Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@14:49:28 GMT

مسیر رفع مشکلات خارجی از دیپلماسی می گذرد

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۹۷۷۸

مسیر رفع مشکلات خارجی از دیپلماسی می گذرد

روزنامه نوآوران در این گفت و گو آورده است: یکی از مسائلی که همواره در ایران مغفول واقع شده است بحث حل مشکلات از مسیر دیپلماتیک آن است. در زمینه سیاست خارجی کشور ما با تهدیدات و تحریم‌هایی از بیرون مواجه است که زمینه بروز اتفاقات تلخ بسیاری را فراهم کرده. در همین خصوص به گفت و گو با فریدون مجلسی، دیپلمات سابق کشورمان پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان طور که می‌دانید دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران وارد فاز جدیدی شده است. شما چه آینده‌ای را تصور می‌کنید؟ تصور می‌کنید که اروپا به وعده‌های خود عمل کند؟ مسؤولان دستگاه دیپلماسی کشورمان باید چه سیاست‌هایی را در عرصه بین الملل در پیش بگیرند؟

مسؤولان دیپلماسی کشور ما باید همان سیاست‌هایی را در پیش گیرند که در آغاز امضای برجام در پیش گرفتند و به موجب آن شرکت‌های مختلف اروپایی به ایران رو آوردند و ۱۰۰ هواپیمای بوئینگ از کشورهای اروپایی خریداری کردیم و در این زمینه دولت ایران با عدم خریداری از امریکا به نوعی این کشور را تحریم کرد. جمهوری اسلامی ایران این چنین توانست ایالات متحده امریکا را تحریم کند و امریکا نیز در واکنش به این اتفاق، تحریم بین المللی را بر ما تحمیل و دیگر کشورها را نیز با خود در این راستا همسو کرد. در حقیقت دیگر کشورها نیز طی سال‌های اخیر به ناچار سیاست‌های امریکا را دنبال کردند و ایران را تنها گذاشتند. به جرأت می‌توان گفت هیچ کشوری وجود ندارد که از حقوق ایران و فشار بیش از حدی که به کشور ما آمده است بتواند دفاع کند و این به معنای دشمنی دیگر کشورها با ایران نیست، بلکه به این دلیل است که منافع خودشان در ارتباط با امریکا را بر هر چیز ترجیح می‌دهند و همین منافع ملی موجب می‌شود که خطر نکنند و به دلیل رابطه با ایران زیر بار خسارت‌هایی نروند. برخی بانک‌های غربی به دلیل مبادلاتی که با ایران داشتند با جریمه‌های میلیاردی مواجه شدند.

این در حالی است که بازار کشوری همچون ایران نیاز دارد با این همه جمعیت و مسیر دریایی نسبتاً مناسب و ارزان‌تر به تجارت با دیگر کشورها بپردازد نه اینکه به دلیل امیال کشوری همچون ایالات متحده امریکا منافع خود را به مخاطره بیاندازد. در حال حاضر دیگر کشورها نیز به این دلیل که گرفتار تنش‌های روابط میان ایران و امریکا نشوند سعی دارند تا این روابط را در سطحی نگه دارند که منافع خودشان نیز تأمین شود. برای نمونه می‌توان به کشور ژاپن اشاره کرد که اساس اقتصادش تجارت است و این محصولات تولید شده باید به دیگر کشورها صادر شوند و برای تولیداتش به بازار خوبی همچون ایران نیاز دارد. به همین دلیل سعی دارند تا تنش‌ها در منطقه کاهش یابد و به نحو مصلحت‌آمیزتر و آشتی جویانه تر عمل کنند.

در داخل باید چه اقداماتی صورت گیرد تا اتحاد و انسجام ملی حفظ شود. متأسفانه در حال حاضر علاوه بر تهدیدات بیرونی با مشکلات داخلی نیز مواجه هستیم که ادامه مسیر را سخت می‌کند. در این خصوص به نظر شما باید چه اقداماتی صورت گیرد؟

مشکلات داخلی کشور ما تقریباً یک جانبه است. دولت از اختیارات بالایی در داخل برخوردار نیست، اما در عین حال پاسخگویی به مردم از جمله وظایف اصلی دولت است و حتی ناکارآمدی سایر بخش‌ها را دولت باید پاسخگو باشد. خوشبختانه دولت روحانی موفق شد در پرونده هسته‌ای به گونه‌ای موضوع را حل و فصل کند و برجام به نتیجه رسید، اما همان زمان نیز برخی عوامل داخلی سعی کردند تا با تنش آفرینی، شرایط را به نوعی بحرانی جلوه دهند. بهتر است در داخل زمینه لازم برای اتحاد و انسجام ملی ایجاد شود. شنیده نشدن صدای واحد از ایران بزرگ‌ترین آسیب را به ما زده است و موجب شده تا دشمنان ما امکان مناسبی برای فعالیت‌های شأن بیابند. به نظر من نرمشی که امریکا از خود نشان داده است به این دلیل است که نمی‌خواهد خود را مانند گذشته‌ها متهم کند که برایش دردسرساز باشد. به اعتقاد من در شرایط کنونی راه حل مسائل در زمینه سیاست خارجی از مسیر دیپلماسی می‌گذرد و راه دیگری بر آن متصور نیست.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تنش ایران و آمریکا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۹۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه آمریکایی: لغو حمله فوری اسرائیل به ایران بعد از تماس تلفنی جو بایدن - نتانیاهو

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سایت خبری اکسیوس به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت در نشست شورای جنگ اسرائیل، برخی وزیران پیشنهاد کردند اسرائیل به صورت فوری، به حمله ایران جواب دهد، اما با مخالفت نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو روبه رو شدند.

براساس این خبر، دو عضو شورای جنگ یعنی بنی گانتس و گادی ایزنکوت پیشنهاد کردند در واکنش به حمله شنبه ایران، اسرائیل واکنش نظامی فوری داشته باشد، اما نتانیاهو این پیشنهاد را رد کرد. هر دو نفر قبلا فرمانده ارتش اسرائیل بودند.  

به گفته مسئولان اسرائیلی، دلیل مخالفت نتانیاهو، تماس تلفنی جو بایدن رئیس جمهور امریکا با او بود.

مقامات آمریکایی گفتند که دولت بایدن به نتانیاهو هشدار داده است تشدید تنش با ایران به منافع ایالات متحده امریکا یا اسرائیل خدمت نمی‌کند. همچنین امریکا از اسرائیل خواسته است در هر اقدام تلافی جویانه "مراقب" باشد.  ایالات متحده نگران است که ادامه ضدحملات می‌تواند باعث تشدید منطقه‌ای گسترده‌تر شود.

این سایت خبری به نقل از مسئولان اسرائیلی افزود: "زمان اندکی بعد از اینکه شورای جنگ اسرائیل متوجه شد ایران حمله را آغاز کرده این دو عضو شورای جنگ، پیشنهاد کردند اسرائیل ضربه فوری نظامی به ایران وارد کند. آنها گفتند هر چه فاصله واکنش نظامی اسرائیل، بیشتر شود کسب مشروعیت بین المللی برای این اقدام، سخت‌تر می‌شود. همچنین به اعتقاد آنها واکنش نظامی فوری اسرائیل، ایران را از حمله دیگری منع می‌کند".

منابع آگاه گفتند: نتانیاهو و دیگر اعضای شورای جنگ، این پیشنهاد را رد کردند، زیرا واضح نبود حمله ایران منجر به آسیب و تلفات در اسرائیل می‌شود یا نه.

یکی از مقامات اسرائیلی هم گفت نتانیاهو در آن زمان می‌خواست منتظر تماس تلفنی از جو بایدن رئیس جمهور امریکا باشد.
منبع اگاه افزود: گزینه‌های مختلفی برای انتقام از ایران وجود داشت، اما مکالمه تلفنی جو بایدن – نتانیاهو آنها را متوقف کرد.

ایران در بامداد روز یکشنبه گذشته، حمله بزرگ پهپادی - موشکی علیه اسرائیل داشت. این حمله، در واکنش به حمله اخیر اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در سوریه بود که منجر به شهادت ۷ عضو سپاه از جمله ۳ فرمانده عالی رتبه نیروی قدس سپاه شد.

در این حمله بیش از ۳۰۰ فروند پهپاد و موشک از خاک ایران به سمت خاک اسرائیل شلیک شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نیویورک تایمز : اشتباه محاسباتی اسرائیل باعث تنش شد / عصبانیت امریکا بعد از حمله اسرائیل به دمشق
  • رسانه آمریکایی: لغو حمله فوری اسرائیل به ایران بعد از تماس تلفنی جو بایدن - نتانیاهو
  • تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟
  • لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند
  • لیلاز : اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم
  • لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند
  • درون مقر مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی چه می‌گذرد؟
  • عطا الله مهاجرانی: در حمله موشکی ایران هدف اصلی پایگاه «نواتیم» بود
  • تحلیل مهاجرانی از عملیات وعده صادق
  • مسیر آسیا از قزوین می‌گذرد