Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:05:53 GMT

فرماندار: داربستی کردن تاکستان های ملایر شتاب گیرد

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۹۸۱۸

فرماندار: داربستی کردن تاکستان های ملایر شتاب گیرد

قدرت الله ولدی شامگاه دوشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات شهر جهانی انگور ملایر با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان افزود: اختصاص اعتبار بیشتر برای اجرای طرح فراز در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار از باغ‌های انگور این شهرستان باید توسط جهاد کشاورزی استان ویژه دیده شود.

وی با بیان اینکه سطح اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در باغ‌های این شهرستان نیز پایین است ادامه داد: پیاده کردن این سیستم در تاکستان‌های ملایر اعتبار ویژه ای می‌خواهد که باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرماندار ویژه ملایر با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان برای ثبت جهانی انگور این شهرستان بیان کرد: به زودی جشنواره ملی شهر جهانی انگور برگزار می‌شود که مکاتبه‌های لازم با استاندار همدان و سازمان جهاد کشاورزی استان برای اختصاص اعتبار مورد نیاز برای برگزاری این جشنواره انجام شده است.

ولدی خواستار پیگیری جذب اعتبار مورد نیاز توسط جهاد کشاورزی به عنوان متولی برگزاری این جشنواره شد و افزود: جهانی شدن انگور زمینه‌های لازم را برای گردشگری و رونق اقتصادی منطقه و استان فراهم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه خشک کردن و حمل انگور نباید به صورت غیربهداشتی انجام شود، از جهاد کشاورزی استان خواست: نسبت به اختصاص یارانه و تسهیلات خاص برای روند بهداشتی فرآوری انگور پیگیری‌ها و حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

معاون استاندار همدان همچنین سامانه نیما و تعهد ارزی را یکی از مشکلات جدی صادرکنندگان کشمش ملایر عنوان و خاطرنشان کرد: چنانچه این مشکل حل نشود، زنجیره تولید و صادرات کشمش به هم می‌خورد و در ماه‌های آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

ولدی از جهاد کشاورزی استان خواست: با توجه به اینکه کشمش حجم بالایی از صادرات استان همدان را به خود اختصاص داده و فروش و صادرات به صورت ریالی انجام می‌شود، سازمان جهاد کشاورزی استان پیگیری‌های لازم برای حل مشکل صادرکنندگان کشمش را انجام دهد.

وی توسعه گلخانه‌ها و کشت گیاهان دارویی و کم آب بر را از دیگر اولویت‌ها برشمرد و اظهار داشت: در سند سه ساله راهبردی توسعه این شهرستان ۱۰۰ هکتار سهمیه احداث گلخانه پیش بینی شده است، در حالی که این میزان سهمیه را می‌توان در یک سال اجرا کرد.

فرماندار ویژه ملایر یادآور شد: با توجه به اینکه احداث حدود ۵۰ تا ۶۰ هکتار گلخانه در اراضی ملی این شهرستان واقع شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است، این مشکل باید هر چه سریع‌تر حل شود.

ولدی همچنین خواستار تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای مرمت و لوله گذاری ۶۴۰ رشته قنات ملایر و ارائه تسهیلات به دامداری‌های سنتی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز بیان کرد: با توجه به اینکه ثبت جهانی انگور ملایر دومین ثبت ایران در حوزه میراث مهم کشاورزی جهان بود، برگزاری جشنواره ضروری است که پیگیر جذب اعتبارات مورد نیاز در این زمینه هستیم.

منصور رضوانی جلال با بیان اینکه اجرای آبیاری نوین و طرح فراز از اولویت‌های مهم ما در سند راهبردی توسعه ملایر است تاکید کرد: در برنامه ما است که سامانه‌های نوین آبیاری در حدود سه هزار هکتار از باغ‌های انگور ملایر اجرا شود و با آورده متقاضیان بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۵ هکتار باغ پسته در ملایر اجرا شده و در کنار کشت گل محمدی با ۱۰۵ هکتار سطح زیر کشت، زعفران و گیاهان دارویی نیز کشت شده است که ملایر در این زمینه در سال‌های اخیر گام‌های خوبی برداشته است.

رضوانی جلال با اشاره به اینکه تعهد ارزی مشکلاتی را برای صادرکنندگان کشمش ایجاد کرده است گفت: برای حل این مشکل سازمان جهاد کشاورزی استان و استاندار همدان مکاتبه‌هایی را با تهران انجام داده است که تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری‌ها ادامه دارد.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز بیان کرد: در سال‌های گذشته طرحی در قالب پنج محور شامل اجرای طرح فراز، آبیاری نوین، مبارزه با آفات، تغذیه باغ‌ها، توزیع سبد و گونی‌های چتایی تهیه شد که امیدواریم در قالب سند راهبردی توسعه این شهرستان بتوانیم با کمک اعتبارات در این زمینه قدم برداریم.

حجت الله شهبازی افزود: سالانه طرح فراز باید در سطح ۱۵۰ هکتار از باغ‌های انگور این شهرستان اجرایی شود که برای هر هکتار حدود ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه از این میزان اعتبار ۵۰ درصد به صورت بلاعوض و ۵۰ درصد مابقی باید توسط متقاضی تأمین شود ادامه داد: اولویت دیگر ما توزیع گونی‌های چتایی و سبد بهداشتی در بین باغداران و کارخانه‌های تولید و فرآوری کشمش است.

شهبازی یادآور شد: اجرای سیستم آبیاری نوین در سه هزار هکتار از باغ‌های انگور ملایر اولویت مهم دیگری است که کشاورزان و باغداران باید ما را در این بخش همراهی کنند.

به گزارش ایرنا، ملایر دارای حدود ۱۱ هزار باغ انگور است که سال گذشته انگور این شهرستان به عنوان میراث مهم کشاورزی جهان در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ثبت شد.

سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن انگور در این شهرستان تولید می‌شود.

۷۵۲۸/‏۲۰۸۷

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۹۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی اردبیل شناسایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش نیرومند بعد از ظهر یکشنبه در بازدید از اراضی شهرستان اردبیل اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۲۴۸ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در سطح حدود ۱۱ هکتار شناسایی شده است.

وی افزود: از این تعداد ۱۳۵ مورد با استناد به تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و ۳۹ مورد به استناد ماده ۳ قانون مذکور طبق احکام قطعی صادره از مراجع قضائی قلع و قمع شده و مابقی موارد شناسایی شده در دست اقدام است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل سطح اراضی آزادشده در سال گذشته را قریب به ۴۸ هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: حفظ زمین‌های کشاورزی یکی از وظایف مهم این دستگاه است.

نیرومند ادامه داد: ما امانتدار اراضی کشاورزی هستیم و باید بهره‌برداری اصولی و صحیح از اراضی کشاورزی متعلق به نسل آینده داشته باشیم.

وی هدف از اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی را حفظ حقوق مردم و دولت دانست و افزود: مردم باید نسبت به موضوع حفظ زمین‌های کشاورزی و بهره برداری اصولی و صحیح از اراضی کشاورزی آگاه باشند و با جهاد کشاورزی همکاری لازم را داشته باشند.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل خاطرنشان کرد: از تمامی مالکین زمین‌های کشاورزی تقاضا داریم تا قبل از هر گونه تغییر کاربری برای اخذ مشاوره و مجوزهای قانونی به این مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌های حوزه خود مراجعه کنند.

کد خبر 6084640

دیگر خبرها

  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • کشت نیشکر در صومعه‌سرا آغاز شد
  • برداشت گندم و جو در گناوه/ وضعیت محصول در دیم‌زارها مطلوب نیست
  • مبارزه با آفت سِن گندم در مزارع جهرم
  • ۲۴۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی اردبیل شناسایی شد
  • سرشاخه‌کاری درختان گردو در خلخال
  • عملیات راهسازی در قطعه رانشی کیلومتر ۱۱ بزرگراه ایلام مهران شتاب می گیرد
  • مشگین‌شهر جزو ۴۰ شهرستان هدف شورای عالی جهاد سازندگی
  • عملیات راهسازی در قطعه رانشی بزرگراه ایلام- مهران شتاب می‌گیرد