Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@07:24:22 GMT

طرح مقابله با قاچاق و کار کودک آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۰۴۵۵

طرح مقابله با قاچاق و کار کودک آغاز شد

دکتر حبیب الله مسعودی فرید روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در مرحله نخست در استان تهران و سپس در استان البرز اجرا می شود.
وی اضافه کرد: بررسی ها در اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان نشان داد که تعداد زیادی از این کودکان غیرایرانی هستند بنابراین جلسات لازم با اداره اتباع گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسعودی فرید ادامه داد: در اجرای این طرح، ابتدا سازمان های مردم نهاد جذب کودکان را انجام می دهند و به مرکز پذیرش اولیه ارجاع می دهند.

اداره اتباع درباره کودکان کار غیرایرانی تصمیم می گیرد
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: کودکان در این مراکز، احراز هویت شده و مشخصات آنان ثبت می شود و بعد به مراکز دیگری ارجاع داده می شوند.
مسعودی فرید افزود: این کودکان حمایت می شوند؛ اگر کودکان اتباع خارجی، مجاز و قانونی وارد کشور شده باشند، حمایت می شوند و در غیر این صورت به اداره اتباع ارجاع می شوند تا کارهای خروج آنان از کشور انجام شود.
وی ادامه داد: به هرحال تصمیم گیری درباره کودکان غیرایرانی از سوی اداره اتباع صورت می گیرد و کار تخصصی است.
مسعودی فرید خاطرنشان کرد: فضایی که برای نگهداری کودکان کار تدارک دیده شده، فضای مناسب کودکان است و کودکان ایرانی و غیرایرانی تا زمان لازم برای تعیین تکلیف، آنجا نگهداری می شوند.

حمله سوءاستفاده کنندگان از کار کودک به مجریان طرح ساماندهی
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: طرح ساماندهی کودکان کار بیشتر روی توانمندسازی آنان تمرکز دارد و چندان دنبال موج ساماندهی آنان نیستیم.
مسعودی فرید افزود: ساماندهی کودکان کار و خیابان از محلات پرتردد تهران آغاز شده و متاسفانه در برخی محلات، افرادی که کودکان را به کار گرفته بودنند، به همکاران ما در سازمان های مردم نهاد حمله کرده اند.
وی گفت: همکاری های لازم با نیروی انتظامی صورت گرفته تا جلوی سوءاستفاده افراد فرصت طلب گرفته شود. برای تمام کودکان کار اعم از ایرانی و غیرایرانی پرونده مددکاری اجتماعی تشکیل می شود.

برنامه های حمایتی برای کودکان کار و خیابان
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: برحسب نوع خانواده کودکان کار و خیابان، از آنان حمایت های مختلفی صورت خواهد گرفت.
مسعودی فرید افزود: مقرر شده تا وزارت کشور، اعتباراتی برای حمایت از کودکان کار و خیابان در اختیار بهزیستی قرار دهد.
وی ادامه داد: حمایت ها از خانواده کودکان کار و خیابان مشروط است به طور مثال اگر یکی از اعضای خانواده، واجد شرایط کار کردن است و این شرایط برای او مهیا باشد ولی اگر بحث سوءاستفاده و استثمار کودک در میان باشد، با هماهنگی هایی که با دادستان کل شده می تواند منجر به سلب حضانت کودک شود.

۸۰ درصد کودکان کار غیرایرانی هستند
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: طبق آخرین آمار از ساماندهی کودکان کار و خیابان، ۸۰ درصد آنان غیرایرانی هستند.
مسعودی فرید افزود: تمام کودکان کار و خیابان در اجرای طرح ساماندهی، احراز هویت می شوند و کودکانی که کارت هویت ندارند از طریق عنبیه چشم، کد ویژه ای می گیرند تا اگر آنان دوباره در خیابان بودند، بتوانیم وضعیت شان را پیگیری کنیم.
وی تاکید کرد: نوع مداخلات برای کودکان کار و خیابان و خانواده های آنان متفاوت است.

فعالیت ۵ مرکز شبانه روزی نگهداری کودکان کار و خیابان در تهران
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: ساماندهی کودکان کار و خیابان یک کار بین بخشی است و به طور مثال قرار است شهرداری دو مرکز را برای پذیرش کودکان کار و خیابان در اختیار ما قرار دهد.
مسعودی فرید افزود: این مراکز در شرق و غرب تهران مستقر است و بازدیدهایی از این مراکز داشتیم و قرار است تا آخر هفته جاری در اختیار بهزیستی قرار گیرد.
وی ادامه داد: قرار نیست کودکان کار و خیابان طولانی مدت در مراکز نگهداری شوند و نهایت مدت آن، یک هفته است و به محض مشخص شدن خانواده، کودکان را در کنار خانواده شان قرار می دهیم تا ساماندهی انجام شود.
مسعودی فرید خاطرنشان کرد: دنبال آن نیستیم که مراکز شبانه روزی کودکان کار و خیابان را افزایش دهیم، قبلاً سه مرکز داشتیم و ۲ مرکز نیز از سوی شهرداری در اختیار بهزیستی قرار خواهد گرفت.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: ۱۷ مرکز توانمندسازی، حمایتی و آموزشی کودکان کار و خیابان در کشور فعالیت دارد.
مسعودی فرید یادآور شد: طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان فعلاً از استان تهران آغاز و در مرحله بعد در استان البرز و بعد در سایر کلان شهرها اجرا می شود.
وی اضافه کرد: طرح فعلی کارشناسی شده و تمام جنبه های توانمندسازی خانواده کودکان در اجرای آن بررسی شده و به طور مثال برای آنان آموزش های همراه مدرک فنی و حرفه ای و اعطای وام پیش بینی شده است به شرط آنکه کودک دوباره در خیابان نیاید و مدیریت آنان مورد به مورد است.

برخورد قاطع با قاچاق کودک و به کارگیری آنان در زباله گردی
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان به مساله قاچاق کودک نیز توجه دارد و کاری می کنیم که با این مساله نیز مبارزه شود.
مسعودی فرید افزود: برخی افراد سودجو، کودکان را از خارج کشور به ایران می آورند و از آنان در بدترین اشکال کار کودک یعنی زباله گردی سوءاستفاده می کنند که با آنان برخورد لازم صورت می گیرد.
وی یادآور شد: مراکز پذیرش کودکان کار و خیابان در دو شیفت صبح و عصر و به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند.
وی در پاسخ به این سئوال که برخی پیمانکاران شهرداری، کودکان را در زباله گردی به کار می گیرند، گفت: اینکه سوءاستفاده کنندگان از کار کودک رسمی باشند یا غیررسمی، فرقی نمی کند و با همه آنان برخورد صورت می گیرد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: نهادهای بین المللی نیز پیگیر مساله قاچاق کودک در ایران هستند.

سوءاستفاده از کودکان کمتر از ۶ سال برای کار در خیابان
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: متاسفانه در اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان با کودکان کمتر از ۶ سال مواجه شدیم.
مسعودی فرید افزود: این کودکان تحویل شیرخوارگاه های بهزیستی شده اند. از مجموع ۸۰ کودک پذیرش شده طی گذشت چند روز از اجرای طرح ساماندهی، ۲ کودک زیر ۶ سال بودند.
وی یادآور شد: سال گذشته در مجموع ۱۳ هزار کودک کار و خیابان در سراسر کشور و سه هزار کودک در تهران پذیرش شدند.

آیین نامه ای جدید برای ساماندهی کودکان کار و خیابان
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان تمام دستگاه ها مکلف به همکاری در این امر هستند.
مسعودی فرید افزود: این آیین نامه به روز رسانی شده و در کمیسیون اجتماعی دولت مراحل تصویب خود را طی می کند.

فقط به حذف کودک از خیابان اکتفا نمی کنیم
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: رویکرد ما در اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان فقط به حذف کودک از خیابان اکتفا نمی کند.
مسعودی فرید افزود: طرح ساماندهی کودک کار و خیابان، وضعیت کودک را نزد خانواده پیگیری می کند تا شاهد برگشت دوباره آنان به خیابان نباشیم.
وی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح های مختلف ساماندهی کودکان کار و خیابان، تاکنون مواردی از سلب حضانت کودک داشته ایم اما طرح جدید به تازگی آغاز شده است و هنوز موردی در این زمینه نداشته ایم اما پرونده ها در حال تکمیل است و در صورت لزوم این کار انجام خواهد شد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: طبق ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه، ساماندهی کودکان کار و خیابان تکلیف قانونی بهزیستی است و آیین نامه جدید ساماندهی کودکان کار نیز برآن تاکید دارد.
وی تصریح کرد: طبق این ماده دولت مکلف است طبق قوانین مربوطه و مصوبات شورای اجتماعی به منظور پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی، نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی مشتمل اقدام کند به گونه ای که آسیب های اجتماعی در انتهای برنامه به ۲۵ درصد میزان کنونی کاهش یابد.
مسعودی فرید تاکید کرد: نباید منتظر بمانیم که آیین نامه جدید مراحل خود را طی کند بلکه بهزیستی طرح های خود را بر اساس فرآیندهای علمی انجام می دهد.
وی افزود: بر اساس آیین نامه جدید، وزارت کشور و اداره اتباع نیز باید در ساماندهی کودکان کار و خیابان همکاری کنند که اکنون حتی این مفاد جدید را با تعامل دستگاه ها می توانیم انجام دهیم.
مسعودی فرید از مردم خواست تا از کمک های مالی به کودکان کار و خیابان خودداری کنند و آنان را به سازمان های حمایتی (بهزیستی و کمیته امداد) یا سازمان های مردم نهاد همکار طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان معرفی کنند.
 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهزیستی سازمان بهزیستی کودکان کار آسیب های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۰۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟

با اینکه در نوروز امسال و تعطیلات عید فطر ۱۲۰ هزار نفر مسافر در همدان اقامت داشتند، اما نامی از این استان در بین ۱۰ استان کشور با بیشترین اقامت دیده نمی‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور اعلام کرده است از 24 اسفند سال قبل تا 24 فروردین امسال 63 میلیون و 647 هزار نفر شب اقامت ثبت شده که 5 درصد افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

همچنین خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس، تهران، آذربایجان شرقی، بوشهر و اردبیل به ترتیب بیشترین اقامت را داشته‌اند که نام همدان در بین آن‌ها نیست.

این در حالی است که سال‌های متمادی از رویای مقصد گردشگری شدن استان همدان می‌گذرد و همچنان توسعه گردشگری در این استان صرفا یک شعار دهان پر کن است تا یک برنامه عملیاتی که بتواند آورده‌های مالی، فرهنگی و اجتماعی را برای همدان از مسیر توسعه‌یافتگی صنعت گردشگری به ارمغان آورد.

با اینکه می‌توان مدعی شد در حوزه میراث فرهنگی، بناهای تاریخی، صنایع‌دستی و گردشگری در سطح کشور کمتر استانی هم‌تراز با استان همدان است و تعدد مناظر طبیعی، سراب‌های موجود در استان، بزرگترین غار آبی جهان علیصدر و فاصله زمانی 1.5 تا 3 ساعته همدان با 9 استان کشور هم گویای شرایط مناسب همدان برای تبدیل شدن به قطب گردشگری در کشور است، اما این ظرفیت‌ها‌ هنوز نتوانسته این استان را به مقصد گردشگری مسافران تبدیل کند و همچنان همدان معبر و دروازه ورود گردشگران به غرب کشور است.

از طرف دیگر کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری در استان نیز بر این باورند شعار و حرف مدیران درمان و چاره‌ساز توسعه گردشگری همدان نیست و تنها مسیر برای عبور از این اتفاق گذر از مدعی بودن و تغییر رویکرد به عملگرا شدن است.

  نقطه کور تبلیغات گردشگری ستاد سفر همدان   

آنچه در گذر سال‌های مختلف از خروجی فعالیت‌های ستاد خدمات سفر در استان همدان حداقل در یک دهه گذشته حاصل شده است نشان می‌دهد علی‌رغم هزینه‌های مالی صورت گرفته در رابطه با بحث تبلیغات، معرفی و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری، استان همدان، این ستاد در فراز و نشیب سلایق مدیران میراث فرهنگی قرار گرفته و با فاصله‌ گرفتن از فلسفه اصلی چرایی تشکیل آن اثرگذاری چندانی در این بخش ندارد.

با این اوصاف لازم است در حوزه معاونت عمرانی استاندار، شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی برنامه‌ای جامع به همراه اعتبار دقیق و بودجه‌ای متناسب برای تبلیغات گردشگری همدان در نظر گرفته شود تا به شکل‌های مختلف استان همدان بتواند به جایگاه اصلی خود در صنعت گردشگری و مقصد سفر شدن در غرب کشور نزدیک شود.

گزارشات ستاد سفر از تکرار تا کلیشه  

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به ارائه خدمات ستاد سفر همدان در نوروز و تعطیلات عید فطر گفت: امسال نسبت به سال گذشته 39 درصد اقامت و بیش از 14 درصد افزایش بازدید در استان ثبت شده است.

محسن معصوم علیزاده در گفت‌و‌گو با تسنیم افزود: غار علیصدر، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی، تپه هگمتانه و گنجنامه بالاترین آمار بازدیدکنندگان نوروز امسال را داشتند که باعث شده همدان در رتبه هفتم استان‌های پر بازدید گردشگری باشد و از بین 190 جاذبه کشور در بین 30 جاذبه گردشگری در بازدید قرار بگیرد. 

وی بیان کرد: حضور گردشگران در ایام نوروز امسال در همدان ظرفیت اقتصادی خوبی برای مجموعه‌های گردشگری ایجاد کرد چراکه در مدت زمان حداقل پنج ماه گذشته فعالیت خاصی نداشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در پاسخ به اینکه چرا همدان در لیست استان‌های پر اقامت امسال جایی ندارد،  بیان کرد: استان همدان با اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارد، اما مدت زمان زیادی نیست که گردشگری را از محورهای توسعه خود تعریف کرده، بنابراین برای آن که بتوانیم به مقصد گردشگری تبدیل شویم باید مولفه‌هایی از جمله زیرساخت‌های مناسب را برای اقامت در استان مهیا کنیم که در این زمینه در سال جدید برنامه‌های خوبی در دست اقدام است.

علیزاده افزود: با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی همدان در ایام نخست سال طبیعتاً جمعیت اقامتی این استان نسبت به استان‌هایی که شرایط گرمسیرتری دارند مطلوب نیست و بیشتر اقامت‌ مسافران در همدان مربوط به پیک سفرهای تابستانی است با این حال با تقویت زیرساخت‌های گردشگری به دنبال جذب و اقامت مسافران در تمام فصول سال این استان هستیم.

وی بیان کرد: در همین راستا با سرمایه‌گذاری 1.5 همتی بخش خصوصی به‌زودی در استان همدان ساخت هتلی جدید آغاز می‌شود که در افزایش ظرفیت‌های پذیرش مسافر و شب ماندگاری کردشگران نقطه عطفی خواهد شد.

این شرایط در حالی است که کماکان سهم همدان از اقامت‌ها در پرپیک‌ترین ایام مسافر پذیری سال کشور یعنی نوروز چندان مطلوب و قابل توجه نیست.

بر همین اساس است که بسیاری از فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری، معتقدند مسئولان و متولیان این بخش برای اثر‌بخش شدن فعالیت‌های استان در این صنعت آنطور که باید نتوانسته‌اند با راهکاری درست و درمان سررشته این کلاف سردرگم را پیدا کنند و کمتر دیده شده اقدامات قابل توجه ای در این خصوص به کار گرفته شود.

  همدان، شهر دوستدار کودکی که جذابیت برای مسافران کودکانه خود ندارد  

از سوی دیگر با اینکه نام همدان در لیست شهرهای پایلوت شهر دوستدار کودک قرار دارد، اما به نظر می‌رسد این عنوان در چند زمین بازی و اتاق مادر و کودک (که در آن کودک به معنای نوزاد و نوپا است) محدود شده ضمن اینکه گذر کودک نیز در حالی در شهرک مدرس همدان چند سال قبل افتتاح شد که در آن توجه به جمعیت کودکان در مناطق شهر همدان لحاظ نشد تا جایی که این روزها خبری از این طرح نیست و گویی به تاریخ پیوسته است.

از آنجا که مشخصا شهر دوستدار کودک شهری است که در آن خواسته‌های کودک در مباحث و شرایط اجتماعی، معماری شهر و فرهنگ مد نظر قرار می‌گیرد و شهر به سمتی سوق داده می‌شود که در آن کودکان علاوه بر این که دارای نقش مؤثری در شهر هستند، نظراتشان در شهر نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در هیچ المان شهری، ویژه برنامه فرهنگی و حتی مرکز تفریحی یا سرگرمی در همدان برای جذب کودکان که در انگیزه سفر خانواده‌ها نقش اساسی دارند ظرفیت خاصی در تعطیلات نوروز و عید فطر امسال ایجاد نشده بود، بنابراین همدان بازهم نتوانست مقصد سفری به شمار رود که کودکان در آن احساس شادی، امنیت و رضایت کنند تا بتوانند محرکی برای شب ماندگاری و اقامت چند روزه خانواده خود در همدان باشند.

در همین زمینه عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان با تاکید بر لزوم توجه به نیازهای کودکان و حضور آنها در فضای شهری گفت: از آنجا که همدان شهر دوستدار کودک است و در فضاهای گردشگری کشور از جمله نمایشگاه گردشگری از این عنوان خود ویژه استفاده می‌کند، لازم است فضاهایی برای کودکان در همدان تعبیه شود که تنها مختص به کودکان باشد تا بتواند احساس امنیت، شادی و لذت روانی را برای آنها به ارمغان بیاورد و انگیزه سفر خانواده‌هایشان به همدان شود.

عراقچیان افزود: بسیاری از اتفاقات در خانواده ها با خواست کودکان رخ می‌دهد و کودکان نقش مهمی در معرفی مقصد گردشگری دارند. 

وی با اشاره به لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری کودک‌پسند در شهر همدان عنوان کرد: به نظر می‌رسد موضوع همدان مقصد گردشگری کودک یک برنامه هدفمند برای استان ما است و همدان تلاش دارد خود را به عنوان پایلوت گردشگری کودک به ایران و جهان بقبولاند بر همین‌ اساس لازم است در برنامه‌های فرهنگی و مناسبت‌های خاص از جمله نوروز به این مهم توجه ویژه شود.

به گزارش تسنیم، اهمیت مقصد گردشگری شدن استان همدان زمانی بیشتر می‌شود که استان‌های مختلف در کشور با هدف مقاصد گردشگری برای ارائه باکیفیت‌ترین خدمات به گردشگران به رقابت می‌پردازند.

بنا‌بر این اگر به دنبال تحقق رویای چندین ساله مقصد گردشگری شدن استان همدان هستیم به نظر می‌رسد بین عناصر تشکیل‌دهنده یک مقصد که شامل مدیریت، نظارت و پیگیری مسئولان، معرفی جاذبه‌ها، ایجاد زیرساخت و امکانات رفاهی، دسترسی آسان، بازاریابی و مسائل قیمت‌گذاری اقامت و ارائه خدمات می‌شود باید یک هماهنگی درست و برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده صورت گیرد تا همدان بتواند به جایگاه واقعی خود در توسعه صنعت گردشگری کشور دست پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند
  • صیانت از همه کودکان وظیفه مرجع ملی حقوق کودک است
  • پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟
  • دستگاه ها وظایف ذاتی خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی تر دنبال کنند
  • از ابتدای جنگ غزه حدود ۱۲ هزار کودک آسیب دیده‌اند