Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@14:32:55 GMT

مصرف ۹۶ درصد منابع آبی تجدیدپذیر در استان البرز

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۱۹۱۶

مصرف ۹۶ درصد منابع آبی تجدیدپذیر در استان البرز

به گزارش خبرنگار مهر، داود نجفیان صبح سه‌شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب، متوسط بارش در استان را ۴۱۲ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: پتانسیل آبی در استان دو میلیارد و ۱۸ میلیون مترمکعب است که از این میزان حدود ۶۲ درصد، برابر یک میلیارد و ۲۵۴ میلیون مترمکعب مربوط به آب‌های سطحی، رودخانه‌ها و پشت سدها است و حدود ۳۸ درصد، برابر ۷۶۴ میلیون مترمکعب مربوط به آب‌های زیرزمینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به میزان مصرف آب در بخش‌های مختلف استان اشاره کرد و گفت: مصارف آب شرب، صنعت و کشاورزی به ترتیب برابر ۲۳، ۴ و ۷۳ درصد است، در کل مجموع مصارف در استان حدود یک میلیارد و ۱۱۴ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز اضافه کرد: ۷۰۶ میلیون مترمکعب، برابر ۳۵ درصد از پتانسیل آبی استان البرز به‌منظور تأمین آب شرب و کشاورزی استان قزوین و آب شرب پایتخت انتقال داده می‌شود.

نجفیان در بخش دیگری بابیان اینکه ۱۱ هزار و ۴۵۰ چاه غیرمجاز در البرز شناسایی‌شده است، افزود: اکنون دو هزار و ۳۸ چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است، قطع برق چاه‌های غیرمجاز برای کاهش مشکلات در دستور کار است.

وی در ادامه به وضعیت منابع آبی تجدید پذیر استان اشاره کرد و گفت: بر اساس شاخص کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل اگر بیش از ۴۰ درصد منابع آبی تجدید پذیر یک حوضه آبریز به مصرف برسد آن حوضه در شرایط ناپایدار با تنش آبی شدید قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز میزان مصرف آب تجدید پذیر در استان البرز را ۹۶ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان در کشور ۸۳ درصد اعلام‌شده است.

نجفیان به چالش‌های موجود ازجمله افزایش جمعیت شهرنشینی و کمبود آب شرب اشاره کرد و گفت: تبعات منفی وضعیت کنونی برداشت از منابع آب زیرزمینی، کاهش کیفیت آبخوان‌ها، پیشروی جبهه آب‌های شور به‌ویژه در مناطق جنوبی استان، فرونشست دشت‌ها و عدم برگشت‌پذیری کمی و کیفی سفره‌ها از چالش‌های منابع آبی در استان البرز است.

وی تأکید کرد: مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری، خرید و انسداد چاه‌های کم بازده کشاورزی، جایگزینی پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب با چاه‌های کشاورزی در دشت‌های ممنوعه و بحرانی از اقدامات دنبال شده در این حوزه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در دشت‌های ممنوعه، گفت: مطالعات تغذیه مصنوعی رودخانه «فشند» که تاکنون دارای ۸۲ درد پیشرفت بوده، دنبال شده است.

به گفته نجفیان مطالعات تغذیه مصنوعی رودخانه کرج با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد، اجرای پروژه سد انحرافی، کانال انتقال و حوضچه‌های تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی ازجمله اقداماتی است که به جد پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به توقیف ۶۴۹ تجهیزات حفاری غیرمجاز در حدفاصل سال‌های ۹۱ تا ۹۷، گفت: تهیه و نصب دستگاه‌های کنتور هوشمند به‌صورت ویژه پیگیری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با تأکید بر اینکه ایجاد و استقرار بازار محلی آب و ساماندهی شرکت‌های حفاری از دیگر اقدامات انجام‌شده برای حفاظت از منابع آبی استان است، گفت: ۲۰ تیم کنترل‌های لازم بر میزان برداشت آب‌های زیرزمینی در دستور کار قرار داده و نظارت مستمر دارند.

کد خبر 4643902

منبع: مهر

کلیدواژه: منابع آبی شرکت آب منطقه ای البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۱۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه های جذب منابع و پرداخت تسهیلات و کاهش npl تا سطح ۳.۵ درصد

مدیر عامل بانک توسعه تعاون طی بازدید شعب خرم آباد، ضمن بیان نکات مهم در خصوص برنامه های سال جدید،تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه های جذب منابع و پرداخت تسهیلات و کاهش npl تا سطح ۳.۵ درصد را دستاورد ارزنده بانک توسعه تعاون در شبکه بانکی عنوان نمود.

تهران-ایسنا- محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در بازدید مدیریت شعب استان لرستان و شعب مرکزی و علوی خرم آباد، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: شعار ابلاغی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردمی بسیار مدبرانه و هوشمندانه می باشد، بانک توسعه تعاون به مسئولیت ها و ماموریت های خود برای اجرای این شعار و به نوعی فرمان راهبردی واقف است و بر همین اساس راهبرد ها و برنامه عملیاتی را تنظیم می کند.

وی افزود: نقش آفرینی بانکها در مسیر حمایت از تولید و اشتغال بسیار مهم است، دولت و دستگاه های اجرایی نیز باید با رفع موانع کسب و کار بنگاههای اقتصادی و تسهیل فرآیندهای تولیدی زمینه مشارکت‌ مردم را در فعالیت های اقتصادی فراهم نمایند.
شیخ حسینی تصریح نمود: تعاون ظرفیت و نقش بسزایی برای تحقق شعار ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب دارد، اتحادیه ها، شرکت های تعاونی و تعاونگران از مصادیق مشارکت مردم در عرصه فعالیت های اقتصادی و تولید هستند ، بانک توسعه تعاون نیز برنامه های متنوع خود را در رابطه با حمایت از بخش تعاون به عنوان بخش مردمی اقتصاد ، با راهبری معاون تعاون وزارتخانه به اجرا در می آورد.


این مقام بانکی با تبیین عملکرد بانک در سال گذشته گفت: رفع کامل ناترازی بانک توسعه تعاون در سال گذشته موجب تراز نقدینگی مثبت و همچنین سود دهی گردید و علیرغم اینکه سال ۱۴۰۲ یکی از سالهای سخت برای شبکه بانکی بود کارنامه مالی و عملیاتی بانک توسعه تعاون بسیار درخشان بود و ضمن بهبود چشمگیر در تحقق شاخص های عملکردی مانند کاهش نسبت مطالبات غیرجاری، سوددهی، نسبت های مالی ، نقدینگی و پرداخت تسهیلات رکورد های بانک شکسته شد ، با تداوم این روند در سال جاری شاهد جهش عملکرد بانک خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: کاهش شاخص npl تا سطح ۳.۵ درصد در پایان سال گذشته محقق گردید و این شاخص دستاوردی ارزنده و کم نظیر در سطح شبکه بانکی است. بانک توسعه تعاون تمامی تکالیف را در حوزه اعتبارات و تسهیلات حمایتی، قرض الحسنه و همچنین ارائه خدمات تامین مالی از طریق ابزارهای نوین را به خوبی اجرایی نمود.
شیخ حسینی یادآور گردید: وصول بموقع و تجهیز منابع با هدف پرداخت تسهیلات و حمایت از تعاونی ها و بخش تولید در سال جاری در راس برنامه های عملیاتی واحدهای اجرایی قرار دارد، برای تقویت نقش توسعه ای بانک کماکان بر ارتقای این سه شاخص تاکید می ورزیم.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون گفت: آرزوی سلامتی و موفقیت همکاران در زمینه های زندگی و شغلی در سال ۱۴۰۳ را داریم، ماه مبارک رمضان فرصت مهم خودسازی و تزکیه نفس است، آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران را داریم.


در این بازدیدها که با حضور صیاد رحمانپور مدیر امور استانها و شعب، سید مسعود هاشمی نژاد مدیر شعب استان لرستان، فتحی بیرانوند و فرجی معاونین استان همراه بود، روسای شعب مرکزی و علوی خرم آباد درباره عملکرد سال پیشین و برنامه های پیش رو مطالبی را مطرح نمودند.

انتهای رپرتاژ آگهی

دیگر خبرها

  • نقش مردم در اقتصاد، تعدیل مصرف است
  • ۲۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای تجهیز منابع در سال ۱۴۰۲
  • کدام کشورهای جهان مشکل کم آبی دارند؟
  • کرمانشاه در گازرسانی سبز است
  • بیش از ۲ میلیون هکتار اراضی زراعی خراسان شمالی سنددار شدند
  • تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه های جذب منابع و پرداخت تسهیلات و کاهش npl تا سطح ۳.۵ درصد
  • سنددارشدن ۹۹ درصد عرصه‌های ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی
  • صدور سند مالکیت ۹۹.۵ درصد از اراضی منابع طبیعی استان بوشهر
  • جام آسمان، جان زمین را سیراب نکرد/ تداوم عطش در کویر
  • ذخیره آب سدهای کردستان به ۶۵ درصد رسید