Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@05:13:06 GMT

کاهش ۲۲ درصدی آثار نشر کشور نسبت به سال گذشته

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۳۷۸۱

کاهش ۲۲ درصدی آثار نشر کشور نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرگزاری مهر، با انتشار آمار مقایسه‌ای نشر کتاب در فرودین ۹۷ و ۹۸ توسط موسسه خانه کتاب، در فروردین امسال تعداد ۲هزار و ۶۲۴ عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با ۳هزار و ۳۵۰ عنوان کتاب در دوره زمانی مشابه سال گذشته، ۲۲ درصد کاهش داشته است. تعداد کتاب های عمومی در بازه زمانی مورد مقایسه با کاهش ۲۷ درصدی روبه رو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مجموع کل کتاب‌های منتشرشده در فروردین ۱۳۹۸، موضوع ادبیات، کودک و کمک درسی به ترتیب با ۵۸۰، ۵۷۲ و ۴۰۸ عنوان کتاب در صدر قرار دارند. در حوزه تالیف بیشترین تعداد کتاب‌ها به موضوعات کمک درسی، ادبیات و کودک اختصاص دارد و در حوزه ترجمه، موضوعات کودک، ادبیات و فلسفه در صدر قرار دارند.

ناشران تهرانی در فروردین ماه ۱۳۹۸، ۲هزار و ۴۵۲ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند و سهم ناشران شهرستانی تنها ۱۷۲ عنوان کتاب بوده است. بیشترین کتاب‌های چاپ‌شده در تهران و شهرستان به موضوع ادبیات و کمترین کتاب‌های انتشار یافته در شهرستان، به موضوع زبان و علوم طبیعی و در تهران به ریاضیات اختصاص داشته است. همچنین، از مجموع ۲هزار و ۶۲۴ عنوان کتاب منتشر شده در فروردین ماه ۱۳۹۸، هزار و ۵۵۸ عنوان کتاب چاپ اول و هزار و ۶۶ عنوان کتاب باز چاپ هستند که بیشترین آثار چاپ اول به موضوع کمک درسی و بیشترین کتاب های باز چاپ به موضوع کودک اختصاص پیدا کرده است.

از نظر جغرافیای نشر، ۹۳ درصد کتاب ها در تهران و ۴ درصد در خراسان رضوی، یک درصد در البرز و ۲ درصد در سایر استان‌ها شاهد انتشار کتاب هستیم.

تعداد کل کتاب‌ها در فروردین ماه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهش ۲۲ درصدی شاهد بوده و این کاهش در تعداد کتاب‌های عمومی در بازه زمانی مورد مقایسه، ۲۷ درصد و در تعداد کتاب های کودک و نوجوان ۱۵ درصد بوده است.

همچنین بر اساس این آمار، تعداد کتاب‌های کمک درسی در فروردین ماه سال ۱۳۹۸، کاهشی ۵ درصدی نسبت به فروردین ماه سال گذشته تجربه کرده و میانگین شمارگان با کاهش ۲۷ درصدی از هزار و ۴۸۱ نسخه به هزار و ۸۷ نسخه رسیده است. میانگین قیمت هر کتاب نیز در اولین ماه بهار ۱۳۹۸ با افزایش ۳۶ درصدی از ۱۷ هزار و ۴۰۷ تومان در فروردین ماه سال گذشته به ۲۳ هزار و ۷۱۱ تومان در فروردین ماه سال جاری رسیده است.

کتاب‌های منتشرشده در بازه زمانی فروردین ماه ۱۳۹۷ از طرف ۵هزار و ۴۰ پدیدآورنده، بوده‌اند که از این تعداد هزار و ۵۱۹ نفر زن و مابقی مرد بودند. همچنین در همین دوره زمانی در سال ۹۸ تعداد ۳هزار و ۴۰۰ پدیدآورنده فعالیت داشته‌اند که از این تعداد ۲هزار و ۱۳۶ نفر مرد و هزار و ۲۶۴ نفر آن زن بودند.

در فروردین ۱۳۹۸ نشر چشمه، آوای نور، ماهواره، نسل نواندیش، سازمان فناوری اطلاعات ایران، شرف زاده، آوای رها، بنیاد فرهنگ زندگی، فرانما و آنیما در فهرست پُرکارترین ناشر عمومی قرار گرفتند.

از جمله ناشران پرکار حوزه کودک در فروردین ماه سال جاری می‌توان به انتشارات قدیانی، پرتقال، شرکت انتشارات فنی ایران، هوپا، پلیکان، کتاب پرنده، به نشر، ذکر، افق و آبادیران اشاره کرد.

ناشرانی همچون مدرسان شریف، مدرسان برتر، اوج خرد، پیک گل واژه، چتر دانش، جنگل، الگو، خط سوم، راه اندیشه و شرکت انتشارات فنی ایران در فهرست پُرکارترین ناشران آموزشی فروردین ماه سال جاری قرار گرفته‌اند.

از جمله کتاب‌هایی که اول ماه بهار سال ۱۳۹۸ توانستند در فهرست پرشمارگان‌ترین کتاب‌ها قرار بگیرند، می‌توان به «کتاب قرآن برای کودکان» از انتشارات ضریح آفتاب، «ایلیا، تولد یک قهرمان» از انتشارات ابراهیم، «بزرگترین فیل جهان» از انتشارات شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، «تسلی بخشی‌های فلسفه» از انتشارات ققنوس، «چمران مظلوم بود؛ خاطراتی از شهید مصطفی چمران» از انتشارات یا زهرا (س)، «برای خدا مخلص بود؛ خاطراتی از شهید محمد ابراهیم همت» از انتشارات یا زهرا (س)، «حضرت یار ۲: خاطرات خود گفته حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای» از انتشارات یا زهرا (س)، «جادوی کار پاره وقت: رشد و موفقیت در بازاریابی شبکه‌ای» از انتشارات ذهن‌آویز، «نیروی حال» از انتشارات ذهن آویز و «پروانه» از انتشارات افق اشاره کرد.

از جمله علت‌های کاهش تعداد عناوین کتاب در فروردین ۱۳۹۸ می‌توان به تعطیلات بیش از دو هفته در ماه فروردین، برگزاری زودهنگام سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و نوسانات قیمت کاغذ در سال جاری اشاره کرد.

کد خبر 4643973 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: بازار نشر خانه کتاب کتاب و کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۳۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، فیروز قاسم‌زاده با اشاره به بارش‌های مناسب هفته‌های گذشته، میزان پرشدگی سدهای کشور تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ را ۶۱ درصد اعلام کرد و گفت: بارش‌ها نباید این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و همچنان به مدیریت مصرف در سراسر کشور نیازمندیم.

وی با اشاره به بارش‌های خوب اواخر سال گذشته و روزهای ابتدایی سال جدید اظهار کرد: هر چند طی هفته‌های گذشته شاهد نزولات جوی به صورت برف و باران در برخی نقاط کشور از جمله تهران بودیم، اما همچنان میزان پرشدگی برخی از سدهای کشور پایین بوده و آب مورد نیاز مصارف به طور کامل تأمین نشده است.

قاسم‌زاده با تشریح آخرین وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ گفت: ورودی‌ سدهای کشور در حال حاضر ۲۳.۶۱ میلیارد مترمکعب است که همچنان نسبت به سال آبی گذشته با کاهش ۱۱ درصدی روبرو است.

وی موجودی مخازن سدهای کشور را در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ با ۶۱ درصد پرشدگی، معادل ۳۰ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب خواند و افزود: در سال گذشته نیز در تاریخ مشابه، همین میزان آب در مخازن سدهای کشور وجود داشته است.

۷۷ درصد حجم سدهای این استان خالی است

سخنگوی صنعت آب کشور، درصد پرشدگی سدهای تأمین کننده آب شرب پایتخت را ۲۰ درصد خواند و بیان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا ۲۸ فروردین با کاهش ۱۱ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

وی گفت: مجموع ۱۳ سد مهم حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز حدود ۷۳ درصد پرشدگی دارد که نسبت به سال آبی گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.

کاهش ۱۵درصدی بارش‌های ایران نسبت به سال‌های نرمال

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: براساس شبکه باران‌سنجی مبنای وزارت نیرو، بارندگی کشور نسبت به میانگین دوره‌ مشابه درازمدت ۱۵ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد

سد بزرگ کجکی سر ریز کرد + فیلم | بیش از یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد جمع شد | هامون پر آب می‌شود؟

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش بارش کشور نسبت به شرایط نرمال، نباید بارش‌های اخیر این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و مدیریت مصرف ضرورتی ندارد بلکه هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند.

کد خبر 845094 برچسب‌ها وزارت نیرو خبر مهم باران تهران سد

دیگر خبرها

  • ۳.۶ میلیون تن‌کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد
  • قیمت طلا و سکه امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید
  • پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو
  • افزایش ۳۲ درصدی اعزام زائران عتبات نسبت به سال گذشته
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • ۶۰ درصد سدهای کشور پر است