Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» پیش از ظهر امروز دوشنبه 27 خرداد در حوضخانه فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش  تین نیوز به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا»، نشست خبری این جشنواره و رونمایی از پوستر پنجمین دوره آن پیش از ظهر امروز دوشنبه 27 خرداد  با حضور بهزاد رشیدی؛ دبیر جشنواره، اکبر عالمی؛ رئیس هیئت داوران بخش عکس، حمید عباسی؛ دبیر اجرایی، امید پورآذر؛ دبیر بخش عکس و ناصر باکیده؛ دبیر دوره دوم جشنواره در حوضخانه فرهنگستان هنر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست بهزاد رشیدی؛ دبیر جشنواره با اشاره به اینکه جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی مولود و حاصل تلاس جمعی از جوانان باانگیزه است، گفت: با برگزاری این جشنواره همواره در تلاش بوده و هستیم تا اهدافی از جمله ایجاد ارتباط و هم‌افزایی بین فعالان حوزه هنرهای فیلم و سینما و عکس با مدیران بخش‌های علمی و صاحبان صنایع کشور، کمک به فرهنگ مستندسازی تصویری فعالیت‌ها و دستاوردهای فناورانه و صنعتی، کمک به الگوسازی و ارتقای سطح کیفی مستندات و تولیدات فیلم‌های علمی و صنعتی، معرفی فعالیت‌های بخش‌های مختلف فناوری و صنعتی کشور از طریق نمایش و پخش فیلم‌های فناوری و صنعتی ایرانی در شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی و فضای مجازی  و همچنین ، ارتقای غرور ملی و تقویت روحیه خودباوری در آحاد جامعه را محقق سازیم.

وی با اشاره به اینکه در نخستین گام و مهمترین آنها این جشنواره به دنبال خارج ساختن صنعت و فناوری از مهجوریت است ، گفت: ما این کار را باید با استفاده از زبان هنر دنبال کنیم و تمام سعی خود را خواهیم کرد که با استفاده از این زبان، صنعت و فناوری را به جامعه معرفی کنیم.

رشیدی تصریح کرد: صنعت و فناوری موتور محرک کشور به سمت رشد، توسعه و پیشرفت است ضمن آنکه صنعت و فناوری عامل ایجاد اقتصاد پایدار بوده و اقتدار سیاسی را به دنبال دارد اما باید به این نکته اذعان کرد که تاکنون به قدر و اندازه کافی این عرصه به مردم و جامعه معرفی نشده است و جامعه تصور و تصویر دقیقی از صنعت و فناوری و مفاهیم مرتبط با آن ندارد و ما به ویژه در دوره پنجم در تلاش هستیم تا با برگزاری این جشنواره تصویری روشن و شفاف از عرصه صنعت و فناوری را به مخاطبان خود عرضه کنیم.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی به مقایسه میان آنچه در دنیای پیشرفته صنعتی می گذرد و با شرایط حاکم بر ایران در عرصه صنعتی پرداخت و گفت: چگونه است که برندهای صنعتی همچون بی ام دبلیو، زیمنس و فورد  و یا حتی در خاور دور برند سامسونگ اینگونه مطرح است  اما در ایران چنین معرفی و آشنایی اتفاق نیفتاده است؟ به هر حال این حقیقتی است که بخشی از غرور و هویت هر ملتی را به خود تشکیل می‌دهد و شاهد هستیم که مردم آن کشورها به آن افتخار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در ادوار گذشته این جشنواره نیز گام‌های مؤثر و مهمی در راستای نیل به این هدف یعنی معرفی درخور صنایع و فناوری در قالب فیلم برداشته شد، گفت: در شرایط کنونی باید از خودمان این پرسش را داشته باشیم که ما چقدر با مفاخر فناوری و صنعت کشورمان آشنا هستیم؟ و آیا برندهای موفق کشورمان را می‌شناسیم؟ آیا از داستان شکل‌گیری آنها آگاهیم؟! و یا مثلاً آیا از حال و روز آنها در شرایط تحریم خبر داریم؟ با کدامیک از این اسامی همچون گروه مپنا، پارک علم و فناوری پردیس، شرکت‌های بزرگ نفتی، شرکت‌های دانش بنیان، فولاد مبارکه آشنا هستیم و آیا در صورت شنیدن نام آنها در جریان داستان شکل‌گیری هر یک و یا برندهای موفقی همچون اسنپ، دیجی‌کالا، فیلیمو، آپارات و مانند اینها قرار گرفته ایم؟

رئیس جهاد دانشگاهی هنر تأکید کرد: درست در چنین شرایطی است که دبیرخانه جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی احساس نیاز می‌کند و برای شروع این حرکت مؤثر که به معرفی دقیق و درست مراکز صنعتی و فناورانه منجر می‌شود، بازدید جامعه هدف یعنی مستندسازان و عکاسان را از مراکز صنعتی، علمی و فناوری در دستور کار خود قرار می‌دهد، چرا که در مراکز صنعتی ما صدها سوژه جذاب سینمایی و مستند و بکر وجود دارد که می‌تواند دستمایه تولید آثار هنری در قالب فیلم و عکس باشد و نمایش آنها هم سرگرم‌کننده بوده و هم دانش جامعه را بالا می‌برد و سرآخر به فروش کالای ایرانی نیز منجر می‌شود. ما دقیقاً به دنبال این هستیم که هنرمندان را به شکل‌های مختلف با مراکز صنعتی آشنا کرده و بین آنان و مدیران صنعتی دیالوگ برقرار کنیم تا این موضوعات در قاب هنر و به زبان مردم عادی ترجمه شده و به نمایش گذاشته شوند.

رشیدی افزود: بر این باوریم که اگر ارتباط بین هنرمندان و صنعتگران به درستی  برقرار شود و از این روابط، محتواهای تصویری هنرمندانه‌ای تولید و به بازار عرضه شود ، مردم این آثار هنری را در جشنوار‌ه‌ها، در تلویزیون و در انواع فضاهای مجازی خواهند دید و به این وسیله فرهنگ صنعتی جامعه ارتقا خواهد یافت و وقتی آگاهی‌های عمومی مردم در مورد ابعاد مختلف صنعت و فناوری افزایش یابد، اهمیت تولید ملی نیز بیشتر درک می‌شود، نتیجه چنین فرایندی افزایش اشتغال و کارآفرینی است، جایگاه کار و تلاش در بین مردم ارتقا یافته و از آن طرف صنایع هم بهره‌وری‌شان را بالا می‌برند و سرآخر آنها برای ارتقای کیفی محصولاتشان تلاش کرده و  مشتری‌مدار می‌شوند. این امر به افزایش سرانه تولید ملی، رفاه عمومی بیشتر در حوزه‌های مختلف و افزایش ثروت در کشور می‌انجامد

دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی در ادامه اظهار داشت: خلاصه الگوی پیشنهادی ما در جهاد دانشگاهی هنر و در دبیرخانه جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی این است که اگر هنر و صنعت و فناوری به سمت هم گرایش پیدا کنند از تعامل آنها محتواهای جذاب و هنرمندانه تولید خواهد شد که  مردم به شک‌ های مختلف آن را دیده و با مختصات آن آشنا شده و به آن افتخار کنند خواهند کرد و این یعنی همان چیزی است که پیشتر به آن اشاره شد یعنی ارتقای فرهنگ صنعتی در جامعه.

رشیدی گفت: باز هم باید به این نکته اذعان کنم که اگر فرهنگ صنعتی علمی شود عملی شود، کار و کوشش برای تولید بومی، علاوه بر  ارزش اجتماعی، ارزش عبادی نیز خواهد داشت و هر ایرانی به یکی از حامیان تولیدات ملی تبدیل می‌شود، کاهش هزینه و ارتقای بهره‌وری پیامد مثبت و مؤثر چنین اتفاقی است که کیفیت محصول و مشتری‌مداری را بیشتر مورد توجه و تأکید مدیران و تولید‌کنندگان قرار  خواهد داد و در یک کلام اعتقاد جدی ما این است که تنها هنر  می‌تواند مهجوریت فعلی صنعت و فناوری ایرانی را رفع کند.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی را باید  محل گفت‌و‌گو و هم‌افزایی هنرمندان عکاس و فیلمساز با مدیران صنعت و فناوری دانست و اطمینان می‌دهم که این جشنواره جایی برای امکان تبادل تجربه مدیران صنعتی کشور فراهم می‌نماید تا تولیدات خودشان را به ارزیابی داورانی مستقل، حرفه‌ای و البته بی‌طرفانه بگذارند. و مستندسازان و عکاسان هم فرصت‌های کار در صنایع را شناسایی کرده و به اقتصاد هنر کمک کنند البته این جشنواره تخصصی و موضوعی است و برای قوام و اقبال و توجه بیشتر نیاز به همدلی و همراهی اصحاب  رسانه و خبرگزاری ها دارد تا با اتخاذ روحیه جهادی مشکلات و کمبودها را تحمل کرده و نتایج جشنواره را در آینده نزدیک به عینه ببینیم لذا امیدوارم همراهی و دلسوزی خود را اهالی رسانه از ما دریغ نکنند.

رشیدی در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت های دوره پنجم جشنواره با ادوار پیشین آن اشاره کرد و گفت: خوشبختانه استقبال از دوره از جشنواره هر روز بیشتر می‌شود و هنرمندان بیشتری جشنواره را رصد می‌کنند و دبیرخانه این جشنواره در تلاش است تا با تعریف و تبیین محورها و موضوعات مدنظر جشنواره به ویژه در سایت و فضای مجازی اهدافی را که به دنبال آن است بیشتر در نزد مخاطبان خود به وضوح تشریح نماید، از جمله دیگر موارد اختلافی این جشنواره نسبت به دوره‌های قبل تفکیک مقررات بخش فیلم و عکس است و دسته بندی مخاطبان جشنواره که سعی در ارتباط مؤثر با آنها داریم که از جمله نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط در حوزه صنعتی و فناورانه که به سراغ آنها رفتیم  می‌توان به وزارتخانه‌های صنعتی، سازمان سینمایی و سازمان‌ها و مراکز سیاستگذار و متولی تولید فیلم در کشور، شرکت‌های صنعتی

شرکت‌های دانش‌بنیان، شبکه‌های تلویزیونی، دانشگاه‌ها و کانون‌های دانشجویی فیلم و عکس، انجمن کارگردانان سینمای ایران و انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی اشاره کرد.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی بخش‌های تدارک دیده شده در این دوره از جشنواره را برشمرد و گفت: در بخش مسابقه که در دو گروه آزاد  و دانشجویی برگزار می‌شود،فیلم‌های مستند، فیلم‌های پویانمایی و گرافیک متحرک، فیلم‌های تبلیغاتی (شامل آنونس، تیزر و نماهنگ)، مجموعه‌های مستند تلویزیونی در مورد صنعت و فناوری، بخش‌های موضوعی ویژه(اقتصاد دانش بنیان، حمایت از تولید ملی)، عکس صنعتی (تک عکس، مجموعه)،عکس تبلیغاتی (تک عکس، مجموعه)، آثار دانشجویی(آثار دانشجویان در 7 مورد فوق‌الذکر مورد داوری جداگانه هم قرار خواهند گرفت) مورد داوری قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در بخش جنبی نمایش‌ فیلم های خارجی مورد نظر است و نمایشگاه تخصصی عکس فناوری و صنعتی

مجموعه عکس‌های منتخب جشنواره در ایام برگزاری جشنواره در سالن‌های محل برگزاری جشنواره برگزار خواهد شد.

رشیدی گفت: نمایش آثار(فیلم‌های) منتخب، نمایش فیلم‌های منتخب جشنواره، مروری بر فیلم‌های برگزیده دوره‌های اول تا چهارم جشنواره و پخش فیلم‌های منتخب جشنواره در رسانه ملی(با هماهنگی صاحبان آثار)، انتشار برخی از فیلم‌های منتخب جشنواره پنجم در شبکه‌های وی او دی و فضای مجازی(با هماهنگی صاحبان آثار) و نمایش آثار منتخب جشنواره در مراکز دانشگاهی و مراکز صنعتی و فناوری در سراسر کشور با همکاری واحدهای استانی جهاد دانشگاهی و مراکز متقاضی از دیگر اقدامات دبیرخانه در بخش جنبی خواهد بود.

وی افزود: بازدید هنرمندان(مستندسازان، عکاسان و خبرنگاران) از مراکز و مجتمع های صنعتی و فناوری(هر ماه 2 بازدید)،برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مدیران صنعتی، برگزاری نشست‌های تخصصی و هم‌اندیشی با حضور هنرمندان، مستندسازان و مدیران فرهنگی و مدیران و کارگزاران مرتبط با موضوع در صنعت، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی آثار منتخب از جمله برنامه های تفریحی و ترویجی این جشنواره است که تداوم خواهد داشت و ما همچنان امیدوارم به همراهی و حمایت رسانه ملی از این جشنواره هستیم.

رشیدی گفت: تقدیر از 3 سازمان و مراکز فعال فناوری و صنعتی در توسعه هنر و سینما  از جمله دیگر برنامه های دبیرخانه است که در این راستا با توجه به بررسی دبیرخانه جشنواره در هر دوره از جشنواره از سازمان‌ها و مراکز فناوری و صنعتی که در توسعه و تولید آثار فیلم و عکس به لحاظ کمی و کیفی فعالیت‌های شاخصی داشته‌اند، تقدیر می‌شود.

وی در پایان سخنان خود گفت: در بخش ویژه موضوعی با همکاری و حمایت مراکز یا سازمان‌های متولی برگزار می‌شود، یک موضوع مشخص مورد توجه قرار گرفته و  آثار این بخش به طور جداگانه نیز مورد بررسی و داوری قرار خواهند گرفت و برنامه‌های این بخش بسته به موضوع و نوع هماهنگی با دستگاه یا سازمان متولی موضوع با برنامه‌هایی اختصاصی در موعد های مقرر اجرا خواهد شد.

این گزارش حاکی است در ادامه این نشست اکبر عالمی، رئیس هیئت داوران بخش عکس جشنواره به ایراد سخن پرداخت و گفت: آرزوی بزرگ بشر ثبت لحظه بوده و همچنان هست و نخستین بار در سال ١٨٢۶ نخستین عکس به ثبت رسید.

وی ادامه داد:  گرفتن  نخستین عکس هشت ساعت زمان برد. باید بگویم که یک تصویر بیش از ده هزار کلمه حرف می‌زند و نکته مهم اینکه عکاسی در علوم فناوری یک معجزه و یک هنر است و هر عکس باید بتواند فرصت بی‌اعتنایی را از مخاطب بگیرد.

عالمی تصریح کرد: اگر فیلم صنعتی می‌سازیم باید ببینیم مخاطب اصلی ما چه کسی است و قرار است فیلم و عکس صنعتی در کجا نمایش داده شود. اساس همه فیلم‌های مستند، پژوهش است و نوآوری هسته مرکزی هر اثر هنری است.

این مدرس دانشگاه افزود: اگر قصد آن داشته باشم که درباره نقش عکس و فیلم در فناوری کشور چیزی بگویم باید خاطره‌ای تلخ تعریف کنم، سال‌های خیلی دور وقتی به ماهشهر رفته بودم، پیشنهاد دادم که یک فیلم صنعتی درباره مراکز صنعتی آنجا ساخته شود، بنابراین به دیدن یکی از صاحبان صنایع رفتم و وقتی ماجرا را برای او توضیح دادم ، او در جواب خودکارش را نشان داد و گفت که من ترجیح می‌دهم این پول را صرف خرید الکترود کنم، این اشتباه من بود و من آدرس را اشتباه رفتم.

وی تأکید کرد: نمونه دیگر این اشکالات در فیلم‌سازی صنعتی این است که صاحبان مراکز صنعتی دنبال فیلم طولانی هستند، یک بار فیلم مستند صنعتی ساختم و چون چهار دقیقه کوتاه‌تر از قرارداد بود بخشی از پول را به من ندادند این در حالیست که تمام اندیشمندان زمین از فیلمسازان می‌خواهند در عصر سرعت و شتاب‌زدگی فیلمی بسازید در چهار دقیقه همه چیز را بگوید و لذا خیلی اهمیت دارد که فیلمی مؤثر در عصر شتاب ساخته شود.

عالمی با بیان اینکه هنرمند می‌تواند غیر مستقیم تبلیغ کند، در پایان سخنان خود گفت: در فرهنگ صنعتی و به طور کلی نقش هنر در صنعت همین جمله که یک عکس بیش از ده هزار کلمه حرف می‌زند کافی است. به شخصه از برگزاری این جشنواره موضوعی، خوشحال هستم و امیدوارم  در زمان برگزاری در وطن باشم و از این جشنواره استفاده کنم.

همچنین در ادامه این نشست  از پوستر جشنواره رونمایی شد و پس از آن دبیر جشنواره با اهدای لوح تقدیر از تلاش ناصر باکیده و مسعود نجفی، دبیران ادوار گذشته جشنواره تقدیر کرد، هر چند که مسعود نجفی در نشست حضور نداشت و طی نامه‌ای که رشیدی آن را قرائت کرد از عدم حضور در نشست عذرخواهی کرد.

در متن نامه نجفی خطاب با دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی که قرائت شد آمده است: به دلیل مسئولیت اینجانب در سازمان سینمایی و حضور در شورای جشنواره‌ها، حضورم در نشست خبری شائبه‌هایی را به وجود می‌آورد که قطعاً به سود جشنواره نخواهد بود.

در پایان این نشست نیز دبیرو اعضای ستاد برگزاری جشنواره پاسخگوی پرسش های خبرنگاران بودند.

 یادآور می‌شود، پنجمین جشنواره فیلم  و عکس فناوری و صنعتی 15 تا 17 مهرماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۴۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت نساجی استان زنجان جزو صنایع برتر کشور است

مجید گلشنی منفرد شامگاه دیشب در جریان بازدید مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از چند واحد نساجی و پوشاک استان زنجان گفت: تلاش ما توسعه کل حلقه های ارزش تولید در استان است و جهت گیری جذب سرمایه گذاری ها نیز با این رویکرد انجام می شود.

وی ادامه داد: بیشتر طرح های عمده صنعتی در این زمینه تا پایان امسال به مرحله بهره‌برداری می رسد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: بازدیدهای امروز در جهت تسهیل گری در راستای به ثمر رسیدن طرح های توسعه واحدهای بزرگ نساجی و پوشاک است و امیدواریم در آینده نزدیک با گشایش های صورت گرفته، شاهد گسترش فعالیت صنعت نساجی در استان باشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ واحد در زمینه صنعت نساجی در استان زنجان فعال است، افزود: حدود هشت هزار نفر در واحدهای نساجی استان مشغول کار هستند.

«محسن گرجی» مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت و «علی جدی» نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جریان سفر یک روزه خود به استان زنجان از واحدهای «گروه صنعتی پر»، شرکت نیک ریس و شرکت سرجین بافت بازدید کردند.

«گروه صنعتی پر» در شهرستان ابهر به عنوان نخستین واحد تولید پارچه جین در کشور در حال فعالیت است و هم اکنون سه هزار نفر در آن مشغول به کار هستند که پیش بینی می شود با تکمیل طرح های توسعه ای این واحد این تعداد به چهار و ۵۰۰ نفر افزایش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مرکز آموزش و فناوری غله و نان در خوزستان+فیلم
  • افتتاح دو واحد تولیدی در گرمسار
  • صنعت نساجی استان زنجان جزو صنایع برتر کشور است
  • فردا ؛ جشن بازگشت به تولید ۲۰۰ واحد صنعتی در سمنان
  • اذعان افسران صهیونیست به استفاده از «فناوری هوش مصنوعی» در کشتار فلسطینی‌ها در غزه
  • رشد 28 درصدی واحدهای صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۲۸ درصدی واحد‌های صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • ابلاغ دستورالعمل تشکیل شورای راهبردی موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری
  • اهداف ايران خودرو در سال جهاد اقتصادي
  • واحدهای صنعتی دانش بنیان ۲۸ درصد رشد داشته است