Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ صنعت گچ یکی از صنایعی است که به لحاظ کاربرد بالا در بخش ساخت‌و ساز، ارتباط بالایی با بازار مسکن دارد و از آن‌جا که مدتی است این بازار دچار رکود و  فراز و نشیب شده است، صنعت گچ نیز در بی رمقی به سر می‌برد.

ایران، از لحاظ ذخایر معادن گچ در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و علاوه بر غنی بودن در بخش ذخایر، از لحاظ پراکندگی نیز در سطح بالایی قرار دارد؛ اما متاسفانه علاوه بر این مزایا و با وجود این که ذخایر گچ در عمق کمی نیز قرار دارند میزان بهره‌برداری از معادن گچ به میزان مطلوب نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

10کشور اول تولیدکننده

طبق اطلاعات به دست آمده از بخش صنایع معدنی وزارت صنعت، تا کنون به طور کل 150میلیارد تن گچ در سراسر دنیا تولید شده که سهم ایران حدود 9.5درصد است.

بر اساس این آمار، ایران بعد از چین دومین کشور تولیدکننده این ذخیره گران‌بها است و کشور‌های اسپانیا، تایلند، آمریکا، ژاپن، ایتالیا، مکزیک، استرالیا و ترکیه به ترتیب دیگر کشور‌های تولید کننده گچ هستند.

در کشور نیز 380 واحد تولید کننده گچ وجود دارد که تنها 180واحد آن‌ فعال و عمده‌شان سنتی هستند و حدود 3600نفر به طور مستقیم در این صنعت کار می‌کنند.

میزان تولید گچ بنایی، در کشور از سال 95 تا 97 به طور میانگین حدود 11میلیون تن برآورد شده است.

موانع و مشکلات صنعت

کاهش نقدینگی و عدم توانایی مالی در جهت تامین سرمایه مورد نیاز جهت بازسازی و نوسازی واحد‌ها، بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانکی برای تولیدکننده‌ها، نوسان و افزایش قیمت انرژی، افزایش هزینه حمل‌و نقل جاده‌ای و عدم دسترسی مناسب به شبکه‌های ریلی، عدم وجود کنسرسیوم‌های صادراتی و رکود بازار از جمله مشکلات عمده این صنعت محسوب می‌شود.

نوسان ارز معضل اصلی صنعت سفید

در کنار مشکلات گفته شده، صنعت گچ و همچنین استفاده از آن به عنوان یک محصول تجاری، ارتباط زیادی با نرخ ارز دارد و از آن جا که بازار ارز نیز با نوسانات بالایی همراه بوده، این صنعت سفید را با شرایط خاکستری رو به رو کرده است.

گچ مانند بسیاری از مواد معدنی، حمل‌ونقل سنگین و ماشین‌آلات تولیدی به دلیل قدیمی بودن هزینه انرژی مصرفی بالایی دارند؛ از این رو با وجود نیاز کشور‌های همسایه به این صنعت، به دلیل پایین بودن فناوری و بهره‌برداری داخلی بازراهای صادراتی را از دست داده و به کشور‌های دیگر از جمله ترکیه واگذار کرده‌ایم؛ البته لازم به ذکر است که طبق آخرین آمار از صنایع معدنی، صادرات گچ در سال 97 حدود یک میلیون و 300هزار تن به ارزش مالی تقریبا 24میلیون دلار بوده است.

راهکار‌های ارتقاء سیاست‌های صادراتی

در بین تمام مشکلات گفته شده، صنایع معدنی راهکارهایی از جمله تسهیل انتقال وجه ارز حاصل از صادرات، ارتقاء تقویت سطح همکاری دیپلماتیک با کشور‌های هدف، عملیاتی نمودن بیمه حمل و نقل، ایجاد امکانات مناسب نگه‌داری و تخلیه و بارگیری در پایانه‌های تخصصی، واگذاری زمین و زیرساخت به ذینفعان توسط گمرک و نیز تدوین و طرح رتبه‌بندی شرکت‌های صادراتی توسط سازمان توسعه تجارت و در نهایت تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای اعطای مشوق‌های صادراتی در جهت بهبود و ارتقاء سیاست‌های صادرات گچ پیشنهاد کرده است.

ثبات قیمت گچ طی 4سال گذشته

از طرفی ثبات قیمت گچ و حرکت نکردن آن همپای سایر هزینه‌ها و نرخ ارز نیز مشکل دیگر بازار گچ محسوب می‌شود.

یکی از مسئولان این صنعت در این رابطه اظهار کرده که قیمت گچ با وجود افزایش نرخ ارز و سایر هزینه‌ها حدود 4سالی است که تغییر نکرده و این اتفاق نیز باعث شده تا بنیه این صنعت روز به روز ضعیف‌تر شود.

ابوالفضل اقبالیون، عضو هیات‌مدیره انجمن گچ ایران بر وضعیت بد این صنعت مهر تایید زده و گفته که این صنعت چند سالی است به دلیل بی جانی بازار مسکن از تب و تاب افتاده و وارد رکود شده است، در حالیکه اگر صنعت گچ در کشور رشد کند حداقل حدود 200 تا 300 شغل نیز همراه آن رونق می‌گیرد.

طبق این گزارش، در شرایط پیش رو تولید گچ به روش جاری به‌صرفه نیست، لذا سرمایه‌گذاران این صنعت باید به‌سرعت تغییراتی اساسی بر روی محصولات خود اعمال کنند و از طرف دیگر با توجه به این که رکود اقتصادی در سطوح مختلف گریبان‌گیر صاحبان کسب کار شده دولت باید برای برون‌رفت از این شرایط چاره‌جویی کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار مسکن مصالح ساختمانی ساختمان سازی گچ صادرات گچ صنعت گچ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۷۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدفگذاری ۸۰ طرح صنعتی بزرگ در استان قزوین

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: حدود ۲ هزار طرح صنعتی بزرگ در سطح کشور منتخب و هدف‌گذاری شده است که سهم استان قزوین از تعداد به ۸۰ طرح می‌رسد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان البرز، محمدمهدی برادران بعد از ظهر امروز در حاشیه سفر یک روزه به استان قزوین و در بازدید از یک واحد نساجی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود 2 هزار طرح صنعتی بزرگ در سطح کشور منتخب و هدف‌گذاری شده است که سهم استان قزوین از تعداد به 80 طرح می‌رسد.

وی ادامه داد: طرح های منتخب و هدف گذاری شده ی استان قزوین با سرمایه‌گذاری بیش از 100 هزار میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی در حال اجرا بوده و تکمیل آن در دستور کار جدی قرار دادرد.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: رکورد اشتغال در بخش صنعت استان قزوبن در سال گذشته شکسته و از مرز 8 میلیون و 400 هزار اشتغالزایی رد شد.

برادران تصریح کرد: امروز تأمین نیروی کار برای واحدهای صنعتی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش روی تولید به حساب می‌آید. صنعت نساجی کشور پس از استقرار دولت سیزدهم با رشد چشمگیر(18 درصدی) همراه بوده و توانست جای خود را در بازار های جهانی پیدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • همسایه سایه‌ات به سرم مستدام باد...
  • قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل
  • هدفگذاری ۸۰ طرح صنعتی بزرگ در استان قزوین
  • جزئیات مهم درباره صندوق املاک و مستغلات در فرابورس
  • ◄ افزایش حجم تجارت ایران با 15 کشور همسایه در سال 1402
  • رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا شد/ رئیس جمهور: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است