نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی در اردبیل آغاز به کار کرد
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۶۲۴۳
رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت: آیین گشایش نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی با نمایش آثار برگزیده چهاردهمین جشنواره سالانه حروفنگاری اسماءالحسنی و نیز آثار خوشنویسان برگزیده اردبیل برپا شد. ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸ استانها اردبیل نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، آئین گشایش نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی با نمایش آثار برگزیده چهاردهمین جشنواره سالانه حروفنگاری اسماءالحسنی و نیز آثار خوشنویسان برگزیده اردبیل در حوزه هنری استان برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس حوزه هنری استان اردبیل در این آئین با ابراز تأسف از ضایعه فقدان هنرمندان اردبیلی، ناصر تقایی، حمدالله جعفری دانش، یوسف جاوید و مریم عزیزخانی که در روزهای اخیر اتفاق افتاد، اظهار داشت: دیدگاه عارفان و مردم عادی به مقوله مرگ تفاوت بسیار دارد، چنانکه پس از گذشت سالیان دراز، روز وفات مولانا هنوز جشن گرفته میشود.
امیر رجبی بیان کرد: بر این اساس مرگ به معنای پایان نیست و هنرمند همیشه زنده و جاوید است و با نظر برگزارکنندگان، این نمایشگاه به عنوان نخستین رویداد فرهنگی پس از وفات یوسف جاوید با یادکرد او برگزار میشود.
نمایشگاه سراسری پوستر اسماءالحسنی در اردبیل برپا میشودنسل جدید طراحان گرافیک در نمایشگاه حروفنگاری اسماء الحسنینمایشگاه حروفنگاری پوستر اسماء الحسنی افتتاح میشودوی با اشاره به افتخاراتی که هنرمندان خوشنویس اردبیلی در سطح بینالملل برای ایران و بهویژه اردبیل آفریدند، افزود: متأسفیم که استقبال و انعکاس خبری شایسته و بهموقعی در اینباره صورت نگرفت بنابراین نمایشگاه بهانهای شد تا از اساتید بزرگ این حوزه و افتخارآفرینی هنری آنها در ترکیه و عراق تقدیر کنیم.
رئیس حوزه هنری استان اردبیل تصریح کرد: از صفر گالشی، ناصر صادقی و صابر صفایی سپاسگزاریم برای اعتماد به نفسی که برای ما به ارمغان آوردهاند و با وجود همه کمبودها و کاستیها سبب سرافرازی جامعه هنری شدهاند.
مدیر عامل خانه فرهنگ و هنر اردبیل نیز با ابراز همدردی به سبب فقدان هنرمندان اردبیل اظهار کرد: هنرمند بیش از خود و خانواده، به جامعه تعلق دارد لذا سفر روحانی هر یک از این هنرمندان به منزله کم شدن عضوی از خانواده بزرگ هنری است.
ناصر رهنماآذر گفت: یکی از وظایف خانه فرهنگ و هنر این است که از چنین رویدادهایی پشتیبانی کند، از این رو وقتی حجت مجرد بر اساس روابط خود با مرکز، بحث برپایی این نمایشگاه را مطرح کرد، هماهنگ شدیم و در پی اجرای آن برآمدیم.
وی افزود: جامعه هنری نباید منتظر اتفاق خاصی از سوی نهادها، ارگانها یا سازمانها باشد بلکه گاه نیاز است که خود برای خود کاری انجام دهیم، در این راستا بنا داریم بر سه اصل پایبند باشیم که نخست اینکه هنر مقولهای تخصصی است آن را به افراد غیر متخصص نسپاریم؛ دوم آنکه جایگاه واقعی هنر و هنرمند را به مسئولان و مردم بشناسانیم و سوم اینکه هنر را مردمیتر کنیم، یعنی از حلقه هنرمندان خارج شویم و مردم را هم به جمع خود فراخوانیم.
مدیر عامل خانه فرهنگ و هنر اردبیل با قدردانی ویژه از گالشی برای افتخارآفرینی در بزرگترین رویداد بینالمللی در حوزه خوشنویسی تصریح کرد: خانه فرهنگ به عنوان سازمانی مردمنهاد پیگیر مطالبات اهالی فرهنگ و هنر بوده و پشتیبانی، تجلیل و تشویق هنرمندان بهعنوان قهرمانان هنری از آن جمله است.
وی اظهار کرد: فرهنگ و هنر تاریخ مصرف ندارد و هرکس بتواند نقشی در آن داشته باشد، جاودان است بنابراین اگر هنرمندی توانسته امروز نام اردبیل را چه در سطح ملی و چه بینالمللی به فرهنگ و هنر پیوند بزند و به جهانیان بشناساند، شایسته تقدیر و تجلیل است و بر این اساس امیدواریم چنین گامهای کوچکی به حرکتهای عظیمی تبدیل شود.
اصغر جاوید، پایهگذار سینمای اردبیل و پدر مرحوم یوسف جاوید نیز پیش از افتتاح نمایشگاه، اردبیل را مهد فرهنگ و هنر دانست و از جوانان خواست تا در کنار مسئولان با تلاش شبانهروزی در عرصه هنر به جاودانگی فرهنگ منطقه کمک کنند.
آثار برگزیده چهاردهمین جشنواره سالانه حروفنگاری اسماءالحسنی و نیز آثار خوشنویسان برگزیده اردبیل که چندی پیش در جشنواره بینالمللی خوشنویسی نجف اشرف و ارسیکای ترکیه خوش درخشیدند به همت خانه فرهنگ و هنر اردبیل، حوزه هنری استان، خانه طراحان نشان نقرهای و هنربانی حجت مجرد، با نمایش آثاری از هنرمندان سراسر کشور تا 30 خرداد از ساعت 8 صبح تا 14 هر روزه به جز ایام تعطیل در نگارخانه نقش خیال حوزه هنری اردبیل واقع در اردبیل، بالاتر از میدان علیآباد، روبهروی نیروگاه برق پذیرای علاقهمندان است.
انتهای پیام/ ع
R41374/P/S6,49/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۶۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
نورآقایی گفت: فضا و اقتصاد پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل میدهند و میشود ایدههایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در این حوزه تبدیل شود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از ستاد خبری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران؛ آرش نورآقایی، کارشناس «گردشگری ادبی»، با بیان اینکه گردشگری ادبی یک ژانر جدید در حوزه گردشگری است، ادامه داد: گردشگری ادبی به صورت اختصاصی سابقه دیرینهای در دنیا ندارد؛ هرچند که وقتی افراد در موقعیتهای گردشگری ادبی قرار میگیرند به نوعی این شاخه از گردشگری اتفاق میافتد؛ مانند آنکه اشخاص در سفری بر مزار نویسنده یا شاعری نامدار حاضر شوند. همینطور بازدید از خانه یک نویسنده نیز «گردشگری ادبی» محسوب میشود.
نمایشگاه کتاب میتواند بخشی از «گردشگری ادبی» باشد
وی ادامه داد: طبق تعریفی که در دنیا از «گردشگری ادبی» صورت میگیرد، بازدید صرف از نمایشگاههای کتاب جز این ژانر محسوب نمیشود؛ اما این بدان معنا نیست که نمیتوان به موضوع نمایشگاه کتاب و «گردشگری ادبی» پرداخت. از آنجایی که شاخههای گردشگری در حال توسعه است و انواع گردشگری شکل میگیرد، میتوان «گردشگری ادبی» را نیز با گذر زمان توسعه داد و برای آن تعاریف جدیدی مشخص کرد. در واقع «گردشگری ادبی» رفتن به مکانهای واقعی و حتی خیالی اطلاق میشود که در داستانها خلق شدهاند.
این کارشناس حوزه گردشگری که در سال 1392 نخستین همایش «گردشگری ادبی» را به منظور جلب توجه فعالان حوزه گردشگری و ادبیات به این مقوله برگزار کرد، افزود: ایده ایجاد «گردشگری ادبی» را با برگزاری همایشی در همین رابطه در حدود یک دهه قبل پیگیری کردم، آن زمان حتی کلید واژه «گردشگری ادبی» در ایران مطرح نبود. حتی یکی از صاحب نظران حوزه گردشگری عنوان کرد که «گردشگری ادبی» یعنی چه؟ فردا میخواهید گردشگری ریاضی را هم راهاندازی کنید! آن زمان یک خبرنگار از میسیسیپی به ما پیام داد که چقدر خوب است که شما در ایران میخواهید «گردشگری ادبی» برگزار کنید.
وی افزود: من همیشه به پیشینه ادبی کشورم توجه داشته و بر اساس آن به این فکر میکردم که چقدر این موضوع میتواند در حوزه گردشگری کاربرد داشته باشد. با تحقیق متوجه شدم در دنیا چنین ژانری وجود دارد، آن زمان به یک تور «گردشگری ادبی» در دانشگاه آکسفورد برخورد کردم که تور گردشگری «شرلوک هلمز» بود؛ در حالی که شرلوک شخصیت خیالی بود، اما وقتی در گوگل 10 آدرس مشهور دنیا را سرچ میکنیم آدرس خانه «شرلوک هلمز» به آدرس خیابان «بیکر پلاک 221 ب» را به مخاطبان ارائه میکند.
نورآقایی ادامه داد: بعدها در سفرهایی که داشتم متوجه شدم خانه «رومئو و ژولیت» در شهر ورونا ایتالیا یکی از مقاصد پُر بازدید دنیاست؛ در حالیکه این دو شخصیت هرگز وجود خارجی نداشتند و ساخته و پرداخته ذهن ویلیام شکسپیر هستند؛ به همین دلیل من به تحقیق در مورد آثار ایرانی پرداختم. به عنوان نمونه به بررسی رُمان «کلیدر» محمود دولتآبادی پرداختم و توانستم برخی از شخصیتهای داستان از جمله دُختر آقای گلمَمَد را پیدا کنم و خانه او و دختر، نوه و نتیجه او را هم بیابم. وسایلی که از گل مَمَد باقی بود را به من دادند. حتی از شناسنامه دخترش عکس دارم و بر این اساس یک گردشگری یک هفتهای در آن منطقه حول محور اتفاقی که در رُمان وجود داشت، شکل گرفت.
نرخ ارز تهدیدی برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهرانوی گردشگری ادبی رویداد محور را دارای دو جنبه معرفی کرد و افزود: وقتی بر اساس رویداد سفر میکنیم، این به نوعی گردشگری رویداد هم محسوب میشود و همزمان طبق محتوای رویداد میتواند گردشگری ادبی نیز محسوب شود، مانند آئین بزرگداشت مولانا و نمایشگاه کتاب فارغ از اینکه میتواند یکی از اتفاقات مرتبط با گردشگری ادبی باشد. این میان البته باید برخی از ظرافتها را در نظر گرفت. در واقع باید توجه کرد چگونه میتوان به نمایشگاه کتاب به مثابه گردشگری ادبی نگاه کرد، صرف اینکه افراد به نمایشگاه بروند و کتاب بخرند، این گردشگری ادبی محسوب نمیشود. فضاها و اقتصادهای پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل میدهند و میشود ایدههایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در حوزه گردشگری ادبی تبدیل شود.
نورآقایی توضیح داد: حضور فروشگاههای کتاب یا نمایشگاه کتاب میتواند در انتخاب یک شهر به عنوان «شهر ادبیات» مؤثر باشد. «یونسکو» با تعریف هفت زیرشاخه برای شبکه شهرهای خلاق مواردی چون موسیقی، ادبیات، رسانه، خوراک، صنایع دستی و ... به موضوع ادبیات شهرها توجه کرده است. تهران با وجود شهرکتابها، نمایشگاه بینالمللی کتاب و رویدادهای ادبی در کافهها و... همچنین استفاده از گردشگری ادبی میتواند بدل به «شهر خلاق ادبی» شود. اینطور میتوان پرونده ثبت تهران به عنوان شهر ادبی را مطرح کرد. در جریان «گردشگری ادبی» مجموعه موقعیتهای «گردشگری ادبی» در تهران نظیر خانه موزهها، مقبرهها، تور کتابخانه ملی، تور کتابخانههای خلاق و... نشستهای ادبی در کنار نمایشگاه کتاب باید مورد توجه باشد، همچنین توجه به مکانهای معرفی شده در داستانها مانند ظهیر الدوله و یا کافه نادری بخشی از گردشگری ادبی است.
سهراب سپهری شاعری جهانگرد بود
این متخصص حوزه گردشگری ادبی در بخش دیگری از این گفتوگو اشاره کرد: میتوان در نمایشگاه کتاب نشستهای تخصصی «گردشگری ادبی» را برگزار کرد. توجه و تحقیق نسبت به مکانهای مرتبط با ادبیات و شخصیتهای ادبی در «گردشگری ادبی» مهم است. خانه حافظ در کجای شیراز میتوانسته باشد؟ مسیر سفر ناصرخسرو قبادیانی از کجا تا کجا بود؟ به عبارتی نویسندگان زیادی در تاریخ ایران داریم که در رابطه با موقعیتها و مکانها صحبت میکنند. وقتی شاعر میگوید خوشا شیراز و وضع بیمثالاش یعنی چه؟ یا اشعار سهراب که در اشعار خود موقعیتهای زیادی را بیان کرده است. در گلستانه چه بوی علفی میآید و گلستانه مکانی بوده نزدیک خانه سهراب سپهری که مقبره او نیز در همان نزدیکی است.
نورآقایی گفت: سهراب سپهری یک شاعر جهانگرد بود که از قضا نقاشی هم میکرد؛ با قلم و قدم همکار بوده است. او سفرهای زیادی داشت، به ژاپن و نیویورک رفت و رکورددار فروش نقاشی در ایران است، اما هیچ کس به او از منظر سفرهایش نپرداخته است. مضامین سفر در شعرهای شاعران دیده وجود دارد. آنها در ذهنشان سفر میکنند. رستم در شاهنامه یک پهلوان است؛ اما او یک مسافر هم هست و مدام در حال سفر است. این مسائل را میتوان در نمایشگاه کتاب بررسی کرد. ایران میتواند به دلیل پیشینه ادبی بالا در «گردشگری ادبی» بسیار موفق باشد.
سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت (1403) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار میشود.
انتهای پیام/