Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@14:23:14 GMT

مسکن در يک قدمي دلار قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۰۴۶۶

مسکن در يک قدمي دلار قرار گرفت

خبرگزاري آريا - قيمت مسکن با افزايش 189درصدي نسبت به فروردين ماه دو سال پيش در حالي به نرخ رشد ارز نزديک شده که از نظر کارشناسان، محاسبات اقتصادي اين بازار بر اساس نظام عرضه و تقاضا به هم ريخته و تابستان سال جاري بايد شاهد ثبات قيمت در اين بازار باشيم.
به گزارش خبرگزاري آريا، رکود مسکن از اوايل سال 1392تا نيمه دوم 1396که با ثبات نسبي قيمت همراه بود، به گفته کارشناسان، طولاني‌تر از رکود معمول اين بخش طي چهار دهه اخير بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولاً دوره‌هاي رکود مسکن بعد از انقلاب اسلامي بين 10تا 12فصل طول کشيده است اما رکود اين دوره 21فصل به طول انجاميد و طبيعتاً بايد به تدريج شاهد آن مي‌بوديم که نرخ رشد قيمت مسکن از تورم عمومي پيشي بگيرد. اين اتفاق مي‌توانست منجر به اين شود که فعالان اقتصادي براي سرمايه‌گذاري در اين بازار ترغيب شوند.
ساخت و ساز در رکود 21ماهه قبل از آذرماه 1396به حدود يک سوم سال‌هاي قبل از آن رسيده بود و اين نگراني را ايجاد کرد که فشار تقاضا منجر به رشد قيمت مسکن شود. به هر حال در شرايطي که از اوايل سال 1396به تدريج نشانه‌هاي رشد قيمت مسکن بالاتر از نرخ تورم در بازار مشاهده شد و سازندگاني که بيش از چهار سال از اين عرصه دور بودند را براي سرمايه‌گذاري اميدوار کرد، به يکباره از آذرماه 1396شاهد ايجاد تلاطم در بازارهاي ارز و سکه بوديم و پيش‌بيني مي‌شد که در بازار دير پذير مسکن نيز اين اتفاق بيفتد. هرچند همان آذرماه 1396شاهد افزايش 50درصدي معاملات مسکن بوديم که نشان مي‌داد نوسان‌گيران، آينده بازار مسکن را صعودي ارزيابي کرده‌اند.
قيمت مسکن 2.8برابر شد
قيمت مسکن شهر تهران در ارديبهشت ماه امسال نسبت به دو سال قبل 2.8برابر شد اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد سازندگان به دليل جهش قيمت نهاده‌هاي ساختماني، عوارض شهرداري و نبود چشم‌انداز روشن از عايدي سرمايه، هنوز ريسک ورود به اين عرصه را نمي‌پذيرند.
در خردادماه 1398دلار نسبت به فروردين ماه 1396بالغ بر 238درصد، سکه 283درصد و مسکن 189درصد افزايش قيمت داشته‌اند. روي کاغذ، هنوز بازار مسکن از دو بازار رقيب عقب‌تر است اما با توجه به کاهش 61درصدي معاملات در 20روز ابتداي خرداد ماه 1398کارشناسان ظرفيت جهشي براي اين بازار متصور نيستند.
قطعاً نمي‌توان چهار برابر شدن نقدينگي را در رشد لجام‌گسيخته قيمت مسکن بي‌تاثير دانست. نقدينگي از حدود 470هزار ميليارد تومان در بهار 1392به 1,950هزار ميليارد تومان در ارديبهشت ماه 1398رسيده و 4.1برابر شده است. هم‌چنين طبق محاسبات، قيمت مسکن شهر تهران از فروردين 1396تا ارديبهشت 1398بالغ بر 2.8برابر شده است. قيمت آپارتمان در تهران در ارديبهشت ماه امسال به ميانگين 12ميليون و 670هزار تومان در هر متر مربع رسيد که 112درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل و 179درصد نسبت به ارديبهشت دو سال قبل افزايش يافت. اين در حالي است که معاملات با 12.1هزار فقره 36درصد نسبت به ارديبهشت سال قبل و 26درصد نسبت به ارديبهشت دو سال قبل کمتر شده است.
به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي بازار مسکن از منطق علم اقتصاد خارج شده است؛ چرا که با وجود سير نزولي معاملات، قيمت‌ها مسير صعودي در پيش گرفته است. همين ارديبهشت 1398قيمت مسکن با 12.5درصد رشد ماهيانه، بالاترين نرخ رشد را از سال 1392تا کنون تجربه کرد.
شش عامل جهش قيمت مسکن در ارديبهشت
قيمت مسکن شهر تهران در ارديبهشت ماه در شرايطي اوج گرفت که تورم ماهيانه ملک در کشور از حدود دو درصد به 0.6درصد رسيد و رشد قيمت در پايتخت را سوال برانگيز کرد. کارشناسان دست کم شش عامل را در افزايش غافلگيرکننده قيمت مسکن شهر تهران در ارديبهشت ماه مؤثر مي‌دانند؛ کمبود شديد فايل‌هاي داراي قيمت مناسب، نبود چشم‌انداز روشن در بازارهاي طلا ارز و بورس، رشد قيمت کمتر بازار مسکن نسبت به بازارهاي ياد شده، پايان معافيت صادرات نفت ايران در نيمه اول ارديبهشت، انتظارات تورمي ناشي از سردرگمي بازار و ماهيت مسکن به عنوان يک دارايي مطمئن را در هجوم تقاضا به سمت اين بازار در ارديبهشت ماه مؤثر شناخته شده است.
واسطه‌هاي ملکي از نيمه دوم ارديبهشت ماه اعلام کردند که تقاضا در بازار مسکن فروکش کرده است. خروج سفته‌بازان از بازار در نيمه دوم، فضا را تا حدودي براي تقاضاي مصرفي باز گذاشت و روند افزايش قيمت‌ها تا حدودي کنترل شد. به گفته دفاتر مشاور املاک، معاملات به ندرت صورت مي‌گيرد اما آپارتمان‌هايي که با قيمت مناسب عرضه مي‌شود در ساعات اوليه به فروش مي‌رسد. از سوي ديگر دست به دست شدن مکرر مسکن توسط سوداگران به تورم اين بازار منجر شده و ذهنيت انتظارات تورمي را در بازار ايجاد کرده است.
خريد مسکن از توان دهک‌هاي بالا نيز خارج شده است
سلمان خادم‌المله، کارشناس اقتصاد مسکن مي‌گويد: زماني که ميانگين قيمت مسکن شهر تهران به بيش از 11ميليون تومان در اسفندماه سال گذشته رسيد در واقع از چارچوب تعادل عرضه و تقاضا خارج شد. متري 12ميليون و 670هزار تومان فعلي نيز قطعاً از توان دهک‌هاي مياني و حتي بعضي از دهک‌هاي بالاي جامعه خارج شده است. لذا از اين به بعد افزايش قيمت مسکن، صرفاً منجر به کاهش حجم معاملات مي‌شود.
وي بيان مي‌کند: تقاضا براي بازار مسکن از سه نوع مصرفي، سرمايه‌اي و سفته‌بازانه تشکيل مي‌شود. با توجه به سطح درآمد دهک‌هاي هفت و هشت به عنوان متقاضيان مؤثر بازار مسکن، تقاضاي سفته‌بازي هم تحت تأثير قرار مي‌گيرد. از اين‌جا به بعد تغييرات قيمت مسکن شايد متناسب با متغيرها و چشم‌انداز کلان اقتصادي باشد اما از چارچوب تعادل عرضه و تقاضا خارج شده، لذا افزايش قيمت مسکن بيش از نرخ تورم، معني‌دار نيست.
بازار مسکن نفس‌هاي آخر رشد قيمت را مي‌کشد
هم‌چنين مهدي روانشادنيا کارشناس مسکن مي‌گويد: از نظر قدرت خريد به نظر مي‌رسد به شرايطي رسيده‌ايم که قابليت افزايش قيمت‌ها بيش از مقداري که تا کنون اتفاق افتاده وجود ندارد. نمود اين مساله در تعداد معاملات خردادماه بود که کاهش معني‌داري را شاهديم. معاملاتي هم که اتفاق مي‌افتد باقيمانده تقاضا از سوي افرادي است که دير وارد بازار شدند و در نظر دارند ارزش پول خود را حفظ کنند. به عبارتي بازار از لحاظ افزايش قيمت نفس‌هاي آخر را مي‌کشد.
به گزارش ايسنا، وي افزود: بعيد است که اتفاق خاصي در قيمت مسکن رخ دهد مگر اينکه در حوزه ارزش پول ملي اتفاق جديدي بيفتد که طبيعتاً خريداران مسکن در سرمايه گذاري‌هايشان، قياسي نسبت به نرخ ارز دارند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۰۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا سقوط کرد/ آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه

به گزارش قدس آنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران ۳۱ هزار تومان کاهش یافت و به قیمت ۳ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان به فروش می‌رود. هر قطعه سکه امامی نیز به قیمت ۳۸ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان فروخته شد.

قیمت انواع ارز و سکه و طلا را در روز سه‌شنبه، هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنید.

دلار (در صرافی بانکی)

۴۳ هزار و ۴۷۲ تومان

یورو

۴۷ هزار و ۱۱۲ تومان

سکه تمام بهار آزادی

۳۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان

سکه امامی

۳۸ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان

نیم سکه

۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

ربع سکه

۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

سکه گرمی

۷ میلیون تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۳ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان

هر گرم طلای ٢۴ عیار

۴ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان

هر مثقال طلا

۱۳ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان

هر انس طلا

۲۱۷۲.۹۱ دلار

دیگر خبرها

  • بازار بی سرپناه مسکن
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید + جدول
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد
  • قیمت طلا سقوط کرد/ آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه
  • پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ / جدیدترین قیمت خانه در تهران