Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-25@16:58:11 GMT

کم‌شدن بنزین باک‌ها ، شایعه یا واقعیت؟

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۰۲۴۴

کم‌شدن بنزین باک‌ها ، شایعه یا واقعیت؟

تین‌نیوز | 

قصه کم‌فروشی در جایگاه‌های بنزین از سال 95 بر سر زبان‌ها افتاده و هر از چندگاهی با انتشار یک خبر یا فیلم و کلیپی در فضای مجازی دوباره جان تازه می‌گیرد زیرا تقریبا بیشترین مالکان خودرو تجربه استفاده کمتر از بنزینی که در باک خودرو ریخته‌اند را دارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، با توجه به این تجربه مشترک که مستند هم شده است نخستین موضوعی که به اذهان می‌رسد بحث کم‌فروشی جایگاه‌داران است؛ ‌مساله‌ای که بیژن نامدار زنگنه در سال 95 به آن اشاره کرد و گفت: هر سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از مدیران جایگاه‌ها به زندان می‌روند که عمده دلایل آن عدم پرداخت بدهی به شرکت نفت، قاطی کردن گازوییل با بنزین و کم‌فروشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سکاندار وزارت نفت درباره مشکلی که مصرف‌کنندگان بنزین دارند یک‌راست انگشت اتهام را در روزهای نخست سال 95 به سمت جایگاه‌داران گرفت و آنها را متهم به کم‌فروشی کرد که البته این ادعا از سوی جایگاه‌داران بی‌جواب نماند و کانون جایگاه‌داران با انتشار جوابیه‌ای به طور کلی امکان کم‌فروشی در جایگاه‌های سوخت را رد کردند و گفته وزیر را غیرکارشناسی دانستند.

در این جوابیه آمده بود که با توجه به نظارت واحد مهندسی شرکت و پلمب بودن کلیه تجهیزات تلمبه که شامل ۱۴ عدد پلمب در هر تلمبه است، با وجود کنترل سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان استاندارد و واحد کنترل کیفی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، امکان کم‌فروشی در جایگاه‌ها وجود ندارد.

جایگاه‌داران متضرر می‌شوند

با اینکه بیش از سه سال از ماجرای طرح اولیه کم‌فروشی بنزین در کشور می‌گذرد اما هنوز این ماجرا ادامه دارد و تاکنون مشکل مصرف‌کنندگان در این باره حل نشده و حال این سوال مطرح است که اگر جایگاه‌داران کم‌فروشی می‌کنند چرا برخورد جدی با آنها از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام نمی‌شود؟ آیا به واقع جایگاه‌داران در این وادی مقصر اصلی هستند؟

دبیر سندیکای جایگاه‌داران سوخت در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره صحت و سقم اخبار و کلیپ‌هایی که از کاهش میزان سوخت منتشر می‌شود، این‌گونه توضیح می‌دهد: پایش جایگاه‌ها نشان می‌دهد که جایگاه‌‌داران در عرضه سوخت هیچ‌گونه دخل و تصرفی ندارند.

یوسف فرامرزی درباره دلیل عدم سوخت بنزین به اندازه استاندارد می‌گوید: کیفیت بنزین‌هایی که به جایگاه‌داران تحویل داده می‌شود بسیار پایین است.

او می‌افزاید: پیش از این اکتان مورد استفاده در بنزین دارای نقطه جوش 90 بود اما از سه سال قبل اکتان با نقطه جوش 50 در تولید بنزین استفاده می‌شود و همین امر روند تبخیر بنزین را تسریع کرده و موجب شده تا مصرف‌کنندگان به این تجربه برسند که به عنوان مثال اگر با 5 لیتر بنزین می‌توانستند مسافت 100 کیلومتری را طی کنند در شرایط کنونی با همان میزان بنزین می‌توانند مسافت 70 کیلومتری را طی کنند.

دبیر سندیکای جایگاه‌داران تصریح می‌کند: استفاده از اکتان با نقطه جوش پایین به دلیل ارزان بودن موجب شده تا هم مردم و هم جایگاه‌داران متضرر شوند و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این زمینه هیچ اقدامی را انجام ندهد.

فرامرزی با اشاره به نارضایتی جایگاه‌داران از کیفیت پایین بنزین و زیان‌هایی که به آنها تحمیل می‌شود، خاطرنشان می‌کند: هر جایگاه روزانه با تحویل گرفتن هر تانکر حامل سوخت بین 500 تا 1000 لیتر کسری سوخت را تجربه می‌کند.

او می‌گوید: با وجود اینکه جایگاه‌داران دخل و تصرفی در تسریع تبخیر یا کسری سوختی که تحویل می‌گیرند، ندارند و همه مشکلات ناشی از کیفیت بنزین تولیدی است اما ناچار هستیم به ازای هر لیتر کسری بنزین جریمه‌ای معادل قیمت لیتر بنزین براساس فوب خلیج‌فارس را پرداخت کنیم که این امر به جایگاه‌داران زیان‌های کلانی را وارد می‌کند.

دبیر سندیکای جایگاه‌داران بنزین می‌افزاید: برای بهبود کیفیت بنزین عرضه‌شده در جایگاه‌ها با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی جلساتی برگزار کرده‌ایم اما متاسفانه به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

بنزین اکتان 50 نداریم

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با دبیر سندیکای جایگاه‌داران سوخت بر سر میزان اکتان بنزین تولید شده در کشور هم‌عقیده نیست.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: حداقل اکتان در تولید بنزین معمولی به ‌کار می‌رود که درجه آن 85 است. میزان اکتان در بنزین بدون سرب 90 و در بنزین سوپر 95 درصد است؛ البته امروزه در کشورهای پیشرفته جهان بنزین با اکتان 98 نیز تولید می‌شود.

او ادامه می‌دهد: تولید بنزین یک فرآیند کاملا مکانیزه است و پالایشگاه‌ها نمی‌توانند میزان اکتان را به دلخواه تغییر بدهند.

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان می‌کند: فرآورده‌های هیدروکربوری در پالایشگاه‌ها براساس استانداردهای جهانی تولید می‌شود و نمی‌توان فرآیند تولید فرآورده‌ها را که براساس کاتالیست و مهندسی الگوریتمی تولید می‌شود، تغییر داد.

او درباره عرضه بنزین با اکتان 50 در جایگاه‌های سوخت ایران تصریح می‌کند: براساس استاندارد جهانی بنزین معمولی با اکتان 85 تولید می‌شود و من تاکنون نشنیده‌ام که بنزین با اکتان 50 در هیچ کجای جهان تولید شود.

ضرورت نظارت مکانیزه بر جایگاه‌ها

البته نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی به کم‌فروشی در جایگاه‌ها باور داشته و در این باره می‌گوید: دولت باید نظارت و کنترل خود را بر فروش بنزین در جایگاه‌های سوخت بیشتر کند تا روزنه‌های کم‌فروشی بسته شود.

فردین فرمند با اشاره به گزارش‌های مردمی صورت‌گرفته در خصوص کم‌فروشی بنزین‌ توسط جایگاه‌داران سوخت، اظهار می‌کند: اگرچه هنوز گزارشی از عمق و وسعت کم‌فروشی بنزین از سوی جایگاه‌داران به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نرسیده است اما دولت باید نظارت و کنترل خود را به این مهم صددرصد مکانیزه کند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگرچه وزارت نفت نظارت بر بسیاری از امور را رگولاتوری یا مقررات‌گذار انجام می‌دهد اما به دلیل آنکه بنزین کالای باارزش و با قیمت است راه‌های دور زدن انواع نظارت‌ها و موانع نیز بسیار است، تصریح می‌کند: کم‌فروشی بنزین به دلیل وجود روزنه‌های نظارتی از سوی وزارت نفت است که کارشناسان و مدیران مربوطه باید این روزنه‌ها را کشف و در جهت رفع آنها تلاش کنند.

فرمند خاطرنشان می‌کند: پیش از این بارها شایعه فروش هوا به جای بنزین در برخی جایگاه‌های سوخت مطرح بوده و پاسخ شرکت فرآورده‌های نفتی کشور این است که با توجه به کنترل دوره‌ای جایگاه‌ها از سوی موسسه استاندارد و شرکت یاد شده، امکان کم‌فروشی و فروش هوا به جای بنزین منتفی است.

دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به مقوله کم بودن مقدار بنزینی که وارد باک ماشین‌ها می‌شود وجود دارد و هر کسی از ظن خود با این مساله یار شده و همراهی می‌کند ولی مهم‌ترین نکته این است که مردم به اندازه پولی که می‌دهند بنزین مصرف نمی‌کنند و این یعنی عدم رعایت حقوق مصرف‌کنندگان که رعایت آن امری الزامی است.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: بنزین کم فروشی سوخت جایگاه های بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۰۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور

تین نیوز

طبق آمار رسمی گفته می شود حدود ۳۵ میلیون دستگاه خودرو در حال تردد در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش  از ۱۳ میلیون خودرو فرسوده  به شمار می آیند. مصرف بنزین در خودروهای داخلی ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی است و اگر این خودروها استاندارد بودند، کشور می توانست روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین صادر کند که درآمد حاصل از آن معادل ۴ ماه درآمد صادرات نفت کشور است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادآنلاین، علی دماوندی کناری، پژوهشگر در یادداشتی نوشت: افزایش ۷ میلیون لیتری میانگین مصرف روزانه بنزین در نوروز ۱۴۰۳، این تیتر رسانه  ها در  فروردین ۱۴۰۳  به نقل وزارت نفت است. به گزارش این وزارت خانه، میانگین توزیع روزانه بنزین کشور در نوروز ۱۴۰۳ حدود ۱۲۰ میلیون لیتر بوده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲ به طور میانگین حدود ۷ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. این روند مصرف صعودی  بنزین چند سالی است که  خود را آمار نشان می دهد. نکته قابل توجه آنکه در سال ۱۳۹۰ میزان مصرف روزانه بنزین بین ۵۷ تا ۵۹ میلیون لیتر در روز بود،  یعنی در ۱۲ سال مصرف این سوخت بیش از ۲ برابر شده است.

اخیرا مرکز پژوهش های مجلس از کسری روزانه ۱۰ میلیون لیتری بنزین خبر داد. بر همین اساس ایران سال آینده ناچار به واردات بنزین و گازوئیل به میزان ۵ میلیارد دلار است و به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به عنوان پیش فرض در نظر گرفته شده است که نشان از تعمیق بحران و تشدید ناترازی بنزین دارد. این ناترازی در حالی است که در سال ۱۳۹۹ ایران صادر کننده ۳ میلیارد دلار بنزین به کشور های منطقه بوده است.

مشابه این اخبار، تقریبا روزی نیست که مطلبی در خصوص ناترازی بنزین، گاز، آب و برق در کشور سخنی گفته نشود. بزرگترین چالش کشور مصرف بی رویه انرژی است، چیزی که قرار بود به عنوان یک مزیت برای رشد اقتصادی کشور باشد، هم اکنون به یک تهدید برای اقتصاد کشور تبدیل شده است و اگر هر چه زودتر در مورد آن تصمیم گیری نشود، منجر به یکسری اقدامات پرهزینه در آینده می شود.

اما برای حل مسئله ناترازی بنزین ابتدا باید مشخص کرد، ریشه های مشکل کجاست و ناظر به آنها راهکار ارائه داد. کارشناسان حوزه انرژی دلایل زیادی را برای این ناترازی برشمردند که مهمترین آن به عدم مدیریت مصرف، تولید خودروهای بی کیفیت، شمار پرتعداد خودروهای فرسوده، عدم توجه کافی به حمل ونقل عمومی و توقف روند توسعه سوخت های جایگزین مربوط می شود.

طبق آمار رسمی گفته می شود حدود ۳۵ میلیون دستگاه خودرو در حال تردد  در کشور  وجود دارد که از این تعداد بیش  از ۱۳ میلیون خودرو فرسوده  به شمار می آیند. مصرف بنزین در خودروهای داخلی ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی است و اگر این خودروها استاندارد بودند، کشور می توانست روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین صادر کند که درآمد حاصل از آن معادل ۴ ماه درآمد صادرات نفت کشور است.

از سوی دیگر علاوه بر مصرف خودروهای جدید، به دلیل عدم اسقاط خودروهای فرسوده، افزایش مصرف بنزین روز به روز بیشتر می شود. مصرف بنزین و گازوئیل خودروهای فرسوده ۲ برابر خودروهای جدید است و کارشناسان میزان هدر رفت سوخت خودروهای فرسوده را سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می کنند. انجمن اسقاط خودروهای فرسوده در گزارشی تاکید کرده با خارج شدن خودروهای فرسوده از مدار فعالیت، ۳۳ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

کاهش نسبی قیمت بنزین با توجه به کاهش پی در پی ارزش پول ملی، باعث توقف  روند توسعه سوخت های جایگزین شده است . طبق آمار شرکت ملی فرآورده های نفتی  از سال ۹۲ تاکنون رشد مصرف سی ان جی و رشد تعداد جایگاه های این سوخت پاک متوقف شده و سهم این سوخت جایگزین بنزین در سبد سوخت کمتر و کمتر شده است. در صورتی که سوخت مصرفی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه از بنزین به سی ان جی تغییر یابد ، پیش بینی می شود جایگزین  حدود ۲۰ میلیون لیتر  بنزین در روز شود که صرفه سالیانه حدود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری را به همراه دارد.

همانگونه وزیر صمت گفته کشور در تله سوخت گرفتار شده و راه حل افزایش تدریجی قیمت بنزین هم به دلایل مختلف، دیگر عملی نیست. به باور بسیاری از کارشناسان، ناترازی بنزین یک راه حل ندارد و باید مجموعه ای از راهکارها را در پیش گرفت و اگر در این زمینه برنامه و اهتمام  وجود نداشته باشد، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز هست، افزوده می شود.

در مجموع راهکارها و رویکردهای متعدد قیمتی و غیرقیمتی برای حل ناترازی بنزین و بازگشت ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین وجود دارد که از جمله آنها می توان به اصلاح صنعت خودروسازی، ارتقای تکنولوژی خودروهای داخلی، جایگزینی خودروهای فرسوده و موتورسیکلت های پرمصرف، متنوع کردن سبد سوخت و توسعه سوخت های جایگزین، توسعه حمل و نقل عمومی، گسترش استفاده از خودروها و موتورسیکلت های برقی اشاره کرد.

به هر روی موضوع ناترازی بنزین در ایران نیازمند راه حل های جامع و سیاست گذاری صحیح در دو سطح عرضه و تقاضا و به صورت توامان و ترکیبی است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • ۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند
  • در هنگام سوخت گیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنید
  • افزایش تعداد جایگاه پمپ بنزین در کهیگلویه و بویراحمد
  • افتتاح جایگاه پمپ بنزین در جاده دهدشت به پاتاوه