Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم از ابطال مدارک تحصیلی تمامی متخلفان علمی اعم از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور خبر داد و گفت: هر زمانی که محرز شود فردی مدرک تحصیلی خود را بدون رعایت ضوابط و قواعد اخلاقی و علمی دریافت کرده، مدرک تحصیلی او باطل شده و تمامی امتیازات او لغو خواهد شد.

دکتر منصور غلامی در گفت‌وگو با ایسنا به جزئیات آئین‌نامه پیشگیری از تخلف علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ها اشاره و تأکید کرد: این آئین‌نامه به منظور مقابله با تخلف علمی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است که دولت تصویب کرده است تا وزارت علوم، وزارت بهداشت و مجموعه‌های علمی و آموزشی کشور بتوانند در راستای قانون و براساس این آئین‌نامه عمل و با متخلفان برخورد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگروه‌های اخلاق در پژوهش در تمامی دانشگاه‌ها تشکیل می‌شوند

وی در ادامه تصویب کرد: قبل از آئین‌نامه فعلی، وزارت علوم با کمک نیروی انتظامی و قوه قضائیه اقدامات عملی با برخی مراکز و حتی متخلفان انجام داده بود اما این آئین‌نامه موجب خواهد شد در داخل دانشگاه‌ها کارگروه‌های اخلاق حرفه‌ای تشکیل شود و این کارگروه‌ها یک شورای مرکزی در دو وزارتخانه علوم و بهداشت خواهند داشت که با عنوان شورای نظارت بر اخلاق در پژوهش فعالیت خواهند کرد و بر فعالیت کارگروه‌ها در داخل دانشگاه‌ها نیز نظارت می‌کند.

دکتر غلامی با تأکید بر اینکه تمامی زیرنظام‌های آموزشی از جمله دانشگاه آزاد موظف به تشکیل کارگروه اخلاق در پژوهش خواهند شد، گفت: این شوراها و کارگروه‌ها کار رسیدگی به گزارش‌های مرتبط با تخلفات علمی را انجام می‌دهند و در صورت ضرورت بررسی و بازرسی‌هایی را که تشخیص بدهند انجام خواهند داد و در نهایت نظارت بر روند رعایت اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌ها صورت خواهد گرفت.

دکتر غلامی با تأکید بر اینکه مدرک تحصیلی متخلفان علمی باطل خواهد شد، گفت: براساس قانون هر زمانی که مشخص شود مدرکی بدون رعایت ضوابط علمی و ضرورت‌های اولیه اخذ آن مدرک به دست آمده است مدرک تحصیلی فرد ابطال خواهد شد و تمامی منافعی که شخص در طی آن مدرک از آن بهره‌مند شده است نیز عودت داده خواهد شد و تمامی امتیازات فرد لغو خواهد شد.

وزیر علوم همچنین تأکید کرد: ابطال مدارک تحصیلی متخلفان علمی مربوط به دانشجویان و یا فارغ‌التحصیلان فعلی نیست بلکه تمامی دانش‌آموختگانی که در گذشته و حتی چندین دهه پیش نیز مدرک تحصیلی غیرقانونی و با تخلف علمی دریافت کرده باشند براساس قانون فعلی مورد برخورد وزارت علوم قرار خواهند گرفت و مدرک تحصیلی آن‌ها باطل خواهد شد و اگر کشف کنیم فردی ۵۰ سال پیش مدرکی گرفته و در فرآیند دریافت این مدرک دچار تخلف علمی شده است مدارک اعطایی باطل خواهد شد.

نحوه تشخیص تخلف در پروژه‌های محرمانه

وزیر علوم در خصوص نحوه تشخیص تقلب یا تخلف در پایان‌نامه‌های محرمانه نیز گفت: بررسی تخلف پایان‌نامه‌ها یا پروژه‌های محرمانه که هنوز تکمیل نشده است سازوکار و قالب‌های خاص خود را دارد و معمولاً تعداد این نوع پایان‌نامه‌ها نیز محدود است اما برخی از دانشگاه‌ها که نمی‌خواهند پروژه‌های تحقیقاتی آن‌ها که به صورت پایان‌نامه انجام شده است مطرح و افشا شود و ممکن است یک پروژه بزرگی را در دست اجرا داشته باشند و لذا در آئین‌نامه جدید پیش‌بینی شده است که این افراد و مراکز به مدت ۵ سال می‌توانند دستاوردهای علمی، پژوهشی که در قالب پایان‌نامه و پروژه انجام داده‌اند را محرمانه نگه دارند اما بعد از گذشت پنج سال موظف به انتشار این اطلاعات هستند. بنابراین تحقیقات محرمانه نمی‌توانند به صورت دائمی محرمانه باشند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مدرک تحصیلی وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۹۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ محصول پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی دانشگاه سمنان، شش محصول شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و علی خیرالدین مشاور وزیر علوم رونمایی شد.

این شش محصول فناورانه شامل هیتر استیر دیجیتال پیشرفته با کنترل فازی شرکت دانش بنیان در زمینه تولید تخصصی انواع تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و همزن‌های آزمایشگاهی، ابرجاذب پالاسیل (گرید روغن)، هواساز دومرحله ای، گالینگور سنتی و مینی بوس بین شهری هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه رونمایی از محصولات فناورانه از دستاوردهای شرکت‌های فناور و دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان بازدید و با پژوهشگران و فناوران استان سمنان گفت‌وگو کرد.

کد خبر 6081972

دیگر خبرها

  • توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات
  • ۶ محصول پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان رونمایی شد
  • دانشگاه علوم و تحقیقات دارای ظرفیت توسعه ملی دانش رباتیک است
  • شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد
  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • مهارت‌آموزی مشکل مدرک‌گرایی و بیکاری را حل می‌کند
  • بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور
  • المپیاد علمی دانشجویی غیرمتمرکز ۳۱ فروردین برگزار می‌شود
  • دانشگاه شاهد نیروی حفاظت فیزیکی جذب می‌کند
  • استاد برجسته و پیشکسوت دانشگاه تهران درگذشت