Web Analytics Made Easy - Statcounter

     

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا ، علی مقاتلی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید عالیشهر از شروع برنامه احداث و عرضه شش هزار و پانصد واحد مسکونی در شهرهای جدید عالیشهر و سیراف در قالب اجرای طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این برنامه در سال جاری شروع خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته دو هزار واحد در شهر جدید عالیشهر و چهار هزار و پانصد واحد در شهر جدید سیراف (واقع در شهرستان عسلویه) عملیاتی و ساخته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقاتلی در نشست مشترک با انبوه سازان استان بوشهر به تشریح کامل و چگونگی ساخت واحد های مسکونی و روش های پیشنهادی برای مشارکت در احداث واحد ها پرداخت.

وی در رابطه با برنامه ریزی انجام شده اذعان داشت: طبق این برنامه قرار است در سال جاری عملیات اجرایی تولید و عرضه مسکن در شهر جدید عالیشهر آغاز شود و پیش بینی شده تا این دو هزار واحد در شهر جدید عالیشهر در دو سال ساخته و به متقاضیان واگذار شود.

رییس هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید عالیشهر به هدف دولت و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی اشاره کرد و با بیان اینکه شیوه های احداث مسکن به دو روش مشارکت در ساخت و واگذاری با تعهد ساخت انجام می شود، ادامه داد: در روش اول شرکت عمران زمین (آماده سازی شده) می باشد و هیچ وجهی از سرمایه گذار دریافت نمی کند و آورده شریک هزینه احداث واحد های مسکونی که از مزایای این روش تخفیفی است که شامل قیمت کارشناسی زمین خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در روش واگذار با تعهد ساخت سرمایه گذار یا انبوه ساز با پرداخت ۳۰ درصد از مبلغ اراضی مورد نظر زمین را به تملک خود در خواهد آورد ۷۰ درصد الباقی را تنفس دو ساله جهت پرداخت خواهند داشت و همچنین تعهدی به شرکت عمران خواهد داد تا در زمان معین واحد ها را ساخته و بفروش برساند.

پیش بینی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به ازای هر واحد

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید عالیشهر اذعان داشت: تسهیلات در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد پیش بینی شده است و سرمایه‌گذاران و انبوه سازان این اجازه را دارند تا پس از پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی واحدهای خود را پیش فروش نمایند.

مقاتلی هدف اصلی از اجرای این طرح را احداث مسکن برای اقشار مختلف دانست و گفت: توجه به زیرساخت و آماده سازی قبل از شروع عملیات اجرایی واحد های مسکونی، بهینه نمودن قیمت تمام شده برای اقشار مختلف جامعه، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، تامین منابع مالی مورد نیاز از طریق مشارکت با بخش خصوصی، ارایه تسهیلات رفاهی ساکنان به فراخور ساخت واحد های مسکونی و توجه به کیفیت ساخت از بارزترین مزیت های ساخت این واحد ها به شمار می رود.

گفتنی است در این جلسه انبوه سازان سوالاتی در رابطه با اجرای طرح داشتند که توسط مدیرعامل به آنها پاسخ و مقرر شد انبوه سازان آمادگی خود را پس از بررسی بیشتر موضوع برای ساخت اعلام کنند.

 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۵۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت امسال دولت واگذاری پروژه‌های مسکونی به مردم است

 دولت در طی یکی دو سال گذشته برنامه ریزی برای تولید مسکن در قالب نهضت ملی مسکن را دستور کار خود قرار داده است و تا به امروز به گفته وزیر راه وشهرسازی و طبق آمار‌ها ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به مرحله اجرایی و عملیاتی رسیده که بخشی از این واحد‌ها توسط انبوه سازان در حال ساخت است  و بخشی دیگر هم در قالب اعطای زمین به متقاضیان در قالب قرارداد‌های خودمالکی به مرحله اجرایی وعملیاتی شدن رسیده است.

براساس این گزارش طبق آخرین آمار‌های که مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی ارائه کرده است تا به امروز ۶۰ هزار هکتار زمین در سراسر کشور تأمین شده که طبق تصمیماتی که در این بخش گرفته شده اولویت دولت اختصاص زمین به متقاضیان برای ساخت مسکن است.

بذرپاش ادامه داد: از نیمه سال ۱۴۰۲ تصمیم گرفته شد که زمین‌های روستایی را وارد مدار ساخت کنیم و از این طریق ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی در کشور معادل ۴۰ هکتار زمین تأمین و مقرر شد با واگذاری کار ساخت واحد‌ها به مردم از بروز مجدد مشکلات همانند زمان اجرای مسکن مهر جلوگیری و کار‌ها با شتاب بیشتری دنبال شود.

بذرپاش با اشاره به واگذاری ۱۰ هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال گذشته در استان تهران گفت: دولت از هر روشی از جمله واگذاری زمین و تسهیلات بانکی برای ساخت مساکن مهر و نهضت ملی مسکن استفاده خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: ساخت ۶۰ هزار واحد مسکن برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نخبگان آغاز شده و این روال به‌سرعت در حال انجام است. همچنین مسکن ورزش‌کاران و هنرمندان در دستور کار قرار دارد باید سرعت عملیات اجرایی را افزایش دهیم و از همه ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم.

براساس این گزارش با توجه به شعار امسال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردمی یکی از بخش‌های که در اقتصاد همواره زمینه ساز جهش و رشد تولید می‌شود مسکن است و با توجه به آنکه بیش از ۱۲۰ رشته شغلی به این صنعت مرتبط است بنابراین افزایش تولید در این حوزه با مشارکت مردمی خود می‌تواند زمینه ساز رشد وتوسعه بیشتر اقتصاد کشور شود.

با توجه به آنکه امسال بلافاصله بعد از اعلام شعار سال وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد که اولویت ساخت مسکن طی امسال با همکاری بخش خصوصی ومشارکت مردمی است بنابراین انگیزه بخش خصوصی و سازندگان برای ورود به صنعت مسکن بیش از گذشته شده به طوری که  تمامی سازندگان و انبوه سازان در بخش مسکن آمادگی خود را برای مشارکت بیش از گذشته در حوزه مسکن را اعلام کردند.

دولت زمینه ورود بخش خصوصی به بازار ساخت وساز مسکن را فراهم کند

درهمین رابطه فرشید پور حاجت دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  با بیان اینکه  حدود ۹۷ درصد اقتصاد مسکن در اختیار مردم و بخش خصوصی است، اما با این حال بخش مذکور چابکی و صلابت لازم را ندارد گفت: باید مجلس و دولت برنامه ریزی لازم را برای فراهم کردن ورود بخش خصوصی به حوزه ساخت مسکن را فراهم کند.

وی  با اشاره به اینکه  واقعیت آن است که دستورات اقتصادی اتخاذ شده چابکی را از بخش مسکن و ساختمان از بین برده است گفت: طی چهار سال گذشته قیمت تمام شده بخش مسکن دستوری تعیین شده است و امروز نرخ‌های متناوبی برای این بخش اعلام می‌شود و مداخلات باعث شده نتوانیم متناسب با نیاز کشور مسکن تولید کنیم.

پور حاجت بیان کرد: فراهم کردن فضای کسب و کار برای افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مهم‌ترین عامل برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهش تولید با مشارکت مردم است. همزمان مجلس نیز باید سیاست‌های تشویقی متناسب با شعار سال را برای بخش خصوصی مهیا کند.

کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن با مشارکت مردمی 

این در حالی است که هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی هم به باشگاه خبرنگاران اعلام کرد که اولویت دولت امسال در بحث ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن واگذاری آنها به خود متقاضیان و مالکان است، اما به شرطی که طراحی این پروژه‌ها به گونه‌ای باشد که متقاضیان امکان ساخت آنها را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در ساخت مسکن مسائل بسیار مهمی حائز اهمیت است که یکی از آنها مربوط به کارفرمایی پروژه‌ها است گفت: در صورتی که در روند ساخت مسکن دولت کارفرما باشد مدت زمان ساخت  طولانی‌تر و پروژه‌ها با هزینه‌های بیشتری ساخته خواهند شد. اصل ۴۳ قانون اساسی تاکید دارد که دولت نباید تبدیل به کارفرمای بزرگ در اقتصاد شود در صورتی که در روند ساخت مسکن مردم خود کارفرما باشند شاهد آن خواهیم بود که پروژه‌ها با هزینه کمتر و در مدت زمان کوتاه تری ساخته خواهند شد.  

عباسی با بیان اینکه نباید پروژه‌های مسکونی به صورت سنگین تعریف و طراحی شوند گفت:   بسیاری از پروژه‌ها دارای مشاعات بسیار زیاد و تعداد طبقات بالایی هستند در صورتی که  اگر پروژه‌ها به صورت سبک  و در تعداد طبقات پایین‌تر و به صورت ویلایی و یک طبقه حیاط دار طراحی شوند به دلیل حذف مشاعات و آسانسور و کاهش هزینه‌ها امکان مردمی ساخته شدن آنها منطبق بر نظام فنی و مهندسی کشور فراهم می‌شود.

عباسی یادآور شد: باید طراحی پروژه ها‌ی مسکونی به گونه‌ای صورت گیرد که قابلیت مردمی سازی برای آنها وجود داشته باشدو مردم و متقاضیان بتوانند به عنوان کارفرما در این پروژه‌ها حضور پیدا کنند و بر اساس ضوابط فنی و مهندسی، مهندسان طراحی اجرا و نظارت این پروژه‌ها را پیگیری کنند تا مدت زمان اجرا کوتاه‌تر و هزینه‌ها کمتر شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت راه و شهرسازی تامین زمین، آماده سازی، پی گیری تامین خدمات زیربنایی مانند آب، برق و دفع فاضلاب و خدمات روبنایی مانند خدمات آموزشی، درمانی، مسجد، کلانتری و کاهش هزینه‌های نظام مهندسی و شهرداری، دریافت تسهیلات بانکی و اخذ پایان کار است گفت:  دولت باید بحث زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی و تامین زمین وتسهیلات بانکی را مطابق قانون جهش تولید مسکن به عهده گیرد و  پروژه‌ها را  سبک طراحی کند تا هزینه و مدت زمان ساخت مسکن کاهش پیدا کند اگر به این نحو عمل کنیم تجربه نشان داده است که سرعت ساخت پروژه‌ها  افزایش می‌یابد.

براساس این گزارش در حال حاضر با توجه به تاکیداتی که در حوزه رشد و تولید مسکن طی امسال انجام شده و با توجه به آنکه عملیات ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار پروژه نهضت ملی مسکن شروع شده است بنابراین امیدواریم که امسال حضور بخش خصوصی و مشارکت مردمی نسبت به سال‌های گذشته پر رنگ‌تر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • اولویت امسال دولت واگذاری پروژه‌های مسکونی به مردم است
  • بانک‌ها به جای اعطای تسهیلات مسکن، تجارت می‌کنند
  • احداث ۱۲۰۰ واحد مسکونی تا بهمن سال ۱۴۰۳ در شهرک جوانان
  • نسخه چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟
  • عملیات اجرایی احداث مجتمع مسکونی 208 واحدی در روستای یوسفکند مهاباد
  • ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی برای نیروهای مسلح و ایثارگران زنجانی
  • ۱۰۰ واحد مسکونی برای محرومین خوی ساخته می‌شود
  • تعهد ساخت ۶۱ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی
  • برنامه زمانبندی تحویل واحد‌های مسکونی
  • تعهد استان مرکزی برای ساخت واحد مسکونی محقق می شود