Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@02:45:30 GMT

لطمه جبران ناپذیرسوداگران چوب به هنر موسیقی

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۶۴۰۱

لطمه جبران ناپذیرسوداگران چوب به هنر موسیقی

بر اساس اعلام روز سه شنبه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی کسرایی در نشست تخصصی «نگرشی نو به هنر سازسازی در ایران» گفت: صنعت سازگری از گذشته تاامروز فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است تا به هنری انفکاک‌ناپذیر از علاقمندی‌های بشری تبدیل شود تا جایی که در کشورها و تمدن های متفاوت دستخوش ابداعات و خلق زیبایی‌هایی کم‌نظیر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: با بررسی علمی و جست وجو در سنت‌ها و روش‌های سازگری جهان همچنین در مقایسه با سازگری ایران امروزی، به چالش‌هایی برخوردیم که پاسخگویی به آنها شاید خدمتی باشد به نسل های علاقمند بعدی و البته و یقیناً منجر به پیشبرد علمی این هنر والا خواهد بود.
این پژوهشگر تصریح کرد: از مشکلات ناشی از گذر نکردن از رنسانس سازگری می‌توان به نداشتن اسلوب مهندسی و ثبت شده ارکان و روش‌های اجرایی که باعث هدر رفت منابع چوبی کشور شده اشاره کرد تا جایی که سوداگران این صنف لطمه جبران‌ناپذیری به هنر موسیقی می‌زنند.
کسرایی با اشاره به فقدان مطالعات علمی پیرامون مباحث سیم‌ها در سازها، نبود روش‌های وارنیش (جلا) و پوشش‌های محافظتی برای جلوگیری از صدمات مربوط به محیط پیرامون افزود: در این نشست با احیا و معرفی نمودار هنر سازگری، تلاش خواهیم کرد ضمن اطلاع رسانی و بررسی بهترین تجارب هنر سازگری در جهان (به خصوص صنعت مرمت و سازگری ناب چند صدساله کرمونای ایتالیا) و بومی‌سازی روش‌های یادشده برای استفاده در هنر سازگری در اقلیم ایران، خدمتی شایانی به این هنر مهجور کنیم.
کسرایی تصریح کرد: کمترین نتیجه این کار، ساخت سازهایی علمی و مانا با صدایی منحصربه‌فرد بوده و یقیناً می‌تواند منجر به جلوگیری از هدررفت منابع چوبی جهانی- ایرانی شود.
دیگر سخنران این نشست سیامک قلمی، دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و موسیقی، سازنده آلات موسیقی و نوازنده تار و رباب، به شیمی ساز اشاره کرد؛ موضوعی که سال هاست با غفلت سازندگان ساز روبرو شده است.
وی ادامه داد: تا امروز فرض بر این بوده ساز با علوم هندسه، فیزیک و در نهایت چوب‌شناسی در ارتباط است؛ نه موضوع دیگری، اما سازندگان ساز باید موضوعات دیگر را نیز فرا بگیرند. وی در ادامه به تشریح هر یک از این موضوعات پرداخت.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۶۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  اذان به معنای «آگاه کردن»، مناجات و نوایی آشنا برای مسلمانان است و در ایران نیز قدمتی دیرین دارد. نکته مهم‌تر اینکه از مقطعی به بعد این مناجات آسمانی لحن ایرانی به خود گرفته است.

یکی از خاطره انگیزترین اذان‌های ثبت شده در حافظه فرهنگی مردم ایران اذان مرحوم «رحیم موذن زاده اردبیلی» است که بر مبنای دستگاه‌های موسیقی ایرانی و در گوشه روح الارواح اواز بیات ترک در دستگاه شور خوانده شده است.

 این نکته نشان دهنده این مسئله است که استفاده از موسیقی اصیل ایرانی در نغمات و آوا‌ها می‌تواند باعث ارتباط بیشتر و عمیقتر مردم با نغمات مذهبی شود.

«عندلیب» به تهیه کنندگی و نویسندگی سعید مبشری، اجرای داود حیدری و کارشناسی علیرضا امینی، ساعت ۲۲:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

 

دیگر خبرها

  • کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی
  • تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏
  • بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا
  • آژانس دوستی و تماشای یک تیتراژ واقعی
  • نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی
  • اولین گل پرسپولیس به نفت | اشتباهی که جبران شد
  • "مجنون آن لیلی" به تالار حافظ می‌آید
  • ۶۰ درصد نوازندگان از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند!
  • مجنون آن لیلی به تالار حافظ می‌آید
  • رضا مهدوی: دنبال دانلود غیرقانونی هستیم، نماز هم می‌خوانیم!