Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-25@00:05:20 GMT

«نه» به اجماع‌سازی علیه ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۰۹۸۴

«نه» به اجماع‌سازی علیه ایران

به گزارش سرويس ساير رسانه ها خبرگزاری تقریب:
غلامرضا نظربلند تحلیلگر در یادداشتی در روزنامه شرق، نوشته است: روزی به منظور دیدار آشنایی، سفیر ژاپن در کشور متوقف‌فیه را ملاقات کردم. پس از تعارفات معمول و ورود به بحث‌های محتوایی، فرصت را مغتنم دیدم تا از باب استفهام از او بپرسم که چرا کشور متبوعش تا سرحد سخاوتمندی به سریلانکا کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاسخ ایشان با این عبارت که «این سریلانکایی‌ها بودند که از تجزیه ژاپن جلوگیری کردند»، شگفت‌زده‌ام کرد. نگارنده که ناآشنا به روابط آن دو کشور نبود؛ تا آن موقع فکر می‌کرد که اشتراک آئینی (بودیسم)، مهم‌ترین عامل پیوند فی‌مابین و کمک‌های سخاوتمندانه توکیو به هم‌کیشان سریلانکایی خود است؛ به‌ویژه آنکه مقدس‌ترین عبادتگاه بودا (دندان بودا) هم در شهر کندی سریلانکا واقع است.
توضیحات بعدی همتای ژاپنی علاوه بر پاسخ‌گویی، درس‌آموز هم بود. به گفته او، آمریکا در سال ۱۹۵۳ جمعی از کشورهای آسیب‌دیده از ناحیه ژاپنی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم را گرد هم می‌آورد تا با مشورت دسته‌جمعی تدبیری بیندیشند که ژاپن را به پرداخت غرامت‌های سنگین به آنها مجبور بکند؛ به‌گونه‌ای‌که با تضعیف کامل این کشور، زمینه تجزیه آن فراهم بشود. سناریوی آمریکایی‌ها به‌خوبی پیش می‌رفت تا اینکه نوبت به سخنرانی نماینده سریلانکا می‌رسد؛ اما او با این سخن قصار که «ما خون را با خون نمی‌شوییم»، ساز ناساز می‌زند و با این کنشگری تک‌روانه، موجب اخلال در اجماع‌سازی مدنظر برگزارکننده آمریکایی نشست و در نتیجه شکست آن می‌شود. با مرور سیر تحولات و موضع‌گیری‌های مختلف درباره حمله هفته گذشته به دو فروند کشتی نفتی ژاپنی و نروژی در دریای عمان، خاطره دیدار با دیپلمات ژاپنی بیش‌ازپیش به ذهنم خطور می‌کند و به ژرفای آن بیشتر پی می‌برم. بعد از انتشار «خبر فوری» حمله به نفت‌کش‌ها هم‌زمان با دیدار نخست‌وزیر ژاپن از تهران و بازتاب گسترده آن در رسانه‌ها و تهییج و تحریک و جهت‌دهی کم‌وبیش سازمان‌یافته افکار عمومی، نوبت به موضع‌گیری‌های رسمی و غیررسمی رسید. دراین‌میان، آمریکایی‌ها تلاش کردند تا تنور گرم است، نان خود را بچسبانند. نان آنها در اجماع‌سازی جهانی علیه ایران با متهم‌کردن شتاب‌زده این کشور به دست‌داشتن در آن حملات بود.
شاهد مدعا سخنان صریح پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آن کشور است که اظهار کرد او، پمپئو و بولتون به دنبال «ایجاد اجماع بین‌المللی در مقابل این مشکل جهانی» هستند. این ترکیب متشکل از همان سه چهره نظامی، اطلاعاتی و امنیتی هیئت حاکمه کنونی آمریکا است که به افراط‌گری شهرت دارند. فرد غایب در این میان هرچند ظاهراً خارج از هیئت حاکمه مزبور، نتانیاهو بود که با قدری تأخیر به جمع دوستان پیوست و با استفاده از فرصتی که برگزاری مراسم نام‌گذاری شهرکی در بلندی‌های اشغالی جولان به نام ترامپ، ایجاد کرده بود، اظهار امیدواری کرد که جهان در ماجرای حمله به کشتی‌ها در دریای عمان در کنار آمریکا بایستد. این امیدواری در حالی ابراز شد که به جز انگلیس، هیچ کشوری در جهان حاضر نشده است که خوانش آمریکایی‌ها و به عبارت بهتر «گروه B» از ماجرای پنجشنبه گذشته در دریای عمان را تأیید کند.
آلمان‌ها که وزیر خارجه‌شان هفته پیش در تهران بود، حتی ادعای دولتمردان آمریکا درباره دست‌داشتن ایران در حمله به کشتی‌ها را به چالش کشیدند و مالک کشتی ژاپنی نیز شواهدی برخلاف آن ادعا ارائه داد. افزون‌براین پاپ هم خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها شد. اینک در پی چند روز التهاب و نگرانی و کوبیدن جنگ‌طلبان بر طبل جنگ‌خواهی، نقل این قول از ترامپ که به دنبال جنگ با ایران نیست، از سوی پمپئو و بیان این گزاره که «ما جنگ نمی‌خواهیم» از زبان خود او، فضای هیجانی ناشی از خبر حمله به کشتی‌ها را قدری آرام کرده؛ هرچند که وزیر خارجه درشت‌گوی آمریکا خود را از تک‌وتا نینداخته و در ابتدای همین عرایض باز هم بر دست‌داشتن ایران در حملات موصوف تأکید کرده است. چرایی عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از موضع تهاجمی خود در قبال حمله به کشتی‌ها به شرح پیش‌گفته را باید در اختلاف نظر جامعه جهانی درباره مسبب این حملات و همراهی‌نکردن آن با ادعای دست‌داشتن ایران سراغ گرفت.
این به آن معنا است که عملیات روانی آمریکایی‌ها در راستای زمینه‌سازی در افکار عمومی و اجماع‌سازی جهانی علیه ایران در این مرحله ناکام مانده است. ایران باید با تمام نیرو تلاش کند تحت هیچ شرایطی و در هیچ زمانی چنین اجماعی شکل نگیرد. به ضرس قاطع می‌توان گفت که یکی از راهکارهای راهبردی درباره دورنگه‌داشتن سایه جنگ از سر کشور به‌شکست‌کشاندن تلاش آمریکا برای اجماع‌سازی است. این مهم از طریق احتراز از دست‌زدن به اقدامات تحریک‌آمیز از سویی و تقویت تلاش‌های دیپلماتیک در راستای خنثی‌کردن یارگیری‌های کاخ سفید علیه ما از سوی دیگر، دست‌یافتنی است.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۰۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق

پس از وقوع عملیات وعده صادق، اکثریت قریب به اتفاق رسانه‌های آمریکایی که از این واکنش قدرتمندانه کشورمان بهت‌زده شده‌اند، سعی در تقویت این تاکتیک رسانه‌ای مخدوش دارند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، از زمان آغاز جنگ غزه تا کنون، القای تفکیک و تمایز واشنگتن و تل آویو، تبدیل به یک سیاست رسانه‌ای و تبلیغاتی نخ نما در آمریکا شده است. بر این اساس، رسانه‌های وابسته به هر دو حزب سنتی آمریکا (دموکرات و جمهوریخواه) تلاش می‌کنند پیش فرض تعلق خاطر مطلق نهاد‌های پنهان و آشکار قدرت در آمریکا به لابی صهیونیسم را کتمان کرده و خود را بازیگری عقلانی و حتی واسطه‌گر(در روند انعقاد آتش بس) به افکار عمومی جهان معرفی کنند!

این ادعای وقیحانه در حالی از سوی جریانات رسانه‌ای آمریکا پمپاژ می‌شود که واشنگتن نه تنها هدایت فرامتنی منازعه را به سود منافع صهیونست‌ها بر عهده دارد، بلکه در سطح لجستیک و عملیاتی نیز در میدان جنگ حضور داشته و نسل کشی علیه کودکان غزه با نظارت مستقیم و بدون واسطه آن صورت می‌گیرد.

پس از وقوع عملیات وعده صادق، اکثریت قریب به اتفاق رسانه‌های آمریکایی که از این واکنش قدرتمندانه کشورمان بهت‌زده شده‌اند، سعی در تقویت این تاکتیک رسانه‌ای مخدوش دارند.

مروری بر گزارش واشنگتن پست در خصوص عملیات وعده صادق، این واقعیت را ملموس‌تر ساخته است. این روزنامه که بیشتر به طیف سنتی حزب جمهوریخواه آمریکا وابسته است، در شماره اخیر خود در خصوص عملیات ایران در عمق استراتژیک اراضی اشغالی می‌نویسد:

"اسرائیل در طول عملیات نظامی شش ماهه خود علیه حماس، حملاتی را در سوریه علیه ایران و متحدانش انجام داده است ما حمله اسرائیل در اول‌آوریل امسال ( حمله به ساختمان کنسولگری سقارت ایران در دمشق) با دیگر اهداف تفاوت برجسته‌ای داشت.
زیرا قاعدتاً اماکن دیپلماتیک باید معاف از درگیری و منازعات نظامی باشند. اما حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، آمریکا را ناامید کرد! ، سه مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، گفتند که لوید آستین، وزیر دفاع و دیگر مقامات ارشد دفاعی معتقدند که اسرائیل باید قبل از موعد به آن‌ها اطلاع می‌داد، زیرا این حمله برای منافع ایالات متحده در منطقه تأثیر داشت. اکنون آمریکایی‌ها نگران وقوع یک جنگ چندجانبه علیه مواضع منطقه‌ای خود و اسرائیل هستند، چنانچه پس از حمله ایران ( عملیات وعده صادق) نیز شاهد تبعات اقدام اسرائیل بودیم."

سؤال اصلی اینجاست که چرا واشنگتن پست و دیگر رسانه‌های آمریکایی، قبل از وقوع عملیات وعده صادق به جای محکوم کردن اقدام غیر قانونی، وقیحانه و تجاوزکارانه رژیم اشغالگر قدس، در مصاحبه با تحلیلگر‌ها و استراتژیست‌های مختلف غربی مدعی ناتوانی ایران در واکنش به تل آویو شده و سخنی از ناامیدی آمریکا از اسرائیل به میان نمی‌آوردند؟!

واقعیت امر این است که شوک ناشی از عملیات موفقیت‌آمیز وعده صادق نه تنها در سطوح سیاسی، بلکه در سطوح رسانه‌ای نیز مولد بحران‌های محاسباتی و آینده پژوهی زیادی در واشنگتن و تل آویو بوده است. از این رو آثار و تبعات مؤثر عملیات وعده صادق به سود امنیت جمهوری اسلامی ایران و منطقه، به برهه زمانی کنونی محدود نخواهد ماند.

این ترس و دغدغه بزرگ و عمیق، سرتاسر آمریکا و اراضی اشغالی را فراگرفته است...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی
  • ادعای بی‌اطلاعی آمریکا از طرح حمله خطرناک اسرائیل به رفح
  • آمریکا: از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی نداریم
  • هر تعریفی لزوماً «اعتراف» به قدرت ایران نیست! در بسیاری از مواقع، هدف معرفی ایران به عنوان تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی است/ با همین تعریف‌ها و تمجیدهاست که علیه ایران در عرصه بین‌المللی اجماع‌سازی میکنند؛ در زمین تمجیدهای آنها بازی نکنیم
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • ادعای عجیب روزنامه آمریکایی از طرح اولیه حمله اسرائیل به ایران | حمله بزرگ به اهداف نظامی در نزدیکی تهران؟ | آمریکایی‌ها: ما نتانیاهو را منصرف کردیم!
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الاسد» عراق
  • همکاری ۲۰ کشور منطقه و غربی برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل