Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@20:06:28 GMT

لوپوس را بهتر بشناسیم

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۰۳۰۴

لوپوس را بهتر بشناسیم

لوپوس یک اختلال خودایمنی است که برخی از اندام‌های بدن مانند پوست، مفاصل، کلیه‌ها، دستگاه گردش خون و سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علائم این بیماری شامل خستگی و درد مفاصل، تنفس سریع و کوتاه و حساسیت پوستی است که زیر نور خورشید شدت می گیرد. یکی از ویژگی‌هایی که باعث تمایز لوپوس از سایر بیماری‌ها می‌شود، همراه بودن جوش‌های پوستی با درد مفاصل و خستگی است که به کمک آزمایش می‌توان آن را از سایر بیماری‌های مشابه تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشخیص لوپوس

تشخیص لوپوس کار دشواری است؛ بسیاری از افراد چندین سال قبل از ظهور علائم به این عارضه مبتلا هستند. اگر چه هیچ آزمایشی برای تشخیص لوپوس وجود ندارد، اما در صورت ابتلا به آن، پروتئین‌های خاصی در خون بیماران ظاهر می‌شود. آزمایش آنتی‌بادی‌های ضدهسته(ANA)  یکی از روش هایی است که به تشخیص لوپوس کمک می‌کند. در این آزمایش مقدار و اندازه آنتی بادی‌های خون که علیه سلول‌های خودی فعالیت می‌کنند، اندازه‌گیری می‌شود. در واقع سیستم ایمنی بدن این آنتی بادی‌ها را تولید می‌کند و آن‌ها نیز به دلیل تشخیص ندادن عوامل خارجی از سلول‌های خودی به بافت‌های سالم بدن حمله کرده و باعث ایجاد علائمی مانند درد مفاصل، خستگی شدید، سردرد، ریزش مو و کم‌خونی می‌شوند. گاهی اوقات نمونه‌برداری از یک عضو درگیر مانند پوست یا کلیه نیز به تشخیص بیماری کمک می‌کند.

 چه افرادی مبتلا به لوپوس می‌شوند؟

هر فردی ممکن است دچار بیماری لوپوس شود اما احتمال ابتلا به آن در میان زنان، ۱۰ برابر مردان است. این بیماری در  سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی رایج‌تر است؛ بعضی عوامل ژنتیکی نیز ممکن است زمینه ابتلای افراد به  لوپوس را ایجاد کند.

انواع لوپوس

هنگامی که صحبت از "لوپوس" به میان می‌آید، معمولا لوپوس منتشر یا "اریتماتوز سیستمیک" مدنظر است که شایع‌ترین و جدی‌ترین نوع لوپوس محسوب می‌شود اما این بیماری انواع دیگری نیز دارد. لوپوس "اریتماتوز" پوستی که تنها به پوست محدود می‌شود و به اندام‌های دیگر آسیبی وارد نمی‌کند. شایع‌ترین علامت این بیماری بروز جوش‌های دایره‌ای شکل است. لوپوس ناشی از دارو نیز در مصرف‌کنندگان بعضی داروهای خاص، علائم ایجاد می‌کند.

 درمان‌های پزشکی لوپوس

استفاده از کرم‌های "کورتیکوستروئید" برای جوش‌ها و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) برای درد مفاصل و تب، برخی از راه‌کارهای کنترل علائم لوپوس است. داروهای ضدمالاریا نیز به بهبود درد مفاصل، زخم‌ها و جوش‌ها کمک می‌کند. جهت تسکین التهاب، خارش و قرمزی پوست مصرف "کورتیکواستروئیدها" به‌ صورت قرص تجویز می‌شود؛ در موارد شدیدتر تزریق این داروها به صورت وریدی صورت می‌گیرد.

مراقبت در برابر بیماری لوپوس

ایجاد برخی تغییرات در شیوه زندگی نظیر پوشش پوست صورت در برابر اشعه خورشید، پرهیز از مصرف سیگار، انجام تمرینات ورزشی منظم، بهبود مهارت‌های مدیریت استرس و استراحت کافی از  راهکارهای موثر برای کاهش خطر ابتلا این بیماری است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بیماری پوست تشخیص روش های درمان سلامت لوپوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۰۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادی از ماهچراغ

جوانانی که در پی یک فرصت اند تا دنیایی بهتر برای خود و اطرافیان بسازند، ماهچراغ داستان شش جوان است که برای رسیدن به دنیایی بهتر دل به دل هم می دهند و مدیریت یک کافه را به دست می گیرند تا هر بار و با آمدن هر مهمان و مشتری زندگی بیاموزند.

جهت مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید.

دیگر خبرها

  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • ۳ فایده بی‌نظیر تخم‌مرغ/ روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • یادی از ماهچراغ
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها