Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@20:40:14 GMT

شعار، آفتی است که شاعر را از شاعرانگی دور می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۳۹۲۵

شعار، آفتی است که شاعر را از شاعرانگی دور می‌کند

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، هشتمین نشست انجمن ادبی شعر سیستان امروز، سه‌شنبه 28 خردادماه در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.
عباس باقری، شاعر و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زابل در این نشست بیان کرد: آنچه که از درون شما خیزش نامعلومی دارد «شعر» است؛ در یک لحظه یک حس زیبا شما را فرامی‌گیرد و این لحظه‌ای است که شعر متولد می‌شود و این همان شاعرانه سرودن است که مخاطب نیز آن را می‌پسندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کارشناس انجمن ادبی شعر سیستان ادامه داد: شعر باید از درون خود شما باشد، نه اینکه شما را به تفکری منسوب کند، زیرا در این صورت دیگر قدرت جادویی خود را در جذب مخاطب از دست می‌دهد.
وی اظهار کرد: شعار، آفتی است که شاعر را از شاعرانگی دور می‌کند؛ گاهی می‌خواهیم فلسفی یا روشنفکرانه شعر بگوییم، که با جریانات فکری و ذهنی ما متفاوت است و به همین خاطر شعر ما از حوزه‌ «شعار» سر درمی‌آورد زیرا واژه‌ها، واژه‌های ما نیستند؛ با آن‌ها زندگی نکرده‌ایم و حس و حال ما را بیان نمی‌کند که نتیجه آن راضی نکردن مخاطب است.
باقری افزود: واژگانی انتخاب کنید که در راستای فهم شما از زندگی است؛ گاهی یک واژه‌ ساده می‌تواند «آفرینشگر» و «خلاق» باشد که این کار ممکن است از هزاران واژه‌ فیلسوفانه برنیاید.
پس از سخنان باقری اعضای انجمن ادبی اثرخوانی کردند و به نقد آثار دوستان خود پرداختند و در ادامه یکی از اعضای شاهنامه‌خوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای حاضران نقالی کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا شعر شعر سیستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۳۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علیرضا قزوه: فصل دوم سرزمین شعر در حال ساخت است

علیرضا قزوه شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر که از شبکه ۴ سیما پخش شد، گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.

وی افزود: دوستان ما در شورای عالی شعر وزارت ارشاد شورایی تشکیل دادند و جلساتی گذاشتند و همینطور در حوزه هنری جلسات متعددی گذاشتیم و از تعداد دیگری از شعرا هم نظرخواهی کردیم و طرح این برنامه در شبکه چهار اجرایی شد.
 
قزوه تصریح کرد: هدف از این برنامه بیشتر علاقمند کردن مردم با ادبیات و شعر بود که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و دوستان از روند آن راضی هستند. همچنین شعر‌هایی که در این برنامه خوانده شد در فضای نوروز و ماه رمضان بود و تعطیلات نوروز کمک کرده بود که این برنامه بهتر دیده شود.
 
وی ادامه داد: برنامه سرزمین شعر با ۶۴ شاعر و حضور حدود ۳۰ نفر عوامل از مدیران و سرگروهان و داوران و تهیه کننده که همگی شاعر هستند اجرا شد. این اولین باری است که متولیان برنامه‌ای همگی شاعر هستند و یک کار ادبی فاخر انجام شد.

قزوه افزود: این برنامه در آینده استمرار خواهد داشت و در حال حاضر در حال ساخت فصل دوم هستیم که به امید خدا در یکی دو ماه آینده پخش می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است با شاعران فارسی زبان برنامه را شروع کنیم یا با زبان‌ها و قومیت‌های مختلف، این‌ها موضوع‌هایی است که در آینده مشخص خواهد شد. احتمال دارد با توجه موضوعات جدید، تغییراتی در داوران نیز انجام شود، اما قطعا داوران خبره‌ای در این راستا انتخاب خواهند شد.

گفتنی است برنامه سرزمین شعر اولین رقابت تخصصی در حوزه شعر معاصر ایران است که حدود ۶۴ شاعر در گروه‌های متفاوت با یکدیگر رقابت می‌کنند و اشعارشان توسط داوران این برنامه، متشکل از ناصر فیض، علیرضا قزوه، محمد کاظم کاظمی و علی محمد مودب به تهیه کنندگی علی زارعان مورد داوری قرار گرفت.

این برنامه در ۲۶ قسمت ۷۰ دقیقه‌ای که تا پایان عید سعید فطر ادامه داشت، بر روی آنتن شبکه ۴ سیما پخش شد.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • سانسور «دوستت دارم» توسط معاون صداوسیما
  • رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا
  • موسوی گرمارودی: نزدیک ۴ سال اوین بودم
  • علیرضا قزوه: فصل دوم سرزمین شعر در حال ساخت است
  • درخشان: واژه نمی خواهند قهرمان شویم، بچگانه است
  • انتفاضه؛ واژه‌ای ترسناک برای صهیونیست‌ها +فیلم
  • انتفاضه؛ واژه‌ای ترسناک برای صهیونیست‌ها + فیلم
  • «قشون» از چه زمانی «ارتش» شد؟
  • فیلم «‌مصلحت»؛ برداشتی «لاکاتوش»ی از مفهوم مصلحت
  • در راستای حفظ قند پارسی / شکر بودن شرط دارد