Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-19@08:41:53 GMT

سناریوی خطرناک برای تنگه هرمز

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۱۵۸۲

سناریوی خطرناک برای تنگه هرمز


فرارو- در پی هدف قرار گرفتن حداقل شش نفتکش ظرف یک ماه در نزدیکی تنگه هرمز، برخی محافل رسانه‌ای غربی، از لزوم بین المللی شدن این تنگه مهم سخن می‌گویند.
به گزارش فرارو، یک روز پس از حمله مبهم به دو نفتکش در دریای عمان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز، به ایران درباره مسدود کردن تنگه هرمز هشدار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، این تنگه برای مدت طولانی بسته نخواهند ماند. ترامپ در پاسخ به سوال مجری شبکه برنامه «فاکس و دوستان» درباره تنگه هرمز گفت: «آن‌ها (ایرانیان) (تنگه هرمز) را مسدود نخواهند کرد. آن‌ها این را می‌دانند. به یک لحن بسیار شدید به آن‌ها گفته شد (که تنگه را مسدود نکنند.)»
هشدار شدید ترامپ به ایران در حالی است که اولا، در هر دو موردی که به نفتکش‌ها - یک بار در بندر فجیره و بار دوم در آب‌های ایران در دریای عمان- حمله شد، نفتکش‌ها در تنگه هرمز مورد حمله قرار نگرفتند. ثانیا، ایران قاطعانه این حملات را محکوم کرده و اتهام‌زنی آمریکا را رد کرده است. اما با این همه، به نظر می‌رسد دولت ترامپ، بیش از همه از احتمال ناامن شدن تنگه هرمز نگران است.
صبح روز یکشنبه ۱۲ ماه مه، چهار نفتکش در بندر فجیره امارات، مورد حمله «خرابکارانه» قرار گرفتند. امارات، از اتهام‌زنی صریح به ایران خودداری کرد، اما آمریکا ادعا کرد ایران مسئول این حمله بود. امارات پس از پایان تحقیقات، نتایج را به شورای امنیت تحویل داد. در حمله دوم به نفتکش‌ها، که صبح پنج شنبه ۱۳ ژوئن رخ داد، ماجرا اندکی متفاوت بود. در همان روز حمله، آمریکا رسما ایران را به دست داشتن در آن متهم کرد. سپس، این موضوع را به شورای امنیت برد. برای بررسی این حمله، به درخواست آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل یک جلسه غیرعلنی برگزار کرد.
جلسه شورای امنیت به صورت غیرعلنی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد. از این رو، برخی محافل رسانه‌ای گمانه‌زنی‌هایی درباره جزئیات این جلسه مطرح کردند. از جمله این گمانه‌زنی‌ها، تلاش آمریکا و بریتانیا برای بین المللی کردن مسئله تنگه هرمز است. به نوشته روزنامه رأی الیوم، پس از حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، نشانه‌هایی از مسئله بین المللی کردن تنگه هرمز دیده می‌شود. این روزنامه با اشاره به جلسه غیرعلنی شورای امنیت، مدعی شد که گمان می‌رود در این جلسه، آمریکا و بریتانیا، برای نخستین بار و دور از چشم رسانه‌ها، مسئله بین المللی کردن تنگه هرمز را مطرح کرده‌اند تا دیدگاه اعضای دائمی شورای امنیت درباره این مسئله را جویا شوند. به نوشته همین روزنامه، هدف اصلی چنین مسئله‌ای این است که نگذارند ایران در پاسخ به تحریم‌ها تنگه هرمز را مسدود کند. البته ایران تاکید می‌کند که چنین قصدی ندارد. اما به هر حال، آمریکا از این امر نگران است.  
تاکنون آمریکا یا متحدانش به طور رسمی درباره بین المللی کردن تنگه هرمز سخنی نگفته‌اند، اما در روز‌های اخیر، برخی محافل رسانه‌ای غربی، سناریوی بین المللی شدن حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس را مطرح می‌کنند. رأی الیوم به نقل از روزنامه تایمز بریتانیا، می‌نویسد کشور‌های غرب طرح‌هایی را برای اعزام نیرو‌ها به خلیج فارس جهت محافظت از کشتی‌های تجاری بررسی می‌کنند. مقامات غربی بر ضرورت محافظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز تاکید کرده‌اند. یکی از این مقامات گفته چالش فعلی این است که چگونه درباره محافظت از نفتکش‌ها میان آمریکا، کشور‌های اروپایی و عربی حوزه خلیج فارس و دیگر کشور‌های مرتبط اجماع درست کرد. بسیاری از کشور‌هایی که از وقایع اخیر متضرر شده‌اند در خلیح فارس حضور نظامی دارند، اما مشکل این است که برای عملیات مشترک محافظت از کشتی‌ها، یک نهاد بی‌طرف که همه بتوانند زیر چتر آن جمع بشوند، وجود ندارد. به گفته تایمز، سازمان بین المللی دریانوردی، وابسته به سازمان ملل متحد، می‌تواند نقش نهاد بی‌طرف را بازی کند. اما این سازمان فاقد نفوذ سیاسی است و به نظر می‌رسد روسیه و چین هم وارد این طرح نخواهند شد. لذا، ممکن است طرف‌های غربی، مسئله بین المللی کردن تنگه هرمز را خارج از شورای امنیت بررسی کنند تا ببینند بدون وجود یک تصمیم بین المللی، تا چه اندازه امکان بین المللی کردن این تنگه وجود دارد.
فارغ از بحث بین المللی کردن تنگه هرمز، که اگر اتفاق بیافتد ممکن است تامین امنیت این تنگه استراتژیک را از دست ایران خارج کند، این روزها، برخی محافل غربی، درباره لزوم متحد شدن اروپا و آمریکا در برابر ایران سخن می‌گویند. در همین رابطه، روز گذشته، شورای سردبیری بلومبرگ، طی یادداشتی، ضمن متهم کردن ایران به «ستیزه‌جویی بی‌پروا» خواستار پاسخ مشترک اروپا و آمریکا به ایران در مسئله حمله به نفتکش‌ها شد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: تنگه هرمز حمله به نفتکش ها در دریای عمان شورای امنیت سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۱۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سعید لیلاز: خطرناک‌ترین دشمن جمهوری اسلامی خودش است/ بعد از ماجرای مهسا هنوز آشتی ملی مشاهده نشده/ امریکایی‌ها می‌دانند اگر ضربه جدی به ایران بزنند دست ایران بسته نیست/ پیشنهاد من این است که ایران، آزمایش هسته‌ای خود را عمومی کند

به گزارش جماران؛ سعید لیلاز گفت: ایران، مساله‌ای مهم‌تر از مدیریت در داخل ندارد. جمهوری اسلامی ایران، دشمنی خطرناک‌تر از خودش ندارد.

سعید لیلاز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد از دو روی سکه حمله به اسراییل و تبعات پس از آن گفته است . 

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

غرب به ویژه ایالات‌متحده امریکا یا باید یک ایران تسلیم داشته باشد یا یک جمهوری اسلامی سرنگون شده! غربی‌ها به چیز دیگری غیر از این دو گزاره تن نخواهند داد. در حالی که غرب روز به روز به لحاظ ژئوپلیتیک در حال ضعیف‌تر شدن است، این خواسته روز به روز غیرمنطقی‌تر می‌شود.

 باید قبول کنیم، ایران از مصایب سال‌های 98 و 99 که بدترین سال‌های تاریخ معاصر ایران از نظر فشار بین‌المللی بود، عبور کرده و دیگر به آن باز نخواهد گشت. فرقی نمی‌کند با ترامپ یا بدون ترامپ؛ با تحریم‌ها یا بدون تشدید تحریم‌ها و با یا بدون ظهور یک حکومت رادیکال در امریکا و... این شرایط بازنمی‌گردد.

ایران، مساله‌ای مهم‌تر از مدیریت در داخل ندارد. جمهوری اسلامی ایران، دشمنی خطرناک‌تر از خودش ندارد. بزرگ‌ترین دشمن جمهوری اسلامی، خودش است.

جمهوری اسلامی یک بازیگر بزرگ فرامنطقه‌ای است. توجه کنید، هنوز ابرقدرت نشده، بلکه فرامنطقه‌ای است. تنها گزاره‌ای که این روند روبه رشد را تهدید می‌کند، مسائل داخلی است. چه رفتار حکومت با مردم خود (ازجمله بساط حجاب و مشکلاتی که این روزها راه افتاده) و چه در حوزه مشکلات اقتصادی و فسادی که حکومت را دربر گرفته است. مساله‌ای بالاتر از فساد برای ایران نمی‌شناسم. در ماجرای باغ هزار میلیارد تومانی ازگل و ماجرای چای دبش، همه حرف‌هایی که 18 تا 20 ماه پیش در گفت‌وگو با خود شما در «اعتماد» درباره فساد زدم، عینیت پیدا کرده است.

ماجرای توفان‌الاقصی به همه جهان نشان داد (ازجمله خود من) که اسراییل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است. اسراییل هیچ چیز نیست و 10 دقیقه بدون امریکا دوام نمی‌آورد. 

موضوع نتانیاهو باقی ماندن در حاکمیت نیست، چون بلافاصله پس از برکناری، باید در دادگاه محاکمه‌اش حاضر شود. او برای فرار از زندان تلاش می‌کند، بحران را به خارج از اسراییل صادر کند. در این شرایط، پیچیده‌ترین کاری که ممکن بود انجام شود، حمله به کنسولگری ایران بود. چون هم پاسخ ایران غیرقابل اجتناب بود و هم اگر ایران پاسخ می‌داد در دام اسراییل افتاده بود! متوجه هستید.

این حرف‌هایی که امریکایی‌ها می‌گویند در هیچ حمله اسراییل به خاک ایران مشارکت نمی‌کنند، دروغ محض است. به صراحت از قول من بنویسید که این ادعا دروغ محض است. اسراییل بدون کمک پشتیبانی، اطلاعاتی و حتی عملیاتی امریکا قادر به حمله به ایران نیست. 

 این حرف‌هایی که امریکایی‌ها می‌گویند در هیچ حمله اسراییل به خاک ایران مشارکت نمی‌کنند، دروغ محض است. به صراحت از قول من بنویسید که این ادعا دروغ محض است. اسراییل بدون کمک پشتیبانی، اطلاعاتی و حتی عملیاتی امریکا قادر به حمله به ایران نیست. 

 امریکایی‌ها می‌دانند اگر ضربه جدی به ایران بزنند دست ایران بسته نیست. من در مصاحبه قبلی‌ام اعلام کردم ایران به زودی بمب خود را منفجر می‌کند، این پیش‌بینی مبتنی بر اطلات خاصی نبوده است. من که اطلاعاتی ندارم، گوشه خانه‌ام نشسته‌ام و فقط به اخبار عادی دسترسی دارم. پیشنهاد من این است که ایران، آزمایش هسته‌ای خود را عمومی کند، آن‌هم با تکیه به گزارش‌های بین‌المللی که غربی‌ها می‌گویند ایران 12 روز تا گریز هسته‌ای فاصله دارد.

امیدوارم غربی‌ها، ایران را به جایی نرسانند که ناچار شود، رسما به باشگاه‌های هسته‌ای بپیوندد. من اطلاعاتی ندارم، تحلیلم می‌گوید که ایران این توانایی را دارد و این کار را هم انجام می‌دهد. قبل از حمله ایران به اسراییل هم مخالفان ایران مدام می‌گفتند، پهپادهای ایران فیک است، موشک‌هایش دروغ است و فتوشاپ است.

بزرگ‌ترین چالشی که ایران با آن روبه‌رو است، اصلا بین‌المللی نیست، تمام مسائل بین‌المللی هم به درستی مدیریت می‌شوند و هم قابل حل هستند. مهم این است که پس از ماجرای مهسا هنوز نشانه‌ای از آشتی ملی مشاهده نشده و برخوردهای اخیر به بهانه حجاب و سایر مسائل داخلی بزرگ‌ترین چالش ایران در شرایط فعلی است.

دیگر خبرها

  • یک زن از خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هندوستان تحویل شد
  • تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند
  • سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن!(عکس)
  • هشدار خاخام‌های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران
  • سعید لیلاز: خطرناک‌ترین دشمن جمهوری اسلامی خودش است/ بعد از ماجرای مهسا هنوز آشتی ملی مشاهده نشده/ امریکایی‌ها می‌دانند اگر ضربه جدی به ایران بزنند دست ایران بسته نیست/ پیشنهاد من این است که ایران، آزمایش هسته‌ای خود را عمومی کند
  • دو سناریوی تل‌آویو برای پاسخ به تهران
  • پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان و واکنش سریع چین
  • آماده‌باش ارتش چین در پی پرواز هواپیمای آمریکا بر فراز تایوان
  • حمله به فرهنگ از جنگ سخت خطرناک‌تر است
  • ۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران