Web Analytics Made Easy - Statcounter

تریتا پارسی روز سه شنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان با ابراز نگرانی از بالاگرفتن تنش ها میان ایران و آمریکا و اقدام ایران در افزایش تولید اورانیوم غنی سازی شده با خلوص پایین خاطر نشان کرد: به نوعی مشخص بود ایران زمانی که نتواند هیچ منفعت اقتصادی که به آن وعده داده شده است؛ دریافت کند؛ از این توافق خارج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: فرصت اندکی وجود دارد، ایران به اروپایی ها پیام می دهد که شما موظف به تامین فواید اقتصادی این توافق بودید و چنانچه این تعهد خود را انجام نمی دهید ما از آن خارج می شویم، اگر شما مراوده تجاری خود با ما را از سر بگیرید ایران نیز به تعهدات خود به توافق باز می گردد.

پارسی افزود: پرسش این است که آیا اروپایی ها آماده اند تا از تحریم های ترامپ تبعیت نکرده و تجارت با ایران را از سر بگیرند؟

مجری سی ان ان نظر رییس سابق شورای ملی ایرانیان آمریکا را درباره اقدامات ترامپ از جمله خروج از توافق هسته ای را پرسید و گفت: آیا این نفاقی بوده که دونالد ترامپ خواسته تا بین آمریکا و دیگر امضا کنندگان توافق هسته ای ایران بوجود آورد.

پارسی گفت: اینگونه فکر نمی کنم، در واقع بوجود آوردن چنین شکافی بین دیگر امضا کنندگان این توافق اندک است، ایران می گوید ما به مدت یک سال است که بدون بهره مند شدن از فواید اقتصادی به این توافق پایبنده بوده ایم و اگر اروپایی ها از آمریکا و از مجازات های اقتصادی آمریکا می ترسند، بنابراین لزومی ندارد تا ایران هم دراین توافق باقی بماند.

رئیس سابق شورای ملی ایرانیان-آمریکا ادامه داد: ایران می گوید اگر من دراین توافق هستم دیگران هم هستند، اروپایی ها حرف های دیپلماتیک زیبایی درباره توافق می زنند اما تعهد و انجام به فواید اقتصادی آنرا محترم نمی شمارند.

پارسی افزود: هیچکس انتظار ندارد که ایران برای همیشه در این توافق باقی بماند، اما امید این است که ایران بدون دریافت فواید اقتصادی دراین توافق باقی بماند تا سرانجام ترامپ کاخ سفید را ترک کند، اما مشخص نیست که وی تا یک سال دیگر کاخ سفید را ترک کند و شاید برای پنج تا شش سال آینده بر سرکار باقی بماند.

سی ان ان درادامه پرسید: آمریکا تصاویر جدیدی از حمله به نفتکش ها انتشار داده و این اقدام آمریکا پرونده سازی برای دست زدن به یک تقابل و یا یک جنگ است که دقیقاً ما را به یاد جنگ ۲۰۰۳ عراق می اندازد.

پارسی گفت: دقیقاً! در آنزمان هرکاری صدام کرده و یا نکرده بود، دستور کار، پیش بردن جنگ با عراق بود. مردم ایران به هیچ وجه دولت کنونی آمریکا را دوست ندارند و مشکلات عدیده ای با این دولت دارند، اما در همین حال شاهدیم دولت ترامپ تلاش دارد تا بهانه و عذرهای عربستان و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را به کار برد، باید بدانیم که این دو خواهان حمله آمریکا به ایران به منظور تغییر موازنه قدرت در منطقه هستند، این موضوع هرچه بیشتر یادآور آنچه در سال ۲۰۰۳ میلادی زمانی که آمریکا به عراق تجاوز نظامی انجام داد، می باشد.

این تحلیلگر مسائل بین المللی در پاسخ به این پرسش سی ان ان که در صورت یک حمله محدود آمریکا به مواضع ایران، تهران احتمالاً جوابی به این حمله نخواهد داد گفت: برعکس، این دقیقاً خط مشی است که عربستان و اسرائیل مدت ها است به آمریکا گوش زد می کنند که ایران فرقی با سوریه ندارد شما می توانید مستقیماً به ایران حمله کنید و آنها پاسخی به این حمله نخواهند داد، این قضیه صحت ندارد چراکه دو هفته پیش زمانی که تنش ها شروع به شدت گرفتن نمود و ناوهای نظامی آمریکا به سوی آب های منطقه رهسپار شدند ایران موشک هایی را سوار بر قایق کرده و در اطراف به گردش در آوردند که یا نشان دهنده محافظت از این موشک ها بوده و یا خود را برای درگیری آماده می کنند.

وی گفت: این ایده که در صورت وقوع یک حمله محدود ایران هیچ پاسخی به آن نخواهد داد، بسیار بعید به نظر می رسد، قبولاندن این موضوع که یک جنگ کوچک به مراتب سهل تر از یک جنگ بزرگ است که به نظر ترامپ با آن موافق باشد چراکه افکار عمومی آمریکا مخالف یک جنگ بزرگ دیگر هستند و تصور نمی شود که خود ترامپ هم موافق با آن باشد

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۵۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیلگر فرانسوی: اسرائیل بود که حمله را آغاز کرد

تحلیلگر و مقاله‌نویس فرانسوی درباره پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی عنوان می‌کند این اسرائیل بود که اول با حمله به کنسولگری تهران در دمشق به ایران حمله کرد.

به گزارش مشرق، «پیر کونسا» تحلیلگر، متفکر و مقاله‌نویس فرانسوی در مصاحبه‌ای در رابطه با درگیری ایران و رژیم صهیونیستی گفت: «من تعجب می‌کنم که بگویند ایران دارد به اسرائیل حمله می‌کند وقتی اول این اسرائیل بود که با حمله به کنسولگری تهران در دمشق به ایران حمله کرد و در این حمله هوایی ۱۳ نفر کشته شدند.»

به نقل از یوروپ ۱، کونسا در رابطه با اینکه «آیا ایران به فکر بین‌المللی کردن درگیری است»، اظهار کرد: این ایرانی‌ها نیستند که تصمیم به بین‌المللی کردن درگیری گرفتند، این نتانیاهو است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • ایران ثابت کرد توانایی انهدام تمام پایگاه‌های هوایی صهیونیست‌ها را دارد
  • 4 گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران | حمله مستقیم به ایران چه پیامدی برای تل‌آویو و واشنگتن دارد؟
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • تحلیلگر فرانسوی: اسرائیل بود که حمله را آغاز کرد
  • تحلیلگر سیاسی آمریکا: مصونیت اسرائیل از مجازات تمام شد
  • پیامد تردید نسبت به یکی از متهمان پرونده ۶ ژانویه برای ترامپ
  • تحلیلگر مصری: ایران به دنبال جنگ نیست، بازدارندگی ایجاد کرد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است