Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-24@01:15:39 GMT

فرصت کنگره برای نه گفتن به چاپلوسی ترامپ از بن سلمان

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۷۸۲۸

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود با تاکید بر نقش و اختیارات کنگره در محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در زمینه فروش‌های تسلیحاتی، به تلاش ترامپ برای حفظ روابط با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اشاره کرده و لزوم اقدام کنگره علیه تامین تسلیحات سعودی‌ها را یادآور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واشنگتن پست در این مطلب نوشته است: کاخ سفید اوایل سال جاری میلادی الزامی قانونی را برای ارائه گزارشی به سنا درباره نقش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی نادیده گرفت.

سپس ترامپ پس از وتوی قطعنامه‌ای دوحزبی که به حمایت آمریکا از ائتلاف تحت رهبری سعودی در یمن پایان می‌داد، با استفاده از اختیارات اضطراری و بدون نیاز به تایید کنگره، وارد قرارداد هشت میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان، امارات و اردن شد.

حالا کنگره فرصتی در دست دارد تا نشان دهد به رییس جمهور اجازه نخواهد داد که اختیارات کنگره را برای جلب رضایت یک حاکم خون‌ریز و مستبد عرب پایمال کند.

انتظار می‌رود که سنا این هفته چند قطعنامه مخالف فروش تسلیحات را به رای بگذارد. همچنین لایحه‌های مشابهی نیز در مجلس نمایندگان در حال بررسی هستند.

این اقدامات از حمایت دو حزبی برخوردار هستند. جمهوری‌خواهان ارشد از بی‌توجهی ترامپ به اختیارات کنگره و حمایت بی‌چون و چرای او از حکومت سعودی به رغم سوابق این کشور در ارتکاب جرایم جنگی و شکنجه و کشتار مخالفان داخلی، خشمگین هستند.

تصویب این قطعنامه اما قطعی نیست. این قطعنامه برای تصویب شدن نیازمند ۶۰ رای موافق است و حتی در صورت دریافت این میزان حمایت، باز هم ممکن است نتواند جلوی فروش تسلیحات را بگیرد.

ترامپ می‌تواند این قطعنامه را وتو کند و رهبری جمهوری‌خواه سنا به جلوگیری از ابطال وتوی رییس جمهور متعهد است.

با این حال این اقدام همچنان حرکتی ارزشمند است. رییس جمهور مجبور خواهد شد وتوهای تازه‌ای انجام دهد تا اتحادی را که از زیاده‌روی‌های خونین بن سلمان تقدیرهای زهرآگینی کرده، حفظ کند.

هواداران ترامپ باید از این میزان تلاش ترامپ برای حفظ روابطش با سعودی‌ها متعجب شوند. آیا این اقدامات می‌توانند به دلیل منافع تجاری شخصی او باشند؟ همچنین پیمانکاران دفاعی آمریکا مانند ریتیون که محصولاتشان را به ریاض می‌فروشند، باید پیامدهایی را که ممکن است در صورت ادامه استفاده از بمب‌های آمریکا علیه مدارس، بیمارستان‌ها و مساجد یمن، به دلیل مخالفت کنگره با آن روبه‌رو شوند، در نظر داشته باشند.

دولت آمریکا مدعی است که افزایش فروش‌های تسلیحاتی به دلیل افزایش تنش‌ها با ایران، استفاده از اختیارات اضطراری رییس جمهوری را توجیح می‌کند اما همانطور که مایکل مک‌کال، عضو جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرده است، برخی از تجهیزات نظامی مورد نظر تا بیش از یک سال آینده آماده تحویل نخواهند بود. این به آن معنی است که این فروش‌ها ارتباطی با شرایط حال حاضر در خلیج فارس یا یمن ندارند.

ترامپ در واقع در حال ایجاد سابقه‌ای خطرناک (برای آمریکا) است؛ سابقه‌ای مبنی بر اینکه او و روسای جمهور پس از او ممکن است تسلیحات آمریکا را بدون مشورت با کنگره و فقط با اعلام یک وضعیت اضطراری تئوریک به هر دیکتاتوری در جهان بفروشند.

به همین دلیل است که کنگره علاوه بر رای مخالف به فروش‌های تسلیحاتی باید روی طرح‌هایی پیشنهادی برای اصلاح قانون کنترل صادرات تسلیحات کار کند تا از سوء استفاده‌های آینده ترامپ جلوگیری کند. قانون مجوز دفاع ملی که در دست بررسی است و باید تصویب شود، اهرمی آماده برای بستن راه گریز اعلام اضطرار از سوی ریاست جمهوری است. اگر ترامپ تمایل دارد ارائه تسلیحات به بن سلمان را ادامه دهد، نباید اجازه داشته باشد بدون مشورت با کنگره این کار را انجام دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کنگره آمریکا ترامپ بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۷۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود

رئیس جمهور لهستان درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور به عنوان بخشی از اشتراک هسته‌ای به منظور تقویت جناح شرقی ناتو اعلام آمادگی کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، لهستان برای استقرار تسلیحات هسته ای برای به زعم خود بازدارندگی در برابر روسیه اعلام آمادگی کرده و این مسئله را تایید کرده است. "آندری دودا"، رئیس جمهور لهستان در مصاحبه با روزنامه "فکت" که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: "اگر متحدان ما تصمیم به استقرار تسلیحات هسته ای در خاک ما به عنوان بخشی از اشتراک هسته ای به منظور تقویت جناح شرقی ناتو بگیرند، ما آماده این کار هستیم.

لهستان به عنوان عضو ناتو یکی از مهم ترین حامیان اوکراین است و هم مرز با کالینینگراد روسیه و هم متحد روسیه بلاروس است.

دودا که در حال حاضر در کانادا به سر می برد، هفته گذشته در جریان سفر خود به ایالات متحده، درباره جنگ اوکراین با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا گفتگو کرد. وی همچنین در ماه مارس با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

دودا در بخش دیگری از سخنانش گفت، موضوع استقرار احتمالی سلاح هسته‌ای در لهستان مدتی است بین لهستان و ایالات متحده مورد بحث قرار گرفته است. وی افزود: "من قبلاً چندین بار به این موضوع پرداخته ام."

جاروسلاو کاچینسکی، معاون سابق نخست‌وزیر لهستان هم پیش از این در مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ اوکراین، درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در کشورش اظهار نظر مثبتی کرده بود. وی در این باره گفته بود: اگر آمریکایی‌ها از ما بخواهند که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را در لهستان ذخیره کنیم، ما برای آن آماده خواهیم بود. این امر بازدارندگی علیه مسکو را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

دودا همچنین مدعی شد: روسیه به طور فزاینده ای در حال نظامی کردن منطقه کالینینگراد است. وی همچنین به استقرار سلاح های هسته ای تاکتیکی در بلاروس اشاره کرد که مسکو در تابستان 2023 به آنجا منتقل کرد.

در نشست سران ناتو در ویلنیوس در ژوئیه 2023، اعضای این ائتلاف متعهد شدند که تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از اعتبار و اثربخشی ماموریت بازدارندگی هسته‌ای خود انجام دهند. به گفته دودا این همچنین شامل "مدرن سازی بیشتر قابلیت های هسته ای و به روز رسانی روند برنامه ریزی آن است.

تحولات اوکراین| طرح 5 ادعای زلنسکی برای رهبران ناتورژیم اسرائیل مانند ناتو در افغانستان شکست می‌خوردانتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • رونمایی انگلیس از بزرگترین بسته کمک نظامی به کی‌یف
  • سیاست‌های آمریکا با ادعای طرفداری از صلح فاصله زیادی دارد
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • امیرعبداللهیان: اروپایی‌ها فروش تسلیحات به رژیم اسرائیل را متوقف کنند
  • ترامپ سخنرانی خود را به دلیل آب و هوای بسیار بد لغو کرد
  • از نحوه ساخت پهپاد‌های جنگی تا فروش تسلیحات به روسیه در مستند «پرچمدار» + فیلم