Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@22:06:18 GMT

اهميت فعاليت بدني براي کودکان

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۳۳۴۲

اهميت فعاليت بدني براي کودکان

خبرگزاري آريا -
اهميت فعاليت جسماني در سلامت جسم و روح کودک
امروزه، کودکان اصلي‌ترين قربانيان عصر تکنولوژي‌ هستند. ظهور تکنولوژي، اينترنت و بازي‌هاي رايانه‌اي، اوقات فراغت کودکان را تحت الشعاع قرار داده و فرصت داشتن فعاليت جسماني را از آن‌ها گرفته است. در ادامه به اهميت فعاليت و تحرک بدني کودکان و همچنين اصول و نکات مهي که بايد براي فعاليت جسماني کودکان در نظر گرفته شود پرداخته‌ايم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نقش اساسي فعاليت جسماني در سلامت کودک
اهميت فعاليت بدني براي کودکان بسيار چشمگير است. تنها در دوران کودکي، بلوغ و اوايل نوجواني زمان و فرصت مناسب جهت شکل‌گيري اندامي متناسب از طريق بازي‌ها و ارتباطات تعاملي فراهم مي‌شود. جنبه‌هاي فيزيولوژيکي و رواني ورزش به کودکان قدرت مي‌دهد تا استرس بزرگسالي و محدوديت‌هاي مربوط به کار را بپذيرند. سهل‌انگاري اوليه در ايجاد فعاليتهاي صحيح و متناسب، منجر به آسيب‌هاي روحي و جسمي شده و سلامت کودک را به خطر مي‌اندازد.
فعاليت جسمي از بايدهاي دوران کودکي
فعاليت ورزشي بايد بخش جدايي ناپذير رشد و تکامل کودکان و نوجوانان باشد. در اوايل زندگي، به ويژه دوران طفوليت و کودکي، فعاليت ورزشي نقش مهمي در توسعه ي فيزيکي، رواني و ذهني کودک ايفا مي کند. نکته ي مهم تر اين است که تأکيد و اصرار بر بازي هاي غير رسمي مقدمات کودک، به عنوان فرصتي براي کسب تجربه در فعاليت هاي مختلف ورزشي، موجب توسعه ي مجموعه اي از مهارت هاي حرکتي لازم براي شرکت در فعاليت هاي ورزشي آينده مي شود.
فعاليت بدني اصل جدايي ناپذير رشد و تکامل کودکان و نوجوانان است
فعاليت بدني کودک و پيشگيري از انواع بيماري‌‌ها
برخلاف اين باور که بيماري هايي نظير چاقي، بيماري قلبي ـ عروقي، ديابت نوع 2 و استئوپروزيس (پوکي استخوان) به عنوان معضلات سلامتي بزرگ سالان شناخته عمدتا مي شوند، همگي ريشه در سال هاي کودکي دارند. فعاليت ورزشي کافي، همراه با برنامه ي غذايي مناسب، انتخاب هاي کم هزينه تري را براي پيش گيري و مديريت بيماري هاي طولاني مدت در افراد نوجوان ارائه مي کند. در اين بخش بر اهميت فعاليت ورزشي، براي رشد کودک و اعمال آن در کنار مفاهيم اضافه وزن و چاقي اشاره مي شود.
فعاليت ورزشي براي حفظ سلامت افراد جوان شامل پيش گيري از افزايش وزن و چاقي، توسعه ي سلامتي اسکلتي، افزايش عملکرد قلبي و ريوي و سلامتي رواني بهتر آن هاست. برنامه ي ايده آل براي همه نوجوانان، مي تواند تثبيت و پايه گذاري تمرينات ورزشي سالم طي دوران نوجواني و پيگيري حضور منظم در فعاليت هاي بدني دوران بزرگ سالي باشد.
پيشگيري از چاقي:
ارتباط بين فعاليت فيزيكي و چاقي در سنين چاقي در سنين پايين كاملاً مشخص نيست و مطالعات مربوط به آن هم نتايج ثابتي را در اختيار متخصصان قرار نمي دهد. با اين وجود، با افزايش وزن و تحرك و نيز كاهش مصرف كالري مي توان وزن را كاهش داد.
نگراني افزايش وزن بين كودكان و نوجوانان كاملاً به جا و منطقي است. بچه هاي چاق در معرض بيماريهاي فشار خون، ديابت نوع دوم، نامنظمي هورمون رشد، مشكلات تنفسي و استخوان قرار دارند. اين بيماران از فقدان اعتماد به نفس و روابط اجتماعي رنج مي برند.
مراقبت ازقلب و رگهاي خوني:
اغلب، بيماريهاي قلبي عروقي در بزرگسالان نمايان مي شود، با اين وجود در سنين پايين هم ممكن است كه با آنها مواجه شويم. تحقيقات نشان ميدهد كه ورزشهاي هوازي در جلوگيري از بيمارهاي قلبي عروقي بزرگسالان بسيار موثر است، اما در مورد بچه ها هنوز نامشخص است.
با توجه به آخرين شواهد، ورزش در بهبود افسردگي و اضطراب بزرگسالان وكودكان بسيارموثر است. فعاليت بدني يكي از راهكارهاي مبارزه با هيجان روحي است. با توجه به برسي هاي انجام شده در مورد 220 بزرگسال مؤنث مضطرب و نگران، آن دسته از افرادي كه در برنامه هاي ورزشي سخت شركت مي كنند كمتر از تنش هاي فيزيكي و روحي رنج مي برند.
رشد و نمو استخوان:
ورزش باعث تاثيرات ثابت در رشد و نمو استخوان مي شود. فعاليت بدني، خطر ابتلا به پوكي استخوان را با افزايش غلظت مواد معدني كاهش ميدهد. تحقيقات انجام شده در مورد 40 پسر بالغ كه به مدت 30 دقيقه و سه بار در هفته به ورزش مي پرداختند حاكي از آن بود كه، حجم استخوان كمر و پا، و غلظت مواد معدني در بدن آنها دو برابر كساني است كه تحرك كمتري داشتند.
اصولي که در برنامه فعاليت کودک بايد در نظر گيريد
اصول فعاليت بدني کودکان
الگوي فعاليت طبيعي پسران و دختران با انفجارهاي کوتاه فعاليت بدني و درصورت نياز دوره هاي کوتاه استراحت ساخته مي شود. اکثر کودکان براي شادي، دوست يافتن و يادگرفتن چيزهاي جديد در فعاليت فيزيکي شرکت مي کنند.
کودکان و نوجوانان بايد از فرايند فعاليت فيزيکي لذت ببرند، اگرچه از ارزش بازي آزاد خلاقانه نبايد چشم پوشي کرد، فعاليت هاي بدني با صلاحيت و دقت و مراقبت فرصت منحصربفردي براي کودکان و نوجوانان فراهم مي کند تا مهارت هاي جديدي را يادبگيرند و درمورد توانايي خود حس خوبي داشته باشند.
کودکاني که يادمي گيرند چگونه با اطمينان بازي کنند و انگيزه ي شرکت در طيفي از بازي ها و فعاليت ها را دارند به احتمال بيشتري در کل عمر خود فعاليت بدني خواهندداشت. حتي پسرو دخترهاي غيرفعال مي توانند با مشارکت در برنامه هاي فعاليت بدني که لذت بخش و سرگرم کننده هستند سواد بدني خود را اصلاح کنند. درست مثل خواندن و نوشتن، کودکان مجبورند يادبگيرند چگونه بازي هاي حرکتي و مهارت هاي ورزشي را با ايمني و اطمينان انجام دهند.
نکات قابل توجه در فعاليت جسماني کودکان
- تمرکز روي ارزش هاي ذاتي مثل بهبود مهارت، موفقيت هاي فردي و شادبودن
- تشخيص تفاوت هاي فردي و ظرفيت هاي فردي در کودکان و نوجوانان هم سن
- تامين طيفي از فعاليتهاي بدني و اجتناب از رژيم گرفتن
- اطمينان از پوشيدن دستکش و کفش مناسب براي کودکان و نوجوانان
- بازديد منظم از جاهاي مخصوص فعاليت و توضيح توصيه هاي ايمني
- تبديل شدن به يک مدل نقش خوب و متعهد در فعاليت بدني منظم
- تاکيد بر بهترين تلاشي که مي توانيد انجام دهيد نه اينکه بهترين باشيد
- فراهم کردن فرصت هايي براي کودکان بزرگ تر براي کمک به يادگيري بچه هاي کم سن تر
گردآوري: بخش کودکان بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۳۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند

خسرو امیدوار گفت: همچنین کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی، از سال ۱۴۰۲ بر اساس شیوه نامه مراقبت موقت، به عنوان مهمان به خانواده‌های متقاضی میزبانی سپرده می‌شوند تا پیگیری‌ها جهت بازپیوند ایشان با خانواده نسبی یا ایجاد شرایط فرزندخواندگی این دسته از عزیزان، به عمل آید و این کار با هدف حمایت از اقامت کودکان و نوجوانان در محیط خانوادگی صورت می‌گیرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل افزود: نگرش جامعه به قبول سرپرستی کودکان در سنین بالاتر در سایه آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی خوب شده است و از سال ۱۳۹۹ با راه اندازی سامانه فرزندخواندگی تاکنون ۴۷۱ درخواست فرزندخواندگی در سامانه فرزندخواندگی ثبت شده و تعداد زیادی از این درخواست‌ها به دلیل عدم احراز شرایط متقاضیان رد شده است.

به گفته او، انتظار داریم زوجین فرزند پذیر، حضانت فرزندان گروه‌های خاص (دارای معلولیت یا نیازمند درمان) را نیز برای فرزندپذیری در نظر بگیرند و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۸ مورد حکم حضانت صادر شد که ۱۰ فرزند واگذار شده از بین آنها در سنین بالای ۶ سال قرار داشتند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اردبیل در تشریح چگونگی فرزندخواندگی گفت: فرایند فرزندخواندگی از زمان ثبت تقاضای زوجین در "سامانه فرزندخواندگی" شروع می‌شود و چنانچه زوجین پس از بررسی‌های کارشناسی، حائز شرایط باشند تا زمان تحویل کودک، تداوم خواهد داشت و پس از واگذاری کودک، نظارت‌های کارشناسی توسط کارشناسان مربوطه به صورت تماس تلفنی و بازدیدهای دوره ای تا سن ۱۸ سالگی فرزندان ادامه خواهد یافت.

امیدوار افزود: از مزایای این طرح این است که کودکان و نوجوانان علاوه بر بهره مندی از امکانات و خدمات خانواده میزبان، مجبور به اقامت در مراکز شبانه روزی نخواهند بود و از آنجایی که یکی از مهمترین کارکرد خانواده، تعاملات عاطفی بین اعضای خانواده در راستای رشد تربیتی و اجتماعی است، سیاست اصلی دفتر امور کودکان و نوجوانان تقویت برنامه مراقبت از فرزندان در درون خانواده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • آموزش شنا به ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • اجرای طرح شنا برای ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • شرکت کودکان و نوجوانان ۲۸ کشور در جشنواره نقاشی پوپک
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت سرپرستی فرزندخوانده هستند
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند