در مجموع از ١٨٠ کشور بیش از ١۵٠ کشور این قانون را دارند.   باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • شورای فرهنگی محیط زیست در همه استان‌ها فعال می‌شود
  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه
  • راه‌اندازی پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها تهیه شد
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماند‌ها تهیه شد
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماند تهیه شد
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است
  • روز جهانی زمین پاک، نمادی از ترویج فرهنگ پاسداری از محیط زیست
  • روز زمین پاک، نمادی برای حفاظت از محیط زیست