Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- به گفته ي فيلمساز:« مسئله اصلي تنها نشان دادن عشق در يک شرايط بحراني بوده است» اما نتيجه اي که حاصل مي شود به نمايش در آمدن يک فيلم تروريستي است و عشقي که نتوانسته کنش مند عمل کند.
به گزارش آريا، در ابتدا با اين سوال شروع مي کنيم.
سينما چيست؟
فيلم چيست؟
فيلم خوب چيست؟
فيلم خوب فيلمي است که در آن يک تغيير نمايشي بوجود بيايد و اين تغيير، مخاطب را نيز تغيير دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حال بايد پرسيد تغيير در مخاطب بايد چگونه باشد؟
او را از فيلم دل زده کند؟ و يا او را دچار تامل، تفکر، چالش با خود و دنياي بيرونش کرده و به تجربه هاي حسي اش نزديک کند؟
بايد ديد فيلم «شبي که ماه کامل شد» چقدر توانسته در چهارچوب هاي سينما عمل کند!
به گفته ي فيلمساز،  فيلم تلاش کرده در رده فيلم هاي ملودرام هاي عاشقانه قرار بگيرد. اما چقدر در اين راستا موفق عمل کرده است؟
فيلمساز- نرگس آبيار- در گرماگرم جشنواره فجر گفته بود که مسئله اصلي اش نشان دادن عشق در يک شرايط بحراني بوده است و خواسته از اين زاويه به اين سوژه نگاه کند. اما نتيجه اي که حاصل مي شود کاملا برعکس است. فيلم به شدت داراي التهاب و خشونت است. خشونتي که به طور مستقيم نشان داده مي شود. صحنه هايي همچون بريدن گلو،پياده کردن مسافران از اتوبوس و اتومبيل و به رگبار بستن آنها. و تکرار اين صحنه ها آن را تبديل کرده به مستندهاي  ويدئويي که گروهک هاي داعش و ريگي و... براي ايجاد رعب و وحشت در بين مردم، آنها را در رسانه ها پخش مي کردند. با اين تفاوت که فيلمساز در کنار اين صحنه ها، داستاني به ظاهر عاشقانه، آن هم از نوع دم دستي و پرداخت نشده، قرار داده است. و اين چيزي نيست که بتوان اسمش را سينما گذاشت. مردم اين نوع از فيلم هاي خشونت آميز را نمي پذيرند چرا که با روحياتشان سازگاري ندارد و از آن روي بر مي گردانند.
مخاطب بخاطر جوايزي که فيلم در جشنواره فجر دريافت کرده است – که البته معلوم نيست اين جوايز بر حسب چه معيار و ملاک و سنجشي به فيلم تعلق گرفته است – به ديدن آن مي رود و اين يعني فروش بالاي فيلم. ولي ناگهان با فيلمي رو به رو مي شود که صرفا تبليغ خشونت است. خشونتي که بدون نگراني از زنندگي تصاويرش به نمايش در مي آيد و در نهايت ممکن است اين تصور را براي فيلمساز بوجود آورد که عجب صحنه ي تاثير گزاري را براي مخاطب آفريده است!
فيلم از عشق تنها يک سري قاب و فرم هاي پيش پا افتاده به ارث برده است وبر خلاف تصور فيلمساز فيلم نتوانسته در اين باره اداي دِين کند. شخصيت ها به طور درست پرداخت نشده اند . مهره هايي هستند بدون هيچ نوع کنش سازنده اي در راستاي فيلم. و جملاتي را ادا مي کنند که تنها مي شود اسمشان را مکالمه گذاشت، نه ديالوگ. و اين يعني عدم توانايي در ديالوگ نويسي. يکي از مهمترين مراحل فيلم نامه نويسي که مي تواند شخصيت ها را پرورش داده و کنش کلامي بيافريند.
شخصيت ها تنها چيزي مي گويند که فقط گفته باشند. از داد و فرياد هاي بي تاثير مادر فائزه گرفته زماني که متوجه مي شود دخترش قصد رفتن به پاکستان را دارد تا پدر عبدالحميد که تنها با آه و ناله هاي همسو شده اش با آيات قرآني، پسرانش را سرزنش مي کند و مادر عبدالحميد که در ابتداي فيلم چهره اي برزخي از خود نشان مي دهد اما به مرور او را نسبت به روند زندگي بي تفاوت مي بينيم و کم کم او را زني مي يابيم تسليم شده در برابر اعمال فرزندانش که اين خود هيچ منطقي به همراه ندارد.تنها کنشي که دارد سعي در فراري دادن فائزه و فرزندش است که آن هم بي نتيجه باقي مي ماند. حتي خود فائزه نيز زن کنش گري در طول فيلم نيست. وقتي نيازش فرزند و بازگشت به ايران است، چقدر براي اين نياز تلاش مي کند؟ چقدر اين تلاش نمايشي است؟ هر جايي که مخاطب احساس مي کند بايد تلاش کند خيلي سريع منفعل مي شود. مانند همان صحنه ي در آسانسور ماندنش و بازگشت به آغوش خانواده ي ريگي.  همين منفعل بود را مي شود در پليس و ماموران نيز ديد. مامور مدت طولاني اي با اسلحه بازي مي کند و نهايتا زماني که مي تواند تير اندازي کند، نمي کند. زماني که مي تواند فائزه را مجبور به بيرون آمدن از آسانسور کند ، نمي کند. اگر اين مامور را از کل داستان حذف کنيم چه تاثيري بر روند فيلم مي گذارد؟ هيچ. پس بودنش چه فايده اي در فيلم دارد؟ تاثير مادر و پدر عبدالحميد بر فرزندانشان چيست؟ چه کارکردي دارند؟ هيچ. تنها تسليم فرزندان ناخلف خود شده اند. داستان هيچ حرکت رو به جلويي ندارد و شخصيت ها در همان جايي که بودند هستند و تنها دست و پا مي زنند.
از طرفي اين بزرگترين اشتباه است که يک فيلمساز مي گويد: من فيلم خود را از روي واقعيت ساخته ام.
واقعيت يک چيز است و سينما يک چيز ديگر. فيلمساز تنها مي تواند از واقعيت تاثير بگيرد. نه اينکه آن را مو به مو اجرا کند. ( قابل توجه مخاطباني که مي گويند: فيلم از روي واقعيت ساخته شده است)
مسئله ي ديگري که بايد به آن اشاره کرد فرم و فضا سازي در روايت فيلم است.
فرم ، تماما آن چيزي است که با حواس پنجگانه احساس مي شود. و فضاسازي آن چيزي است که مخاطب در قاب مي بيند و حس خود را از آن برداشت مي کند.
تشويش و التهاب بالا نه تنها باعث درک درست مخاطب از فيلم نمي شود بلکه باعث پس زدگي آن نيز مي شود. وقتي صداي جيغ کشيدن و گريه کردن فرزند فائزه در کنار قاب هاي بي قرار و نادرست دوربين قرار بگيرند، سردرگمي و بهم ريختگي مخاطب را در پي خواهد داشت. قاب هاي بي قرار دوربين نه تنها چشم مخاطب را آزار مي دهد بلکه باعث عدم تمرکز او نيز مي شود.
بايد پرسيد دليل اين قاب بندي هاي بي قرار دوربين و آونگ وار آن چيست؟ دليل استفاده ي نادرست و بيش از اندازه ي دوربين روي دست چيست؟ بالا بردن التهاب و هيجان در مخاطب؟
تکان هاي بيش از اندازه ي دوربين حس درستي در مخاطب ايجاد نمي کند. گويي فيلمساز مي خواهد از تمام اِلمان ها براي پر کردن و شلوغ کردن صحنه ها استفاده کند. در اين شرايط شخصيت ها نمي توانند کارکرد خود را به درستي نشان دهند زيرا اِلمان هاي اضافي ، بازي آنها را مي پوشاند. استفاده نادرست از دوربين حتي باعث مي شود که ما نتوانيم شخصيت اصلي داستان را دنبال کرده و به درک درستي از او برسيم. جاي درست دوربين، نگاه مخاطب را مشخص مي کند و ديد او از مسئله. مخاطب به جاي اينکه سوژه را دنبال کند تنها شاهد حرکات ناآرام و بي دليل دوربين است. و اين يعني فيلمساز نتوانسته حتي در فضاسازي نيز به درستي عمل کند.
قصد از نوشتن اين يادداشت صرفا نقدي بر آن نبوده و نيست. تنها برداشتي است که مخاطب بعد از ديدن فيلم و بيرون آمدن از سالن سينما از آن دارد.
گزارش از: سهيلا بلوردي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۳۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس جالب قهرمان مستر المپیا در کنار خانواده پیروانی

به گزارش "ورزش سه"، چوپان که به تازگی عناوین قهرمانی مسابقات آرنولد کلاسیک آمریکا و انگلیس را به دست آورده است و شهرتی جهانی از آن خود کرده تا توجهات کاملا معطوف به وی و عناوین تاریخی‌ای که کسب کرده باشد، در شیراز دیدار جالبی با خانواده کاملا فوتبال پیروانی داشت.

افشین پیروانی بازیکن اسبق تیم ملی و مدیر کنونی تیم پرسپولیس به همراه شاغلام پیروانی مربی بازیکن ساز اسبق فجرسپاسی این تصویر جالب را در کنار هادی چوپان ثبت کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • این سریال مشهور، صداوسیما را به شدت عصبانی کرد
  • (ویدیو) رازگشایی از نامه به رائفی‌پور تا اشک‌های عاشقانه امیرعلی نبویان برای بهار
  • مجری اسبق برنامه سینمایی هفت: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید
  • عاشقانه پرسپولیس - اوسمار وارد مراحل جدی شد!
  • برخی تیم‌ها گل‌های عجیب می‌خورند!
  • (ویدئو) پروژه پتروشیمی میانکاله کاملا لغو شد
  • یک خبر خوب برای محیط زیست؛ پروژه پتروشیمی میانکاله کاملا لغو شد
  • عکس جالب قهرمان مستر المپیا در کنار خانواده پیروانی
  • رابطه ربیعی و ذوبی‌ها دوباره عاشقانه شد(عکس)
  • یک خودی در انزلی به داد سپاهان رسید