Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، جمعی از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور درباره لزوم عدم تشکیل وزارت بازرگانی و حفظ قانون تمرکز و اعطای مستقیم یارانه ارز ترجیحی به مردم تذکرات لازم را دادند.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای روحانی

ریاست محترم جمهور

همان‌گونه که مستحضرید؛ دولت محترم طی دو سال اخیر 3 بار تأسیس مجدد وزارت بازرگانی را در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده و هر 3 بار با مخالفت مجلس مواجه شده؛ همچنین طی ماه‌های گذشته دولت برای سامان بخشیدن به وضعیت بازار پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی را برای بار چهارم در مجلس مطرح و پیگیری می‌کند، حال آن که با تخصیص ارز 4200 تومانی واردات و دو نرخی بودن کالاهای مختلف در بازار، هیچ دستگاه اجرایی قادر به مدیریت بازار و رساندن یارانه به دست مصرف‌کننده نیست و بلاشکل با تشکیل وزارت بازرگانی نیز بازار همچنان متلاطم خواهد بود و حتی این تلاطم تشدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح تشکیل وزارت بازرگانی راهکار غلبه بر مشکلات فعلی بازار نیست و سبب لغو قانون تمرکز، وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب بهمن 91 می‌شود در حالی که این قانون پس از مطالعات کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس و مرور تجارب بیش از 50 کشور پیشرو در امر تولید و با هدف حمایت از تولید داخل به تصویب مجلس رسید. در همین راستا این قانون علیرغم اینکه به طور کامل توسط دولت‌های یازدهم و دوازدهم اجرا نشد اما با این همه پس از ابلاغ این قانون دستاوردهای مثبتی از جمله کاهش حدود 5 میلیارد دلاری واردات، اقلام اساسی و خودکفایی در برخی محصولات راهبردی مانند گندم و شکر عاید کشور شد.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از دغدغه دولت مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه معتقدیم که تشکیل وزارت بازرگانی نه تنها کمکی به حل مشکلات بازار نخواهد کرد بلکه موجب بروز آسیب‌های دیگری در اقتصاد کلان کشور و لطمه به تولید داخل خواهد شد لذا از رئیس جمهور درخواست می‌کنیم ضمن عدم پیگیری تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس به حذف ارز 4200 تومانی برای واردات اقلام اساسی و واریز مستقیم یارانه به حساب مردم مبادرت ورزد، باید توجه داشت علیرغم اینکه قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی در راستای رونق تولید و افزایش صادرات محصولات کشاورزی بسیار موثر بوده اما امروز و پس از  7 سال این قانون به طور کامل توسط دولت اجرا نمی‌شود و آیین‌نامه‌های اجرایی آن توسط وزارت صمت تدوین نشده است.

امروز وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی با بی‌اعتنایی نسبت به اجرای این قانون عملاً به استقبال بر هم ریختگی بازار و چندگانگی در مدیریت اقلام اساسی می‌روند لذا از رئیس جمهور محترم انتظار می‌رود جهت اجرای کامل تمرکز با مطالبه جدی از وزرای صمت و جهاد کشاورزی اقدامات جهادی و قاطعی انجام داده و پایبندی دولت به قانون را در عمل نشان دهد.

گفتنی است این نامه تا کنون به امضای ۱۷۵ نماینده مجلس رسیده است. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۸۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری آخرین وضعیت توافقات و قرارداد‌های بین‌المللی دولت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این جلسه که صبح امروز پنج‌شنبه و با حضور سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، در ابتدا معاون اول رئیس‌جمهور و مسئولان ذیربط در وزارتخانه‌های امورخارجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، وزارت کشور و وزارت صمت گزارشی از آخرین وضعیت برخی پروژه‌های کلان کشور از جمله پروژه‌های کلان نفتی و پالایشگاهی، تأمین واگن مورد نیاز مترو کلانشهرهای تهران، شیراز، تبریز و مشهد، برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور که از طریق تأمین مالی خارجی در حال پیگیری و اجراست به رئیس جمهور ارائه کردند.

در این جلسه، اجرایی شدن برخی از توافقات مهم و کلان با برخی از کشورها در حوزه‌های نفتی و زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی کشور که بیش از یک دهه معطل مانده است مورد پیگیری و بررسی قرار گرفت.

از دیگر پروژه‌هایی که در این جلسه آخرین وضعیت آن از سوی دکتر رئیسی از مسئولین ذیربط مورد مطالبه و پیگیری قرار گرفت، ساخت ورزشگاه بزرگ و چند منظوره تهران بود که چندی پیش رئیس جمهور دستور ساخت آن را صادر کرده بود.

رئیس جمهور در این جلسه پس از استماع گزارش آخرین اقدامات و روند پیشرفت امور توسط مسئولین، دستورات لازم برای حل برخی مشکلات پیش رو جهت تسریع در تحقق نتیجه نهایی و اجرایی شدن کامل برخی پروژه ها را صادر کرد.

دیگر خبرها

  • پیگیری آخرین وضعیت توافقات و قرارداد‌های بین‌المللی دولت در جلسه ۳ ساعته با رئیس جمهور
  • دستور رئیس جمهور برای حل مشکلات پیش‌رو جهت تسریع و اجرایی شدن کامل برخی پروژه‌ها
  • پیگیری آخرین وضعیت توافقات و قرارداد‌های بین‌المللی دولت
  • حسینی: نگاه دولت همکاری و هم‌افزایی با مجلس جدید است
  • تغییرات کابینه در سال ۱۴۰۲/ چه کسانی از دولت جدا شدند؟
  • معاون رئیس جمهور: بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد
  • دستاوردهای تعامل سازنده دولت سیزدهم با مجلس
  • شناسایی و تشکیل پرونده برای 12 مظنون به فرار مالیاتی
  • رئیسی: مشکلات با دستور حل نمی‌شود
  • سامانه نظارت بر قراردادها و دعاوی دولتی راه‌اندازی می‌شود/ بخشی از مشکلات اقتصادی بدلیل فاصله گرفتن از قانون اساسی است