Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجله مهر: استخراج بیت کوین، که یکی از مشهورترین ارزهای دیجیتال جهان است، این روزها به کسب و کار خیلی‌ها تبدیل شده است. کسب و کاری که عمدتاً به صورت زیرزمینی انجام می‌شود. استخراج بیت کوین به وسیله پردازنده‌های قوی و به اصطلاح ابر کامپیوترها انجام می‌شود که طبیعتاً برق زیادی را هم مصرف می‌کنند.

چند ماهی می‌شود که استخراج ارز دیجیتال در ایران به دلیل ارزان قیمت بودن نرخ برق رواج زیادی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر گفته کارشناسان استخراج هر واحد بیت کوین در ایران ۷۲ هزار کیلووات برق مصرف می‌کند، این در حالی است که در کشور ما به ازای هر کیلووات برق ۵۰۰ تومان یارانه تعلق می‌گیرد. با این حساب برای تولید هر واحد بیت کوین در ایران، حدود ۳۵ میلیون تومان یارانه دولتی مصرف می‌شود.

پای چینی‌ها هم در میان است!

این موضوع به حدی سودآور است که شایعه برخی اتباع خارجی در ایران همچون چینی‌ها در ایران برای استخراج بیت کوین دو سالی است که مطرح می‌شود.

سایت معتبر 8btc در گزارشی آورده است: «از اواخر سال ۲۰۱۸، کشور ثروتمند خاورمیانه، ایران، به نقطه عطفی برای چینی‌ها تبدیل شده است. به دلیل کمبود قیمت برق این کشور روزانه شمار ماینرهای بیت کوین افزایش می‌یابد چرا که هر کیلووات‌ساعت برق در ایران با قیمت ناچیز ۰.۰۰۶ دلار به فروش می‌رسد. در حالیکه هزینه برق ارائه شده در منطقه جنوب غربی چین معمولاً در طول فصل آب در تابستان حدود ۰.۱ یوان (۰.۰۱۵ دلار) در هر کیلووات ساعت می‌رسد و در فصل زمستان نیز تا ۰.۰۴ دلار در هر کیلووات ساعت افزایش می‌یابد.»

با یک ضرب و و تقسیم ساده مشخص است که هزینه برق تولید بیت‌کوین در خاک چین، در فصل تابستان ۲.۵ برابر بیشتر از ایران و در فصل زمستان ۶.۶ برابر ایران است!

تولید بیت‌کوین به گاوداری‌ها، مدارس و مساجد هم رسیده!

موضوع استخراج ارز دیجیتال در ایران آنقدر جدی شده که در روزهای گذشته نیز معاون وزیر نیرو نیز نسبت به آن واکنش منفی نشان داد. «همایون حائری» معاون امور برق و انرژی وزیر گفته است: «روند رو به رشد راه‌اندازی واحدهای استخراج ارز دیجیتال، به گونه‌ای است که در برخی مراکز برخوردار از تعرفه برق رایگان مانند مساجد و مدارس نیز شاهد استخراج بیت کوین هستیم! برای استخراج هر بیت کوین ۷۲ مگاوات ساعت برق مصرف می‌شود که اگر ادامه پیدا کند می‌بایست تا حدود ۲۵۰ مگاوات از توان تولید خود را صرف تأمین برق این واحدها کنیم.»

حائری گفت: «اگر این رشد مصرف ادامه پیدا کند وزارت نیرو ناگزیر به ایجاد تعرفه صادراتی برق، برای استخراج کنندگان بیت کوین خواهد بود.»

گفتنی است ۲۵۰۰ مگاوات برق مصرفی، مقدار معادل ۲.۵ برابر برق تولیدی از نیروگاه بوشهر است. حالا باید دید دولت در شرایطی که احداث ظرفیت جدید و سرمایه گذاری در صنعت برق دشوار است، تدابیر خود را برا این موضوع تا چه اندازه عملی خواهد کرد.

کد خبر 4642911

منبع: مهر

کلیدواژه: ارز دیجیتال بیت کوین برق نیروگاه برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۰۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۴ ارديبهشت

ایتنا - صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.
صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه نقطه عطف قابل توجه است و جریان ورودی آن طی ۶۹ روز روندی حائز اهمیت ثبت کرد. این دستاورد، صندوق را در آستانه ورود به فهرست ۱۰ معتبر برتر برای طولانی‌ترین جریان ورودی روزانه در میان صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین‌ قرار می‌دهد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، اریک بالچوناس، کارشناس مشهور صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین در بلومبرگ، از نزدیک روند صعود صندوق بلک راک را زیر نظر دارد و به ماهیت قابل توجه آن اشاره کرده است.

در چشم‌انداز بازار که ثبات در آن کلیدی است، عملکرد صندوق بلک راک برجسته شده است و بر خلاف سایر مدعیان در رده‌های بالای بیشترین جریان ورودی روزانه، این صندوق تنها نماینده بخش رو به رشد صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین است. در حالی که صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین‌ سنتی بر تابلوی امتیازات، غالب هستند، حضور صندوق بلک راک علاقه روزافزون به دارایی‌های دیجیتال در حلقه‌های نهادی را برجسته می‌کند.

به نقل از بیت‌کوین نیوز، با نزدیک‌تر شدن صندوق بلک راک به ۱۰ رتبه برتر، انتظارات در بازار صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین بیشتر می‌شود. این روند چه به صعود خود ادامه دهد و چه با شکست مواجه شود، منعکس‌کننده تعامل پویا بین امور مالی سنتی و فضای غیرقابل پیش‌بینی ارزهای دیجیتال است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۴۴ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۱.۱۲ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۶۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۰۶ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷.۹۵ میلیارد دلار است که ۱۲.۵۶ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۵.۶۵ میلیارد دلار است که  ۸.۳۱ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۳.۵۲ میلیارد دلار است که ۹۳.۴۷ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی
این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.
۱- بیت‌کوین
قیمت: ۶۶ هزار و  ۴۶۹.۳۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۵ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۰۵ درصد افزایش
۲- اتریوم
قیمت: ۳۱۹۱.۱۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۰ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۵۷ درصد افزایش
۳- تتر
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۳ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۳ درصد کاهش
۴- بایننس کوین
قیمت: ۶۰۴.۲۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۰ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۱۱.۴۱ درصد افزایش
۵-  سولانا
قیمت: ۱۵۶.۲۴ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۳۲ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۸۱ درصد افزایش
۶- یو اس دی کوین
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۰ درصد افزایش
۷-  ریپل
قیمت: ۰.۵۴۹۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۵۹ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۱۳.۰۴ درصد افزایش
۸- دوج کوین
قیمت: ۰.۱۵۹۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۱.۳۱ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۰۳ درصد افزایش
۹ – تون کوین
قیمت: ۵.۸۶ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۴.۶۱ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۹.۱۲ درصد کاهش
۱۰-  کاردانو
قیمت: ۰.۵۱۱۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۶ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۱۲.۲۰ درصد افزایش

دیگر خبرها

  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • ماینرهای قاچاق در نیکشهر کشف شد
  • کشف میلیاردی ماینرهای قاچاق در نیکشهر
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۵ ارديبهشت
  • «تتر» جایگزین دلار می شود؟
  • سایت های معتبر تحلیل ارز دیجیتال
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • بیت‌کوین در آستانه رکوردی جدید / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۴ ارديبهشت