Web Analytics Made Easy - Statcounter

روی تابلوی سفید رنگ تقاطع خیابان وصال - انقلاب، در جایگاه پمپ بنزینی که هیچ نشانه‌ای از قدیمی‌ بودن در آن نیست، نوشته شده «قدیمی‌ترین پمپ بنزین فعال کشور»؛ قدیمی‌ترینی که هیچ نشانه‌ای حتی یک آجر از خود به جا نگذاشته و حالا باید با همین تابلو خود را معرفی کند.

به گزارش ایسنا، سازه‌ی یک جایگاه خود نماد قدمتِ یک پمپ بنزین می‌تواند باشد و جایگاه دیگری حتی یک نشانه‌ی کوچک از قدمت ِ طولانی‌اش و صنعتی که به کشور وارد کرده، در خود ندارد و مجبور است با نصب یک تابلو موجودیت خود را اعلام کند!

اکبر نعمت‌الهی مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: نخستین پمپ بنزین در تهران در خیابان امیریه و تقاطع گمرک ایجاد شده بود که چند سال پیش و برای ایجاد مترو توسط شهرداری تخریب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او دومین پمپ بنزین ساخته شده در تهران را در تقاطع خیابان وصال و انقلاب امروز معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: این جایگاه پمپ بنزین قبل از انقلاب اسلامی تغییراتی در ساختار فیزیکی خود ایجاد کرد که در طول سال‌های بعد نیز چند بار دیگر این کار تکرار شد.

وی سومین پمپ بنزین ساخته شده در تهران را پمپ بنزین دروازه دولت تهران معرفی کرد که قرار است یکم تیر به عنوان نخستین موزه پمپ بنزین تهران افتتاح شود.

نعمت‌الهی چهارمین جایگاه پمپ بنزین ایجاد شده را جایگاه پمپ بنزین «گلوبندک» معرفی کرد و افزود: از بین این چند جایگاه فقط جایگاه پمپ بنزین «گلوبندک» و «دروازه دولت» به دلیل حفظ سازه‌ی قدیمی آن‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

این تصویر به عنوان جایگاه پمپ بنزین خیابان وصال در سایت آن قرار دارد

او اما درباره‌ی سازه‌ی جایگاه پمپ بنزین وصال نیز اظهار می‌کند: مستندات دقیقی از این‌که سازه‌ی اولیه‌ی این جایگاه چگونه بوده و آیا مشابه سازه‌ی جایگاه دروازه دولت بوده یا خیر، در اختیار نداریم.

بر اساس اطلاعاتی که سایت این پمپ بنزین در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد، تاریخ ایجاد این جایگاه یعنی ۱۳۰۸ است. جایگاه وصال با قدمت ۸۸ ساله در سال ۱۳۰۸ توسط کمپانی نفت انگلیس-ایران افتتاح شد. این جایگاه ازآن زمان دارای دو سکو برای سوختگیری که حاوی پمپ‌های بنزین و نفت گاز بود ساخته شد، در سال ۱۳۲۵ با توجه به پیشرفت تکنولوژی تغییراتی در ارائه خدمات سوخت رسانی انجام داد، همچنین با افزایش تقاضا در سال ۱۳۴۸ این جایگاه به سکوهای خود اضافه کرد. این جایگاه که جایگاه شماره دو قدیم تهران نام داشت در آدرس قدیم نبش خیابان شاه رضا نزدیک دانشگاه قرار داشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پمپ بنزین خیابان وصال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۳۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازارهای روز در شهرکرد منظریه ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین واحدیان ظهر چهارشنبه در ستاد تنظیم بازار چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: احداث بازارهای روز در شهرکرد در چهار نقطه ولیعصر جنوبی، بلوار انقلاب، خیابان بلال، فروشگاه رفاه و میرآباد شرقی تصویب شد.

وی افزود: مقرر شد چند بازار در منظریه ایجاد شود، در همین راستا زمین مورد نیاز شناسایی و کارهای اولیه آغاز شده است و باید واگذاری اراضی به‌صورت قانونی به شهرداری انجام شود.

شهردار شهرکرد ادامه داد: بازار روز خیابان بلال تجهیز شده و آمادگی عقد قرارداد با متقاضیان برای ۱۰ غرفه را داریم.

کد خبر 6086426

دیگر خبرها

  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان توسط مرد نقاش
  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • آخرین وضعیت پلمب شیرینی فروشی قدیمی در خیابان انقلاب/ عکس
  • افزایش تعداد جایگاه پمپ بنزین در کهیگلویه و بویراحمد
  • افتتاح جایگاه پمپ بنزین در جاده دهدشت به پاتاوه
  • بازارهای روز در شهرکرد منظریه ایجاد می‌شود
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می یابد