Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-29@10:09:42 GMT

این موادغذایی، فشار خون را کاهش می‌دهند

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۱۱۴۴

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مریم امینی گفت: به طور کلی سبزیجات به دلیل این که منابع بسیار خوبی از پتاسیم هستند، در کاهش فشار خون نقش موثری دارند، برای مثال سیب زمینی، قارچ و گوجه فرنگی نقش بسیار با اهمیتی در کنترل و کاهش فشار خون دارند.

وی ادامه داد: لازم است بدانید که فشار خون بالا بدون علامت است و شاید تا زمانی که منجر به بروز عوارض نشود، تشخیص داده نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین برای پی بردن به فشار خون بالا باید به طور مستمرفشار خون را اندازه‌گیری کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، با پیشگیری و کنترل این بیماری می‌توان از بروز عوارض، ناتوانی و مرگ و میر ناشی از آن به میزان قابل ملاحظه‌ای کاست.

وی با اشاره به این که کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی هر برنامه طراحی شده برای مقابله با فشار خون است، تاکید کرد: تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف سدیم را کاهش داده و در عین حال مصرف پتاسیم و کلسیم را بالا برند.

امینی خاطرنشان کرد: مواد غذایی سرشار از پتاسیم نظیر حبوبات، سبزیجات، کلم بروکلی، سبزی خوردن، جعفری، گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی، غذاهای گیاهی، موز، هلو، انگور، آلو، انجیر، گریپ فروت، انواع مرکبات حاوی ویتامین C، دانه کنجد و برنج در کاهش فشار خون بالا موثرند.

وی افزود: هرچند بسیاری از داروها برای کنترل فشارخون تجویز می‌شود، اما تغییر در شیوه زندگی منجر به کاهش فشارخون بالا می‌شود و در بسیاری از موارد با رعایت رژیم غذایی مناسب با نظر پزشک معالج و مصرف داروهای مورد لزوم، بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی، ورزش، ترک سیگار، برطرف کردن استرس و داشتن آرامش خاطر را راه حل موثری برای کنترل فشار خون دانست و به افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند توصیه کرد: افرادی که فشار خون بالا دارند در کنار مصرف دارو باید به تغذیه سالم و رژیم غذایی سالم اهمیت دهند.

استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه یادآور شد: بحثی که در فشار خون مطرح است، بحث مصرف نمک و سدیم بالا است. در بسیاری از افراد مصرف نمک زمینه افزایش فشار خون را فراهم می‌کند. بنابراین افرادی که مبتلا به افزایش فشار خون هستند نباید بیشتر از ۵ تا ۶ گرم نمک در روز مصرف کنند.

وی افزود: این مقدار تقریبا برابر با یک قاشق چای خوری است، اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید حتی از این مقدار هم کمتر نمک مصرف کنند که این مقدار را پزشک معالج برای این بیماران مشخص خواهد کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امینی توصیه کرد: هرگز به غذای خود در سفره، نمک اضافه نکنید، هر نوشیدنی و یا غذای آماده‌ای که از فروشگاه می‌خرید حتما به برچسب نشانگر اطلاعات تغذیه‌ای که میزان نمک موجود در آن که اکثرا به نام سدیم (Sodium) مشخص می ‌شود، توجه کنید چرا که نمک دارای مقدار زیادی سدیم است و از این منظر مهم و خطرناک است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استفاده از چاشنی، ادویه‌ها، سس‌های خانگی بدون نمک و سبزیجات معطر را جایگزین مناسبی برای طعم دار کردن غذاها دانست و گفت: افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند باید از خوردن غذاهایی مانند سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس‌ها و کنسروها که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند.

وی خاطر نشان کرد: خیلی از عادات غلط غذایی در واقع در یکسال اول تولد شکل می‌گیرند و ترک این عادات غلط در بزرگسالی غیر ممکن و یا در بهترین حالت کار بسیار مشکلی است. بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود ذائقه سازی سالم را از همان ماه‌های اولی که کودک با غذای سفره آشنا می‌شود، آغاز کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: فشار خون تغذیه سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۱۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبل از خواب آب ننوشید

ایسنا/خراسان رضوی دانشمندان هشدار دادند که قبل از خواب آب ننوشید زیرا ممکن است خطر جدی برای سلامتی باشد.

به نقل از هلث، دانشمند برجسته خواب هشدار داده است که نباید قبل از خواب آب بنوشید زیرا در واقع می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود.

اشلی هاینزورث، توضیح داد در حالی که باید در طول روز هیدراته باشید، نوشیدن بیش از حد آب قبل از خواب می‌تواند ایده بدی باشد.

نوشیدن آب قبل از خواب می‌تواند الگوی خواب شما را مختل و در واقع سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند. این متخصص گفت که ساعت داخلی بدن ما عملکردهای مختلفی را کنترل می‌کند که شامل میزان مایعات بدن ما نیز می‌شود.

آب رسانی زودتر در روز برای اطمینان از اینکه بدن شما زمان کافی برای پردازش مایعات و کاهش احتمال اختلالات در طول شب را دارد، بسیار مهم است اما وی هشدار داد که نوشیدن آب زیاد قبل از خواب باعث می‌شود کلیه‌های شما ادرار بیشتری تولید کنند و شب هنگام برای رفتن به سرویس بهداشتی بیدار شوید.

این مورد می‌تواند چرخه طبیعی خواب شما را مختل کند که به نوبه خود در دراز مدت به سلامت شما آسیب می‌رساند.

اشلی همچنین هشدار داد که وقفه در هنگام خواب می‌تواند از خواب عمیقی که بدن شما برای سلامت ذهنی و جسمی به آن نیاز دارد جلوگیری کند.

وی افزود: اختلال مداوم در چرخه خواب ما، به ویژه در طول شب تهدید جدی برای سلامت کلی ماست و منجر به افزایش استرس، اختلال در عملکرد شناختی، ضعف سیستم ایمنی و حتی افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند مشکلات قلبی عروقی و دیابت شود. زمان آن رسیده است که به خاطر رفاه خود استراحت بدون وقفه را در اولویت قرار دهیم.

اشلی بهترین زمان از روز برای مصرف آب را بیان کرد: هیدراتاسیون خود را از صبح زود شروع کنید و مصرف آن را در طول روز ثابت نگه دارید. به این ترتیب، کمتر احساس نیاز به جبران آب بیش از حد در بعد از ظهر خواهید داشت.

وی همچنین کاهش مصرف مایعات را با نزدیک شدن به زمان خواب پیشنهاد کرد و گفت: در ۲ ساعت منتهی به زمان خواب، به تدریج مایعات مصرفی خود را کاهش دهید. این عملکرد به بدن شما زمان کافی برای پردازش مایعات را می‌دهد.

همچنین توصیه شده است که قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید زیرا می‌تواند خواب شما را مختل کند. این نوشیدنی‌ به‌ عنوان دیورتیک (ادرارآور) عمل می‌کند و تولید ادرار را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود مصرف آن را به خصوص در ساعات قبل از خواب محدود کنید.

اشلی همچنین تاکید کرد که چقدر مهم است که روال خوب نوشیدن آب برای بهینه‌سازی چرخه خواب خود ایجاد کنید.

او گفت: ایجاد روتین هیدراتاسیون مطابق با ریتم بدن شما کلیدی است. به تشنگی به خصوص در اوایل روز به سرعت واکنش نشان دهید زیرا باعث یکنواختی مصرف و کاهش مصرف بیش از حد قبل از خواب می‌شود.

این دانشمند افزود: فقط میزان نوشیدنی شما مهم نیست، بلکه زمان و نحوه تناسب آن با روز شما مهم است با اتخاذ روال ذهنی، می‌توانید کیفیت خواب و سلامت کلی خود را بهبود ببخشید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قیمت نفت بیش از یک دلار بالا رفت
  • ۴ عارضه جانبی مصرف زیاد ویتامین D
  • هشدار دانشمندان درباره نوشیدن آب قبل از خواب
  • قبل از خواب آب ننوشید
  • کاهش ۳۰ درصدی هزینه خمیرمایه نانوایان/ تامین نان یارانه‌ای با تعداد بالا در ماه رمضان امکان‌پذیر است
  • روزه‌داری بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی با رعایت تغذیه
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی در روزه‌داری
  • اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا
  • به گفته یک پزشک افراد باید در مورد فشار خون بالا چه کنند؟
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید