Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

خبرگزاری فارس: بازنشر مولودی «داره می‌ریزه» در فضای مجازی، این روزها اذهان را به این سمت سوق داده است که چرا فضای معنوی مداحی و مولودی خوانی کشور توسط مداحان جوان به سمت ابتذال و متأسفانه خدشه وارد کردن به ساحت اهل بیت(ع) سوق پیدا کرده است.

در این باره محمد صمیمی شاعر و ذاکر اهل‌بیت علیهم‌السلام در گفت‌‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت شعر خوب در مولودی و مداحی اظهار داشت: تمام شئون فرهنگی مرتبط با فرهنگ مقدس تشیع مانند منبر، مداحی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از دو جنبه محتوا و صورت تشکیل شده که محتوا از صورت بسیار مهم‌تر است. صورت فرمی مداحی همان خواندن است و صورت محتوایی آن شعر است که از قلم شاعر تراوش می‌شود، بنابراین بیش از نیمی از اهمیت کار مداحی، سهم شعر است.

مولودی «داره می‌ریزه» ناشی از ناهنجاری‌های حاصل از تقابل سنت و مدرنیته

وی با ریشه‌یابی از علل ایجاد مولودی حاشیه‌ساز «داره می‌ریزه» تصریح کرد: شخصاً از مدت‌ها پیش منتظر رخ‌دادن چنین اتفاقاتی بودم، باتوجه به تقابل سنت و مدرنیته در دیگر شئون فرهنگی کشور که حاصل آن ناهنجاری‌هایی بسیاری در دهه‌های اخیر بود، این انتظار می‌رفت که مداحی نیز به عنوان آخرین ساحت فرهنگی که درگیر این تقابل شده است، شاهد این ناهنجاری‌هایی به صورت طبیعی باشد.

مخاطبان امروزی با مداحی‌های سنتی ارتباط برقرار نمی‌کنند

صمیمی افزود: ساحت سنتی مداحی کاملاً مشخص است که امکان نوآوری جدید را ندارد البته دارای علاقه‌مندان و کارکردهای فرهنگی خاص خود نیز است اما ناچار هستیم در مداحی، دنیای مدرن و پیشرفته را مدنظر قرار دهیم زیرا مخاطبان امروز از نسل‌های جدید هستند و به هیچ وجه نمی‌توانند با آن فضای سنتی ارتباط برقرار کنند.

مولودی «داره می‌ریزه» محصول جهل است

این شاعر آئینی با بیان اینکه مداحی در دو دهه اخیر به ناچار وارد دنیای جدید و مدرنی شده است، تصریح کرد: براساس نظریات علمای علوم اجتماعی طبیعی است که در این گذار شاهد ناهنجاری‌هایی باشیم. مولودی «داره می‌ریزه» از این طیف ناهنجاری‌هاست و محصول جهل فردی است که شاید نیت سویی هم نداشته باشد.

وی اضافه کرد: فردی که بنا دارد این روزها شعری برای مداحی آماده کند تا امکان استفاده از سبک‌ها و موسیقی‌های مدرن را نیز داشته باشد اگر از آموزش‌های لازم برخوردار نباشد، طبیعی است محصولش گرفتار این ناهنجاری‌ها و گرفتاری‌ها می‌شود.

کاستی امروز در حوزه مداحی، ضعف آموزش است

صمیمی با بیان اینکه با این پدیده‌ها و ناهنجاری‌ها می‌توان برخورد شدید و خشن داشت اما می‌توانیم آن را به عنوان یک ناهنجاری دنیای مدرن بدانیم و برای رفعش اقدام کنیم، گفت: برای رفع این ناهنجاری‌ها باید ابتدا یک آسیب‌شناسی داشته باشیم تا بدانیم چه کم و کاستی‌هایی در این حوزه داریم؟ معتقدم کاستی امروز در حوزه مداحی، ضعف آموزش است.

آموزش در حوزه شعر آئینی وجود ندارد

این شاعر و ذاکر اهل‌بیت علیهم السلام اضافه کرد: برای حوزه شعر سازوکار آموزشی در کشور وجود دارد که مدل آکادمیک آن دانشگاه است و مدل سنتی آن جلسات شعر است اما در حوزه شعری که برای مداحی سروده می‌شود، هیچ آموزشی وجود ندارد و تنها چند محفل شعری در سال‌های اخیر مانند انجمن شاعران آئینی و  حلقه ریان تشکیل شده است اما این محافل نیز کارکردهای لازم را ندارند و یا بسیار کم است لذا از فردی که آموزش ندیده است و اساساً چارچوب‌ها را نمی‌شناسد چه انتظاری داریم؟

وی با بیان اینکه یک شاعر و مداح با گذراندن آموزش‌های لازم و شناخت چارچوب‌ها باید بتواند پیش‌بینی داشته باشند، حرفی که می‌زنند چه عواقبی دارد، تصریح کرد: مداح باید موارد مستهجن را مدنظر قرار دهد و این چارچوب‌هایی است که باید با آموزش به افراد منتقل شود لذا مشکل امروز مداحی کشور فقدان آموزش است.

صمیمی گفت: در دهه‌های اخیر تقابل سنت و مدرنیته در ساحت‌های مختلف فرهنگی شکل گرفته و معتقدم آخرین ساحتی که در این عرصه درگیر شده، مداحی است که در این 20 سال اخیر گرفتار شده است که برای حل معضلات این عرصه باید چاره‌اندیشی کرد که دغدغه بنده نیز در دوره تحصیلات دکتری درباره حدود سنت و جهان مدرن در دنیای مداحی است.

مولودی «داره می‌ریزه» به دلیل موسیقی‌اش جذاب شده است

این شاعر آئینی با بیان اینکه یکی از گرفتاری‌های امروز مداحی، موسیقی است، اضافه کرد: این مولودی حاشیه ساز، جذابیتش برای افراد موسیقی‌اش است که همه دنبال می‌کنند، در حالی که افراد تصور می‌کنند آن دو کلمه «داره می‌‌ریزه» موجب جذابیت شده است اما معتقدم اگر موسیقی جذابی نداشت، تا این حد مورد توجه قرار نمی‌گرفت که حتی دو گروه کنسرت با آن به شوخی بپردازند.

بزرگان مداحی اشراف خود را بیشتر کنند

وی در پایان خاطرنشان کرد: بزرگان و اکابر مداحی باید نسبت به این اتفاق مهم در عرصه مداحی باید هوشیار، بیدار و آگاه باشند و اقدام عملی داشته باشند تا تسلط نسبی بر اتمسفر مداحی ایران توسط بزرگان این عرصه حاصل شود و در پی آن حوزه آموزش راه‌اندازی شود زیرا معتقدم آموزش در عرصه مداحی و شعر آئینی اصلا وجود ندارد.

اخبار داغ خداحافظی پژمان منتظری از استقلال و تیم ملی ۱۰ گل فوق العاده هوشمندانه مسی فیلم: ۱۶ تصادف وحشتناک رالی/ حتی BMW هم طاقت نیاورد! ناگفته‌هایی از دیپلمات‌ها و دیپلماسی در روز تشییع امام خمینی بی‌خبری اطرافیان احمدی‌نژاد از خودکشی عبدالرضا داوری مکزیک، "سند سری" ترامپ را منتشر کرد

منبع: فردا

کلیدواژه: مداحان آموزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۷۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز ۱۰۵ میلیارد ریالی حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها در کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم ناظمی‌جلال شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش کردستان با تشکر و قدردانی از رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به جهت حمایت‌های همیشگی از مجموعه آموزش و پرورش کردستان، حضور چند باره ایشان در این استان را نشان از توجه ویژه وزارت آموزش و پرورش به کردستان دانست‌.

ناظمی‌جلال در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف شورای آموزش و پرورش در استان، تعداد جلسات این شورا در سال ۱۴۰۲ را ۱۱ مورد عنوان کرد و با بیان اینکه در این جلسات ۶۱ مصوبه گذرانده شد، اجرای این مصوبات را در استان مطلوب ارزیابی کرد.

وی این شورا را نهادی ارزشمند در حل مسائل تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: به دنبال آن هستیم تا با کیفیت‌بخشی به جلسات شورای آموزش و پرورش، زمینه بهره‌برداری حداکثری از مصوبات آن را فراهم آوریم.

دبیر شورای آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگر سخنان خود با گریز به یکی از دستورکارهای این نشست، انجام فعالیت‌های باکیفیت استان در زمینه تمهید مقدمات و فراهم آوردن امکانات برای برگزاری سالم و ایمن آزمون‌ها را یادآور شد و گفت: در سال گذشته بالغ بر ۱۰۵ میلیارد ریال جهت تجهیز حوزه‌های آزمون در کردستان از جمله راکت‌های موبایل‌یاب، سیگنال‌یاب، رایانه و … هزینه شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: عزم عمومی و پای‌کار آمدن دستگاه‌های دیگر می‌تواند روند ارتقا سلامت برگزاری آزمون‌ها را تقویت نماید.

ناظمی‌جلال ورود فرمانداران شهرستان‌ها برای تأمین نیازهای حوزه‌های امتحانی را یکی از نقاط عطف برگزاری آزمون‌ها در سال گذشته دانست و با بیان اینکه تأمین کاغذ در سال جدید یکی از چالش‌های پیش‌روی آزمون‌هاست، گفت: ادامه کمک فرمانداران می‌تواند دغدغه‌های مسئولان و دانش‌آموزان را حل نماید.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد با همراهی همیشگی استاندار کردستان و انسجام و برنامه‌ریزی در حوزه برگزاری آزمون‌های نهایی، سلامت و امنیت این فرایند همچنان حفظ شود.

کمک ۱۰۰۰ میلیارد ریالی خیرین به مدرسه‌سازی در کردستان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کردستان نیز در این نشست با ارائه گزارش این اداره کل در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: خیرین مدرسه ساز سال گذشته یک هزار میلیارد ریال به امر مدرسه سازی کمک کردند.

ابراهیم مرادی گفت: در سال گذشته از میان ۲۶۶ مدرسه در حال ساخت، ۱۰۴ مدرسه با ۴۰۶ کلاس درس و ۳۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: ۴۰ درصد پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی در این سال تکمیل شد.

مدیرکل نوسازی مدارس همچنین با اشاره به سهم کمتر از ۲ درصدی کردستان از اعتبارات ملی و جمعیت دانش‌آموزی در حوزه مدرسه‌سازی کشور، سهم این استان از مدرسه‌سازی را بیش از ۳ درصد عنوان کرد و گفت: عملکرد استان در زمینه مدرسه‌سازی مطلوب بوده است.

ابراهیم مرادی افتتاح ۱۶ پروژه آموزشی در هفته دولت و همچنین بهره‌برداری از ۸۶ پروژه در ابتدایی سال تحصیلی را از دیگر اقدامات این اداره کل بیان کرد و اظهار داشت: در دهه مبارک فجر، ۴۶ مدرسه با زیربنای بالغ بر ۱۴ هزار مترمربع تحویل آموزش و پرورش شده است.

مرادی در خصوص افزایش سرانه دانش‌آموزی، با اشاره به افزایش بالغ بر ۶ هزار نفری دانش آموزان استان در سال گذشته، گفت: سرانه دانش‌آموزی ۲ سانتی‌متر مربع ارتقا یافته است.

وی کمک خیرین به حوزه مدرسه‌سازی در سال گذشته را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خیرین در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱,۰۰۰ میلیارد ریال به مدرسه سازی در کردستان کمک کرده‌اند.

مرادی افزود: این میزان، ۱۵ درصد اعتبارات مدرسه‌سازی در کردستان را شامل می‌شود.

ابراهیم مرادی، تحویل ۳۵ میلیارد تومانی تجهیزات هنرستانی در سال گذشته را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد با تخصیص‌های صورت گرفته این میزان در سال جاری به ۷۰ میلیارد تومان برسد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان در بخش دیگر سخنان خود، هزینه ۱۷ میلیاردتومانی طرح شهید عجمیان، تجهیز گرمایشی ۴۱۷ کلاس درس، ایجاد ۳۶۰ چشمه سرویس بهداشتی، آسفالت ۵۰ هزار مترمربع و عایق ۴۰ هزار مترمربعی فضاهای آموزشی و ساماندهی ۵۰ درصد از مدارس سنگی را از دیگر اقدامات این اداره عنوان کرد.

ابراهیم مرادی در پایان سخنان خود ضمن تحلیل وضعیت شهرستان‌ها و مناطق از حیث سرانه آموزشی و اشاره به کمبود جدی فضای آموزشی در برخی از شهرستان‌ها و مناطق از جمله مریوان، از استاندار و رئیس سازمان برنامه‌ریزی درخواست کرد از محل اعتبارات استانی و همچنین موارد مربوط به کمیته‌های برنامه‌ریزی در شهرستان‌ها و مناطق کمک‌های بیشتری صورت گیرد.

کد خبر 6081681

دیگر خبرها

  • ۷۲هزار نفر در کشور آموزش‌های هنر را فرا گرفتند
  • رجزخوانی زیبای مداح لامردی در باب عملیات «وعده صادق» ایران اسلامی
  • جزئیات تازه از برنامه متفاوت رضا رشیدپور
  • اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان
  • تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود
  • مداح: نباید برای کیانی فشار روانی ایجاد شود
  • ۴۲هزار نفر در اصفهان زیرپوشش کلاس‌های سوادآموزی قرار گرفتند
  • خدمات آموزشی راه آهن به شرکت ها و موسسات فعال در حوزه آموزش واگذار می شود
  • تجهیز ۱۰۵ میلیارد ریالی حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها در کردستان
  • تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت‌ها/ پاسخ به چند حاشیه