Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت خودرو با اینکه در روز‌های گذشته، تغییراتی در بازار داشته و اندکی هم ارزان‌تر شده است، هنوز فاصله بسیاری با زمان پیش از گرانی‌ها دارد؛ یعنی قیمت‌ها همچنان لحظه‌ای تغییر داشته و خودروساز‌ها از تحویل بموقع خودرو‌ها خودداری می‌کنند.

به گزارش «تابناک»؛ نارضایتی از خودروساز‌ها به حدی بالاست که فشار آن به مجلس نیز منتقل و این وضعیت باعث انتقاد شدید نمایندگان مجلس و حتی نمایندگانی که روزگاری علم حمایت از تولید ملی را نیز به دست داشتند شده است، ولی گویا تولیدکنندگان خودرو، گوششان از این حرف‌ها پر است و همچنان به سیاست «سود بیشتر و عرضه کمتر» ادامه می‌دهند!

هدایت الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک، با اشاره به نابسامانی در بازار خودرو و نظارت نادرست بر قیمت گذاری خودرو گفت: هنوز نمی دانیم قرار است در حوزه صنعت چه کار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به با بیان اینکه تعریف ما از مقوله توسعه غلط است، تأکید کرد: ما تنها حرف از توسعه و دانش می‌زنیم، اما کار‌هایی که می‌کنیم به ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

این نماینده مجلس با اشاره به بروز رانت خواری در صنعت خودروسازی اظهار داشت: چهل سال است، به صنعت خودروسازی کشور یارانه می‌دهیم؛ آیا در این چند سال اتفاقی رخ داده است؟ نتیجه چهل سال یارانه دادن به خودروسازان، خودرویی همچون پراید شده که نه مزیت اقتصادی و رقابتی برای فروش به خارج از کشور را دارد و نه امنیت لازم در تولید آن مد نظر قرار گرفته است.
در کدام کشور اوضاع بدین منوال است که چهل سال به خودروسازی آن کشور یارانه داده و بازار انحصاری برای آن ترتیب می‌دهند و دست آخر همچنان مشکلات باقی می‌ماند؟! بالاخره برای کسی که انحصار ایجاد شده، فساد راحت است و نتیجه آن این شده است که هم اکنون می بینیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم خودرویی را که در کشور تولید می‌شود، در بیرون از کشور به فروش برسانیم، تصریح کرد: چطور شد که کشور کره بازار خودروی جهان را در اختیار گرفت، حال آنکه ما هنوز نتوانستیم کاری از پیش ببریم. این در حالی است که کره در صنعت از ما عقب‌تر بود و حالا جلوتر از ما حرکت می‌کند.

خادمی در ادامه یادآور شد: ما در زمینه صنعت خودرو هزینه‌های زیادی کردیم. ما روزی گفتیم و شعار دادیم که قطعه خودرو درست می‌کنیم و در تولید قطعه یدکی آن خودکفا شدیم، ولی سرانجام دیدیم این مسأله الکی و دروغ بود. در حال حاضر یک کارخانه قطعه‌سازی تقریباً در کشور فعال نیست.

وی با بیان اینکه صنعت خودروی کشور باید رقیب داشته باشد، بیان داشت: دولت باید به خودروسازان بگوید چهل سال است به شما یارانه داده ایم، ولی از فلان تاریخ، دیگر قرار نیست یارانه به شما پرداخت شود. صنعت خودروی کشور باید در دست کسانی باشد که اهلیت لازم را دارند. منظور از اهلیت این است که اگر فردی خواست وارد خودروسازی شود، باید با جان و دل این کار را به دست بگیرد و تنها به منافع خود فکر نکند. خودروسازی ما اگر نتواند خودروی خود را در خارج از کشور به فروش برساند، بدین معناست که این کالا استاندارد نیست؛ بنابراین، نباید در کشور هم به فروش برسد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: هم اکنون کسانی که خودروسازی کشور را در اختیار گرفته‌اند، اهلیت و صلاحیت برای این موضوع را نداشته و حتی وفاداری لازم را ندارند. این افراد حتی علاقه‌مند به توسعه و کیفیت خودرو نیستند. از طرف دیگر، وقتی رانت وجود دارد، دیگر این افراد تلاشی نخواهند کرد. به این ترتیب، چون این مسئولین ناکارآمدند، هزینه تولید خودرو بالا می‌رود و از این طریق ما با افزایش قیمت خودرو مواجه می‌شویم.

وی در پایان با اشاره به مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، اظهار داشت: مسکوت ماندن این طرح به این دلیل است که کمیسیون‌های مجلس فعال نیستند و عزم جدی برای بررسی این گونه طرح‌ها وجود ندارد؛ البته دلایلی از جمله ورود نمایندگان لیستی به مجلس هم مزید بر علت شده و این فرآیند باعث کاهش نظارت مجلس بر امور دولت گشته است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: خادمی یارانه خودروسازان مسعود سلیمانی محمد مرسی حادثه چرنوبیل شیرمحمدعلی بلندی های جولان میشل پلاتینی فرودگاه امام خمینی جیسون رضائیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۷۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : رفتار دولت در قبال صنعت خودرو توهین به مردم است زیرا برای خرید یک خودروی بی‌کیفیت با هزار بدبختی ثبت نام می‌کنند و بعد از ماه‌ها به آن‌ها گفته می‌شود که خودرو نداریم .

فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه صنعت خودرو اظهار داشت: رفتار دولت در قبال صنعت خودرو توهین به مردم است.

وی  با اشاره به مشکلات متعدد مردم در زمینه خرید خودرو گفت: مردم برای خرید یک خودروی بی‌کیفیت با هزار بدبختی ثبت نام می‌کنند و بعد از ماه‌ها به آن‌ها گفته می‌شود که خودرو نداریم و باید خودروی دیگری را انتخاب کنند.

توسلی اظهارداشت : در مقابل این بی‌نظمی، دولت هر چند وقت یکبار اعلام می‌کند که مثلاً باید ۲۰۰ میلیون تومان به حساب شرکت‌های خودروسازی واریز کنید تا خودرو تحویل بگیرید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این رفتار‌ها قابل قبول نیست، بیان کرد: دولت باید برای دو خودروساز بزرگ کشور چاره‌ای اساسی بیندیشد.

 توسلی در ادامه به مشکلات واردات خودرو اشاره کرد و اظهارداشت : مجلس تصویب کرده بود که خودرو وارد شود، اما دولت در این زمینه کوتاهی کرد.

وی با بیان اینکه عدم واردات خودرو به نفع خودروسازان و به ضرر مردم بوده است، گفت: اگر خودرو‌های مورد نیاز مردم وارد شده بود، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کرد و خودروسازان مجبور بودند که خودشان را اصلاح کنند.

توسلی در مورد برنامه مجلس برای پیگیری مشکلات صنعت خودرو اظهارداشت : مجلس یازدهم در آستانه پایان کار خود است، اما وظیفه نظارتی خود را در قبال این موضوع به طور کامل انجام خواهد داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مجلس دوازدهم نیز پیگیر حقوق تضییع شده مردم در صنعت خودرو خواهد بود، گفت: حدود یک ماه آینده، مجلس دوازدهم شروع به کار می‌کند؛ قطعاً این موضوع در دستور کار مجلس است، و باید مجلس وظیفه نظارتی خودش را از طریق تذکر، سوال و حتی استیضاح موضوع صنعت خودرو را پیگیری کند، چون حق و حقوق مردم هست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • بازی معوقه هفته ۱۲ لیگ برتر هندبال؛ دیدار صدرنشین با خودروسازان
  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • وجود ابهام درباره نحوه صدور تاییدیه‌های فنی قطار ملی مترو توسط ۲ شرکت اروپایی
  • چگونه ترکیه از صنعت خودروسازی ایران پیشی گرفت و ما بی توجه به فرمان رهبری دنبال مدیریت دولتی خودروسازی هستیم
  • صرفه‌جویی ۱۵۲ میلیون دلاری در پرداخت یارانه سوخت با اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۲
  • پنج دهه تلاش، 14 هزار نفر اشتغال و تولید سالانه 58 میلیون قطعه خودرو در کروز