Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@09:53:14 GMT

رد پای انسان در کمک به وقوع حوادث غیر مترقبه

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۰۲۵۵

رد پای انسان در کمک به وقوع حوادث غیر مترقبه

از بدو پیدایش جهان هستی، وقوع بلایای طبیعی نیز با آن همراه بوده و هیچ گریزی نیز از آن وجود نداشته و بشر همواره با انواع آنها از جمله آتشفشان، توفان، سیلاب، زلزله، گردباد و سایر بلایا درگیر بوده است.

با این وجود وقوع برخی حوادث مانند سیلاب ها و ورود آن به شهرها و روستاها براثر دخالت های نابه جای انسان و ساخت و ساز منازل مسکونی در حریم رودها و حاصل دست کاری در طبیعت مانند از بین بردن پوشش درختان و جنگل هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مساله نشان می دهد با برنامه ریزی مناسب و انجام اقدامات پیشگیرانه، می توان خسارات ناشی از حوادث اینچنینی را تا حد زیادی کاهش داد.
وقوع سیل در اوایل امسال در برخی استان های کشور که قزوین نیز با آن درگیر بود، حساسیت ها نسبت به این نوع حادثه را بالا برد و افکار عمومی و مسئولان را به این موضوع واداشت که برای پیشگیری از حوادث احتمالی به فکر چاره و تدبیر باشند.


۱۲ شهر و ۵۸ روستای قزوین در خطر معرض مستقیم سیل قرار دارند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با اشاره به اینکه ۱۷ شهر و ۵۸ روستای استان در خطر مستقیم سیل قرار دارند، گفت: در سیل فروردین ماه جاری ۱۷ شهر و ۲۳۱ روستای استان درگیر سیلاب بودند که این موضوع بیانگر آن است که خطر وقوع سیل موضوع جدی در حوزه بحران استان بوده و باید در طول سال به آن توجه کرد.

قدرت الله مهدیخانی با بیان اینکه متاسفانه ساخت و سازهای عیرمجاز و غیراصولی و ایجاد بناها در مسیر آب و رودها خسارات سیل را افزایش می دهد و رد پای انسان در ایجاد اینچنین حوادث دیده می شود، افزود: در عین حال مناطق درگیر سیل استان از جمله آبیک، شریف آباد، بیدستان، قزوین، آبگرم، آوج، کوهین، محمود آباد و مناطقی از بخش رودبار الموت شرقی هنگام وقوع سیلاب نیازمند مدیریت و اصلاح برخی موارد از جمله لایروبی بستر رودخانه‌ها هستند.

به گفته وی، یکی از مشکلاتی که در سیل اخیر استان مشاهده شده، عدم لایروبی زیرگذر رودخانه‌ها و سرریز شدن آب به جاده‌ها و مناطق شهری و روستایی بود که برای جلوگیری از حادثه احتمالی مجبور به حفر کانال‌های انحرافی در مسیر سیل شدیم.

مهدیخانی همچنین به خطر وقوع رانش در مناطق الموت قزوین اشاره و تصریح کرد: از حدود ۱۰۰ روستای در معرض رانش، ۹۰ درصد آنها در مناطق شمالی قزوین، یعنی بخش رودبار الموت شرقی و غربی واقع شده و بیشتر علت آن نیز آبیاری غلط کشاورزی روستاییان در شیب کوه‌ها به صورت غرقابی بوده است.

وی خطر وقوع سالانه سرمازدگی، برف و کولاک در استان قزوین را نیز یادآور شد و تاکید کرد: متاسفانه قزوین سالانه در این حوزه بحران خیز خسارت‌های مالی زیادی را متقبل می‌شود تا جایی که میزان خسارت‌ها در سال ۹۶، ۱۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال و در سال ۹۷ نیز ۱۹ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین اضافه کرد: با توجه به مکاتباتی که با جهاد کشاورزی استان مبنی بر پای کار آمدن مرکز تحقیقاتی این سازمان جهت مقابله با سرمازدگی داشتیم، امسال توانستیم میزان خسارت‌ها را از ۹۰ به ۳۰ درصد کاهش دهیم.

این مسئول حوزه مدیریت بحران، همچنین گسترش بیابان ها را یک تهدید برای کشور دانست و گفت: حجم بیابان زایی استان در ۲ دهه گذشته به علت کاهش بارندگی‌ها و کم آبی گسترده بوده و ۲ شهرستان آبیک و بویین زهرا با این معضل دست به گریبان بوده تا جایی که امروز دشت الله آباد در این مناطق به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۳۰۰ هزار هکتار اراضی مستعد بیابانی شدن در استان قزوین، ۱۰۰ هزار هکتار آن امروز به طور مستقیم درگیر این پدیده بوده و تاکنون نیز ۶۰ هزار هکتار از آن به بیابان تبدیل شده است، تصریح کرد: خوشبختانه بارندگی‌های ابتدای سال جاری تا حدودی توانست جبران کم آبی سال‌های گذشته را بکند و این در حالی است که حوزه بسیج سازندگی نیز با اعتباراتی که از سفر ریاست جمهوری به منابع طبیعی برای این منظور تخصیص داده شده بود با کاشت ۲۰ هزار هکتار نهال اقدامات خوبی را در این بخش به عمل آورد.

مهدیخانی خطر حمل، نگهداری و استفاده از مواد شیمیایی خطرناک توسط ۴۰۲ واحد صنعتی استان و استفاده غیر منطقی شهروندان از حوزه‌های آبگیر و کانال‌های انحرافی که همه ساله مرگ و میرهای ناشی از غرق شدگی ها را از دیگر حوادث مهم قزوین برشمرد.

۱۲۰ نقطه حادثه خیز روستایی در قزوین مورد شناسایی قرار گرفته است

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری قزوین نیز اظهار داشت: ۱۲۰ نقطه حادثه خیز و پرتصادف روستایی در سطح استان با هماهنگی راهداری و پلیس راه شناسایی شده که برای رفع و اصلاح آن نیازمند تخصیص اعتبارات لازم از محل جرایم راهنمایی و رانندگی هستیم.

اکرم نجفی تاکید کرد: سال گذشته و از محل اعتبارات یاد شده و با نظر حوزه معاونت عمرانی استانداری قزوین نسبت به رفع و اصلاح ۱۱ نقطه حادثه خیز با ۱۵ میلیارد ریال اعتبار اقدام کردیم.

این مسئول با بیان اینکه متاسفانه دخالت انسان در طبیعت باعث می شود تا گاهی اوقات حوادث طبیعی با خسارات سنگین را شاهد باشیم، اظهار داشت: با وجود آنکه راهی برای گریز از حوادث و بلایای طبیعی وجود ندارد اما انسان‌ها می‌توانند با توجه به اصول ایمنی، مقاوم سازی در برابر زلزله و پرهیز از ساخت و ساز در نقاط پرخطر و در حاشیه رودها و مسیل‌ها به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که در معرض این حوادث قرار نگیرند.

وی ادامه داد: با توجه به سیلاب فروردین ماه امسال و خسارت‌های وارد شده به اراضی و منازل روستایی، براساس دستور مدیریت عمرانی و بحران استانداری قزوین، پروژه‌های اجرایی دهیاری‌ها از این پس با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله باید پیش بینی شوند و طرح‌های در حال اجرا نیز توسط تیمی ۶ نفره از دستگاه‌های مرتبط مورد بازدید قرار گرفته و مباحث مربوط به مسائل بحران نیز در آن باید دیده شوند.

به گفته این مسئول روستایی، خسارت سیلاب امسال تنها به تاسیسات دهیاری‌ها بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال و همچنین به زیرساخت، آسفالت، سنگ فرش، آرامستان و بوستان‌های ۲۳۰ روستای استان خسارت وارد کرد.

نجفی اضافه کرد: بر همین اساس جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در حریم بستر رودخانه‌ها و خارج از طرح هادی در دستور کار جدی بخشداری، دهیاری و شوراهای اسلامی روستاهای این استان قرار گرفته است.

رسالت بنیاد مسکن مقام سازی و بومی سازی منازل روستایی است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین نیز گفت: اگر دخالت غیرمنطقی انسان در طبیعت مانند از بین بردن پوشش گیاهی و برخی امور مانند ساخت و ساز در حریم و حاشیه رودها و یا ساخت مسکن بی کیفیت و غیرمقاوم را شاهد نباشیم حوادث و بلایای طبیعی خسارات چندانی به ما وارد نمی کنند.

اصغر گونجی افزود: در واقع مسبب و زمینه ساز برخی حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل خود انسان‌ها هستند.

وی، رسالت اصلی این نهاد (بنیاد مسکن) را مقاوم سازی و بومی سازی منازل روستایی در برابر حوادث غیرمترقبه دانست و گفت: وظیفه اصلی این نهاد احداث مسکن مقام در برابر حوادث در روستاها بنا نهاده شده است.

گونجی ادامه داد: سیلاب اخیر متاسفانه به یک هزار و ۵۲۰ واحد مسکونی و ۵۰ واحد شهری زیر ۲۵ هزار نفر در استان قزوین خسارت کامل وارد آورد و همچنین ۲۵۶ واحد مسکونی به همراه ۱۲۰ واحد شهری هم به تعمیرات نیاز پیدا کردند.

به گفته وی، برای احداث هر واحد مسکونی در شهرها ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره به همراه ۱۲۰ میلیون ریال وام بلاعوض و در روستاها نیز ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی به همراه ۱۰۰ میلیون ریال وام بلاعوض به متقاضیان پرداخت می‌شود.

به گفته گونجی: در بخش تعمیری نیز اعتبارات لازم برای ۱۰۰ واحد مسکونی اعلام و برای هر واحد نیز تا ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و تا سقف ۵۰ میلیون ریال بلاعوض در نظر گرفته شده است.

۸۰۵۴*۳۰۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان قزوین اجتماعی حوادث طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۰۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش خرید روزانه ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت

بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به بانک‌های کشور اعلام کرد: «حداکثر تراکنش خرید از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال و مجموع تراکنش‌های انجام‌شده کارتی برای مشتری حقیقی در کل شبکه بانکی روزانه از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت.»

بر اساس این ابلاغیه هر فرد حقیقی می‌تواند در یک روز و با یک کارت بانکی ۲۰۰ میلیون تومان خرید انجام دهد.

همچنین سقف مجموع تراکنش‌های بانکی شخص حقیقی با همه کارت‌هایی که به نام اوست ۲۰۰ میلیون تومان است.

منبع: دیجیاتو

tags # بانک مرکزی سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • ۷ محور مواصلاتی به علت وقوع سیلاب مسدود شد
  • مسدود شدن ۷ محور مواصلاتی به علت وقوع سیلاب
  • سپاهان 60 میلیون جریمه شد
  • سقف تراکنش خرید روزانه ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • جذب ۵۵۹ میلیارد ریال تسهیلات بانکی مکانیزاسیون در استان قزوین
  • مسافران امروز ۲۷ فروردین بدون تجهیزات وارد محور‌های سیلابی نشوند
  • دستگیری سارقان بزرگراه صدر در شمال کشور
  • وقوع بیش از ۱۲ هزار ‌مورد حیوان‌گزیدگی در خوزستان در سال گذشته
  • توزیع بیش از ۳۴ هزار میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده در قزوین
  • وقوع سیلاب در پنجشیر و ارزگان