Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، اکنون ایران تصمیم‌های جدید در فعالیت‌های هسته‌ای خود اتخاذ کرده است.

رسانه‌های منسوب به جریان اصلاح طلب: به نظر می‌رسد فشار ایران برای این است تا اروپایی‌ها را نسبت به برآورده کردن خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج امریکا، قانع کند. رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا از این تصمیم‌ها به عنوان "شوک اورانیومی به اروپا" یاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی امروز سه شنبه ۲۸ خرداد نشان می‌دهد، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته در محل مجتمع آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران گفت: تولید اورانیوم تا ۱۰ روز آینده (تا ششم تیرماه) از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد.

رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب در مطالب خود ضمن بازتاب گسترده سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی، به محورهایی همچون: هدف ایران از تصمیم‌های جدید در برجام؛ واکنش‌های خارجی به کاهش تعهدات برجامی ایران؛ گمانه زنی از اقدام آمریکا در برابر تصمیم ایران؛ رو سیاهی برای دلواپسان؛ سخنان برجامی رئیس جمهوری در هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید فرانسه و نقش اروپا در این هنگام؛ آیا اقدام ایران به معنای نقض تهران از برجام است؟؛ اشاره کرده‌اند.

رسانه‌های نزدیک به اصولگرا نیز در مطالب خود به محورهای بازتاب سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی؛ سخنان برجامی رئیس جمهوری؛ واکنش‌های خارجی به تصمیم‌های هسته‌ای ایران؛ دلیل بی اعتمادی ایران به غرب؛ اشاره کرده‌اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

برخی از گزاره‌های استفاده شده در این رسانه‌ها عبارتند از: هدف ایران از اعلام کاهش تعهدات، صرف کاهش دادن تعهدات نیست، بلکه بیشتر قانع کردن طرف‌های باقی مانده در برجام به اجرای تعهدات معطل مانده خودشان است.؛ ایران عکس العمل‌های خود را به نمایش می‌گذارد تا زمینه‌های فشار به اروپا در جهت ایجاد یک فضای مناسب را در پاسخگویی به این فشارها حاصل نماید.؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تهدید ایران برای کاهش تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای برجام را «منصفانه» توصیف کرد.؛ وزیر خارجه چین از تهران خواسته است که توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را "به همین سادگی رها نکند"؛ به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها نسبت به ناتوانی اروپایی‌ها در حفظ برجام و اجرای دوجانبه تعهدات رضایت داشته‌باشند؛ امریکایی‌ها امیدوارند هر اقدامی از سوی ایران در جهت کاهش اجرای تعهدات برجام، به عنوان بهانه‌ای برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران استفاده شود.؛ ایالات متحده آمریکا در شکل دادن به یک رویداد گفتاری در جهت ایجاد اجماع جهانی بر علیه ایران موفقیت‌هایی به دست آورده یا خواهد آورد.؛ بازگردان ذخایر اورانیوم در حالی صورت می‌گیرد که دلواپسان شدیدترین حملات را به رئیس سازمان انرژی اتمی داشتند و مدعی بودند که تأسیسات هسته‌ای ایران با بتن‌ریزی و اقدامات آژانس دیگر کاربرد چندانی نخواهند داشت.

هدف ایران از تصمیم‌های جدید در برجام

در بخشی از گزارش منتشر شده در روزنامه اعتماد می‌خوانیم: به نظر می‌رسد فشار ایران برای این است که فشار خود را به اتحادیه اروپا افزایش دهد تا اروپایی‌ها را نسبت به برآورده کردن خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج امریکا، قانع کند. مطالبات ایران در دو زمینه اصلی هستند؛ یکی تأمین منافع اقتصادی ایران که در برجام پیش‌بینی شده و دیگری ایجاد امکان تبادلات مالی میان ایران و کشورهای دیگر جهان.... هدف ایران از اعلام کاهش تعهدات، صرف کاهش دادن تعهدات نیست، بلکه بیشتر قانع کردن طرف‌های باقی مانده در برجام به اجرای تعهدات معطل مانده خودشان است.

همچنین در بخشی از یادداشت منتشر شده در روزنامه آرمان می‌خوانیم: اروپایی‌ها خواهان آن هستند که ایران در برجام بماند و با توجه به فشارهای چندجانبه و جنگ اقتصادی آمریکا بر علیه ایران که تا مرزهای رویارویی پیش آمده، ایران عکس العمل‌های خود را به نمایش می‌گذارد تا زمینه‌های فشار به اروپا در جهت ایجاد یک فضای مناسب را در پاسخگویی به این فشارها حاصل نماید.

واکنش‌های خارجی به کاهش تعهدات برجامی ایران

به گزارش روزنامه آرمان، مشاور ارشد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه به تهدیدهای ایران برای کاهش تعهدات خود ذیل برجام واکنش نشان داد. «ناتالی توچی»، مشاور ارشد «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با راشاتودی تهدید ایران برای کاهش تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای برجام را «منصفانه» توصیف کرد. توچی در پاسخ به سوال مجری برنامه، مبنی بر اینکه آیا تهدیدهای ایران درباره خروج از برجام آخرین هشدارها به اتحادیه اروپا برای پایبندی به تعهداتش است، گفت: «اگر خودم جای ایرانی‌ها قرار دهم، یعنی اگر من یکی از افراد تصمیم‌گیر در ایران بودم احتمالاً همین تهدیدها را می‌کردم، درست هم هست».

همچنین کاهش تعهدات برجامی ایران مورد"حمایت روسیه، انتقاد آلمان و تهدید انگلیس" قرارگرفته است. در ابتدا سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی، اعلام کرد که ایران تاکنون به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است.... آلمانی‌ها نیز این تصمیم ایران را نادرست دانسته و خواستار ادامه پایبندی تهران به برجام شدند. … انگلیسی‌ها که این روزها سخت از آمریکا جانبداری می‌کنند واکنش متفاوتی داشتند و زبان به تهدید ایران گشودند. سخنگوی نخست وزیر انگلیس در واکنش به اظهارات بهروز کمالوندی گفت که اگر ایران دست از پایبندی به برجام بردارد، لندن تمام گزینه‌های موجود برای خود را بررسی خواهد کرد.

همچنین به گزارش روزنامه اعتماد: بازتاب سخنان بهروز کمالوندی در رسانه‌های متفاوت و واکنش‌های سیاستمداران در کشورهای برجامی و غیربرجامی نشان داد که تهدیدهای ایران، زنگ خطرها را به صدا درآورده است. بسیاری از کارشناسانی که در چند سال اخیر برجام و فراز فرودهای آن را گزارش داده‌اند، هشدار می‌دهند که تداوم گام‌های مرحله به مرحله ایران در کاستن از سطح تعهدات، می‌تواند هم تهران و هم ۱+۴ را در شرایط بازگشت‌ناپذیری قرار بدهد. تاکنون ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده که تهران به برجام پایبند بوده اما ناگفته پیداست که در گزارش آتی با توجه به سرعتی که تولید اورانیوم ایران گرفته و شیب تند تولید که کمالوندی از آن سخن گفت پایبندی کامل ایران در بخش مربوط به حفظ محدودیت ذخیره اورانیوم و آب سنگین تأیید نخواهد شد و همین مساله می‌تواند توپ را در زمین اروپا بیندازد. در این میان واکنش اروپایی‌ها از سکوت تا اعتراض لفظی تا کشاندن پرونده به شورای حکام و شورای امنیت به عنوان نقض برجام در دوران خواهد بود. … روز گذشته همزمان با سخنان بهروز کمالوندی درباره گام‌های تقابلی تهران، رسانه انگلیسی گاردین گزارش داد اتحادیه اروپا هفته گذشته با برنامه زمانبندی منتشر نشده‌ای درباره تسهیل روابط تجاری کشورهای اروپایی با ایران موافقت کرده است. در این گزارش تاکید شده بود که هنوز مشخص نیست این اقدامات به اندازه‌ای کافی باشد که ایران را ترغیب کند تا درباره راهبرد خود برای کاهش تعهدات هسته‌ای دوباره فکر کند.

به گزارش تارنمای فرارو، وانگ یی، وزیر خارجه چین با دعوت آمریکا، ایران و دیگر کشورهای درگیر در تنش‌های خاورمیانه به خویشتنداری، از تهران خواسته است که توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را "به همین سادگی رها نکند".

به گزارش بی بی سی، ایران اعلام کرده است که با توجه تأمین نشدن منافعش در قالب توافق هسته‌ای و تحریم‌های آمریکا، اجرای تعهدات خود در برجام را کاهش می‌دهد.

آمریکا ایران را به "باجگیری هسته‌ای" متهم کرده، اما اروپا می‌گوید منتظر گزارش بازرسان بین‌المللی خواهد ماند.وانگ یی، وزیر خارجه چین، روز سه‌شنبه گفت: "ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که برخورد منطقی داشته باشند و ضمن خویشتنداری اقدامی نکنند که تنش‌های منطقه‌ای را تشدید کند. "وانگ گفته است: "امیدواریم ایران محتاطانه تصمیم بگیرد و این توافق (هسته‌ای) را به همین سادگی رها نکند.

او همچنین از آمریکا خواسته است "روش فشارهای شدید خود را تغییر دهد. رفتار یکجانبه‌گرایانه جایی در حقوق بین‌الملل ندارد و به بحرانی بزرگ‌تر می‌انجامد. "

گمانه زنی از اقدام آمریکا در برابر تصمیم ایران

"تدبیر حداکثری" عنوان یادداشتی است که در روزنامه اعتماد به قلم "اردشیر سنایی" منتشر شده است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها نسبت به ناتوانی اروپایی‌ها در حفظ برجام و اجرای دوجانبه تعهدات رضایت داشته‌باشند. ایالات متحده امریکا علاقه‌مند است که جمهوری اسلامی ایران هر چه زودتر از برجام خارج شود. امریکایی‌ها امیدوارند هر اقدامی از سوی ایران در جهت کاهش اجرای تعهدات، توقف اجرای تعهدات یا فراتر رفتن از محدوده‌های درنظر گرفته‌شده در برجام، به عنوان بهانه‌ای برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران استفاده شود. …واشنگتن حالا امیدوار است که با هر اقدام ایران، از فرصت استفاده کند و دیگران را وادار کند تا ایران را مجازات کنند.... در صورت خروج ایران از برجام، امریکایی‌ها تلاش خواهند کرد، که هر چند خود ناقض برجام بودند، ایران را به دلیل نقض آن تحت مجازات‌های بین‌المللی قرار دهند....کاهش تعهدات ایران در برجام و انعکاس چنین اقدامی در گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بهانه‌ای در اختیار امریکا قرار می‌دهد تا پرونده‌سازی حقوقی علیه ایران را از سر بگیرد و در کنار سیاست فشارحداکثری که از یک سال پیش آغاز کرده است، دردسر حقوقی هسته‌ای تازه‌ای هم برای ایران دست و پا کند..... در واقع امریکا قصد دارد «به برجام نقض شده توسط ایران بازگردد» و از این طریق به ایران ضربه‌ای هسته‌ای وارد کند. ایستادگی در مقابل چنین رویکردی بسیار پیچیده و مستلزم ارزیابی‌های دقیق و محاسبات تخصصی است. به هر تقدیر امریکایی‌ها علاقه‌مند هستند تا ایران را در موقعیتی قرار دهند که با تصمیم‌های نادرست و تحت فشار، با دست خود باعث ایجاد یک اجماع جهانی شود و در این راستا تلاش می‌کنند که تمامی راه‌های ممکن برای تصمیم‌گیری ایران برای مقابله با این سیاست‌ها را سد کنند. از طرف دیگر اروپا، روسیه و چین هم در شرایطی نیستند که توانایی کافی برای جبران اقدام‌های امریکا در برابر ایران انجام دهند.

به گزارش روزنامه آرمان، به‌نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا در شکل دادن به یک رویداد گفتاری در جهت ایجاد اجماع جهانی بر علیه ایران موفقیت‌هایی به دست آورده یا خواهد آورد. بدین معنا که می‌تواند دو سوی اقیانوس را به‌هم نزدیک کرده و با نزدیکی دو سوی اقیانوس شرق را به یک جبهه متحد علیه ایران بکشاند. آمریکایی‌ها با صبوری بیشتر در پی ایجاد فضای مناسب برای آماده‌سازی افکار عمومی در این زمینه هستند که نمی‌خواهند آغازکننده جنگ بر علیه ایران باشند. آنها درصددند افکار عمومی را برای حادثه‌ای بزرگ‌تر آماده سازند. اینها همگی بدین جهت است که ترامپ در کمپین انتخاباتی خود اعلام کرده که بر آن نیست که در مسیر درگیری با هیچ کشوری در زمان ریاست جمهوری خود روی بیاورد. فلذا اگر ترامپ جنگی را آغاز کند، خلاف وعده‌های انتخاباتی او خواهد بود..... از طرف دیگر با توجه به حرکت‌هایی که آمریکا انجام می‌دهد و بهره‌برداری‌هایی که از تحرکات ایران در زمینه‌های گوناگون دارد، می‌توان گفت اکنون در پی ایجاد فضای مناسب برای همسو کردن نخبگان اروپا با خود است. یعنی بتواند دولت‌های اروپایی را همراه‌تر از گذشته با ترامپ بر علیه ایران بسیج نماید.

رو سیاهی برای دلواپسان

آرمان: اقدامات ایران در راستای بازگردان ذخایر اورانیوم به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم و برنامه‌ریزی برای رسیدن به سطح غنی‌سازی ۲۰ درصدی آن هم در این فرصت اندک، در حالی صورت می‌گیرد که دلواپسان در سال‌های گذشته شدیدترین حملات را به علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی داشتند و مدعی بودند که تأسیسات هسته‌ای ایران با بتن‌ریزی و اقدامات آژانس دیگر کاربرد چندانی نخواهند داشت. امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل آمریکا در این خصوص نوشت: «‏کمالوندی گفته ظرف ۱۰ روز از سقف تولید اورانیوم عبور می‌کنیم، ظرف دو سه روز غنی‌سازی از ۶۷/۳ درصد عبور می‌کند و طی چند روز لوله‌ها در قلب راکتور آب سنگین اراک قرار می‌گیرد. کسانی که می‌گفتند صنعت هسته‌ای با برجام از بین رفت و داخل قلب رآکتور بتن ریخته شد اکنون چه پاسخی دارند؟»

سخنان برجامی رئیس جمهوری در هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید فرانسه

به گزارش روزنامه شرق به نقل از خبرگزاری ایسنا، رئیس‌جمهوری هنگام دریافت استوارنامه فیلیپ تی‌یبو، سفیر جدید فرانسه در تهران، گفت: فرصت اروپا برای جبران بسیار کوتاه است. روحانی با اشاره به صبر و خویشتن‌داری ایران در یک سال گذشته به درخواست فرانسه و اتحادیه اروپا برای جبران اثرات و تبعات خروج آمریکا از برجام، عنوان کرد: «شرایط کنونی حساس است و فرانسه همچنان فرصت دارد در کنار دیگر اعضای برجام و در فرصت بسیار کوتاهی که وجود دارد، نقش تاریخی خود را برای حفظ این توافق ایفا کند، چراکه بی‌تردید از بین‌رفتن برجام، به نفع ایران، فرانسه، منطقه و جهان نیست.»

روحانی در حالی استوارنامه سفیر فرانسه را دریافت کرده که رابطه ایران و فرانسه در یک سال گذشته دستخوش اتفاقاتی بود. چندین ماه دو کشور رابطه خود را بدون سفیر ادامه دادند و اواخر سال گذشته سفیر جدید فرانسه به ایران آمد و سفیر جدید ایران به پاریس رفت. اینها در حالی است که اگرچه پایبندی به برجام جز تعهدات اعلامی رئیس‌جمهوری این کشور است؛ اما او گاهی با آمریکا نیز هم‌نوا می‌شود و ادعا می‌کند مسائلی مثل موضوع توانمندی‌های موشکی و مسائل منطقه را نیز باید با ایران به مذاکره گذاشت. ایران در واکنش به اینها معتقد است افزودن مسائل فرابرجامی به برجام هیچ کمکی به دو طرف نمی‌کند. اینها در حالی است که فقط ۲۰ روز از فرصت برجامی ایران به سه کشور اروپایی باقی مانده است. ایران از ۱۸ اردیبهشت کاهش تعهدات برجامی خود را در واکنش به عملیاتی‌نشدن اینستکس در دستور کار قرار داده است.

نقش اروپا در این هنگام

اعتماد در بخشی از یادداشت خود آورده است: اتحادیه اروپا نمی‌تواند در این قضیه کار خاصی انجام دهد.... اتحادیه اروپا ادعا کرده است که گام‌هایی را از جمله راه‌اندازی مکانیزم اینستکس، برای انجام مبادلات مالی از سوی ایران آغاز کرده، اما هنوز هیچ گامی در جهت عملی کردن این وعده برنداشته است. یک سال و یک ماه بعد از سرگیری تحریم‌های امریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا نشان داده است که نه عزم و اراده کافی و نه توانایی کافی برای ایستادگی در مقابل این تحریم‌ها را ندارد.... اروپایی‌ها گام عملی در جهت تأمین خواسته‌های ایران انجام نمی‌دهند.

همچنین در بخشی از یادداشت منتشر شده در روزنامه آرمان با عنوان " اقدام ایران و مواضع اروپایی‌ها" می‌خوانیم: خروج ایران از برجام و اولتیماتومی که بدان اشاره کرده، چندان نتوانسته روی موضع‌گیری اروپایی‌ها تأثیر بگذارد و اکنون که بهروز کمالوندی اشاره می‌کند که تا ششم تیرماه دیگر فرصتی نیست و ایران در تولید اورانیوم از مرز ۳۰۰ کیلو خواهد گذشت، وضعیتی پدید می‌آید که می‌تواند گامی در جهت خروج از برجام تلقی شود، شاهد موضع‌گیری صریح کشورهای اروپایی و موضع‌گیری فدریکا موگرینی هستیم. آلمان‌ها که اساساً دست به عصاتر و با ایجاد فضای مثبت‌تری در جهت قبول ادله آمریکا برای حمله ایران به نفتکش‌ها موضع‌گیری کرده بود اکنون موضع‌گیری‌های خود را متوجه ایران نموده و اعلام کرده که همه گزینه‌ها برای آلمان و اتحادیه اروپا باز خواهد شد.

آیا اقدام ایران به معنای نقض تهران از برجام است؟

"قاسم محبعلی" مدیرکل اسبق خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه، در پاسخ به سوالی مبنی بر " آیا طرف‌های غربی می‌توانند مجموعه اقدامات ایران را به معنای نقض تهران از برجام جلوه دهند؟ " گفت: این مساله بستگی به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد. اگر آژانس گزارش کند که ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده، این گزارش به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد رفت. چون سازمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه دارد تا این مساله را رصد کرده و نتیجه را به شورای حکام گزارش کند. در نتیجه مفهوم چنین گزارش احتمالی از سوی آژانس به معنای نقض برجام و بازگشت ایران به شورای امنیت خواهد بود. احتمالاً تحریم‌های سازمان ملل باز خواهد گشت. بنابراین تهران می‌بایستی تصمیم بگیرد اگر می‌خواهد علاوه بر تحریم‌های فعلی آمریکایی‌ها، تحریم‌های سازمان ملل که شامل کشورهای اروپایی نیز می‌شود مجدداً عملیاتی شود و یا نه. ضمن اینکه اینستکس هم از دستور کار خارج خواهد شد. مساله یک تصمیم است و مفهوم چنین تصمیمی از نظر بین‌المللی به معنای انحراف از برجام ممکن است. بنابراین تمام هزینه‌های چنین اقدامات احتمالی باید محاسبه گردد که آیا چنین اقدامی در راستای تأمین منافع ملی خواهد بود یا نه.

رسانه‌های اصولگرا

برخی از گزاره‌های کانونی استفاده شده در این رسانه‌ها عبارتند از: ممکن است در سنوات آینده میزان استفاده از آب سنگین در داخل افزایش یابد؛ اروپایی‌ها فکر نکنند بعد از ۶۰ روز بار دیگر به آنها فرصت داده می‌شود.؛ شوک اورانیومی به اروپا؛ فرصت اروپا برای جبران بسیار کوتاه است؛ روس‌ها واکنشی محتاطانه به تصمیم ایران نشان دادند.؛ این اقدام ایران، اروپایی‌ها را به واکنش واداشت؛ بدعهدی‌های مداوم کشورهای غربی در مسیر توسعه برنامه هسته‌ای.

بازتاب سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی

به گزارش روزنامه کیهان بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ظهر دوشنبه در نشستی خبری در محل تأسیسات آب سنگین اراک (خنداب) در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین اقدامات فنی سازمان انرژی اتمی در راستای اجرای بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی در توقف برخی تعهدات برجامی پرداخت.

کمالوندی با اشاره به تصمیمات اخیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که از زمان چهار برابر شدن ظرفیت، تولید اورانیوم ۳/۶۷ درصد افزایش یافته است. از امروز به مدت ۱۰ روز (شش تیر) از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم عبور خواهیم کرد.

وی درباره آب سنگین تولیدی در تأسیسات آب سنگین اراک هم گفت: ممکن است در سنوات آینده میزان استفاده از آب سنگین در داخل افزایش یابد.

همچنین به گزارش وطن امروز، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری در محل تأسیسات آب سنگین اراک: اروپایی‌ها فکر نکنند بعد از ۶۰ روز بار دیگر به آنها فرصت داده می‌شود.

روزنامه جوان نیز در مطلبی با عنوان "شوک اورانیومی به اروپا" نوشت: ایران تولید اورانیوم کمتر غنی شده (۶۷/ ۳ درصد) را چهار برابر کرده و تا هشت روز دیگر میزان تولید اورانیوم ایران به بالاتر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم تعیین شده برجام می‌رسد. این شوکی بود که دیروز ایران از خنداب اراک به غربی‌ها داد تا شاید اروپاییان از خواب برجامی بیدار شوند. هرچند بعید است اروپاییان طی این ۱۰ روز اقدام قانع‌کننده‌ای انجام دهند، ولی موضع سخنگوی سازمان انرژی اتمی کافی بود تا اروپاییان دست به بیانیه شوند و از ایران بخواهند به برجام پایبند بماند.

سخنان برجامی رئیس جمهوری

به گزارش کیهان حجت‌الاسلام روحانی روز دوشنبه هنگام دریافت استوارنامه آقای «فیلیپ تی یبو» سفیر جدید فرانسه در تهران گفت: فرصت اروپا برای جبران بسیار کوتاه است. رئیس‌جمهور با اشاره به خویشتنداری ایران طی یک سال گذشته برای جبران اثرات و تبعات خروج آمریکا از برجام، اظهارداشت: شرایط کنونی حساس است و فرصت بسیار کوتاهی که وجود دارد، فرانسه در کنار دیگر اعضای برجام، می‌توانند نقش تاریخی خود را برای حفظ این توافق ایفا کنند.

واکنش‌های خارجی به تصمیم‌های هسته‌ای ایران

روزنامه جوان در مطلبی با استفاده از میان تیتر "واکنش تل‌آویو، احتیاط مسکو" آورده است: در جبهه مخالفان برجام، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اولین و تنها کسی بود که تا دیشب به اقدام ایران واکنش نشان داد و بلافاصله بیانیه صادر کرد و ضمن درخواست از جامعه جهانی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که تل‌آویو هرگز اجازه نخواهد داد تهران به سلاح اتمی دست یابد.... این در حالی است که تا عصر روز گذشته، ریاض واکنشی به خبر تصمیم عبور ایران از سقف اورانیومی نشان نداده است. روس‌ها واکنشی محتاطانه به تصمیم ایران نشان دادند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفته که فعلاً فرض مسکو این است که دولت ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای پایبند است. …واشنگتن‌پست نوشت: کسی به قیل و قال ترامپ توجه نمی‌کند.

صراط نیوز: این اقدام ایران، اروپایی‌ها را به واکنش واداشت؛ لذا در روز دوشنبه ۲۰ خرداد هایکو ماس وزیر خارجه آلمان به تهران آمد تا مگر ایران را از ادامه تعلیق تعهدات یکطرفه هسته‌ای‌اش منصرف کند، اما از محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان شنید که «ایران دیگر نمی‌تواند به صورت یکجانبه به تعهدات برجامی پایبند باشد و اروپا نباید چنین توقعی از ایران داشته باشد».

دلیل بی اعتمادی ایران به غرب

روزنامه جوان در مطلبی با طرح سوال مبنی بر "چرا نظام جمهوری اسلامی به وعده‌های هسته‌ای غرب بی‌اعتماد است؟ " نوشت: بدعهدی‌های فراوان غرب در خصوص توسعه فناوری هسته‌ای در ایران سبب شده است ایران به دنبال توسعه درون‌زای برنامه اتمی خود برپایه توانمندی دانشمندان ایرانی باشد....یکی از مهم‌ترین دلایلی که در خصوص توسعه انرژی هسته‌ای با تکیه بر توان درونی از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود، بدعهدی‌های مداوم کشورهای غربی در مسیر توسعه برنامه هسته‌ای بوده است. این مسئله زمانی مهم می‌شود که بدانیم، یکی از مهم‌ترین ابعاد جنگ روانی غرب علیه ایران تلاش بر محروم کردن ایران از توسعه داخلی برنامه هسته‌ای و وابسته کردن آن به کمک‌های خارجی است، این در حالی است که نگاهی به گذشته نشان می‌دهد کشورهای غربی در عمل به تعهدات هسته‌ای خود به هیچ عنوان صادق نیستند. یکی از مهم‌ترین نمونه‌های تاریخی آن نیز لغو ده‌ها قرارداد همکاری هسته‌ای بین ایران و کشورهای غربی در آستانه انقلاب اسلامی بود، البته رفتار غرب در مقابل ایران در خصوص چنین مواردی تنها محدود به نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود بلکه حتی در دوران رژیم شاهنشاهی نیز غرب از توسعه برنامه هسته‌ای ایران بسیار هراسناک بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تهران دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا روحانی اتحادیه اروپا آلمان آمریکا برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۷۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌ علیه ایران در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت‌ غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: می‌توانستیم حیفا و تل‌آویو را مورد اصابت قرار دهیم

وزیر امور خارجه همچنین نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا روز گذشته از تصمیم این بلوک برای گسترش تحریم‌های پهپادی علیه ایران خبر داد.

بورل گفت که وزیران خارجه اتحادیه اروپا به توافقی برای گسترش تحریم‌های حوزه دفاعی علیه ایران دست یافتند.

وی به خبرنگاران در لوکزامبورگ گفت آنها به توافق رسیدند که موشک‌ها و انتقال احتمالی آنها به کشورهای دیگر مانند روسیه و گروه‌های نیابتی در منطقه را ذیل تحریم‌های موجود علیه پهپادهای ایرانی تعریف کنند.

به دنبال اعلام این تصمیم "یسرائیل کاتص"، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از اقدام اتحادیه اروپا استقبال کرد و مدعی شد که این یک تصمیم مهم برای ارسال یک پیام به ایران است که نمی‌تواند ثبات منطقه‌ای را تضعیف کند.

این در حالی است که ماه‌هاست رژیم صهیونیستی جنایات گسترده‌ای را علیه مردم مظلوم غزه انجام می‌دهد و تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی پس از شکست بزرگ در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، وارد دویستمین روز خود شده است.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در نوار غزه، آمار شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به این منطقه به بیش از ۳۴ هزار نفر و آمار مجروحان به مرز ۷۷ هزار نفر رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228128 برچسب‌ها حسین امیرعبداللهیان

دیگر خبرها

  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • واکنش وزیرخارجه به تصمیم اروپا علیه ایران
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند
  • امیرعبداللهیان: اروپا نباید از توصیه واشنگتن پیروی کند
  • تصمیم ضدایرانی اتحادیه اروپا برای خشنودی صهیونیست‌ها
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • ترس علنی سخنگوی فارسی‌زبان رژیم صهیونیستی از ایران قدرتمند! | بیایید هر دو طرف کوتاه بیاییم! | ویدئو
  • ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است