Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@23:57:54 GMT

روسیه به خروج از توافق تسلیحاتی با آمریکا نزدیک شد

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۷۳۶۱

روسیه به خروج از توافق تسلیحاتی با آمریکا نزدیک شد

روسیه به تعلیق مشارکتش در یک پیمان تسلیحات هسته‌ای کلیدی نزدیک شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دومای روسیه امروز (سه‌شنبه) به اتفاق آراء به حمایت از حکم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تعلیق وظایف روسیه طبق پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد ۱۹۸۷ با ایالات متحده رای مثبت داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدامات پس از آن انجام می‌شود که آمریکا درباره خروج از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد موسوم به آی‌ان‌اف در ماه فوریه اطلاع داد و زمینه را برای خروج ظرف شش ماه فراهم کرد، مگر اینکه مسکو به تبعیت از آن بازگردد. روسیه هرگونه تخطی را رد می‌کند و آمریکا را به نقض توافق مذکور متهم می‌کند.

ولادیمیر پوتین نسبت به استقرار موشک‌های جدید در اروپا به آمریکا هشدار داده است و می‌گوید روسیه با تسلیحات سریع جدید که به زمان اندکی برای رسیدن به اهدافشان نیاز است، تلافی می‌کند.

انتهای پیام   

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پیمان آی ان اف روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۷۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

قطعنامه پیشنهادی کشور‌های آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد.

۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن رای مثبت دادند، چین یکی از اعضای دائم شورای امنیت رای ممتنع داد و روسیه دیگر عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مخالف داد و آن را وتو کرد.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت ۱۵ عضوی سازمان ملل به ۹ رای موافق بدون مخالفت یا همان وتوی اعضای دائم (آمریکا، روسیه، انگلیس، چین و فرانسه) دارد.

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در واکنش به وتوی قطعنامه کشورش از سوی روسیه گفت که این وتو، نگرانی‌های جدی را در مورد برنامه‌های روسیه برای فضای ماورای جو ایجاد می‌کند.

قطعنامه‌ای که آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ارائه دادند، تنها هدفش روسیه بود.

این رای گیری پس از آن صورت گرفت که واشنگتن، مسکو را به ساخت سلاح هسته‌ای برای ارسال به فضا متهم کرد؛ ادعایی که روسیه آن را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که مسکو مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل پس از رای گیری به شورای امنیت گفت که این رای " شرم آور است. "

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفت که واشنگتن برای متهم کردن مسکو تلاش می‌کند و افزود که روسیه به زودی مذاکرات خود را با اعضای شورا درباره پیش نویس قطعنامه خود با هدف حفظ صلح در فضا آغاز خواهد کرد. 

نبنزیا خطاب به گرینفیلد گفت: "ما خواهان ممنوعیت قرار دادن هر نوع سلاح در فضا هستیم، نه فقط سلاح‌های کشتار جمعی، اما شما این را نمی‌خواهید. بگذارید همین سوال را از شما بپرسم: چرا؟ " 

ایالات متحده آمریکا، تنها کشوری که از سلاح هسته‌ای در جنگ استفاده می‌کند، و ژاپن، تنها کشوری که با یک سلاح هسته‌ای مورد حمله قرار گرفت، با ارائه قطعنامه‌ای پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل، از کشور‌های متعهد به معاهده «فضایی ماورای جو» خواستند چنین سلاح‌هایی را توسعه ندهند و از استقرار آنها در فضا خودداری کنند.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «هر گونه قرار دادن سلاح هسته‌ای در مدار زمین بی‌سابقه، خطرناک و غیرقابل قبول خواهد بود.»

آمریکا معتقد است که روسیه در حال استقرار یک جنگ‌افزار هسته‌ای ضد ماهواره در فضا است که انفجار آن می‌تواند در همه موضوعات از ارتباطات نظامی تا حتی خدمات مسافربری اینترنتی، خرابکاری ایجاد کند.

دولت آمریکا پیش از این، به کنگره و همچنین متحدان خود در اروپا درباره توانمندی‌ استقرار جنگ‌افزارهای هسته‌ای روسیه در فضا، که می‌تواند یک تهدید بین‌المللی به شمار آید، اطلاع داده بود.

روسیه، یکی از طرف‌های معاهده « فضایی ماورای جو» سال ۱۹۶۷ که از قراردادن «هرگونه اجسام حامل سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر در مدار زمین» جلوگیری می‌کند، قبلاً اعلام کرده بود که با استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا مخالف است.

وزیر دفاع روسیه نیز ساخت چنین سلاحی را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دهم اسفند در پارلمان روسیه گفت: مسکو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد.

اطلاعات مربوط به استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا پس از آن فاش شد که مایک ترنر، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور بیانیه‌ای غیرمعمول نسبت به یک «تهدید جدی امنیت ملی» هشدار داد.

معاهده «فضایی ماورای جو » که توسط حدود ۱۱۴ کشور از جمله ایالات متحده و روسیه به تصویب رسیده است، استقرار «سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر» در فضا یا استقرار «سلاح‌ها در فضای خارج از جو» را به هر شکل دیگری ممنوع می‌کند.

«یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن که ریاست جلسه شورای امنیت را بر عهده داشت، گفت که حتی در محیط تقابلی جنگ سرد، رقبا توافق کردند تا اطمینان حاصل کنند که فضای بیرونی صلح‌آمیز باقی می‌ماند. او گفت که ممنوعیت قرار دادن هرگونه سلاح کشتار جمعی در فضا امروز نیز باید رعایت شود.

سفیر آمریکا گفت: همه طرف‌های معاهده باید به ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های مخرب متعهد شوند و ما باید از همه کشورهای عضوی که هنوز طرف آن نیستند بخواهیم بدون تاخیر به آن بپیوندند.

او گفت که ایالات متحده مشتاقانه منتظر تعامل با سایر ۱۵ عضو شورای امنیت "برای ایجاد اجماع در مورد این متن" است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • رویترز: آمریکا به صورت مخفیانه به اوکراین موشک دوربرد ارسال کرده است
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آماده‌سازی بسته کمک تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند