Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برخلاف نمونه‌های رایج رنگبر موجود در بازار که رنگ را در خود حل می‌کنند، رنگبر تولید شده در شرکت مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رنگ را لایه به لایه از روی سطح پوست می کند و خود وارد واکنش با رنگ نمی شود.

مزیت این روش، حذف باقیمانده مضر محلول مصرف شده از فرایند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این باقیمانده یکی از مشکلات کارخانه‌های صنعتی است که مخاطراتی را برای محیط زیست و طبیعت به همراه دارد.

محلول رنگبر که با عنوان «PS۶» تولید شده، امکان استفاده مجدد به دفعات را دارد؛ چرا که با عبور رنگبر از صافی، لایه‌های رنگ از آن جدا می‌شود و رنگبر برای کاربری بعدی آماده خواهد بود. در نمونه ای که به یکی از بزرگترین خودروسازهای کشور فروخته شد، محلول ۸ ماه بدون تعویض مورد استفاده قرار گرفت.

این مزیت موجب صرفه اقتصادی برای مصرف کننده می‌شود. محلول برای جدا کردن رنگ و مواد پوششی از روی فلزات و یا قطعات مکانیکی به کار می‌رود. در حال حاضر این محصول در شرکت‌های خودروسازی ایران تجاری سازی شده است.

کاربرد این محصول، منحصر به صنایع خودروسازی نمی‌شود بلکه از آن می‌توان برای جدا کردن رنگ و مواد پوششی از روی فلزات و یا قطعات مکانیکی نیز استفاده کرد.

این محلول قابلیت برداشتن لایه‌های ضخیم رنگ حتی رنگ‌های کوره‌ای و پخته شده را بدون آسیب زدن به سطوح فلزی (زنگ‌زدگی) دارد. دمای کارکرد این ماده در ٨٠ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

قابلیت برداشتن رنگ از روی سطوح فلزی به صورت غلاف، قابلیت استفاده مکرر از محلول، استفاده از مواد زیست سازگار در تهیه محلول، امکان صاف کردن محلول جهت استفاده مجدد و دفع آسان‌تر و قابلیت برداشتن لایه‌های ضخیم رنگ حتی رنگ‌های کوره‌ای و پخته شده را بدون آسیب زدن به سطوح فلزی از دیگر مزایای این محلول به شمار می‌رود.

این محلول موفق به پشت سر گذاشتن تست‌ها و استاندارهای ایمنی، بهداشت و فنی شده و مورد تائید و بهره برداری قرار گرفته است.

محلول رنگبر تولید شده سبز و کاملاً سازگار با محیط زیست است به گونه‌ای که بر اساس آزمایشات استاندارد انجام شده، فاقد هر گونه مواد سرطان زا اعلام شده است.

کد خبر 4643767

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه امیرکبیر آزمایشگاه صنعت خودروسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۶۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد

رحمت ابراهیمی رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: در پایش‌های کارشناسان در جنگل‌های این شهرستان، ۳ کانون طغیان آفت جوانه‌خوار بلوط در نزدیکی شهر ربط، ۳ کانون در مسیر سردشت - میرآباد و ۳ کانون دیگر در مسیر جاده آبشار شلماش و منطقه بیوران شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال محلول‌پاشی با آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های این شهرستان به ۲ شیوه پیمانی و مشارکتی انجام می‌شود، اضافه کرد: هم اکنون محلول‌پاشی ۵۰۰ هکتار به پیمانکار داده شده و ۲ هزار هکتار نیز به صورت مشارکتی با همکاری دهیاران و شورا‌های‌اسلامی شهر انجام می‌شود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: این محلول تنها کرم جوانه‌خوار بلوط را از بین می‌برد و برای سایر حیوانات، پرندگان و گیاهان هیچ گونه خطری ندارد.

وی اظهار کرد: کرم آفت جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط از قسمتی از برگ‌های درختان بلوط استفاده می‌کند و باعث می‌شود این درختان از نظر رشد سالانه خود عقب افتاده و به‌تدریج در چند سال آینده خشک شود.

ابراهیمی افزود: پروانه جوانه‌خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده و آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ‌ومیر درختان می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • راهنمای خرید چرخ خیاطی (8 نکته‌ای که باید بدانید)
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  • توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • سالمندی، ژاپن را به دردسری عجیب انداخت
  • تولید و بازیافت پلاستیک به نفع مردم یا محیط زیست؟ + فیلم
  • تولید و بازیافت پلاستیک به نفع مردم یا محیط زیست؟